Laajennettu työssäoppiminen:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Pedagogisia toimintamalleja ja tulevaisuuden näkymiä
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen: Nopeutettu polku Voit käyttää tätä tiedostoa kuva-albumin aloitustiedostona. edu.fi/ammattipeda toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com 1

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku KENELLE? motivoitunut opiskelija nopea oppimaan ylioppilaat ammatillinen perustutkinto toisen asteen opintoja suorittanut työkokemusta omaava opintoihin uudelleen palaaja http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku MITÄ LAAJENTAMINEN VOI MERKITÄ? opintoviikko ei ole 40h nopealla opiskelijalla työssäoppimista tavallista enemmän opiskelija voi oppia kahta tai useampaa eri tutkinnon osaa samanaikaisesti työtehtävistä riippuen työssäoppimisen laajentaminen keskiössä työn tekeminen korostuu opiskelijalla voi olla jo ennalta työpaikka laajennettu työssäoppiminen tukee työllistymistä atot työssäoppien atto-aineet suoritettu atto-testit, osoittaa osaamisensa, ei tarvitse osallistua opetukseen

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku MITÄ LAAJENTAMINEN VOI MERKITÄ? käy työssä opiskelun ohessa alan harrastustoiminta kansainvälinen vaihto loma- ja vapaa-aikojen hyödyntäminen huomioi nuoren työntekijän suojelu koulutus pysyy ajan tasalla osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen korostuvat

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku HOPS tutkinnon perusteiden tunteminen (Opettajat ja opiskelijat) vapaa valinnaisuus eri tutkinnon osien opiskelu eri tutkintoaloilta tutkinnon perusteiden läpinäkyvyys työssäoppimisen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen tulee olla tavoitteellista työllistymisen näkökulma tutkinnon perusteiden näkökulma opiskelijan tulevaisuus oppimisympäristön laajempi käsittäminen ja hyödyntäminen oppimista voi tapahtua työpaikalla sähköinen dokumentointi eri opettajat näkevät suunnitelman ja kirjaukset suunnitelmaa voidaan tarkastella ohjauskäynneillä työelämässä opiskelija näkee suunnitelman ja tavoitteet tutkinnon osien modulointi näytön suunnitelma TOPS mukainen opiskelu

Yksilölliset polut: Nopeutettu polku OHJAUS Ohjaus resurssien näkökulmasta on yhtä arvokasta kuin opetustunnin pitäminen Työpaikkaohjaajan ohjausta hyödyntäen Sosiaalista mediaa hyödynnetään dokumentoinnissa ja ohjauksessa blogit, päiväkirjat, videokeskustelut/puhelut, kuvaukset, facebook ryhmät VÄLINEET/ MENETELMÄT verkko-opiskelun hyödyntäminen työvalmentaja/projekti-vastaava/ opettaja yhteydenpito työpaikkaan opo mukana suunnittelussa

Pedagoginen johtaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Resurssit Rakenteet Pedagoginen johtaminen OPISKELIJA OPETTAJA TP-OHJAAJA TYÖNANTAJA ALKUVAIHE - tiedottaminen - tilanteen kartoitus työpaikalla - puitesopimus ja työssäoppimissopimus - tops - perehdyttäminen ohjaus- ja yhteydenpitovälineisiin http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

Pedagoginen johtaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Resurssit Rakenteet Pedagoginen johtaminen OPISKELIJA OPETTAJA TP-OHJAAJA TOTEUTUSVAIHE perehdytys ohjaus, yhteydenpito, valmentaminen näyttöön oppimispäiväkirja kannustaminen ja tuki arviointi, itsearviointi ( oppimisen) palautteet http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

Pedagoginen johtaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Resurssit Rakenteet Pedagoginen johtaminen OPISKELIJA OPETTAJA TP-OHJAAJA LOPPUVAIHE näyttö ja sen arviointi arvioinnit rekisteriin palautteiden koonti ja jatkokäsittelyt uraohjaus http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

OPISKELIJAN TYÖLLISTYMINEN Yksilölliset polut: Nopeutettu polku OPISKELIJAN TYÖLLISTYMINEN JATKO-OPISKELU OPISKELIJA OPETTAJA TP-OHJAAJA TYÖNANTAJA http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

PALAUTTEEN KERUUJÄRJESTELMÄ TYÖSSÄOPPIMISEN JATKOKEHITTELY Yksilölliset polut: Nopeutettu polku PALAUTTEEN KERUUJÄRJESTELMÄ TYÖSSÄOPPIMISEN JATKOKEHITTELY KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄ http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku

toimiva yksilöllinen lukujärjestys opiskelijalla hyvä motivaatio Yksilölliset polut: Nopeutettu polku VAHVUUDET toimiva yksilöllinen lukujärjestys opiskelijalla hyvä motivaatio nopeampi valmistuminen työelämään tai/ja jatko-opintoihin täsmäosaaja työelämään aikaisempien opintojen tunnistaminen osaamisen tunnustaminen

pitkä to-jakso vahvuus työnanantajalle (tuntee opiskelijan vahvuudet) Yksilölliset polut: Nopeutettu polku VAHVUUDET toimiva HOPS työssäoppimissopimus tuplana (ohjaajan-ohjaajan tuki ja yhteistyö) to- jaksossa tehdään kahteen paikkaan talon tavat tunteva työssäoppija (pitkä to-jakso)->työntekijä yritykseen pitkä to-jakso vahvuus työnanantajalle (tuntee opiskelijan vahvuudet)

tutkintojen perusteiden moduloiminen ja rakenteistaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteet tutkintojen perusteiden moduloiminen ja rakenteistaminen opettajan työnkuvan muuttuminen valmentajaksi ja tuki-ihmiseksi työssäoppimisen paikkojen soveltuvuuden ja laaduntarkistaminen modulointi tehty siten, että hopsaaminen onnistuu nopeutetusti (opintopolut)

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää A) Isompi ryhmä tekee laajennettua työssäoppimista, jolloin opettajalle voidaan resurssoida ohjaukseen aikaa (opetus tapahtuu esim. 5 ov tasolla työpaikoilla ja resurssoidaan samassa suhteessa kuin opetus luokassa resurssoitaisiin)

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää B) Yhdelle opettajalle voidaan resurssoida lukuvuodeksi kerrallaan työssäoppimisen suunnittelu ja ohjaus opettaja ei ole kiinni oppitunneissa, vaan aikatauluttaa suunnittelun ja ohjauksen tarveperustaisesti ohjausta voidaan jakaa opiskelijan tarpeiden mukaan opettaja tuntee tutkinnon perusteet ja mahdollisuudet työelämäyhteistyötaidot ovat hyvät ja kehittyvät arviointi on tasapuolista Työnkierrolla varmistetaan, että koko opettajakunnan työelämäosaaminen vahvistuu

Rakenteita voisi kehittää Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Rakenteita voisi kehittää C) Lähiopetuksen tuntimäärän tarvepohjainen käyttö esimerkiksi 1pv/vk opettajalle kohdennetaan aikaa laajennetun työssäoppimisen suunnitteluun ja ohjaukseen opiskelijoille kohdennetaan aikaa työssäoppimiseen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemiseen näyttösuunnitelman tekemiseen oppimistulosten kirjaamiseen oppimispäiväkirjan tekemiseen mahdolliset tehtävät ja testit (esim. atto testit, puuttuvat opinnot) puuttuvien opintojen opiskelu, valinnaisten opintojen opiskelu ja tukiopetus

laitteiden ja järjestelmien tulee olla ajantasaista Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Resurssit ohjaus ja henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien suunnittelu on resurssien näkökulmasta on yhtä arvokasta kuin opetustunnin pitäminen laitteiden ja järjestelmien tulee olla ajantasaista opettajien ja opiskelijoiden tulee osata käyttää laitteita ja välineitä oppilaitosten välinen yhteistyö somen käyttö pitää mahdollistaa ja resurssoida opiskelijoiden omien laitteiden käytön mahdollistaminen TPO- koulutuksen rekisterin päivittäminen tulee olla suunnitelmallista käytössä tulee olla sähköinen HOPS

Läpäisyn tehostuminen Tilastointipäivät eivät yksin ratkaise! Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Läpäisyn tehostuminen parantaa: - tuloksellisuutta - työllistymistä Tilastointipäivät eivät yksin ratkaise!

Pedagoginen johtaminen Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Pedagoginen johtaminen rakenteiden ja resurssien uudelleen organisointi ja johtaminen yksilöllisten opintopolkujen mahdollistamiseksi henkilöstön osaaminen opettajat tulee perehdyttää toimintamallin käyttöön sekä siihen liittyvään ohjaukseen opettajien tulee tuntea tutkinnon perusteet opettajien tulee osata suunnitella henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia henkilöstön tulevaisuuden osaamisen avaaminen organisaation strategiassa on määritelty prosessien omistajat

Pedagoginen johtaminen tieto- ja viestintätekniikan strategia Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Pedagoginen johtaminen tieto- ja viestintätekniikan strategia  somen osuus opintokokonaisuuksista klusteriajatuksen miettiminen yhteistyössä eri alojen kanssa ja yhteistyö eri koulutusalojen kanssa projektioppimisen mahdollistaminen

Nopeiden polkujen prosessikuvauksen löydät: Yksilölliset polut: Nopeutettu polku Nopeiden polkujen prosessikuvauksen löydät: Edu.fi/ammattipeda http://toplaaja.wikispaces.com/Nopea+polku