Erilaisen oppijan lahjakkuus ja sen tukeminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Advertisements

Oppiminen ja oppimisvaikeudet
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
Motivaatio halu + energia = motivaatio.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Kehityksen edellytys, luovuus Helsingin yliopiston luovuudentutkija prof. Kari Uusikylän artikkelin pohjalta TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja  Turvakoulutusta  Harjoitukset hätätilanteita varten  Palovaroittimia  Tallentavia, valvovia kameroita.
Ajatuksia oppimisesta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveys s. 110 –
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Koulussa elämää opettelemassa
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Ops seminaari Askola.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.
Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus. Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus Kaikilla on lahjoja eri älykkyyden osa-alueilla Älykkyys = kyky ratkaista uusia ongelmia Älykkyyttä.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ÄLYKKYYS S
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Hyvän elämän tekijöitä
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Millainen kirjoittaja olet?
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
ajatuksia älykkyydestä ja luovuudesta
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Erilaisen oppijan lahjakkuus ja sen tukeminen Kari Uusikylä emeritusprofessori Helsingin yliopisto

Gardner: kahdeksan tapaa oppia: LOOGIS MATEMAATTINEN KIELELLINEN SPATIAALINEN MUSIIKILLINEN KEHOLLIS-KINESTEETTINEN INTEREPERSONALLINEN INTRAPERSOONALLINEN NATURALISTINEN

Erilainen oppija Vaikeuksia esim. seuraavilla aloilla: Lukeminen, kirjoitus, matematiikka Kuullun ymmärtäminen, suullinen tai kirjallinen ilmaisu, päättely Tarkkavaisuusongelmia, sosiaalinen vuorovaikutus voi olla vaikeaa

Erilaiset oppijat usein lahjakkaita Gardnerin kahdeksan intelligenssin jollakin alueella Korkea ÄO Oivalluskykyä, huumorintajua

Erilaisuuden seurauksia Huono itsetunto Sosiaaliset vaikeudet kotona, koulussa, kaveripiirissä Ahdistus Viha Kouluvaikeudet

Miten yksilö reagoi vaatimuksiin? Sopeutuu kiltisti Vetäytyy odotusten paineista Hylkää odotukset, kapinoi Ylittää odotukset, osaa nauttia elämästä ja toteuttaa itseään

Lahjakas (tyttö) Sopeutuja-suorittaja? Perfektionisti? Uskaltaako tyttö luoda erehtyä ottaa riskejä epäonnistua toteuttaa rohkeasti itseään

Alisuoriutuja Alisuoriutumista esiintyy koulusaavutuksissa luovuudessa tunnealueella motivaatiossa Puututtava ajoissa! Sopeutujia, kapinallisia ja vetäytyviä autetaan eri tavoin. Mallioppiminen tärkeää!

Alisuoriutumisen voittaminen Puututtava nopeasti Koulu ja perhe yhdessä Ei alisuoriutujia yhteen! Tunne-elämän hoito tärkeintä: - Vahvista myönteistä minäkuvaa Saa epäonnistua Saa ottaa riskejä

Tärkeintä Välittämisen on oltava ehdotonta! Sitä ei saa sitoa lapsen suorituksiin Vasta kun turvallisuuden ja rakkauden tarpeet on tyydytetty, ihminen pystyy parhaimpaansa Tunne-elämän tasapaino ja kuuluminen yhteisöön antavat mahdollisuuden nauttia elämästä.

Neljä tyyppiä Sopeutuja-suorittaja Vetäytyjä Kapinallinen Rohkea itsensä toteuttaja

MIKÄ LUOVUUS? Luova ihminen tekee jotain omalla tavallaan, luova prosessi synnyttää luovan tuotteen.

LAHJAKKUUTTA? Jokaisessa on luovuutta (l) Luova lahjakkuus on lahjakkuuden korkein taso (L) Luovuus liittyy kaikkiin inhimillisen elämän alueisiin: taiteisiin, tieteisiin, ihmissuhteisiin, arkielämään.

Mihaly Csikszentmihalyi Luovuus erottaa ihmisen apinasta Luovuus antaa jokaiselle mahdollisuuden elää täyttä elämää Luovuus muuttaa kulttuuria Luovuudessa kolme osa-aluetta: yksilö, kenttä ja erityisala FLOW-tila on luovan prosessin tunnus

LUOVA PERSOONA Itsenäinen Rohkea Omaperäinen Intuitiivinen Joustava: samaan aikaan naisellinen - miehekäs, ahkera-laiska, fantasioiva-realisti Energinen

LUOVA PROSESSI Idea –haudontavaihe-toteutus-arviointi Prosessi vaatii aikaa! Taitojen ja tehtävän vaikeuden tulee olla tasapainossa. Liian vaikea tehtävä tuottaa ahdistusta, liian helppo kyllästymistä. Flow, luova huippukokemus: tavoitteet selvät, keskittynyt työskentely, aika häipyy, minuus katoaa, mutta palaa entistä vahvempana.

Flow-kokemus

LUOVA PRODUKTI Koululaisen luovuudessa ei produkteja pidä vertailla tosiinsa. Luomisen ilo on pääasia. Arvostelun sijaan rakentavaa arviointia, yhteistä keskustelua. Luovien lahjakkuuksien kohdalla vertailua ei voi välttää, produktin laatu suhteessa muiden tuotoksiin on välttämätöntä Lapsia ei saa asettaa liian aikaisin vaativien luovien tehtävien eteen arvosteltaviksi!

LUOVA YMPÄRISTÖ HAASTEITA VAPAUTTA AIKAA SAA EREHTYÄ SAA OLLA ERI MIELTÄ TURVALLINEN AVOIN JOKAISTA ARVOSTAVA

TAPA LUOVUUS! HENGITÄ NISKAAN PELOTTELE TULEVALLA ARVIOINNILLA VERTAILE IHMISIÄ TOISIINSA PALKITSE SOPEUTUJIA PAKOTA KILPAILEMAAN KOROSTA PARHAIDEN PALKITSEMISTA ASETA TIUKAT RAJAT TOIMINNALLE

Ydinasiat Kunnioita jokaisen ihmisarvoa Ymmärrä erilaisuutta Tue, kannusta Ole myönteinen, mutta realistinen Älä vaadi liikaa, äläkä liian vähän

Kehityksen kulmakivet Itsenäiseksi kasvaminen Hyvät esimerkit, roolimallit Sosiaalinen hyväksyntä Yksilöllisyyden salliminen Tunnustusta hyvästä työstä Itsetuntemuksen lisääminen

Hyvä opettaja Kuuntele oppilasta, ole läsnä Ymmärrä sallivuuden rajat On reilu ja oikeudenmukainen Vaadi hyvää käytöstä Kiitä tarpeeksi usein Älä rankaise epäonnistumisesta ÄLÄ KOSKAAN HYLKÄÄ LASTA TUNNETASOLLA!