Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS
Kenelle? Mistä syystä? o Tekemällä oppija o Koulumuotoinen ei sovellu o Opintojen täydentäjä o Erilainen oppija o Oma uratavoite
Kuka käynnistää? • Ro • Opo • Erkka • Opiskelija • Huoltaja • Työnantaja • Tp-ohjaaja • Kuraattori • Terv.huolto
Suunnittelu oppilaitoksessa • Ro tekee alustavan suunnitelman – johtaja päättää ja resurssoi? • Opiskelijan kypsyys ja kunto? • Yhteistyökumppaneiden kanssa suunnitellaan – tuet? • Opiskelijalle selväksi: työssäoppimisen tarkoitus, pelisäännöt ja tavoitteet • Ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu joustavasti
MATTI, MAA09 kesä? TP. OHJ: xxxxMUU TUKI: nuoriso.ohj OPETTAJA: Matti(Erityinen, ei hojks, tuet) jakso2345 kurssitrops La-to: Palvan tila 5ov Maan kasvukunnon ja tuotantoymp:n hoito 4 ov Leipäviljantuotanto La-to viljelystila, 6ov leipäviljan tuotanto Nautatila 5 ov Naudan hoito… -Jatkuu Koulussa 5ov Sian hoito La-to 5ov sian hoito La-to 6ov lomituststo. Valmistuu
Työpaikan valinta: onnistumisen mahdollisuus? • Täyttyvätkö ammattitaitovaatimukset? • Työpaikan tehtävät vaatimustasoltaan opiskelijalle sopivia? • Opiskelija hyväksyy työpaikan? • Tp.ohjaaja perehdytetty laajennettuun työssäoppimiseen ja opsiin • Otetaanko huomioon opiskelijan erityisyys?
Työssäoppiminen • Työnantajan odotukset ja pelisäännöt? • Suunnitelman tarkennus yhdessä • Huolellinen perehdytys ja työn ohjaus • Opiskelijan yksilölliset tarpeet? • Tarvittavat tuet ja ohjaus – kuka yhdyshenkilö koululla? • Onko aikaisempia pettymyksiä – otetaanko puheeksi?
NIKO, MAA09 TP ohj Opettaja Työyksikk ö Opintokokonaisuus / kurssi Suunnitelma aikataulu toteutunutarviointi Palvan tila 11.4 – (9vk) Viljelystila nautatila sikatila 5ov Maan kasvukunnon… 4 ov Leipäviljan… 6 ov Leipäviljan… 5ov Naudan hoito… 5 ov Sian hoito Tavoitteet: tehtävät ja aikataulu, Päiväkirja Niko teki omia polkuja: kesätyö + hiihto + syysloma, Valmistui xxxH3
Missä mennään metsään? • Väärä työpaikka? • OPSI kateissa? • Sitoutuminen löysää? • Ammattitaitovaatimukset eivät täyty? • Henkilökemiat? • Raamit puuttuvat?
Oppimisen ja osaamisen arviointi fokus: ROHKAISU • Ammatillista kasvua tukevaa • voimavarakeskeisyys • Rohkaistaan itsearviointiin – reflektointi • Välitön, kattava, perusteltu palaute • Näytön mahdollistaminen kun taidot siihen riittävät
Miten oppimisprosessi onnistui? Yhteistyöstä kehittämiskumppanuuteen? • Palaute pohditaan huolella - foorumi? • Fokus 1.: opiskelijan opintojen etenemisen suunnittelu • Fokus2.: yhdessä kehittyminen