Vertaismentorointi & Minä mentorina Virpi Valtonen Hamk Aokk 3.11.2011 Winnova
Vertaismentorointi Tavoitteellista toimintaa, joka perustuu yhteisiin pelisääntöihin -> mentorointisopimus Asiantuntijuuden jakamisen ja kehittämisen menetelmä / tapa toimia Tukee yksilön ja yhteisön kokonaisvaltaista kasvua ja oppimista Nopea ja tehokas menetelmä työelämän jatkuvan muutoksen pyörteissä
Vertaismentorointi on.. Vertaistukea Ammatillista kohtaamista Kuuntelemista
Minä mentorina
Vertaismentori Keskeistä on ymmärtää, että mentori ei siirrä ”oikeaa” näkemystä tai tietoa vaan rakentaa merkityksiä ja tulkintoja Yhdessä muiden kanssa!
Vertaismentori Vertaismentorin kaksoisrooli – olla vertaisena mutta samalla ”hoitaa” tilannetta ja viedä sitä eteenpäin - > eettinen näkökulma
Menetelmistä Vertaismentorointi -> menetelmä itsessään Valitse menetelmät oman persoonasi mukaan Muista vapaaehtoisuus; Jokaisella oikeus osallistua ja olla aktiivinen olla hiljaa ja kuunnella Yhteinen ohjattu, tavoitteellinen vertaiskeskustelu on jo menetelmä, yleensä se riittää
Menetelmistä ”Onnistumisen avaimet ovat nippu fyysisiä ja hallinnollisia, sosiaalisia ja menetelmällisiä tekijöitä, jotka yhdessä muodostavat toimivan mentorointiryhmän” (Verme2010)
Menetelmiä ryhmäprosessiin Aloituskoukku Aktivoivat lyhyet harjoitteet (assosiaatioharjoitus, tarutus, kirje itselle) Tarkoitus kiinnittyä ryhmään tässä ja nyt Ryhmäyttämiseen useampi lyhyt harjoitus tai pidempiä harjoituksia Janaharjoitus Sosiaalinen atomi
Prosessin edetessä Riippuen aiheesta / teemasta toiminnalliset harjoitukset hyviä. Ryhmäläiset ottavat erilaisia rooleja, erilaisia statuksia tai suhtautumisia. Näitä tutkitaan joko yhdessä tai osa ryhmästä havainnoi ja osa on rooleissa.
Narratiiviset menetelmät ”Tarutus” (aikuisten sadutus) Parikertomuksen teko Ryhmän yhteinen tarina Tarinoiden /tilanteiden piirtäminen Kuvat / esineet
KerToi-menetelmät Kerronnalliset ja toiminnalliset menetelmät Virittäjänä mentorin antama aihe, tv-ohjelma, lehtileike tai mikä tahansa kuva tai esine Kirjoittamistehtävät; päiväkirja, kirje itselle, tapauksen kirjoittaminen, ryhmäkirje, oman elämän kuvaaminen, luovaa kirjoittamista jonkin tunteen tai tilanteen kautta
KerToi - menetelmät Toiminnalliset menetelmät; Janaharjoitukset, tasoharjoitukset (nelikenttä) Sosiaalinen atomi paperille tai yhdessä toimien Roolit, lämmittely- ja tutustumisleikit
Lopetukseen Jatkuva reflektointi on tärkeää mutta lopussa erityisen tärkeää Asioita kannattaa pohtia tunteen tasolla, tekojen tasolla, tehtäväkeskeisesti.. Tarinoilla, kuvilla, esineillä, kirjeiden lukeminen ääneen, sosiometriset kysymykset
Koontia Pyri luomaan turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri Mentorointisopimus on tärkeä tehdä Kaikki ryhmäläiset voivat tuoda erilaisia menetelmiä jos jollakin on erityisosaamista ”Pullat ja puitteet”; ei ole yhdentekevää missä ympäristössä kohdataan Menetelmät aina aiheen mukaan, ei itseisarvona
”Hiljaisen tiedon jakaminen ja säilyminen edellyttää ihmisten yhteistyötä ja vuorovaikutusta aidossa (toiminta) ympäristössä todellisen (työ) tehtävän äärellä” Raija Nurminen
kirjallisuutta Tunturi, Pirjo. 2010. Mentoroinnin avulla asiantuntijaksi? Vertaisryhmämentorointi työvälineenä asiantuntijuuden kehittymisessä Hamk/aokk opinnäytetyö Vuorinen, Ilpo. 1995. Tuhat tapaa opettaa. Estola, Kaunisto, Keski-Filppula, Syrjälä & Uitto. 2007. Lupa puhua. Kertomisen voima arjessa ja työssä. Kupias, Päivi. 2007. Kouluttajana kehittyminen. Rouvinen-Kemppinen, Katriina & Pertti 2000. Luovuuden kukoistus. Kauppila, Reijo A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot.