Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen 9.11.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
- Opettajan materiaali
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TYÖSSÄOPPIMINEN.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla Tampere Toni Vesterinen WinNova.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Aloitusseminaarin ohje
Projekti  Projektina luoda Suomen Snookerille viralliset nettisivut  Koostaminen Drupal-järjestelmällä.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Opettaja/ryhmänohjaaja Koulutusalan opettajatiimit Koulutusalajohtaja Opiskelija 2. Opiskelija tekee Läheltä piti- ilmoituksen Koulutuspäällikkö 3. Jos.
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
HUIPPU Elokuu 2017.
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen

MIKSI OHJAAJAN KANSIO TEHTIIN? OPPILAITOKSEN TARPEET: • HETEROGEENINEN OPISKELIJARYHMÄ • TYÖSSÄOPPIMISPAIKKOJEN VAIHTUVUUS • HOJKSIN HUOMIOIMINEN TYÖSSÄOPPIMISESSA • VAIHTUNUT HENKILÖKUNTA •ORIMATTILAN KOTITALOUSYRITTÄJÄ- KOULUTUKSELLE SOPIVAN MATERIAALIN LAATIMINEN

MIKSI OHJAAJAN KANSIO TEHTIIN? TYÖPAIKKOJEN TARPEET: •HENKILÖKUNNALLA EI VÄLTTÄMÄTTÄ OLE KOKEMUSTA ERITYISOPISKELIJAN OHJAAMISESTA •HENKILÖKUNTA VAIHTUU •JOKAINEN OPISKELIJA ON ERILAINEN (HOJKS) •OPISKELIJOITA ON TYÖSSÄOPPIMASSA HARVAKSELTAAN

MATERIAALIN TAVOITTEET: •TEHDÄ ERITYISOPISKELIJAN TYÖSSÄOPPIMISTA TUNNETUKSI •TEHDÄ MAHDOLLISIMMAN SELKEÄ JA YTIMEKÄS MATERIAALI •TEHDÄ HELPPOKÄYTTÖINEN MATERIAALI •ANTAA TIETOA ERITYISOPISKELIJAN TYÖSSÄOPPIMISESTA → OHJAAJAN KANSION LAATIMINEN

KANSION LAATIMISPROSESSI •OPETTAJA LAATI LUONNOKSEN KANSION MATERIAALISTA → MATERIAALI OPISKELIJOIDEN MUKANA TYÖSSÄOPPIMISPAIKKOIHIN → TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAAJAT TEKIVÄT MUUTOSESITYKSIÄ

→ MATERIAALIA MUOKATTIIN → KANSIOTA ON JAETTU TYÖSSÄOPPIMISPAIKKOIHIN → MATERIAALIA ON MUOKATTU JA TÄYDENNETTY TARPEEN MUKAAN

TYÖSSÄOPPIMISEN TOIMINTAMALLI OPETTAJA OTTAA YHTEYTTÄ TYÖSSÄOPPIMISPAIKKAAN OPISKELIJA JA OPETTAJA KÄYVÄT YHDESSÄ TUTUSTUMASSA TYÖSSÄOPPIMISPAIKKAAN - TEHDÄÄN TOP-SOPIMUS - OPISKELIJA JA OHJAAJA TUTUSTUVAT TOISIINSA - OHJAAJA SAA KANSION OHJAAJA PEREHTYY KANSIOON HÄNELLE PARHAITEN SOPIVANA AJANKOHTANA OTTAA YHTEYTTÄ OPETTAJAAN, JOS ON TARVETTA OPISKELIJA ALOITTAA TOP-JAKSON, KANSIO ON OHJAAJAN KÄYTÖSSÄ

OHJAAJAN KANSION SISÄLTÖ: •OPPILAITOKSEN JA KOULUTUSALAN ESITTELY •VINKKEJÄ OHJAAJALLE TYÖSSÄOPPIJAN TUKEMISEKSI •YLEISTIETOA ERITYISOPISKELIJAN TYÖSSÄOPPIMISESTA •ERITYISOPISKELIJA OPPIJANA, OPPIMISVAIKEUDET •SOPIMUSMALLI, YLEISET SOPIMUSEHDOT TYÖSSÄOPPIJAN SOPIMUS

•PROJEKTIN SEURANTALOMAKKEET •OPISKELIJAN TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITELMA •TYÖSSÄOPPIMISJAKSON SUUNNITELMA JA ARVIOINTILOMAKE •TYÖPAIKAN ARVIOINTI TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTTAMISESTA JA TOTEUTUMISESTA TYÖPAIKALLA •(OPISKELIJAN ARVIOINTI TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTUMISESTA)

HYÖTY KANSION KÄYTÖSTÄ •ERITYISOPISKELIJAN TYÖSSÄOPPIMISTA KOSKEVAT TIEDOT SÄILYVÄT KOOTTUNA TYÖPAIKALLA •TIETOA VOI TARVITTAESSA TARKISTAA •OHJAAJA VOI PEREHTYÄ MATERIAALIIN HÄNELLE PARHAITEN SOPIVANA AJANKOHTANA •KANSION MATERIAALIA ON HELPPO TÄYDENTÄÄ JA PÄIVITTÄÄ

•TYÖPAIKOILLA ON YHTENÄISET TIEDOT •TIETO KOTITALOUSYRITTÄJÄKOULUTUKSESTA JA ERITYISOPETUKSESTA LISÄÄNTYY JA SELKEYTYY •TIETO ERITYISOPISKELIJAN OSAAMISESTA TYÖSSÄOPPIJANA LISÄÄNTYY

KEHITYSKOHTEITA •MATERIAALIN MUOKKAAMINEN MYÖS UUSIEN TYÖSSÄOPPIMISPAIKKOJEN TARPEITA VASTAAVAKSI •MATERIAALIN ULKOASUN KEHITTÄMINEN •KANSION MATERIAALIN SIIRTÄMINEN VERKKOALUSTALLE •WWW-SIVUJEN TEKEMINEN OHJAAJAN MATERIAALISTA