Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ForeMassi2025 -hanke Varsinais-Suomen aluetyöpaja, Turku
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Esitys Juha Mieskolainen
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Päiväkirurgisen potilaan ohjaus
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Punainen Risti on valtioiden valtuuttama järjestö
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Riippuvuus tupakoinnista
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Avustus, Elina Varjonen1 Kansalaisjärjestötoiminnan edellytykset ja merkitys hyvinvoinnin rakentamisessa Pohjois-Karjalan maakunnan järjestöpäivät.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Valmentajana kehittyminen
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Riippuvuus tupakoinnista
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Koulutusvienti käyntiin
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Esityksen transkriptio:

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori 10:45 – 11:15Viritys A = Ammatti Teemasta Vapaaehtoistoiminnan asiantuntijat III-, julkisella ja yksityisellä sektorilla Suhteessa vapaaehtoistyöhön Tapio Myllymaa, Satakunnan Ammattikorkeakoulu

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Ammattilaisilla haasteita vapaaehtoistyössä •Paljon kysymyksiä •On olemassa vain osavastauksia •Omat kokemukseni järjestöjen ja julkisen sektorin ammattilaisen tehtävistä •Maailma elää ympärillä

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Monia osaamista vaativia odotuksia, jotka poikkeavat julkisesta ja edellyttävät vapaaehtoistyön tuntemusta •Koulutus, valinta •Ohjaus ja muu tuki, voimaannuttaminen •Johtaminen, organisointi, käytännön järjestelyt •Taloudellisten ja muiden resurssien turvaaminen •Yhteistyökumppanuus ja työtoveruus •Kriisitilanteista selviäminen •Tutkimus •Tiedotus, sisäinen, ulkoinen, poliittisiin päättäjiin vaikuttaminen •Arvopohjan eläminen todeksi, harvoin ”leipätyötä” •Ammattilaiset vapaaehtoisina oma lukunsa

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Ammattilaisen arkea (esim) •Imagon ja resurssien huolto, edustaminen, uskottavuus, jne –Kuntakin tarvitsee luotettavia yhteistyökumppaneita, sinne suuntaan näkyy varsin hajanaisena usein, heillä muutakin työtä kuin selvittää meidän laatuamme •Oman tulevaisuuden, elannon miettiminen •Neuvottelu ja riitely omien luottamushenkilöiden kanssa

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Johtaminen •Erilainen direktio-oikeus –Vapaaehtoisilta ei voi odottaa enempää kuin mihin sitoutuneet ja josta ovat olleet riittävän tietoisia •Kysymys mm. siitä mitä haluamme tuottaa, missä painopiste? –Hyvän harrastuksen –Palveluja •Vapaaehtoisilla oikeus hyvään, tasalaatuiseen johtamiseen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Johtaminen •Vapaaehtoistoiminnan johtamisen erityisasiantuntemusta •Maallikot johtajina, lähimpinä esimiehinä •Kokemus kantapään kautta oppimisesta vahva •Mitä on se osaaminen jota järjestön edustettava?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Järjestöjen tehtäviä, joissa tarvitaan ammattilaisia kin •Edunvalvonta, mm. lakimiehet •Vapaaehtoistyön ylläpito •Vertaistoiminnan ylläpito •Asiantuntijuus, jossa keskeistä vapaaehtoistoiminnan asiantuntemus •Palvelutuotanto, jossa osana vapaaehtoistyö, ei saa olla käenpoika

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Mitä osaamista palkatuilta edellytetään? •Mikä painottuu, vapaaehtoistyön osaaminen vai ammattilaisten muu osaaminen? Vieläkin tullaan töihin ilman vapaaehtoistyön osaamista. Miten sen saa järjestössä?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Vapaaehtoistyön erityisluonne •Muut ei korvaa sitä •Vapaaehtoisuus •Palkattomuus •Ei ammattilaisen koulutusedellytyksiä •Entä jos odotetaan ammattiosaamista?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Älä sammuta ”omaleimaisuuden lyhtyä” •Vain omaleimaisena voi tuoda lisäarvoa eri tavalla kuin esim. •Kuinka paljon organisaatio ”hengittää julkisen sektorin ilmaa, kuinka paljon yksityisen sektorin menetelmiä”?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Tasa-arvo •”Kiva kun johtaja keittää kahvit” •”se auttaa meitä, ei siitä näy, että se on ammattilainen mutta se kyllä osaa, semmoinen on hieno ammattilainen, ei tee numeroa, on yksi meistä” •Liialliselle vallankäytölle ansoja •Tarvitaan foorumeja •Mm. miesten, naisten ja eri-ikäisten tasa-arvo, syrjinnän ehkäisy, tabuja?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Mistä arvostusta? Onko edes omassa organisaatiossa sitä? •”Kyllä meillä täällä joku projektipäällikkö on muttei se meitä edes tervehdi” •”Se menee tästä ohi tuonne omaan huoneeseensa” •Odotukset näkyviksi, vrt Porkka, psykologinen sopimus •Status ammattimaisessa isompi –myytti? •Tapio, koska rauhoitut” ”askartelet vain marginaalikysymysten kanssa” •Pitkäjänteinen kehitystyö

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Oikea eetos •Kaikkien, myös ja erityisesti ammattilaisten pitää edustaa uskottavan, laadukkaan vapaaehtoistoiminnan eetosta •Näkyy siinä miten puhuu, mitä tekee, miten osoittaa arvostusta

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Missä rajat? Niin, että toteutuu: •Molempien resurssit järkevässä käytössä ja pystyvät käyttämään erikoistaitojaan •Molempien turvallinen ja laadukas toiminta joustavasti •Mahdollistuu oppiminen molempiin suuntiin •Maallikoita ei työnnetä ammattityöhön

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Miten edistää asiantuntijuuksien lähentymistä Sektorirajojen yli: •Kokemusasiantuntijuus, kokemusasiantuntijakoulutukset •Yhteistyö järjestön sisällä •Järjestöjen keskinäinen yhteistyö •Yhteistyö kuntien kanssa niin, että kummankin tavoitteet toteutuvat

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Mistä koulutusta? •Vähintään oman vapaaehtoiskoulutuksen läpikäyminen henkilökohtaisesti •Sisältyminen kaikkeen ammattilaisten koulutukseen ammatillisissa oppilaitoksissa ja korkeakouluissa ja muissa koulutusmuodoissa, Vrt peruskoulu ja lukio •Järjestöosaamista ei ole yhtä kuin vapaaehtoistyön osaaminen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Lakeja noudatettava Associations Act 894/2002 ( /503) (Yhdistyslaki) Co-operatives Act 1488/2001 (Osuuskuntalaki) Foundations Act 248/2001 (Säätiölaki) Accounting Act 300/1998 (Kirjanpitolaki) Lotteries Act /1047 (Arpajaislaki) Youth Act /72 (Nuorisolaki) Sport Act /1054 (Liikuntalaki) Occupational Safety and Health Act (23 Aug 2002/738) Act on Rescue Services (13 June 2003/468) Self-regulation in relation to volunteering •Study on Volunteering in the European Union Country Report Finland •NATIONAL REPORT – FINLAND

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Mistä jaksamista muutoksessa? •Yksinäiset koordinaattorit •Sitoutuneet ammattilaiset •Työn lyhytjännitteisyys •Työn rajaaminen. •Hyvinvointi lisääntyy, mutta tietyn määrän jälkeen vähentyy •Kehittämisresursseja ja tukea turvattava

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Valtakunnallista koordinaatiota •Koordinointi, jossa: –pitkäjänteisen toiminnan ja kehittämisen elementit –pyörän keksiminen uudestaan ja uudestaan vähenee. Kuinka monessa paikassa tietoa ve- työstä? –Ulkomailla tehdyn kehittämistyön tuntemus lisääntyy –Laatu paranee –Salailu loppuu

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Tutkimuksen ja kehittämisen liitto vahvemmaksi •Vapaaehtoistyötä koordinoivien, johtavien, asiantuntijoina toimivien näkökulma •Kansalaisyhteiskunnan tutkimusseura ja muut foorumit, nähtäväksi jää vapaaehtoistoiminnan osuus •Tutkimuksen hyödyntäminen työssä •Toiminnan vaikutusten osoittaminen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Rohkeutta katsoa peiliin? •Kohdattava myös arkaluonteisia asioita – pois siilipuolustuksesta, poteroista ja luottamuksen lisääminen •Oikeiden muutostarpeiden havaitseminen ja valintojen tekeminen •Eturistiriidat ja niukat resurssit •Monet rajoitteet meissä itsessämme

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Ammattilainen vapaaehtoisena •Miten määrittelet rajat, joiden yli ammattilainen ei voi vapaaehtoisena mennä?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Sektorirajojen yli •Mitä esteitä ja mahdollisuuksia näet tutkimuksen, kehittämistyön ja vapaaehtoistyön opetuksen edistämisessä ja yhdistämisessä?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Sektorirajojen yli •Millaisia uhkia ja mahdollisuuksia näet yksityissektorin vahvistumisessa ja miten vapaaehtoistyö löytää siellä paikkansa?

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Pori Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Pori Tabuja ja höpinää •Tunnistatko asioita, joista puhutaan mutta niille ei tehdä mitään? •Tunnistatko asioita, joista ei puhuta vaikka pitäisi puhua?