Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
konsernin johtamisjärjestelmä
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.

Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
N-piirin johtamisvalmennus Lionsklubin muutosjohtaminen.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA Karttulan kh , Kuopion kh , Maaningan kv
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Harri Sirén1 TULOKSELLISUUS, PALKINTA JA NEUVOTTELUTOIMINTA.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Lionsklubin muutosjohtaminen 107 N Apj-Lpj seminaari Bykulla
Yritysten toimipaikkojen, niiden henkilöstön ja liikevaihdon vuosimuutos maakunnittain vuosina Lähde: Tilastokeskus, yritysrekisteri 1 (6)
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
VAU:n huippu-urheilustrategia
VAU huippu-urheilustrategia
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Lionsklubin muutosjohtaminen
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Lionsklubin muutosjohtaminen
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Esityksen transkriptio:

Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan muutosta, on osattava reagoida nopeasti (ennakolta) ja elää muutosten kanssa (jopa ennakoimattomien) •Olennaista on, kuinka muutokset toteutetaan toiminnassa •Johtamisessa tarvitaan kokonaisuuksien hallintaa

Kotihoidon haasteet •Kotihoidon organisatoorinen muutos - v ”erilliset onnelat” (kotisairaanhoito ja kotipalvelu erillään)/”laitostamisen aika” - v ”yhteistyön aika”/ ”asiakkaan oikeuksien aika” - v ”yhteisen työn aika”/”niukkuuden, järkeistämisen aika” - v ”yhdistymisen aika” - v ”kultuurien törmäyksen aika”/”sopeuttamisen aika”

Kotihoidon haasteet •Kotihoito-osasto v väliaikaisen lakimuutoksen turvin (yhdistettynä kotisairaanhoito ja kotipalvelu) •Oranisaatiomuutoksella tavoiteltiin: - Lisää kustannustehokkuutta palvelutasoa heikentämättä - Lisää palvelutuotannon yhdenmukaisuutta - Vähentää organisaatiotasojen määrää - Vähentää yksikön sisäistä hallintoa - Tehostaa johtamista ja mahdollistaa nopean reagoinnin toimintaympäristön muutoksiin - Ottaa huomioon alueiden ja asukas- ja asiakasryhmien erityispiirteet.

Kotihoidon haasteet Muutoksen onnistumisen esteet organisatorisella tasolla: -kiristynyt taloustilanne, organisaatiomuutoksen autoritäärinen toteuttaminen, heikko muutosjohtaminen, puutteellinen tiedotus muutoksesta, jälkihoidon kehittymättömyys

Kotihoidon haasteet Esteet yksilötasolla: - pelko työpaikan menetyksestä, määräaikaiset työsuhteet, vanhentunut ammattitaito, suorituskeskeinen arvomaailma, vähäinen työn arvostus

Kotihoidon haasteet •Asikaspalvelujen käytännönläheisyys ja toimivuus painopisteenä / asiakastyytyväisyys •Edellytyksenä moniammatillisen tiimin hyvä toiminta / henkilöstön työtyytyväisyys - henkilöstön osaaminen - yhteinen tiimikulttuuri (syntyy hioutumalla,yhteisessä prosessissa tietoisena pyrkimyksenä)

Kotihoidon haasteet •Henkilöstö on organisaation osaamispääoma •Tarvitaan yhteinen tieto osaamispääomasta ja sen kehittämisestä •Osaamispääoman kehittäminen on edellytys organisaation kehittämiselle

Kotihoidon haasteet •Osaamisen tulee varmistaa vision ja strategian toteutumista •Uusi toimintamalli (moniammatilliset tiimit) edellyttää työkulttuurin muutosta, ”itseohjautuvuutta” •Osaamisen kehittäminen on johdon vastuulla