TYÖTÄ TEKEMÄLLÄ AMMATTIIN Jipot & Jekut Etelä-Savon ammattiopisto, Mikkeli 12.2.2008 Kiipulan koulutus- ja kuntoutuskeskus / Jukka Kääriäinen & Arto Vehkomäki 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Koulutuksen haasteita puutteellisen ammattikoulutuksen taustalla usein heikot edellytykset selvitä normaalista tutkintotavoitteisesta koulutuksesta erityisopiskelijoille 3-vuotinen ammatillinen tutkinto toisinaan liian vaativa tavoite koulutuksen ohjaus- ja tukipalveluiden riittämättömyys koulutuksen tavoitteeksi yhä selvemmin työllistyminen (2. siirtymän tukeminen) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Kehittämiskumppanuus rahoittaja ESR/Equal, 2,6 milj.€ Kiipulasäätiö, Janakkala (hallinnoija) Kiipulan ammattiopisto: erityisopetus ja aikuiskoulutuskeskus Kiipulan kuntoutuskeskus Päijät-Hämeen koulutuskonserni, Lahti Koulutuskeskus Salpaus, LAMK: sosiaali- ja terveysalan laitos Silta-Valmennusyhdistys ry, Tampere Riihimäen työvoimatoimisto Belgia – Hollanti – Skotlanti - Liettua 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Koutsin tuoteapilat Työhön- valmennus Aikuisohjauksen pedagoginen uudistaminen TYÖ-AMMATTI Työelämä- yhteistyö Ohjautuminen Asiakkaan sitoutuminen & motivaatio Työnantaja- yhteistyö Voimaannuttamisen käytännöt ja testaus palvelutarpeen arviointi & ohjaava kuntoutus- arviointi työhönvalmennus (pers, sos, pedag) tv-koulutusohjelma aikuisohjaus opiskelijan polku opett. työnkuvat työnantajayhteistyö -työvalt. op menet. -henkilökohtaistam. Winter School Asiantuntija- vaihdot 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työammatti on… … sellainen työtehtäväkokonaisuus ja sen hallinta, jota tietty henkilö tekee työkseen tietyssä työpaikassa ja jonka oppiminen on tapahtunut pääsääntöisesti työkokemuksen kautta. ... esim. varastotyöntekijä, kiinteistötyöntekijä, hyllyttäjä, pakkaaja, trukinkuljettaja, myymäläapulainen, kahvila-apulainen esimerkkejä työammateista? onko kansalla ideoita työammateiksi? 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Ryhmätyö ? Mikä on paras oma oppimiskokemuksesi? Miksi se oli paras? Miten niitä voisi soveltaa koulutuksessa? 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Kiipulan TA-koulutukset Alkaen syksystä 2006 Logistiikka: varasto yms. tehtävät Alkaen syksystä 2007 Kiinteistöala: kiinteistönhoitaja Liiketalous: myymäläapulainen Puutarhatalous: puutarhanhoitaja 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
TA-koulutus: Pääperiaatteet Yksilöllisyys Työvaltainen oppiminen painopiste toteutuksessa työvaltaisilla menetelmillä ja työssäoppimisella Työelämälähtöisyys Yhdistetään työpaikan ja opiskelijan tarpeet/tavoitteet Työhönvalmennus tuki opiskelijalle ja työyhteisölle Tärkein tavoite on työllistyminen (1.vaihe) Koulutuksen järjestäjän tulee nähdä koulutus isona siirtymänä työelämään ja oma roolinsa siirtymän mahdollistajana Opiskellaan tietyn työn tai työtehtäväkokonaisuuden hallinta tietyssä työpaikassa/työpaikoissa Yhteys tutkintoon säilytetään Todistus suoritetuista opinnoista ja näyttötodistus Voi sisältää osia useammankin tutkinnon alueelta yhdistelmäkoulutukset Mahdollisuus perustutkintoon olemassa!!! (2.vaihe) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
TA-koulutus: Kenelle Opiskelijalle, jolle koko tutkinto on syystä tai toisesta liian laaja työ- ja toimintakyky keskimääräistä heikompi ei ole tarkoituksenmukaista opiskella koko tutkintoa ei ole ammatillista koulutusta ei terveydellisiä esteitä Riittävät elämänhallinnalliset taidot haluaa ja on tahtoa sitoutua TA-prosessiin ei esteitä työpaikalla oppimiselle ei päihdeongelmia ei muita esteitä opiskelulle Erityistä tukea tarvitsevalle, Erikoistujalle, Ammatin vaihtajalle Ei vastaa kaikkiin ongelmiin! 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
TA-väylä 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Opiskelijan polku Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus ja tuki (Työhönvalmentaja) Hakeutumisvaihe Orientaatiovaihe Työskentelyvaihe Siirtymävaihe Seurantavaihe työhönvalmennuksen arviointi ja kehittäminen verkostojen ylläpitäminen siirtymän varmistaminen ohjauskeskustelut työyhteisön tukeminen työssäoppimiseen valmistautuminen opiskelijan lähiverkoston rakentaminen jatkosuunnitelma koulutuksen arviointi ja kehittäminen oppimisen mahdollistaminen ja arviointi yksilöllisen suunnitelman rakentaminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelijvalinta Opiskelijan oppimisen ohjaus ja tuki (Opettaja) 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
SWOT 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työvaltainen oppiminen oikeat työtehtävät oppilaitoksessa tai työpajassa käytännön esimerkit työnaantaja kouluttatajana simulaatiot, draama virtuaali- ja kummiyritykset yritysvierailut työpaikoilla tehtävät oppimistehtävät työssäoppiminen työn tekeminen Riikka Michelsson, 2007 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työvaltainen toteutussuunnitelma Soile Kero ja Arto Vehkomäki, 2007 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työelämätaidot oppimaan oppiminen tiedon hallinta päättelykyky ja päätöksentekotaito kommunikaatio- ja kielitaito ryhmässä oppiminen luova ajattelu ja ongelmanratkaisutaito johtamistaito ja visiointi itsensä johtamis- ja kehittämiskyky Hätönen 1998 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) ARVOT, ASENTEET JA MOTIVAATIO työn mielekkyys ja haasteellisuus työn ja muun elämän yhteensovittaminen AMMATILLINEN OSAAMINEN peruskoulutus ammatilliset tiedot ja taidot elinikäinen oppiminen YKSILÖN VOIMAVA-RAT TERVEYS JA TOIMINTAKYKY fyysinen toimintakyky psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky terveys 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki
Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) TYÖ JA TYÖOLOT työn muuttuminen työympäristötekijät psyykkinen ja fyysinen kuormitus TYÖYHTEISÖ työn hallinta ja henkinen hyvinvointi ilmapiiri osallistuminen ja kehittäminen ESIMIESTYÖ JA JOHTAMINEN henkilöstöjohtaminen muutoksen hallinta henkilöstöjohtaminen työyhteisöristiriitojen hallinta 8.11.2007 Kiipulasäätiö / Jukka Kääriäinen & Arto O. Vehkomäki