HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
NÄYTTÖ-projektin esittely
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
TYÖSSÄOPPIMINEN.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Ritva Kareketo kouluttaja
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ainetyöryhmien työn aloitus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelma ops
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski

OPISKELIJAN HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA Tavoite: mahdollistaa yksilöllisen näytön suunnittelun ja toteutuksen mahdollistaa opiskelijan vahvuuksien ja tuen tarpeiden huomioimisen näytössä – tiedonkulku, suunnitelmallisuus

HENSU perustuu Opiskelijan HOPS:aan, (HOJKS), kytkeytyy TOPS:aan aikaisemmin koottujen opiskelijatietojen hyödyntämiseen osaamiskartoitukseen ja opiskelijan itsearviointiin ennen näyttöä Koulutuksen järjestäjän näyttösuunnitelmaan (Ops:n perusteet, näyttöaineistot) Työssäoppimisen paikkaan

HENSU tehdään Yhteistyössä: opiskelija, opettaja (ja ryhmän ohjaaja), työpaikkaohjaaja tarvittaessa yhteistyö opiskelijahuollon ja vanhempien kanssa - eri opiskeluvaiheissa

HENSU - SISÄLTÖ näyttöön liittyvän tuen ja ohjauksen suunnittelu näytön toteutuksen suunnittelu: näyttöympäristö, näytön toteutustapa, ajoitus arvioinnin suunnittelu

HENSU edellyttää että koulutuksen järjestäjän näyttösuunnitelmassa on kuvattu HENSU:n rooli ja toteutustapa yhteistyökulttuuria (opettaja-työpaikkaohjaaja-opiskelija) toimivaa henkilökohtaisen suunnittelun mallia oppilaitoksessa (HOPS- ja HOJKS-käytännöt)

HENSU - periaatteet opiskelijatuntemus on pohjana! opiskelija on itse mukana suunnittelussa! yhteistyö: opettaja, työpaikkaohjaaja avoimuus Työväline – ei paperisilppua!

POHDITTAVAA HENSUSTA millainen on toimiva, arkipäivän Hensu? milloin Hensun tekeminen aloitetaan? mitkä ovat Hensun tekemiseen osallistuvien roolit? koko opiskelun ”raami Hensu” vai yksittäisen näytön Hensu? - Hensu eri opiskeluvaiheissa? mikä on Hensun suhde TOPS:iin?

POHDITTAVAA Miten sovittaa yhteen TOPS, HENSU, HOPS, HOJKS? Kuka tekee suunnitelmia: työn jako ja roolit? (opettaja, ryhmän ohjaaja, opiskelija, työpaikkaohjaaja, työnantaja, opiskelijahuolto, vanhemmat) Millainen on toimiva henkilökohtainen suunnitelma? Millaisia ongelmia eri suunnitelmien teossa ja käytössä on ollut? Millaisia muita kysymyksiä ja kommentteja heräsi?

HOPS KAIKILLE OPISKELIJOILLE! pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin opiskelija osallistuu opetussuunnitelman tavoitteista ja opiskelijan omista tavoitteesta lähtevä suunnitelma ARKIPÄIVÄN HOPS - TYÖVÄLINE

HOPS -Opetussuunnitelman perusteet (2001) opiskelijoille on laadittava heidän valintojensa mukainen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia tehtäessä on otettava erityisesti huomioon ne opiskelijat, joilla on perusopetuksen aikana tai ammatillisen koulutuksen alkaessa opiskeluun tai elämiseen liittyviä vaikeuksia

HOPS - TYÖVÄLINE tehdään jokaiselle opiskelijalle oppimisen suunnitelma elää opiskelujen edetessä sisältää TOPS:n, HENSU:n sekä opetuksen ja ohjauksen suunnitelman paljon tuen tarpeessa olevalle opiskelijalle laaditaan lisäksi HOJKS

Erilainen oppija ammatillisessa koulutuksessa ja HOPS Oppiminen Ammatillinen kasvu Työllistyminen Hyvä elämä Henkilökohtainen kasvu Tiedonsiirto vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistaminen Opetus ja ohjaus Tuki- ja ohjaustoimet Työssäoppiminen Yhteistyö Arviointi ja näytöt Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma HOPS, johon sisältyy TOPS ja HENSU (HOJKS – henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma: erityisopetus) Opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus Oppilaitoksen kulttuuri ja opetussuunnitelma