Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta"— Esityksen transkriptio:

1 Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
- kokemuksia ja kehittämisajatuksia Tuomas Raja

2 Lähtökohta – ja letkautus
20 tuntia viikossa (OK:n minimilaskelmat) liikuntaa ei luontevasti toteudu ilman kouluyhteistyötä Lopetetaan kouluista oppiaine nimeltä liikunta ei enää kinaa tuntien määrästä muiden oppiaineiden kanssa kaikille kerran päivässä liikuntatuokio - aivan kuten ruokatuntikin - yhteistyössä seurojen ja liittojen kanssa Tuomas Raja

3 Pohjois-Haagan yhteiskoulu
Liikuntapainotteisuus käynnistyi lukiossa 24 vuotta sitten yläasteella 20 vuotta sitten Tänään lukiolla urheilun erityistehtävä yläasteella monipuolisen liikuntaluokkatoiminnan sisällä mm. HBA –koripallo, lajiliittoyhteistyötä, seurayhteistyötä Startti yläasteelle - Lampisen Kyösti marssi kahvihuoneeseen… Tuomas Raja

4 Seura- ja lajiliittoyhteistyö
INTO JA HALU! kaikki muu järjestelykysymyksiä… ryhdyttävä vaan tekemään! Tuomas Raja

5 Seura- ja lajiliittoyhteistyö
Rehtoriin kontakti Rehtori haluaa -> jatka Rehtori ei kiinnostunut -> turha vääntää -> siirry seuraavaan kouluun Koulussa tulee olla ”dynamo” - Rehtori tai joku muu Tuomas Raja

6 Tyvestä puuhun noustaan
Ei kannata odotella opetusviraston tms. tahon aloitetta tai siunausta – ala vaan tekemään. Urhea raivaa nyt tietä hyvin. Etene maltilla. Koulu on monesti niin kaavoihin kangistunut paikka, että älä tukehduta heitä heti startissa. Jos asenne on myönteinen, olet jo oikeassa suunnassa. Ratkaisujen, ei murheiden kautta. Älä jyrää vaatien. Lukujärjestys ei taivu hetkessä. Kannattaa tutkia joustaako lukujärjestys vai salivuorot vai molemmat. Tuomas Raja

7 Lajiliitot vai seurat kärjessä kohti koulua?
Voi olla lajisidonnainen asia Meillä kokemuksia molemmista HBA –lajiliittojohtoisuus toimii mielestäni hyvin Myös taitoluistelu startannut hyvin liiton johdolla Jalkapallo kulkee seurapää edellä, jääkiekossa liiton valmentajien johdolla Lajin sisällä hyvä käydä tämä keskustelu Molempi parempi kuin ei kumpaakaan Tuomas Raja

8 Urheilija keskiöön – oikeasti!
Kommunikointi akselilla koulu – seura – liitto ontuu helposti Kuka ottaa kokonaisvastuun – urheilijalle sitä ei pidä sälyttää – jonkun pitää se ottaa! Säännöllinen yhteistyö valmentajien ja koulun välillä Loukkaantumisten/vaivojen kohdalla yhteistyön merkitys korostuu entisestään Tuomas Raja

9 Lajiharjoittelua vai yleistä monipuolisuutta?
Lajien välillä erilaisia näkemyksiä Eri lajeissa huippusuoritusikä vaihtelee paljon Koulussa hyvä mahdollisuus yleisvalmennukseen -> sopivasti räätälöiden lajien tarpeiden mukaan Hyvä keskustelun aihe Monipuolisuutta lajien sisällä vai lajien välillä? Joka tapauksessa määrää lisää! - onko 2 x 3 x 60m vai 3 x 2 x 60m ei ole hirmuisen oleellista… Jopa uusiin lajeihin tutustumista Tuomas Raja

10 Kuka hyötyy koulun ja lajiliiton/seuran yhteistyöstä?
Vastaus: Kaikki hyötyy, mutta ennen kaikkea urheilija hyötyy! Urheilijan kannalta: Urheilemisen (=harjoittelun) MÄÄRÄ lisääntyy, matkustelu pois, ilta optimitilanteessa vapaaksi muuhun elämään (läksyihin ja muuhun vapaa-aikaan) Kouluympäristössä myös muu kasvatuksellinen ymmärrys Yhdessä olemme enemmän! Tuomas Raja

11 Kehittämiskohteita pääsykokeiden ja valintakriteereiden kehittäminen
urheiluvalmennuksen opetussuunnitelma yläasteiden virallistaminen urheiluyläasteiksi Tuomas Raja


Lataa ppt "Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google