TYÖTÄ TEKEMÄLLÄ AMMATTIIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
OSAAMISTA TYÖHÖN Työelämäpalvelut toimintaan - 1. vaihe v
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Ammatillinen työkykypassi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Työkykyä edistävä toiminta
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Esityksen transkriptio:

TYÖTÄ TEKEMÄLLÄ AMMATTIIN Jipot & Jekut Etelä-Savon ammattiopisto, Mikkeli 12.2.2008 Kiipulan koulutus- ja kuntoutuskeskus / Jukka Kääriäinen & Arto Vehkomäki 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Koulutuksen haasteita puutteellisen ammattikoulutuksen taustalla usein heikot edellytykset selvitä normaalista tutkintotavoitteisesta koulutuksesta erityisopiskelijoille 3-vuotinen ammatillinen tutkinto toisinaan liian vaativa tavoite koulutuksen ohjaus- ja tukipalveluiden riittämättömyys koulutuksen tavoitteeksi yhä selvemmin työllistyminen (2. siirtymän tukeminen) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Kehittämiskumppanuus rahoittaja ESR/Equal, 2,6 milj.€ Kiipulasäätiö, Janakkala (hallinnoija) Kiipulan ammattiopisto: erityisopetus ja aikuiskoulutuskeskus Kiipulan kuntoutuskeskus Päijät-Hämeen koulutuskonserni, Lahti Koulutuskeskus Salpaus, LAMK: sosiaali- ja terveysalan laitos Silta-Valmennusyhdistys ry, Tampere Riihimäen työvoimatoimisto Belgia – Hollanti – Skotlanti - Liettua 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Koutsin tuoteapilat Työhön- valmennus Aikuisohjauksen pedagoginen uudistaminen TYÖ-AMMATTI Työelämä- yhteistyö Ohjautuminen Asiakkaan sitoutuminen & motivaatio Työnantaja- yhteistyö Voimaannuttamisen käytännöt ja testaus palvelutarpeen arviointi & ohjaava kuntoutus- arviointi työhönvalmennus (pers, sos, pedag) tv-koulutusohjelma aikuisohjaus opiskelijan polku opett. työnkuvat työnantajayhteistyö -työvalt. op menet. -henkilökohtaistam. Winter School Asiantuntija- vaihdot 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työammatti on… … sellainen työtehtäväkokonaisuus ja sen hallinta, jota tietty henkilö tekee työkseen tietyssä työpaikassa ja jonka oppiminen on tapahtunut pääsääntöisesti työkokemuksen kautta. ... esim. varastotyöntekijä, kiinteistötyöntekijä, hyllyttäjä, pakkaaja, trukinkuljettaja, myymäläapulainen, kahvila-apulainen esimerkkejä työammateista? onko kansalla ideoita työammateiksi? 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Ryhmätyö ? Mikä on paras oma oppimiskokemuksesi? Miksi se oli paras? Miten niitä voisi soveltaa koulutuksessa? 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Kiipulan TA-koulutukset Alkaen syksystä 2006 Logistiikka: varasto yms. tehtävät Alkaen syksystä 2007 Kiinteistöala: kiinteistönhoitaja Liiketalous: myymäläapulainen Puutarhatalous: puutarhanhoitaja 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

TA-koulutus: Pääperiaatteet Yksilöllisyys Työvaltainen oppiminen painopiste toteutuksessa työvaltaisilla menetelmillä ja työssäoppimisella Työelämälähtöisyys Yhdistetään työpaikan ja opiskelijan tarpeet/tavoitteet Työhönvalmennus tuki opiskelijalle ja työyhteisölle Tärkein tavoite on työllistyminen (1.vaihe) Koulutuksen järjestäjän tulee nähdä koulutus isona siirtymänä työelämään ja oma roolinsa siirtymän mahdollistajana Opiskellaan tietyn työn tai työtehtäväkokonaisuuden hallinta tietyssä työpaikassa/työpaikoissa Yhteys tutkintoon säilytetään  Todistus suoritetuista opinnoista ja näyttötodistus Voi sisältää osia useammankin tutkinnon alueelta  yhdistelmäkoulutukset Mahdollisuus perustutkintoon olemassa!!! (2.vaihe) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

TA-koulutus: Kenelle Opiskelijalle, jolle koko tutkinto on syystä tai toisesta liian laaja työ- ja toimintakyky keskimääräistä heikompi ei ole tarkoituksenmukaista opiskella koko tutkintoa ei ole ammatillista koulutusta ei terveydellisiä esteitä Riittävät elämänhallinnalliset taidot haluaa ja on tahtoa sitoutua TA-prosessiin ei esteitä työpaikalla oppimiselle ei päihdeongelmia ei muita esteitä opiskelulle Erityistä tukea tarvitsevalle, Erikoistujalle, Ammatin vaihtajalle Ei vastaa kaikkiin ongelmiin! 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

TA-väylä 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Opiskelijan polku Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus ja tuki (Työhönvalmentaja) Hakeutumisvaihe Orientaatiovaihe Työskentelyvaihe Siirtymävaihe Seurantavaihe työhönvalmennuksen arviointi ja kehittäminen verkostojen ylläpitäminen siirtymän varmistaminen ohjauskeskustelut työyhteisön tukeminen työssäoppimiseen valmistautuminen opiskelijan lähiverkoston rakentaminen jatkosuunnitelma koulutuksen arviointi ja kehittäminen oppimisen mahdollistaminen ja arviointi yksilöllisen suunnitelman rakentaminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelijvalinta Opiskelijan oppimisen ohjaus ja tuki (Opettaja) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

SWOT 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työvaltainen oppiminen oikeat työtehtävät oppilaitoksessa tai työpajassa käytännön esimerkit työnaantaja kouluttatajana simulaatiot, draama virtuaali- ja kummiyritykset yritysvierailut työpaikoilla tehtävät oppimistehtävät työssäoppiminen työn tekeminen Riikka Michelsson, 2007 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työvaltainen toteutussuunnitelma Soile Kero ja Arto Vehkomäki, 2007 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työelämätaidot oppimaan oppiminen tiedon hallinta päättelykyky ja päätöksentekotaito kommunikaatio- ja kielitaito ryhmässä oppiminen luova ajattelu ja ongelmanratkaisutaito johtamistaito ja visiointi itsensä johtamis- ja kehittämiskyky Hätönen 1998 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) ARVOT, ASENTEET JA MOTIVAATIO työn mielekkyys ja haasteellisuus työn ja muun elämän yhteensovittaminen AMMATILLINEN OSAAMINEN peruskoulutus ammatilliset tiedot ja taidot elinikäinen oppiminen YKSILÖN VOIMAVA-RAT TERVEYS JA TOIMINTAKYKY fyysinen toimintakyky psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky terveys 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki

Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) TYÖ JA TYÖOLOT työn muuttuminen työympäristötekijät psyykkinen ja fyysinen kuormitus TYÖYHTEISÖ työn hallinta ja henkinen hyvinvointi ilmapiiri osallistuminen ja kehittäminen ESIMIESTYÖ JA JOHTAMINEN henkilöstöjohtaminen muutoksen hallinta henkilöstöjohtaminen työyhteisöristiriitojen hallinta 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki