Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Advertisements

MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
HEVY = Helsinki-Espoo-Vantaa nuorisotoimien yhteistyön hedelmät ja haasteet KANUUNA-SEMINAARI KOTKA Eija Ahola Nuorisopalveluiden johtaja.
JOUTJÄRVEN SEURAKUNTA vuotiaiden seurakuntalaisuuden kehittämisohjelma.
Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Jorma Fisk
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
AVARTTI - nuoret sen tekevät! M-SK/00. TOIMINTA-AJATUS Tarjota haasteita nuorten kehitykselle ja tukea heidän kasvuaan yhteiskunnan jäseneksi. M-SK/00.
Mitä tänään tapahtuu? Keräilijän aarteet Asiantuntijavierailu.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkkomedia tytölle ja pojalle Seurakunnan kerholaisten oma yhteisö Mielenkiintoista tekemistä Turvallinen arvopohja.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Kulttuurikameleontit ry EGYPTIN KAHDET KASVOT Jon Bodsworth / WikimediaPäivi Arvonen.
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Punaisen Ristin nuorisotoiminta
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Kulutusväittämiä Elena Saarikallio, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Kylätalosta maailmalle – Kalajoen voimistelukeskukseksi
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Sedu Yrittäjyyskasvatus MITEN LUODA USKOA UNELMIIN JA MAHDOLLISUUKSIIN?
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
Rauman alueen perhepartio Mitä, miksi, miten?.  Toiminta tarkoitettu perheille, joissa on alle kouluikäisiä lapsia  Kerran kuukaudessa tapahtuvaa toimintaa,
Vanhempien mielipiteitä
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Laatua lasten voimisteluun!
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Muotoiluluotain Tarkoituksena: Asiakkaan ääni kuuluviin
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opeka-kyselyn tulokset
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Lisää liikuntaa koulupäivään!
Lisää liikuntaa koulupäivään!
Jon Bodsworth / Wikimedia
Lisääkö ruoka eriarvoisuutta?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Osallistava kerhotoiminta
Ajanhallinta opiskelussa
Esityksen transkriptio:

Haminan kaupungin museot

 Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka viikko helmi-toukokuussa  Kesto 1,5 h kerta  Vasta 2. kokeilu sitten 2000-luvun alun  Vanhan ajan elämään tutustuminen itse tekemällä ja kokeilemalla  Perinteinen käsityö, askartelu, kotiaskareet, työtavat, juhlat, ruuanlaitto, leikit ja pelit, vanhat kertomukset  Kiireettömyydestä nauttiminen, rauhoittuminen

  Kerhotoimintarahoitus  Riittävän monipuolinen kerhon vetäjä  Suunnitteluaikaa  Tilan erikoisjärjestelyjä kerhoa ajatellen  Tiedottaminen kouluille ja paikallislehdelle Mitä kerhon järjestäminen edellytti

  2-4 osallistujaa, kaksi pysyvästi kiinnostunutta osallistujaa  vuotiaita  tyttöjä ja poikia Osallistujat

  Jauhettiin kahvia ja keitettiin kahvia pannulla, tehtiin entisajan nekkuja, leivottiin pullaa, kirjoitettiin mustekynällä kirjeitä, tehtiin mosaiikkitöitä  Tietoa tuli tekemisen lomassa jutustelun muodossa  Aiheet liittyivät usein vuotuisjuhliin ja pyhäpäiviin Mitä kerhossa tehtiin

  Alussa kiinnostus suurta, myös paikallislehti teki jutun  Kerhorahoitus ei mahdollistanut kunnon suunnittelua eikä materiaaleja  Jokaisen kerran demonstraatioiden valmistaminen oli työlästä  Ohjaaja: ”Lapset tykkäsivät” Kokemukset

 Kerhon järjestämisen haasteet ja mahdollisuudet Resurssit  Materiaalit?  Henkilöresurssit?  Osaaminen?  Aika?  Jatkuvuus?  Byrokratia?  Sitoutuminen?  Kysyntä? Säästämisnarina vai uuden luominen vähistä resursseista?  Museon ja koulun sivistystehtävä on toimintoja yhdistävä intressi, joka kannattaa hyödyntää  Edullinen vaihtoehto kalliille harrastuksille?  Tieteellisen näkökulman tehokkaampi hyödyntäminen, kunnianhimoa peliin  Laatu rakennetaan pitkäjänteisesti – onko meillä varaa pitkäjänteiseen tekemiseen?

 Tulevaisuus  Kulttuuriperinnön hyödyntäminen – toiminta liittyy museon toimintaan  Pysyvän toiminnan ja yksilöllisiä tarpeita ja trendejä seurailevien ad hoc –työpajojen limittyminen  Selkeä strateginen linjaus toimintaan  Vaikuttavuusmittareiden kehittäminen suunnitteluun heti alusta alkaen  Realismi vai innostuminen?  Ratkaistava myös, mikä säännöllisen pedagogisen toiminnan suhde on ”muuhun” museon toimintaan  Entä toiminta suhteessa vahvaan paineeseen tuottaa matkailusisältöjä, viihdykettä yhä vaativammiksi käyville seutukunnalla pistäytyville asiakkaille

 Viisauksia lama-ajan museoille  Köyhän ei kannata ostaa halpaa?  Vanhassa vara parempi?  Vai Rohkea rokan syö?