Erilaisen oppijan lahjakkuus ja sen tukeminen Kari Uusikylä emeritusprofessori Helsingin yliopisto
Gardner: kahdeksan tapaa oppia: LOOGIS MATEMAATTINEN KIELELLINEN SPATIAALINEN MUSIIKILLINEN KEHOLLIS-KINESTEETTINEN INTEREPERSONALLINEN INTRAPERSOONALLINEN NATURALISTINEN
Erilainen oppija Vaikeuksia esim. seuraavilla aloilla: Lukeminen, kirjoitus, matematiikka Kuullun ymmärtäminen, suullinen tai kirjallinen ilmaisu, päättely Tarkkavaisuusongelmia, sosiaalinen vuorovaikutus voi olla vaikeaa
Erilaiset oppijat usein lahjakkaita Gardnerin kahdeksan intelligenssin jollakin alueella Korkea ÄO Oivalluskykyä, huumorintajua
Erilaisuuden seurauksia Huono itsetunto Sosiaaliset vaikeudet kotona, koulussa, kaveripiirissä Ahdistus Viha Kouluvaikeudet
Miten yksilö reagoi vaatimuksiin? Sopeutuu kiltisti Vetäytyy odotusten paineista Hylkää odotukset, kapinoi Ylittää odotukset, osaa nauttia elämästä ja toteuttaa itseään
Lahjakas (tyttö) Sopeutuja-suorittaja? Perfektionisti? Uskaltaako tyttö luoda erehtyä ottaa riskejä epäonnistua toteuttaa rohkeasti itseään
Alisuoriutuja Alisuoriutumista esiintyy koulusaavutuksissa luovuudessa tunnealueella motivaatiossa Puututtava ajoissa! Sopeutujia, kapinallisia ja vetäytyviä autetaan eri tavoin. Mallioppiminen tärkeää!
Alisuoriutumisen voittaminen Puututtava nopeasti Koulu ja perhe yhdessä Ei alisuoriutujia yhteen! Tunne-elämän hoito tärkeintä: - Vahvista myönteistä minäkuvaa Saa epäonnistua Saa ottaa riskejä
Tärkeintä Välittämisen on oltava ehdotonta! Sitä ei saa sitoa lapsen suorituksiin Vasta kun turvallisuuden ja rakkauden tarpeet on tyydytetty, ihminen pystyy parhaimpaansa Tunne-elämän tasapaino ja kuuluminen yhteisöön antavat mahdollisuuden nauttia elämästä.
Neljä tyyppiä Sopeutuja-suorittaja Vetäytyjä Kapinallinen Rohkea itsensä toteuttaja
MIKÄ LUOVUUS? Luova ihminen tekee jotain omalla tavallaan, luova prosessi synnyttää luovan tuotteen.
LAHJAKKUUTTA? Jokaisessa on luovuutta (l) Luova lahjakkuus on lahjakkuuden korkein taso (L) Luovuus liittyy kaikkiin inhimillisen elämän alueisiin: taiteisiin, tieteisiin, ihmissuhteisiin, arkielämään.
Mihaly Csikszentmihalyi Luovuus erottaa ihmisen apinasta Luovuus antaa jokaiselle mahdollisuuden elää täyttä elämää Luovuus muuttaa kulttuuria Luovuudessa kolme osa-aluetta: yksilö, kenttä ja erityisala FLOW-tila on luovan prosessin tunnus
LUOVA PERSOONA Itsenäinen Rohkea Omaperäinen Intuitiivinen Joustava: samaan aikaan naisellinen - miehekäs, ahkera-laiska, fantasioiva-realisti Energinen
LUOVA PROSESSI Idea –haudontavaihe-toteutus-arviointi Prosessi vaatii aikaa! Taitojen ja tehtävän vaikeuden tulee olla tasapainossa. Liian vaikea tehtävä tuottaa ahdistusta, liian helppo kyllästymistä. Flow, luova huippukokemus: tavoitteet selvät, keskittynyt työskentely, aika häipyy, minuus katoaa, mutta palaa entistä vahvempana.
Flow-kokemus
LUOVA PRODUKTI Koululaisen luovuudessa ei produkteja pidä vertailla tosiinsa. Luomisen ilo on pääasia. Arvostelun sijaan rakentavaa arviointia, yhteistä keskustelua. Luovien lahjakkuuksien kohdalla vertailua ei voi välttää, produktin laatu suhteessa muiden tuotoksiin on välttämätöntä Lapsia ei saa asettaa liian aikaisin vaativien luovien tehtävien eteen arvosteltaviksi!
LUOVA YMPÄRISTÖ HAASTEITA VAPAUTTA AIKAA SAA EREHTYÄ SAA OLLA ERI MIELTÄ TURVALLINEN AVOIN JOKAISTA ARVOSTAVA
TAPA LUOVUUS! HENGITÄ NISKAAN PELOTTELE TULEVALLA ARVIOINNILLA VERTAILE IHMISIÄ TOISIINSA PALKITSE SOPEUTUJIA PAKOTA KILPAILEMAAN KOROSTA PARHAIDEN PALKITSEMISTA ASETA TIUKAT RAJAT TOIMINNALLE
Ydinasiat Kunnioita jokaisen ihmisarvoa Ymmärrä erilaisuutta Tue, kannusta Ole myönteinen, mutta realistinen Älä vaadi liikaa, äläkä liian vähän
Kehityksen kulmakivet Itsenäiseksi kasvaminen Hyvät esimerkit, roolimallit Sosiaalinen hyväksyntä Yksilöllisyyden salliminen Tunnustusta hyvästä työstä Itsetuntemuksen lisääminen
Hyvä opettaja Kuuntele oppilasta, ole läsnä Ymmärrä sallivuuden rajat On reilu ja oikeudenmukainen Vaadi hyvää käytöstä Kiitä tarpeeksi usein Älä rankaise epäonnistumisesta ÄLÄ KOSKAAN HYLKÄÄ LASTA TUNNETASOLLA!