"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" 22.10.2008 Turku Aija Lund, KM, EO (aija.lund@tk-opisto.fi) Luki-Tuki –keskus Turun kristillinen opisto
Sisältöä Oppimisvaikeudet ja syrjäytyminen Luki-taitojen tavoitteita (POPS 2004) Luki-pulmien tunnistaminen testaamalla Luki-pulmien tunnistaminen havainnoin Tukitoimenpiteitä ja harjoituksia Hankkeet tukemassa oppimista Aija Lund 22.10.2008
Taustoitusta Oppimisvaikeuksia ”kaikilla” Oppimisvaikeuksien esiintyvyys Oppimisvaikeuksien syytaustaa Oppimisvaikeudet syrjäytymisriskinä Sosiaalinen syrjäytyminen Aija Lund 22.10.2008
Testit käyttöön? Tarvitaanko testausta? Mitä hyötyä sillä saavutetaan? Voiko testaus aiheuttaa vahinkoa? Toimiiko testitulos motivaattorina vai masentajana? Arvioinnin haasteita Aija Lund 22.10.2008
Toteuttamistapa? Resurssit? Mitä tietoa tarvitaan? Miten se saavutetaan? Millaisia testistöjä? Miten saatua tietoa hyödynnetään? Mitä tukitoimia on tarjolla? testaus – kuntoutus Aija Lund 22.10.2008
MITEN VAIKEUDET NÄKYVÄT? Kirjoittamisen vaikeuksia: Kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit Kirjainten puuttuminen Sanan loppu jää pois Reversaali Rotaatio Vierasperäiset kirjaimet Äng-äänne Vaikeaselkoinen käsiala Aija Lund 22.10.2008
Lukemisen vaikeuksia: Sanojen ääntäminen on vaikeaa Tavu/sanan loppu voi jäädä pois Kirjaimet hyppivät Rivien seuraaminen hankalaa Hitaus Ääneen lukeminen vastenmielistä Nopea väsyminen Vaikeus ymmärtää lukemaansa Aija Lund 22.10.2008
Muita mahdollisia pulmia: Nopea nimeäminen Riimittely Nimien muistaminen (kuulomuisti) Suuntien sekoittuminen Aika- ja päivämäärät sekoittuvat Matematiikan vaikeudet Symbolien hahmottaminen Keskittymisvaikeudet Sekundääriset vaikeudet, mm. huonommuuden tunne, motivaatio-ongelmat Aija Lund 22.10.2008
TUKITOIMENPITEITÄ JA HARJOITUKSIA Aija Lund 22.10.2008
Tukiverkosto Mahdollisuudet eri tilanteissa Helposti saatavilla oleva tuki Jatkuva tuen mahdollisuus (non-stop?) Tulosten esiin tuominen – motivointi Taitojen ylläpitäminen Aija Lund 22.10.2008
HANKKEET TUKEMASSA OPPIMISTA Aija Lund 22.10.2008
LUKKI-PROJEKTI 2002-2005 (RAY) Projektin tavoitteet: lisätä lukitietoutta kokeilla uutta lukikuntoutusmallia nivoa lukikuntoutus osaksi toimijoiden tarjoamia palveluita Aija Lund 22.10.2008
Lukikuntoutusta etäkuntoutuspisteissä: Ryhmäkuntoutusta; ryhmässä n. 10 osallistujaa Kansiossa ohjelmat 16 tapaamiseen (á 2 oppituntia) Ryhmän ohjaajana tutor Työkaluina projektin tuottamat materiaalit LUKKI-kansio – Avaimia luki-lukkoihin Oppimisen lukoista oppimisen avaimiin -kirja Aija Lund 22.10.2008
LUKKI-kansio Kansiossa on viisi osiota: itsensä tunteminen lukivaikeuden tunnistaminen vuorovaikutustaidot aivojumppa oppiminen Aija Lund 22.10.2008
Verkko-LUKKI-projekti (RAY) 2006-2009 Tavoitteet Syrjäytymisen ehkäisy Yhteiskuntaan integroituminen Sosiaalinen vahvistaminen Luki-materiaalia verkossa, ”cd-romppuina” ja painettuna Aija Lund 22.10.2008
LUKKI-Kuusama-projekti (RAY) 2007-2009 Matematiikkaa, kuvalukutaitoa ja luki-tehtäviä saamelaiskulttuuriin liittyen Sähköinen ja painettu materiaali Verkkomateriaalia Tehtävät myös ”cd-romppuina” Painettu materiaali esim. itseopiskeluun Pilotit testaamassa tehtäviä ohjaajien tuella! Aija Lund 22.10.2008
Yhteistyön merkityksellisyys Suunnittelu Toiminta Arviointi Levittäminen Aija Lund 22.10.2008