MYA9114 Matkailun perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Advertisements

Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
PK-kehittämispalvelut
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Tietokanta.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
I-DAYS Petri Kemppainen I-DAYS palvelu varmistaa, että tärkeät päivät tulevat huomioitua ajoissa ja oikealla tavalla.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tietojärjestelmän suunnittelu
Virtuaali-AMK1 VirtuaaliAMK-päivä Tampereen ammattikorkeakoulu Markku Lahtinen.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Mika Väyrynen tuottaja
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Brandi… …ja brändääminen (8.2. Merkkitavarat ja brandit s. 77-)
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Tuotteistaminen.
Kokonaisuuden suunnittelu
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Asenteet.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
MYA9113 Matkailu- ja majoituspalvelun perusteet, 5 op Matkailun perusteet, 2 op Hilkka Lassila Jorma Korhonen Savonia UAS / JKo.
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
3.3 Tuotteistuspaja Vie mukana edellisen kerran fläppitaulut Läsnäolot
Markkinoinnin ja Myynnin perusteet MAR1LH001 Marketing Mix: Palvelutuote Anna Hankimaa 8/1/2015Lähde: Kotler-Armstrong.
Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi.
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Jäsensegmentointi Aikataulu 9:30 Kohderyhmien tarpeisiin vastaava ydintoiminta Kiril Häyrinen, erityisasiantuntija, SOSTE 9:45 ”Jäsen 360”
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Syventävät ammattiopinnot 40 op
”Palvelu” –kokonaisuus, osa 2
Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille
Yhteiset ammattiopinnot
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
”Palvelu” -kokonaisuus
Markkinoinnin perusteet
”Palvelu” –kokonaisuus, osa 3
Perusopinnot 20 op Harjoittelu 30 op Pääaineopinnot 80 op ONT 15 op
Linkkejä hyviin menetelmiin
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

MYA9114 Matkailun perusteet Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille 3.4.2017 MYA9114 Matkailun perusteet Matkailutuote Pauli Verhelä Savonia-amk Pauli Verhelä Savonia-amk

Otsikot matkailutuotteesta Mikä on matkailutuote? Matkailutuote – palvelutuote Palvelun tuottajan näkökulma Asiakkaan näkökulma Matkailutuotteen mallit Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Mikä on matkailutuote? Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuote = palvelutuote varsinaista tuotetta ei ole – tai se on aineeton (mikä se sitten oikeasti on?) tai aineettomien ja aineellisten osien summa matkailutuote tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti – sitä ei voi varastoida asiakas yleensä osallistuu itse tuotantoon vähintään olemalla mukana palveluyhteisön eri jäsenet osallistuvat Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palvelut ovat... ”Palvelut ovat aktiviteetteja tai aktiviteettien sarjoja, jotka tarjotaan ratkaisuina asiakkaan ongelmiin, ja ne ovat luonteeltaan enemmän tai vähemmän aineettomia, ja tapahtuvat tavallisesti, joskaan eivät välttämättä aina asiakkaan ja palveluntarjoajan henkilöstön ja/tai fyysisten resurssien tai hyödykkeiden ja/tai järjestelmien välisessä vuorovaikutuksessa.” (Grönroos 1990, 27, suom.) Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuotteen ominaispiirteitä toteutuu vaiheittain eri osista ei voi jälleenmyydä esineenä – vain käyttöoikeus siirtyy myyjältä ostajalle sidoksissa fyysiseen ympäristöön: luonnonolosuhteet, rakennetut ympäristöt muut asiakkaat vaikuttavat tuotteen kokonaisuuteen Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Ominaisuudet ulkomaaksi: voitte tarvita kun luette teoriakirjallisuutta… Intangibility Services cannot be seen, tasted, felt, heard or smelled before purchase Perishability Services cannot be stored for later sale or use Inseparability Services cannot be separated from their producers Variability Quality depends on who produces and when, where and how (Kotler ym. 2003, 42) Pauli Verhelä Savonia-amk

Palvelutuote asiakkaalle Sama matkailupalvelu voi olla ikimuistoinen tapahtuma jokapäiväinen rutiini huomaamaton tapahtuma kokemuksena tapahtumien ja mielikuvien summa helppous, sujuvuus, miellyttävyys merkitsevät hyöty kasvaa kun uhrauksen kokemus pienenee useimmiten osallistuu palveluun tavalla tai toisella Pauli Verhelä Savonia-amk

Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille 3.4.2017 Palvelu tuottajalle? voi olla standardipalvelu oletus asiakkaiden ja heidän tarpeiden/odotusten samanlaisuudesta räätälöity tapahtumien ja prosessien summa asiakas on osa palvelun tuotantoprosessia jollain tavalla palvelun tuottajan kannalta hallitsematon osuus prosessia Standardoinnissa vaara yksittäisen asiakkaan saaman hyödyn häviämisestä! Kuinka paljon vapautta standardituotteen toteutuksessa voidaan henkilökunnalle antaa? kuinka toimitaan, jos asiakas ei osaakaan kuluttaa standardipalvelua? palvelussa on siis elementtejä, joita asiakkaan pitää suorittaa ja asiakkaan osaaminen on valmiiksi oletettu Pauli Verhelä Savonia-amk Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuote tuottajalle voi olla: Toimintaympäristö / paikka Kotitila Maisema Joku keskeinen elementti palvelussa Hevonen vaellusratsastusyrityksessä Moottorikelkka safariyrityksessä HALUAAKO ASIAKAS OSTAA NÄITÄ ?? Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Matkailutuotteita(ko?) The Tall Ships' Races Savonlinnan oopperajuhlat e.on Ruhrgas FIS World Cup Ski Jumping Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Tuoteko vaiko palveluko? Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Tuoteko vaiko palveluko? Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk                                                                                                                                                                            Pauli Verhelä Savonia-amk

Smithin yleinen matkailutuotteen malli Smith 1994: The Tourism Product Pauli Verhelä Savonia-amk

Teoreettisia matkailutuotteen malleja SMITH 1994 Paikka: fyysinen paikka, rakennukset, rakennelmat, maasto, luonto Palvelut: majoitus, ravintola, ohjelmapalvelu Vieraanvaraisuus: henkilökunnan toiminta, tunnelma valinnan vapaus: asiakkaalla oltava vaihtoehtoja asiakkaan osallistuminen tuotantoon Pauli Verhelä Savonia-amk

Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille 3.4.2017 Palvelupaketti Edwardsson 1996 ydinpalvelu, jota tuetaan lisä- ja tukipalveluilla lisäpalvelu = ydinpalvelun käytölle välttämätöntä tukipalvelu: tekee ydinpalvelun käytön miellyttävämmäksi ESIMERKKI: Kylpylässä: YDINPALVELU = KYLPYLÄHOIDOT LISÄPALVELUT: MAJOITUS, RUOKAILUT AINAKIN TUKIPALVELUT: Pauli Verhelä Savonia-amk Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuote asiakkaalle ”Ostimme etelänmatkan kesäksi” ”Talvilomalla olemme Lapissa” Ovatko ”etelä” ja ”Lappi” tuotteita, jonka asiakas ostaa? Pauli Verhelä Savonia-amk

Komppula & Boxberg -malli Matkailutuote koostuu palvelumoduuleista, joita toteutetaan jossain toimintaympäristössä Palvelukonsepti Palveluprosessit Palvelujärjestelmä Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuotteen välttämättömät edellytykset (Komppula & Boxberg) Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palvelukonsepti perustuu asiakkaan tarpeisiin, jotka pohjautuvat asiakkaan primäärisiin ja sekundäärisiin matkustusmotiiveihin (vrt. elämysten lähteet). Primääriset motiivit: matkan tarkoitus, syy, joka johtaa matkustamiseen. Sekundääriset motiivit: liittyvät siihen, miten ja minne matkustetaan, millaisia päätöksiä tehdään niissä rajoissa, jotka matkan tarkoitus mahdollistaa Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palveluprosessi 1 sisältävät varsinaisen matkailutuotteen eri elementit (eri palvelut, episodit) Asiakkaalle varsinainen tuote kuvataan esimerkiksi esitteessä tai tarjouksessa, jolloin kuvaus sisältää vain asiakkaalle näkyviin prosesseihin perustuu asiakkaan tarpeisiin, jotka pohjautuvat asiakkaan primäärisiin ja sekundäärisiin matkustusmotiiveihin (vrt. elämysten lähteet). Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palveluprosessi 2 Yrityksen sisäisellä tasolla varsinaisen tuotteen kuvaus tarkoittaa niiden toimintoketjujen kuvausta, joiden avulla tuotetaan edellytykset asiakkaan odottaman arvon syntymiselle Kuvaus voidaan laatia tuotanto- ja kulutuskaavioksi = service blueprint, Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palveluympäristö kaikki ulkoiset ja sisäiset resurssit, joita asiakkaan odottaman arvon tuottaminen yritykseltä (tai kohteelta) vaatii = arvon syntymiseen vaadittava toimintaympäristö eli paikka, jossa asiakkaan osallistuminen ja toiminta toteutuu, välineistö, jota arvon tuottaminen edellyttää, palvelujen tuottamiseen osallistuva ja taustalla oleva henkilöstö sekä näiden resurssien organisointi ja valvonta Pauli Verhelä Savonia-amk

Matkailutuotteen malli Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Esimerkki Pauli Verhelä Savonia-amk

Palvelutuotteen tasot Pauli Verhelä Savonia-amk

Laajennettu palvelutarjooma Grönroos 2010, 227 Jorma K / Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk ASIAKAS - vastaa odotuksia - turvallinen ja luotettava - hyvä hinta/laatusuhde - odotuksia vastaava palvelutaso - helppo ostaa - aiheuttaa halun uusintaostoon - jättää miellyttävän mielikuvan YRITYS - hinnoiteltavissa - riittävä käyttöaste - kannattava - kilpailutilanne hallittavissa - pitkäikäinen - kasvava käyttäjämäärä - kohtuulliset toteutuskust. - täydentää muita HYVÄ MATKAILUTUOTE ALUE/KUNTA - lisää alueen tunnettuutta - lisää alueen vetovoimaa - tuo lisätuloja - tukee muita palveluja - luo työpaikkoja - on ympäristövastuullinen JÄLLEENMYYJÄ - kiinnostava - helposti myytävä - muunneltavissa - luotettava ja turvallinen - toimiva - helposti varattavissa - täyttää asiakkaan tarpeet Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Palvelun tuotanto Pauli Verhelä Savonia-amk

Palvelutuotannon prosessi Pauli Verhelä Savonia-amk

Pauli Verhelä Savonia-amk Lähteet Kinnunen, R. 2004. Palvelujen suunnittelu. WSOY. Komppula, R & Boxberg, M.2002. Matkailuyrityksen tuotekehitys. Edita Oyj Kotler,P., Bowen, J. & makens, J. 2003. Marketing for Hospitality and Tourism. Prentice Hall. Pine, J., II & Gilmore, J. 1998. Welcome to Experience Economy. Harward Business Review, 76(4), 97-105 Smith, S.L.J. 1994. The Tourism Product. Annals of Tourism research Verhelä,P. & Lackman, P. 2003. Matkailun ohjelmapalvelut – matkailuelämyksen tuottaminen ja toteuttaminen. WSOY Pauli Verhelä Savonia-amk