Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille
Matkailun perusteet Keijo Vehkakoski Jämsän ammattiopisto Keijo Vehkakoski - JAO Pauli Verhelä Savonia-amk

2 Tavoite Matkailun perusteet –kurssilla perehdytään kotimaiseen matkailuelinkeinoon ja sen rakenteeseen. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on käsitys matkailusta monimuotoisena toimialana: hän tuntee peruskäsitteet, ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tuntee matkailun vaikutukset kohdealueella. Opiskelija ymmärtää matkailualan alueelliset ja globaalit vaikutukset sekä matkailun todellisen merkityksen Suomelle. Keijo Vehkakoski - JAO

3 Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille
Finland and Jämsä Keijo Vehkakoski - JAO Pauli Verhelä Savonia-amk

4 Millaisia tunteita nousi esille?
Mieti markkinointivideoiden vaikutuksia. Keskustelua. Keijo Vehkakoski - JAO

5 Matkailun perusteet - kirjasuositus
Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille Matkailun perusteet - kirjasuositus perusteet Matkailun peruskäsitteet Matkailu Matkailija Tuote/palvelu Kestävä matkailu Trendit ja tulevaisuus Keijo Vehkakoski - JAO Pauli Verhelä Savonia-amk

6 Matkailun perusteet - kirjasuositus
Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille Matkailun perusteet - kirjasuositus Matkailu on cool -kirja on matkailualan asiakaspalvelun käsikirja, joka sopii matkailupalvelujen tuottajan ja matkailuvirkailijan osaamisperusteiseen opetukseen ja ohjaukseen. Kirjan sisätöjä ovat– matkailutuotteiden ja palveluiden neuvonta– matkailupalveluiden tuotteistaminen ja myynti– matkakohteeseen matkustaminen ja majoittuminen– matkakohteen palvelujen totuttaminen– matkailupalvelujen turvallisuus ja lainsäädäntö– matkailupalveluiden laatu. Keijo Vehkakoski - JAO Pauli Verhelä Savonia-amk

7 Matkailun peruskäsitteet
Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille Matkailun peruskäsitteet Matkailu Matkailu on matkustamista, jossa ihmiset matkustavat normaalin elinpiirinsä ulkopuolella olevaan paikkaan ja oleskelevat siellä yhtäjaksoisesti korkeintaan yhden vuoden ajan vapaa-ajan vieton, työmatkan tai muun syyn takia. Keijo Vehkakoski - JAO Pauli Verhelä Savonia-amk

8 Matkailun peruskäsitteet
Matkustaja – Matkailija – Turisti Matkailijalla tarkoitetaan yöpyvää matkailijaa, joka viettää vähintään yhden yön matkan kohteessa. Keijo Vehkakoski - JAO

9 Matkailun peruskäsitteet
Matkailityypit (Stanley Plog) Psykosentrikot Valmismatkat, rantaelämä, suuret hotellit Allosentrikot Koskemattomat seudut, uudet kokemukset, omatoimimatkat Midsentrikot Ylläolevien välimuoto Matkailija voi siis olla esim. seikkailijat, huolehtijat, uneksijat, säästeliäät, nautiskelijat, tutkimusmatkailijat, eliittimatkailijat… Keijo Vehkakoski - JAO

10 Matkailun peruskäsitteet Vapaa-ajan matkailu vs. työmatkailu
Keijo Vehkakoski - JAO

11 Matkailutuote Mikä on matkailutuote? Matkailutuote – palvelutuote
Asiakkaan näkökulma Matkailutuotemalli Palvelukonsepti Palveluprosessi Keijo Vehkakoski - JAO

12 Mikä on matkailutuote? Mikä sinusta on matkailutuote?
Keijo Vehkakoski - JAO

13 Matkailutuote = palvelutuote
varsinaista tuotetta ei ole – tai se on aineeton (mikä se sitten oikeasti on?) tai aineettomien ja aineellisten osien summa matkailutuote tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti – sitä ei voi varastoida asiakas yleensä osallistuu itse tuotantoon vähintään olemalla mukana palveluyhteisön eri jäsenet osallistuvat Keijo Vehkakoski - JAO

14 Teoreettisia matkailutuotteen malleja
Paikka: fyysinen paikka, rakennukset, rakennelmat, maasto, luonto Palvelut: majoitus, ravintola, ohjelmapalvelu Vieraanvaraisuus: henkilökunnan toiminta, tunnelma valinnan vapaus: asiakkaalla oltava vaihtoehtoja asiakkaan osallistuminen tuotantoon Keijo Vehkakoski - JAO

15 matkailutuotteen malli
Keijo Vehkakoski - JAO

16 Palvelutuote asiakkaalle
Sama matkailupalvelu voi olla ikimuistoinen tapahtuma jokapäiväinen rutiini huomaamaton tapahtuma kokemuksena tapahtumien ja mielikuvien summa helppous, sujuvuus, miellyttävyys merkitsevät hyöty kasvaa kun uhrauksen kokemus pienenee useimmiten osallistuu palveluun tavalla tai toisella Keijo Vehkakoski - JAO

17 Matkailutuote asiakkaalle
”Talvilomalla olemme Lapissa” Ovatko ”etelä” ja ”Lappi” tuotteita, jonka asiakas ostaa? Ostaako asiakas mielikuvan? Keskustelua… Keijo Vehkakoski - JAO

18 …vai mielikuvan tuotteesta?
Keijo Vehkakoski - JAO

19 Matkailutuotteen välttämättömät edellytykset
Keijo Vehkakoski - JAO

20 Palvelukonsepti perustuu asiakkaan tarpeisiin, jotka pohjautuvat asiakkaan primäärisiin ja sekundäärisiin matkustusmotiiveihin (vrt. elämysten lähteet). Primääriset motiivit: matkan tarkoitus, syy, joka johtaa matkustamiseen. Sekundääriset motiivit: liittyvät siihen, miten ja minne matkustetaan, millaisia päätöksiä tehdään niissä rajoissa, jotka matkan tarkoitus mahdollistaa Keijo Vehkakoski - JAO

21 Palveluprosessi sisältävät varsinaisen matkailutuotteen eri elementit (eri palvelut, episodit) Asiakkaalle varsinainen tuote kuvataan esimerkiksi esitteessä tai tarjouksessa, jolloin kuvaus sisältää vain asiakkaalle näkyviin prosesseihin perustuu asiakkaan tarpeisiin, jotka pohjautuvat asiakkaan primäärisiin ja sekundäärisiin matkustusmotiiveihin (vrt. elämysten lähteet). Keijo Vehkakoski - JAO

22 Palveluprosessi Yrityksen sisäisellä tasolla varsinaisen tuotteen kuvaus tarkoittaa niiden toimintoketjujen kuvausta, joiden avulla tuotetaan edellytykset asiakkaan odottaman arvon syntymiselle Kuvaus voidaan laatia tuotanto- ja kulutuskaavioksi = service blueprint ja… TUOTEKORTTI Keijo Vehkakoski - JAO

23 Matkailutuotteen malli
Keijo Vehkakoski - JAO

24 Esimerkki Keijo Vehkakoski - JAO

25 HYVÄ MATKAILUTUOTE YRITYS ASIAKAS - hinnoiteltavissa
- vastaa odotuksia - turvallinen ja luotettava - hyvä hinta/laatusuhde - odotuksia vastaava palvelutaso - helppo ostaa - aiheuttaa halun uusintaostoon - jättää miellyttävän mielikuvan YRITYS - hinnoiteltavissa - riittävä käyttöaste - kannattava - kilpailutilanne hallittavissa - pitkäikäinen - kasvava käyttäjämäärä - kohtuulliset toteutuskust. - täydentää muita HYVÄ MATKAILUTUOTE Keijo Vehkakoski - JAO ALUE/KUNTA - lisää alueen tunnettuutta - lisää alueen vetovoimaa - tuo lisätuloja - tukee muita palveluja - luo työpaikkoja - on ympäristövastuullinen JÄLLEENMYYJÄ - kiinnostava - helposti myytävä - muunneltavissa - luotettava ja turvallinen - toimiva - helposti varattavissa - täyttää asiakkaan tarpeet Lähde: Verhe Pauli

26 Matkailun tulevaisuus
Matkailuala kasvaa nopeasti globaalisti ja maassamme. Sillä toimii jo nyt yritystä ja yli työntekijää. Vuonna 2012 matkailukysyntä oli arviolta 13,3 miljardia euroa eli noin 2,7 prosenttia Suomen BKT:stä (2014) tulevaisuuden-nakymat-katse-vuoteen-2030/ _2014 15_2025_TEM.pdf Keijo Vehkakoski - JAO

27 Matkailun tiekartta 2015-2025 – Suomi!
Vuonna 2025 omaperäinen ja uteliaisuutta herättävä Suomi on Pohjois-Euroopan ykkösmatkailukohde, asiakkaiden ensimmäinen valinta Kiinnostavan ja laadukkaan tarjonnan myötä matkailukysyntä on 20 miljardia euroa, ala tuo vaurautta, hyvinvointia ja työllistää koko Suomessa. tyopaikkoja-investoinnin-myota/ Keijo Vehkakoski - JAO

28 Matkailun tiekartta kartta_2015_2025_TEM.pdf Tutustutaan pareittain ”matkailun tiekarttaan ” ja kirjataan ”kolahdukset”. Pohditaan myös Suomen matkailun SWOT- analyysiä: VAHVUUDET, UHAT, HEIKKOUDET, MAHDOLLISUUDET Keijo Vehkakoski - JAO

29 Määrälliset kasvuennusteet
Matkailukulutus ,4 mrd. euroa 20 mrd. euroa Vientiin rinnastettava matkailutulo 4,3 mrd. euroa 8 mrd. euroa Matkailun suora arvonlisä Bkt:stä 2,7 % 3,0 % Matkailuklusterin yritysten liikevaihto 18 mrd. euroa 29 mrd. euroa Matkailun aikaansaama työllisyys palkansaajia (osa- ja kokoaikaiset) Kotimaiset yöpymisvuorokaudet 14,4 milj milj. Ulkomaiset ryöpymisvuorokaudet 5,9 milj milj. Kansainvälisten kongressien delegaatit Kansallispuistojen kävijämäärä 2,3 milj. 3,7 milj. Matkailun pääomasijoitukset 1,1 mrd. euroa 2 mrd. euroa Keijo Vehkakoski - JAO

30 Kestävä matkailu – Reilu matkailija
Reilun matkailijan ohjeet Reilun matkailun yhdistyksen kehittämät Reilun matkailijan ohjeet pyrkivät auttamaan matkailijaa tämän valinnoissa kohti kestävämpää ja reilumpaa matkailua. Reilun matkailijan ohjeita voi soveltaa niin kotimaan- kuin ulkomaanmatkailuun. Reilun matkailijan ohjeet ovat seuraavat: Hanki tietoa matkakohteesta Matkusta huippusesongin ulkopuolella Valitse vastuuntuntoinen matkanjärjestäjä Suosi paikallista Säästä energiaa ja vettä Minimoi jätteet Kunnioita paikallista kulttuuria Suojele ihmisiä, eläimiä ja luontoa Kerro näkemästäsi ja kokemastasi Keijo Vehkakoski - JAO

31 Suomen matkailun suuralueet – etätehtävä
Keijo Vehkakoski - JAO

32 Ennakkotehtävä: Suomen matkailun suuralueet - esitys
Valitse yksi seuraavista alueista ja laadi esitelmä (.ppt, video, kertomus yms.) Kulttuurialue Pohjanmaa Järvisuomi Vaara-alue Lappi Lähdetietoja 7r5g.htm Keijo Vehkakoski - JAO

33 Matkailu on Cool - kirja
Lue Matkailu on Cool – kirja Tentti?!?!?! Keijo Vehkakoski - JAO


Lataa ppt "Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google