Oppiva Lappi Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma Anu Pruikkonen Rovaniemen ammattikorkeakoulu Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Eija Turunen
2001 Tavoitteet Etäopiskelun kehittäminen Lapin alueella Virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen Etäopetustaitojen kehittäminen Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen •Verkkoasiointi •Paikallisen tuen tarve •Ohjauksen erilaiset muodot Toimijalähtöisen virtuaaliopetuksen kehittämismalli Etätyön tekniikat Sisällöntuotanto Työtavat
2001 Suunnittelu •6 opiskelijan etäryhmä Sodankylässä (RAMK) •7 etäopiskelijaa Kolarissa (KTAMK) •”Paikalliset” opiskelijaryhmät (Roi ja Kemi) •Yhteinen toteutusaikataulu •HOPS-työskentely •Sähköisen tiedotuksen suunnittelu Oppimiskeskus Digitaalinen materiaali Samanaikaisuus -Videoneuvottelu -Puhelin -Oppimisalustat
2001 Toteutuksen suunnittelu Monimuoto-opetuksen tekniikoiden soveltuvuuden kokeilu •verkko-opetusmateriaalin tuottaminen ja testaus •verkko-ohjauksen tukeminen •sähköisen asioinnin kehittäminen •Oppimisalustat •Koulutusohjelman verkkopalvelut Opettajan työn kehittäminen •suunnittelun ja ryhmätyön tukeminen •työväline – ja pedagogista koulutusta •palautetiedon kerääminen ja arviointi
2002 Palautteita Tekniset ongelmat •Verkkoyhteys epävarma välillä Rovaniemi-Sodankylä •Opiskelijoiden vaihtelevat laiteympäristöt – sovellukset, kj versiot, videolaitteet, työasemat Sisältöön liittyvät ongelmat •Vaihteleva aloitustaso, yksilöllinen HOPS •Vaihteleva ohjauksen tarve Toteutukseen liittyvät ongelmat •Puutteita opiskeluvalmiuksissa •Tottumattomuus etäohjaukseen •Ohjauksen ylikuormitus •Rovaniemen ja etäryhmän ’eriarvoisuus’
Yksilölliseen etäopiskeluun Muutoksia (RAMK) Koulutusohjelman verkkopalvelimen palvelujen monipuolistaminen – opetus, tiedotus, vuorovaikutus Yksilöllinen HOPS-työskentely Oppimisalusta ammatillista osaamista tukevissa aiheissa Liikkuvat työasemat etäopiskelijoille Liikkuva Työympäristö - Langaton verkko Digitaalinen Materiaali -Riippumattomuus oppimisalustasta Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys
Yhteisöllistä etäopiskelua Paikallisella oppimiskeskuksella iso merkitys Vertaisryhmän tuki korvaamatonta Käytännössä opiskelu monimuotoista Paikallinen oppimiskeskus Vertaisryhmän tuki Monimuotoiset opiskelutavat
2004 Itsearviointi Aineiston hankinta Osallistuminen suunnitteluun ja toteutukseen Opintojaksojen toteutusarvioinnit ja palautteet Suoritusrekisterin tiedot Tiedonhankinta verkossa Haastattelut Toteutustekniikoiden ja pedagogisten ratkaisujen arviointi Yleinen opetusympäristön kehittyminen
2004 Havaintoja Opiskelijan ongelmat Alueen pitkät etäisyydet Opintojen tiukka aikataulu Ohjauksen yleisluontoisuus ohjaajan tuntuma etäopiskelijan tarpeisiin ei riittävän syvällinen Teknisten työvälineiden saatavuus ohjelmalisenssien saatavuus opiskelijan koneelle Vertaisryhmän tuki vähäistä etäopiskelijan ryhmätuki - keskustelupalstat tottumattomuus verkkoympäristöön Muuttuvat opetus- ja opiskelutekniikat Puutteet opiskelutaidoissa ja -valmiuksissa Tiedotuksen saavutettavuus Ilmoitustauluihin ja sähköpostikansioihin perustuva tiedottaminen riittämätöntä
2004 Havaintoja Opiskelijan toiveet Verkkotoimintojen kehittäminen Intranet käyttöön myös Internetin kautta Verkko-opintojen tarjonnan laajentaminen Etäohjauksen tehostaminen Oppimisprosessin aikainen ohjaus Vaihtoehtoisuuden lisääminen tutkinnon rakenteessa Ammatilliset valinnaisuudet Työelämäsidonnaisuus Verkko-opetuksen ja kontaktiopetuksen yhdistäminen Intensiivijaksot viikonloppuina
2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Suunnittelu Opetussisältöjen ja teknisen toimintaympäristön suunnitteluprosessit erillisiä Suunnittelun aikaresurssin sijoittaminen työaikasuunnitelmaan? Liian lyhyt aikajänne suunnittelussa Ennakoinnin vaikeus Verkko-opetuksen työvälineet Oppimisalustat Työaikasuunnitelman sisältö Tehtävien vaihtuvuus
2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Toteutus Teknisen toimintaympäristön ongelmat – tilojen käyttö Tottumattomuus verkko-opetukseen – ongelmien ratkaisu opetustilanteessa Verkko-opetusmateriaalin tuottaminen •Pedagoginen suunnittelu Etäohjauksen haasteellisuus •Heterogeeniset opiskelijaryhmät •Opiskelijoiden vaihtuvuus – poissaolevaksi ilmoittautuvat ja siirtyvät opiskelijat
2004 Havaintoja Opettajan toiveet Työvälineistön kehittäminen Verkkoyhteydet – toimintavarmuus, helppous Työvälinekoulutus Työympäristön pysyvyys Opetusmateriaalin saatavuus ’Verkko-opetusmateriaali toistaiseksi tuotettava pääosin itse’ Työparit (pdagogisen osaamisen jakaminen) Ohjauksen kehittäminen Opintojakson tuutorointi Opintojen etäohjauksen menetelmät Projektien ja opinnäytetyön etäohjaus Etäviestintä opiskelijan työpaikalle
Yhteenveto Keskeisiä tuloksia ..vaihtoehtoja työlle ja opiskelulle ..riippumattomuus etäisyyksistä ..oppimiskeskuksen ja verkkotyöskentelyn yhdistäminen ..verkkotyöskentely osaksi opettajan ja opiskelijan työtapaa ..opintoihin liittyvän verkkoasioinnin kehittyminen
Yhteenveto Keskeisiä kehityskohteita ovat ..työympäristön tekninen tuki, myös maakunnassa ..opiskelun tuki maakunnassa ..verkko-opetusmateriaalin saatavuus ..etäopiskelijan pääsy sisäisiin palveluihin ..etäohjauksen syventäminen ..resurssien jatkuvuus koulutuksen ajan – toimijat, työvälineet, palvelut, tiedotus Liikkuva Työympäristö -Langaton verkko -Käyttäjän tukiyksiköt Digitaalinen Materiaali -Yhdenmukaisuus -Saatavuus -Itsenäisyys Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys -Ohjaus! Paikallinen oppimiskeskus
Yhteystiedot Anu Pruikkonen Eija Turunen