Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Palvelu” –kokonaisuus, osa 2

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Palvelu” –kokonaisuus, osa 2"— Esityksen transkriptio:

1 ”Palvelu” –kokonaisuus, osa 2
KMR-kokous Digitalisoidaan julkiset palvelut / Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke

2 Tähän ehdittiin viime KMR-kokouksessa (1)
”Palvelujen” tuottamisnäkökulma” Palvelunjärjestäjä tarjoaa ”palvelua” järjestäjälle Palveluntoteuttaja ”palvelun” näkökulmasta suorittaa Palveluntuottaja  tilaa/ostaa/tms ”Palvelutoiminta” suorittaa tosiasiallisesti Tehtävä Organisaatio ”Tuotantotoiminta” suorittaa ”tuotanto-toimintaa” Kyvykkyys ”Tuotos” ”set of acts” tuottaa ”Juttu” ”act” ”tarvittavat resurssit ym.” koostetaan kokonaisuuksiksi ”Kustannuslaskentanäkökulma (toiminnan)”

3 Tähän ehdittiin viime KMR-kokouksessa (2)
Palvelutuote Tietotuote Asiakas ”Palvelu” asiakkaan näkökulmasta tuotos ”set of acts” koostuu useasta osista/vaiheesta/tuotoksesta PTV: Palvelukuvaus ”Palvelupaketti”  (Palvelun) toteutustapa ”Asiakas eli palvelunkuluttajanäkökulma” Asiointikanava

4 PTV IOW-tietomallieditorissa

5 Tarkennuksia aiempiin KMR-kuvauksiin
Aiemmat käsitekaaviot kuvaavat eri näkökulmia palvelu- käsitteeseen Tuotantotoiminta on ikään kuin resursseja, joilla palvelu tuotetaan, ”tekninen näkökulma” Asiakas näkee palvelut eri tavalla kuin tuottajat Ei näe kuin hänelle suunnatun tarjooman – ei näe koneistoa, jolla ne tuotetaan ja miten kyvykkyys rakennetaan EU:n CPSV 2.0 –dokumentissa kuvattu ”acts” ja niistä koostettu ”set of acts” kuvaavat julkishallinnon velvoittavaa toimintaa (fulfilment of oblication; ks. kuva seuraavalla sivulla) ”Tuotantokoneiston” kuvaukseen ei sisälly asiakasta Osa julkisista palveluista sitä paitsi on sellaisia, joita kansalainen itse ei halua (esim. poliisin pakkokeinot, tahdosta riippumaton hoito) Asiakkaan sijasta kannattaisi puhua (loppu)käyttäjästä? Lisäksi tarvitaan toimintamalli, joka määrittelee asiayhteyden ja miten eri atomiset ”acts” yhdistellään (palveluketjuiksi)

6 Core Public Service Vocabulary Application Profile, https://joinup. ec

7 CPSV-AP 2.1 Tuorein versio 2.1, julkaistu : Core Public Service Vocabulary Application Profile v2.1 - First draft Osoite: ap/asset_release/core-public-service-vocabulary- application-profile-v21-first-draft?lang=en

8 Erillisen palvelu-lisätyöpajan johtopäätöksiä
Päätettiin ottaa kuvausten pohjaksi Ydinkäsitteiden malli (ks. seuraava kalvo) Työversio Y-mallista THLn esimerkin pohjalta, kuvattu KMR-kokouksessa uhta-n- jaostot/tietoarkkitehtuuriryhma/k mr-kasitemalliryhma/arkisto /toimija-osapuoli-henkilo- organisaatio/kokousmateriaalit /tyoversio-y-mallista- thln-esimerkin-pohjalta/view Kuvataan mallissa julkiset palvelut (joka on palvelu-käsitteen alakäsite) Alustava määritelmä: Palvelu on aineeton hyödyke, joka kulutetaan samalla kun se tuotetaan. Palvelu on toiminnallinen kokonaisuus, jossa voi olla materiaalisia osasia. Käyttäessään palveluja asiakas osallistuu itse palvelun tuottamiseen. Palvelu on ”set of acts”, joiden toteutusta ohjaa konteksti- sidonnainen toimintamalli Kuvataan eri kontekstit omilla välilehdillään, erityisesti alatason osalta (konkreettiset esiintymät)

9 Ydinkäsitteiden malli, KMR esimerkki TH - 2016-02-18 tyoversio
Päätettiin soveltaa palvelun-käsitteen kuvaukseen (alla sote-spesifi malli)

10 Mallin soveltaminen palvelu-käsitteeseen
Yleiset käsitteet ylhäällä harmaapohjaisina Toimintakontekstiin liittyvät käsitteet sinisissä laatikoissa (huom. osa yleisistä käsitteistä pitäisi vielä korjata harmaiksi) Osallinen ja rooli: Järjestäjä Tuottaja Toteuttaja Asiakas Toimintamalli varioi ja ohjaa, miten resursseja hyödynnetään Palvelu on yksi toiminnan laji Toiminta pitää nyt sisällään myös lopputuotoksen Esimerkiksi konsertti on palvelu, jonka tuloksena on kokemus; tapahtumasta ei jää muuta lopputulosta Säädös vastaa aiemman kuvauksen sopimusta (yksipuolinen sopimus) Velvoitetehtävät vs. vapaaehtoispalvelut (kuten kunnan itselleen ottamat tehtävät)

11 Alustava hahmotelma esimerkkinä
Aiemman ppt-kuvauksen elementtejä sijoitettuna ydinkäsitteiden malliin Värien koodausta ei täysin muutettu Muutamien aiemman mallin elementtien sijoittelu vielä auki (ja osa niistä voitaneen jättää pois)

12 Esimerkiksi seuraavanlainen jako?
Palvelu (geneerinen) Näille näkökulmille tarvitaan paremmat nimet (joissa ei välttämättä edes ole mukana sanaa ”palvelu”) ja määrittelyt Julkinen palvelu Palvelu”tuotanto” P-”suoritelaskenta” Palvelu”tarjooma” ”Tarjoajan” näkökulma Valmiuksien rakentaminen Kyvykkyys Vastuu Velvoitetehtävä … Seurannan näkökulma Kustannukset Raportointi Seuranta Mittarit Valvonta … Käyttäjän näkökulma: Mitä, missä, miten on tarjolla Saavutettavuus Kanava …


Lataa ppt "”Palvelu” –kokonaisuus, osa 2"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google