Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Työpaikkaohjaajakoulutus
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Omnian oppisopimustoimisto
Miten hallita haasteellista ryhmää/opiskelijaa JIPOT JA JEKUT Loimaa Erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Anu Parantainen, Turun ammatti-instituutti.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
HUIPPU Elokuu 2017.
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS

Kenelle? Mistä syystä? o Tekemällä oppija o Koulumuotoinen ei sovellu o Opintojen täydentäjä o Erilainen oppija o Oma uratavoite

Kuka käynnistää? • Ro • Opo • Erkka • Opiskelija • Huoltaja • Työnantaja • Tp-ohjaaja • Kuraattori • Terv.huolto

Suunnittelu oppilaitoksessa • Ro tekee alustavan suunnitelman – johtaja päättää ja resurssoi? • Opiskelijan kypsyys ja kunto? • Yhteistyökumppaneiden kanssa suunnitellaan – tuet? • Opiskelijalle selväksi: työssäoppimisen tarkoitus, pelisäännöt ja tavoitteet • Ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu joustavasti

MATTI, MAA09 kesä? TP. OHJ: xxxxMUU TUKI: nuoriso.ohj OPETTAJA: Matti(Erityinen, ei hojks, tuet) jakso2345 kurssitrops La-to: Palvan tila 5ov Maan kasvukunnon ja tuotantoymp:n hoito 4 ov Leipäviljantuotanto La-to viljelystila, 6ov leipäviljan tuotanto Nautatila 5 ov Naudan hoito… -Jatkuu Koulussa 5ov Sian hoito La-to 5ov sian hoito La-to 6ov lomituststo. Valmistuu

Työpaikan valinta: onnistumisen mahdollisuus? • Täyttyvätkö ammattitaitovaatimukset? • Työpaikan tehtävät vaatimustasoltaan opiskelijalle sopivia? • Opiskelija hyväksyy työpaikan? • Tp.ohjaaja perehdytetty laajennettuun työssäoppimiseen ja opsiin • Otetaanko huomioon opiskelijan erityisyys?

Työssäoppiminen • Työnantajan odotukset ja pelisäännöt? • Suunnitelman tarkennus yhdessä • Huolellinen perehdytys ja työn ohjaus • Opiskelijan yksilölliset tarpeet? • Tarvittavat tuet ja ohjaus – kuka yhdyshenkilö koululla? • Onko aikaisempia pettymyksiä – otetaanko puheeksi?

NIKO, MAA09 TP ohj Opettaja Työyksikk ö Opintokokonaisuus / kurssi Suunnitelma aikataulu toteutunutarviointi Palvan tila 11.4 – (9vk) Viljelystila nautatila sikatila 5ov Maan kasvukunnon… 4 ov Leipäviljan… 6 ov Leipäviljan… 5ov Naudan hoito… 5 ov Sian hoito Tavoitteet: tehtävät ja aikataulu, Päiväkirja Niko teki omia polkuja: kesätyö + hiihto + syysloma, Valmistui xxxH3

Missä mennään metsään? • Väärä työpaikka? • OPSI kateissa? • Sitoutuminen löysää? • Ammattitaitovaatimukset eivät täyty? • Henkilökemiat? • Raamit puuttuvat?

Oppimisen ja osaamisen arviointi fokus: ROHKAISU • Ammatillista kasvua tukevaa • voimavarakeskeisyys • Rohkaistaan itsearviointiin – reflektointi • Välitön, kattava, perusteltu palaute • Näytön mahdollistaminen kun taidot siihen riittävät

Miten oppimisprosessi onnistui? Yhteistyöstä kehittämiskumppanuuteen? • Palaute pohditaan huolella - foorumi? • Fokus 1.: opiskelijan opintojen etenemisen suunnittelu • Fokus2.: yhdessä kehittyminen