"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
Advertisements

Ylioppilaskirjoitukset
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Verkonkäytön ongelmat
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Saavutettavuus on osallisuutta
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oppimisvaikeudet.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
ITK 2011 Juha-Matti Latvala FT, projektikoordinaattori
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kielellinen erityisvaikeus SLI
E-kirjoja – vihdoinkin? HY:n opiskelijakirjaston kokemuksia e- kirjahankinnasta Seija Karvanen Marjo Kuusela
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Ohjaus-hankkeen verkostopäivät, Espoo
Lukivaikeus.
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Venäjän alkeiden opetus
VOKAALIT, KONSONANTIT JA KAKSOISKONSONANTIT
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" 22.10.2008 Turku Aija Lund, KM, EO (aija.lund@tk-opisto.fi) Luki-Tuki –keskus Turun kristillinen opisto

Sisältöä Oppimisvaikeudet ja syrjäytyminen Luki-taitojen tavoitteita (POPS 2004) Luki-pulmien tunnistaminen testaamalla Luki-pulmien tunnistaminen havainnoin Tukitoimenpiteitä ja harjoituksia Hankkeet tukemassa oppimista Aija Lund 22.10.2008

Taustoitusta Oppimisvaikeuksia ”kaikilla” Oppimisvaikeuksien esiintyvyys Oppimisvaikeuksien syytaustaa Oppimisvaikeudet syrjäytymisriskinä Sosiaalinen syrjäytyminen Aija Lund 22.10.2008

Testit käyttöön? Tarvitaanko testausta? Mitä hyötyä sillä saavutetaan? Voiko testaus aiheuttaa vahinkoa? Toimiiko testitulos motivaattorina vai masentajana? Arvioinnin haasteita Aija Lund 22.10.2008

Toteuttamistapa? Resurssit? Mitä tietoa tarvitaan? Miten se saavutetaan? Millaisia testistöjä? Miten saatua tietoa hyödynnetään? Mitä tukitoimia on tarjolla? testaus – kuntoutus Aija Lund 22.10.2008

MITEN VAIKEUDET NÄKYVÄT? Kirjoittamisen vaikeuksia: Kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit Kirjainten puuttuminen Sanan loppu jää pois Reversaali Rotaatio Vierasperäiset kirjaimet Äng-äänne Vaikeaselkoinen käsiala Aija Lund 22.10.2008

Lukemisen vaikeuksia: Sanojen ääntäminen on vaikeaa Tavu/sanan loppu voi jäädä pois Kirjaimet hyppivät Rivien seuraaminen hankalaa Hitaus Ääneen lukeminen vastenmielistä Nopea väsyminen Vaikeus ymmärtää lukemaansa Aija Lund 22.10.2008

Muita mahdollisia pulmia: Nopea nimeäminen Riimittely Nimien muistaminen (kuulomuisti) Suuntien sekoittuminen Aika- ja päivämäärät sekoittuvat Matematiikan vaikeudet Symbolien hahmottaminen Keskittymisvaikeudet Sekundääriset vaikeudet, mm. huonommuuden tunne, motivaatio-ongelmat Aija Lund 22.10.2008

TUKITOIMENPITEITÄ JA HARJOITUKSIA Aija Lund 22.10.2008

Tukiverkosto Mahdollisuudet eri tilanteissa Helposti saatavilla oleva tuki Jatkuva tuen mahdollisuus (non-stop?) Tulosten esiin tuominen – motivointi Taitojen ylläpitäminen  Aija Lund 22.10.2008

HANKKEET TUKEMASSA OPPIMISTA Aija Lund 22.10.2008

LUKKI-PROJEKTI 2002-2005 (RAY) Projektin tavoitteet: lisätä lukitietoutta kokeilla uutta lukikuntoutusmallia nivoa lukikuntoutus osaksi toimijoiden tarjoamia palveluita Aija Lund 22.10.2008

Lukikuntoutusta etäkuntoutuspisteissä: Ryhmäkuntoutusta; ryhmässä n. 10 osallistujaa Kansiossa ohjelmat 16 tapaamiseen (á 2 oppituntia) Ryhmän ohjaajana tutor Työkaluina projektin tuottamat materiaalit LUKKI-kansio – Avaimia luki-lukkoihin Oppimisen lukoista oppimisen avaimiin -kirja Aija Lund 22.10.2008

LUKKI-kansio Kansiossa on viisi osiota: itsensä tunteminen lukivaikeuden tunnistaminen vuorovaikutustaidot aivojumppa oppiminen Aija Lund 22.10.2008

Verkko-LUKKI-projekti (RAY) 2006-2009 Tavoitteet Syrjäytymisen ehkäisy Yhteiskuntaan integroituminen Sosiaalinen vahvistaminen Luki-materiaalia verkossa, ”cd-romppuina” ja painettuna Aija Lund 22.10.2008

LUKKI-Kuusama-projekti (RAY) 2007-2009 Matematiikkaa, kuvalukutaitoa ja luki-tehtäviä saamelaiskulttuuriin liittyen Sähköinen ja painettu materiaali Verkkomateriaalia Tehtävät myös ”cd-romppuina” Painettu materiaali esim. itseopiskeluun Pilotit testaamassa tehtäviä ohjaajien tuella! Aija Lund 22.10.2008

Yhteistyön merkityksellisyys Suunnittelu Toiminta Arviointi Levittäminen Aija Lund 22.10.2008