Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Advertisements

Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
OHJAAMINEN.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
SUULLINEN HARJOITTELU
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Matematiikan oppiminen.
Oppimisvaikeudet.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kielellinen erityisvaikeus SLI
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Lukivaikeus.
Jenni Hakanen & Hanna-Marika Mitrunen
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Englanti 8. lk LV – 2017.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppiminen.
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Vieraiden kielten opiskelusta
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kirjoittaminen on ajattelemista
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Kielellinen erityisvaikeus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Jenna, Marika, Iiris

Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa tai kuullun ymmärtämisessä • Voi esiintyä spesifisti vieraassa kielessä tai olla heijastuma äidinkielen samanlaisista vaikeuksista • Ymmärtämisen ongelmat yhteydessä sanaston hallintaan • Oppimisstrategiat ”huonoja” • Kieliopin hallinnassa suuria puutteita MITÄ ON VIERAAN KIELEN OPPIMISVAIKEUS?

• Äidinkielen oppimisvaikeudet voivat myöhemmin ilmetä vieraan kielen oppimisvaikeuksina • Hyvä äidinkielen osaaminen luo edellytykset vieraan kielen oppimiselle YHTEYS ÄIDINKIELEN JA VIERAAN KIELEN OPPIMISELLA?

Sanat on ymmärrettävä (muoto, merkitys, käyttö), oppiminen vaatii huomaamisen, mieleen palauttamisen ja luovan käyttämisen taidot Taitamattoman oppijan tunnusmerkit: • Käyttivät paljon aikaa oppimiseen. • Valitsivat opiskeltavat sanat ulkoisten syiden perusteella. • Käyttivät vähän elaborointia, paljon ulkoa oppimista. • Asettivat lyhytkestoisia, ”testiohjautuneita” tavoitteita. • Käyttivät kertaamista riittämättömästi. • Olivat tyytymättömiä sanaston oppimisen määrään ja tapoihin, mutta eivät muuttaneet niitä. SANASTON OPPIMINEN

• Opiskelusta mielekästä (esim. pelit) • Harjoittelun säännöllisyys ja kertaaminen • Positiivinen palaute • Erityishuomiota heikkoihin osa-alueisiin • Monipuolinen harjoittelu MUUTA? OPPIMISEN TUKEMINEN