Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Toisen asteen koulutus
Liiketalouden perustutkinto
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion

Oppimis- ja työkokemuskansio • Sisällysluettelo muuttuu opiskelijakohtaisesti valinnaisten tutkinnonosien osalta.

• Opiskelujen alkuvaiheessa tehdään Henkilökohtainen opiskelujen järjestämistä koskeva suunnitelma l. HOJKS. • Kartoitetaan mahdollisuuksia ja halukkuutta laajennettuun työssäoppimiseen. • Valitaan opinpolku, jota lähdetään toteuttamaan.

• Suunnitellaan mitkä tutkinnonosat suoritetaan oppilaitoksessa ja mitkä työssäoppimassa. • Kartoitetaan hyväksiluvut ja osaamisen tunnistamiset. • Sovitaan erityisistä tukitoimista ja kartoitetaan soveltuvia opetusmenetelmiä. • Hojks päivityksissä (väh. 2 kertaa lukuvuodessa) muutetaan suunnitelmia tarpeen mukaan, jolloin voidaan myös siirtyä opinpolulta toiselle.

Pikapolku työelämään • Opiskelijat valmistuvat verhoilu- ja sisustusalan perustutkintokoulutuksesta sisustajiksi nopeutetulla tahdilla. • Opiskelut aloitettiin normaalipolulla ja opintojen edetessä siirryttiin pikapolulle. Lomake oppimis- ja työkokemuskansiosta Verhoilu- ja sisustusalan perustutkinto, sisustusalan koulutusohjelma 7 ammatillista tutkinnon osaa, 5 pakollista ja 2 valinnaista: Laajuus Pakolliset: Sisärakennustyöt 15 ov Sisustustyöt 15 ov Maalaus- ja päällystystyöt 20 ov Kalusterakentaminen 15 ov Sisustusverhoilu 15 ov Valinnaiset: Verhojen ja varjostimien valmistaminen 5 ov Sisustuslaatoitus 5 ov

Attoaineet on integroitu ammattiaineiden opetukseen. Attoaineiden suorittamisesta sovittava ennen työssäoppimisjakson alkamista. Verhoilu Ammattitaitovaatimukset Verhoilu on Verhoilu- ja sisustusalan perustutkinnon, verhoilualan koulutusohjelman kaikille pakollinen tutkinnon osa. Tutkinnon osan laajuus on 25 ov. Verhoilu muodostuu seuraavista osaamisalueista, opiskelija osaa: On tutustu- nut Näyttö- valmis, ohjaajan arvio Ammattitaitoa täydentavät kielelliset tutkinnon osat: äidinkieli, ruotsi ja englanti, opiskelija osaa: On tehnyt Ammattitaitoa täydentävät matemaattiset tutkinnon osat: matematiikka, fysiikka ja kemia: On tehnyt Muut ammattitaitoa täydentävät tutkinnonosat: On tehnyt ottaa verhoilutyön vastaan asiakkaalta ja kirjata asianmukaisesti tehtävät toimenpiteet hankkia asiakkaalta tarvittavat tiedot ja kirjata työn vastaanottoon liittyvät oleelliset seikat, toimia tarvittaessa myös englanniksi ja avustettuna ruotsiksi perustella tuotteen hinnan muodostuksen ja esittää laskemisessa käytetyt laskukaavat ja laskutoimitukset Yyt: Ymmärtää perusteita hyvästä asiakaspalvelusta. Lomake oppimis- ja työkokemuskansiosta

Opiskelijoiden ohjaus-, arviointi- ja tukikäynnit työssäoppimisen aikana Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen toteuttamisessa ja seurannassa. • Ryhmänvastaava – Työssäoppimissopimus – Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnit – Ohjaus- ja tukikäynnit • Ammattityön opettaja – Ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnit, ohjaus- ja tukikäynnit • Atto-opettajat – Atto-aineiden opetus työpaikoilla ja somen välityksellä

Pohjapiirustus väliseinien rakentamisesta • Tutkinnonosia voidaan opetella ja suorittaa joko oppilaitoksessa tai työssäoppimassa tai molemmissa. • Sisärakennustöiden ammattiosaamisen näyttö suoritettiin oppilaitoksessa.

Sisärakennustöiden ammattiosaamisen näyttö oppilaitoksessa. Ammattiosaamisen näyttöjä voidaan suorittaa yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Tavoitteena suorittaa näytöt mahdollisimman aitoja työtilanteita jäljitellen.

• Kalusterakentamisen ammattiosaamisen näyttö suoritettiin työssäoppimispaikalla. • Ammattiosaamisen näytöt suoritetaan kun riittävä taitotaso ja osaaminen on saavutettu.

Hojks keskusteluissa tarkastellaan opintojen etenemistä. Riittävät tukitoimet ja ohjaaminen? Onko opinpolku oikea?

Nopeutettu valmistuminen • Työssäoppimassa opintoviikko on yleensä ajallisesti pidempi kuin oppilaitoksessa. • Työn teko ei katkea esim. atto-aineiden tai opintoretkien vuoksi. • Parhaimmillaan työssäoppiminen mahdollistaa osaamisen kehittymisen nopeammassa tahdissa kuin oppilaitosympäristössä.

Pikapolulla tuleva työsuhde motivoi valmistumaan nopeutetussa tahdissa!!

Opiskelija voi olla työsuhteessa jo opiskelujen aikana.

Toplaajan toteutuminen vaatii yhteistyötä ja uuden toimintamallin sisäistämistä opiskelijan, ammattiopettajien-, atto- opettajien, opiskelijahuoltoryhmän, ohjaajien, työvalmentajan ja työssäoppimispaikan välillä.

Kun riittävä osaaminen on saavutettu ovet avautuvat työelämään!