”Siellä minä olen heidän keskellään”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Kertomuksia kirkon työntekijäksi kasvamisesta
Nuoret, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Diakista oikeisiin töihin? Sami Ritokoski, DIAK
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Luther, regimenttioppi, lähetys
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lapselle hyvä päivä tänään
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Kristittyjen yhteys ja monikulttuurisuus seurakuntaelämän rikkautena
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Ammatillinen työkykypassi
Lähetysopetus rippikoulussa
Mikä/kuka on kristitty?
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Anna Alftan Heikki Hannula
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

”Siellä minä olen heidän keskellään” Laadullinen tutkimus kirkon nuorisotyönohjaajaopiskelijoiden ammatillisesta suhteesta rippikoulutyöhön Salla Poropudas Saara Huhanantti

Tutkimuksen tavoite Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kirkon nuorisotyönohjaaja- opiskelijoiden ammatillista suhdetta rippikoulutyöhön.

Aineisto ja sen analysointi Aineistona oli 18 Diakonia- ammattikorkeakoulun Järvenpään toimipaikan opiskelijan tehtävät: rippikoulutyö ja minä. Tehtävät olivat osa toisen vuoden Lapsuus ja nuoruus – opintokokonaisuuden opintoja. Aineisto kerättiin keväällä 2011. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Rippikoulun ohjaaja Rippi- Koululainen Usko Didaktinen suhde Pedagoginen suhde Suhde sisältöön Opiskelu ja oppiminen

Tulokset Heikko kirkollinen ammatti-identiteetti: Filosofi 1 Ulkopuolinen 2 Vahva kirkollinen ammatti-identieetti: Opettaja 7 Hengellinen ohjaaja 8 (Kirkollinen ammatti-identiteetti tarkoittaa sitoutumista kirkon uskoon, oppiin, tehtävään ja työhön)

Rippikoulun tavoitteet ja etiikka Kirkon opin ja uskon opettaminen ja oppiminen (57%) - Opettaja  oppi todeksi käytännössä Henkilökohtaisen uskon vahvistaminen (50%) - Hengellinen ohjaaja  usko ja rakkaus Seurakuntayhteys (47%) - Ulkopuolinen  elämää varten Turvallisuus, ilmapiiri ja vuorovaikutus (28%) - Filosofi  Jeesuksen eettinen opetus (Prosentit Tuominen 2009.)

Lopuksi Riippumatta kirkollisesta ammatti-identiteetistä kaikki opiskelijat painottivat vahvasti rippikoulun tavoitteena eettisyyttä ja lähimmäisen rakkautta Rippikoulu on kriittistä pedagogiikkaa (dialogi, toivo, kokemus maailmasta, erilaisuus, kasvu, osallisuus, voimaantuminen) joka pyrkii yksilöiden kautta vaikuttamaan yhteiskunnan rakenteisiin ja kansalaisten hyvinvointiin Tämän tiedostaminen voi vahvistaa kirkon nuorisotyön sosiaalipedagogista (toisin näkeminen ja tekeminen yhteiskunnan muuttuessa, epävirallisuus) suuntaa

Lähteet Frilander, K. 2008. Sosiaalipedagogiikan uusi ajankohtaisus. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.) Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Hakapaino.  Huhanantti, S. & Poropudas, S. 2013.There am I in the midst of them. Qualitative research of Christian Youth Work Leader students’ professional relationship to Confirmation work. Journal of Youth and Theology. Vol 11. Kiilakoski, T. 2008. Kasvu moneen suuntaan – kriittinen pedagogiikka ja nuorisotyö. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.) Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Hakapaino.  Launonen, P. 2008. Kirkon nuorisotyö –hengellisen, pedagohisen ja sosiaalisen kolmiyhteys. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.) Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Hakapaino.  Tuominen, H. 2009. Onnistunut rippikoulu ja rippikoulunopettajien pedagoginen ajattelu. Teoksessa Innanen, T. & Nieminen, K. (toim.)Rippikoulun todellisuus. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 107. Tampere: WS Bookwell Oy.