Haminan kaupungin museot
Kekkermatti 2013 Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset Ei osallistumismaksua 16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka viikko helmi-toukokuussa Kesto 1,5 h kerta Vasta 2. kokeilu sitten 2000-luvun alun Vanhan ajan elämään tutustuminen itse tekemällä ja kokeilemalla Perinteinen käsityö, askartelu, kotiaskareet, työtavat, juhlat, ruuanlaitto, leikit ja pelit, vanhat kertomukset Kiireettömyydestä nauttiminen, rauhoittuminen
Kerhotoimintarahoitus Riittävän monipuolinen kerhon vetäjä Suunnitteluaikaa Tilan erikoisjärjestelyjä kerhoa ajatellen Tiedottaminen kouluille ja paikallislehdelle Mitä kerhon järjestäminen edellytti
2-4 osallistujaa, kaksi pysyvästi kiinnostunutta osallistujaa vuotiaita tyttöjä ja poikia Osallistujat
Jauhettiin kahvia ja keitettiin kahvia pannulla, tehtiin entisajan nekkuja, leivottiin pullaa, kirjoitettiin mustekynällä kirjeitä, tehtiin mosaiikkitöitä Tietoa tuli tekemisen lomassa jutustelun muodossa Aiheet liittyivät usein vuotuisjuhliin ja pyhäpäiviin Mitä kerhossa tehtiin
Alussa kiinnostus suurta, myös paikallislehti teki jutun Kerhorahoitus ei mahdollistanut kunnon suunnittelua eikä materiaaleja Jokaisen kerran demonstraatioiden valmistaminen oli työlästä Ohjaaja: ”Lapset tykkäsivät” Kokemukset
Kerhon järjestämisen haasteet ja mahdollisuudet Resurssit Materiaalit? Henkilöresurssit? Osaaminen? Aika? Jatkuvuus? Byrokratia? Sitoutuminen? Kysyntä? Säästämisnarina vai uuden luominen vähistä resursseista? Museon ja koulun sivistystehtävä on toimintoja yhdistävä intressi, joka kannattaa hyödyntää Edullinen vaihtoehto kalliille harrastuksille? Tieteellisen näkökulman tehokkaampi hyödyntäminen, kunnianhimoa peliin Laatu rakennetaan pitkäjänteisesti – onko meillä varaa pitkäjänteiseen tekemiseen?
Tulevaisuus Kulttuuriperinnön hyödyntäminen – toiminta liittyy museon toimintaan Pysyvän toiminnan ja yksilöllisiä tarpeita ja trendejä seurailevien ad hoc –työpajojen limittyminen Selkeä strateginen linjaus toimintaan Vaikuttavuusmittareiden kehittäminen suunnitteluun heti alusta alkaen Realismi vai innostuminen? Ratkaistava myös, mikä säännöllisen pedagogisen toiminnan suhde on ”muuhun” museon toimintaan Entä toiminta suhteessa vahvaan paineeseen tuottaa matkailusisältöjä, viihdykettä yhä vaativammiksi käyville seutukunnalla pistäytyville asiakkaille
Viisauksia lama-ajan museoille Köyhän ei kannata ostaa halpaa? Vanhassa vara parempi? Vai Rohkea rokan syö?