Jenna, Marika, Iiris
Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa tai kuullun ymmärtämisessä • Voi esiintyä spesifisti vieraassa kielessä tai olla heijastuma äidinkielen samanlaisista vaikeuksista • Ymmärtämisen ongelmat yhteydessä sanaston hallintaan • Oppimisstrategiat ”huonoja” • Kieliopin hallinnassa suuria puutteita MITÄ ON VIERAAN KIELEN OPPIMISVAIKEUS?
• Äidinkielen oppimisvaikeudet voivat myöhemmin ilmetä vieraan kielen oppimisvaikeuksina • Hyvä äidinkielen osaaminen luo edellytykset vieraan kielen oppimiselle YHTEYS ÄIDINKIELEN JA VIERAAN KIELEN OPPIMISELLA?
Sanat on ymmärrettävä (muoto, merkitys, käyttö), oppiminen vaatii huomaamisen, mieleen palauttamisen ja luovan käyttämisen taidot Taitamattoman oppijan tunnusmerkit: • Käyttivät paljon aikaa oppimiseen. • Valitsivat opiskeltavat sanat ulkoisten syiden perusteella. • Käyttivät vähän elaborointia, paljon ulkoa oppimista. • Asettivat lyhytkestoisia, ”testiohjautuneita” tavoitteita. • Käyttivät kertaamista riittämättömästi. • Olivat tyytymättömiä sanaston oppimisen määrään ja tapoihin, mutta eivät muuttaneet niitä. SANASTON OPPIMINEN
• Opiskelusta mielekästä (esim. pelit) • Harjoittelun säännöllisyys ja kertaaminen • Positiivinen palaute • Erityishuomiota heikkoihin osa-alueisiin • Monipuolinen harjoittelu MUUTA? OPPIMISEN TUKEMINEN