Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
MASTO-Finna ja tiedonhankinnan ohjaus
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Oppiva Lappi Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma Anu Pruikkonen Rovaniemen ammattikorkeakoulu Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Eija Turunen

2001 Tavoitteet  Etäopiskelun kehittäminen Lapin alueella  Virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen  Etäopetustaitojen kehittäminen  Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen •Verkkoasiointi •Paikallisen tuen tarve •Ohjauksen erilaiset muodot  Toimijalähtöisen virtuaaliopetuksen kehittämismalli Etätyön tekniikat Sisällöntuotanto Työtavat

2001 Suunnittelu •6 opiskelijan etäryhmä Sodankylässä (RAMK) •7 etäopiskelijaa Kolarissa (KTAMK) •”Paikalliset” opiskelijaryhmät (Roi ja Kemi) •Yhteinen toteutusaikataulu •HOPS-työskentely •Sähköisen tiedotuksen suunnittelu Oppimiskeskus Digitaalinen materiaali Samanaikaisuus -Videoneuvottelu -Puhelin -Oppimisalustat

2001 Toteutuksen suunnittelu  Monimuoto-opetuksen tekniikoiden soveltuvuuden kokeilu •verkko-opetusmateriaalin tuottaminen ja testaus •verkko-ohjauksen tukeminen •sähköisen asioinnin kehittäminen •Oppimisalustat •Koulutusohjelman verkkopalvelut  Opettajan työn kehittäminen •suunnittelun ja ryhmätyön tukeminen •työväline – ja pedagogista koulutusta •palautetiedon kerääminen ja arviointi

2002 Palautteita  Tekniset ongelmat •Verkkoyhteys epävarma välillä Rovaniemi-Sodankylä •Opiskelijoiden vaihtelevat laiteympäristöt – sovellukset, kj versiot, videolaitteet, työasemat  Sisältöön liittyvät ongelmat •Vaihteleva aloitustaso, yksilöllinen HOPS •Vaihteleva ohjauksen tarve  Toteutukseen liittyvät ongelmat •Puutteita opiskeluvalmiuksissa •Tottumattomuus etäohjaukseen •Ohjauksen ylikuormitus •Rovaniemen ja etäryhmän ’eriarvoisuus’

Yksilölliseen etäopiskeluun Muutoksia (RAMK)  Koulutusohjelman verkkopalvelimen palvelujen monipuolistaminen – opetus, tiedotus, vuorovaikutus  Yksilöllinen HOPS-työskentely  Oppimisalusta ammatillista osaamista tukevissa aiheissa  Liikkuvat työasemat etäopiskelijoille Liikkuva Työympäristö - Langaton verkko Digitaalinen Materiaali -Riippumattomuus oppimisalustasta Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys

Yhteisöllistä etäopiskelua Paikallisella oppimiskeskuksella iso merkitys Vertaisryhmän tuki korvaamatonta Käytännössä opiskelu monimuotoista Paikallinen oppimiskeskus Vertaisryhmän tuki Monimuotoiset opiskelutavat

2004 Itsearviointi Aineiston hankinta  Osallistuminen suunnitteluun ja toteutukseen  Opintojaksojen toteutusarvioinnit ja palautteet  Suoritusrekisterin tiedot  Tiedonhankinta verkossa  Haastattelut  Toteutustekniikoiden ja pedagogisten ratkaisujen arviointi  Yleinen opetusympäristön kehittyminen

2004 Havaintoja Opiskelijan ongelmat Alueen pitkät etäisyydet Opintojen tiukka aikataulu Ohjauksen yleisluontoisuus  ohjaajan tuntuma etäopiskelijan tarpeisiin ei riittävän syvällinen Teknisten työvälineiden saatavuus  ohjelmalisenssien saatavuus opiskelijan koneelle Vertaisryhmän tuki vähäistä  etäopiskelijan ryhmätuki - keskustelupalstat  tottumattomuus verkkoympäristöön Muuttuvat opetus- ja opiskelutekniikat Puutteet opiskelutaidoissa ja -valmiuksissa Tiedotuksen saavutettavuus  Ilmoitustauluihin ja sähköpostikansioihin perustuva tiedottaminen riittämätöntä

2004 Havaintoja Opiskelijan toiveet Verkkotoimintojen kehittäminen  Intranet käyttöön myös Internetin kautta  Verkko-opintojen tarjonnan laajentaminen  Etäohjauksen tehostaminen Oppimisprosessin aikainen ohjaus Vaihtoehtoisuuden lisääminen tutkinnon rakenteessa  Ammatilliset valinnaisuudet  Työelämäsidonnaisuus Verkko-opetuksen ja kontaktiopetuksen yhdistäminen  Intensiivijaksot viikonloppuina

2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Suunnittelu  Opetussisältöjen ja teknisen toimintaympäristön suunnitteluprosessit erillisiä  Suunnittelun aikaresurssin sijoittaminen työaikasuunnitelmaan?  Liian lyhyt aikajänne suunnittelussa Ennakoinnin vaikeus  Verkko-opetuksen työvälineet  Oppimisalustat  Työaikasuunnitelman sisältö  Tehtävien vaihtuvuus

2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Toteutus  Teknisen toimintaympäristön ongelmat – tilojen käyttö  Tottumattomuus verkko-opetukseen – ongelmien ratkaisu opetustilanteessa  Verkko-opetusmateriaalin tuottaminen •Pedagoginen suunnittelu  Etäohjauksen haasteellisuus •Heterogeeniset opiskelijaryhmät •Opiskelijoiden vaihtuvuus – poissaolevaksi ilmoittautuvat ja siirtyvät opiskelijat

2004 Havaintoja Opettajan toiveet Työvälineistön kehittäminen  Verkkoyhteydet – toimintavarmuus, helppous  Työvälinekoulutus  Työympäristön pysyvyys  Opetusmateriaalin saatavuus  ’Verkko-opetusmateriaali toistaiseksi tuotettava pääosin itse’  Työparit (pdagogisen osaamisen jakaminen) Ohjauksen kehittäminen  Opintojakson tuutorointi  Opintojen etäohjauksen menetelmät  Projektien ja opinnäytetyön etäohjaus  Etäviestintä opiskelijan työpaikalle

Yhteenveto Keskeisiä tuloksia ..vaihtoehtoja työlle ja opiskelulle ..riippumattomuus etäisyyksistä ..oppimiskeskuksen ja verkkotyöskentelyn yhdistäminen ..verkkotyöskentely osaksi opettajan ja opiskelijan työtapaa ..opintoihin liittyvän verkkoasioinnin kehittyminen

Yhteenveto Keskeisiä kehityskohteita ovat ..työympäristön tekninen tuki, myös maakunnassa ..opiskelun tuki maakunnassa ..verkko-opetusmateriaalin saatavuus ..etäopiskelijan pääsy sisäisiin palveluihin ..etäohjauksen syventäminen ..resurssien jatkuvuus koulutuksen ajan – toimijat, työvälineet, palvelut, tiedotus Liikkuva Työympäristö -Langaton verkko -Käyttäjän tukiyksiköt Digitaalinen Materiaali -Yhdenmukaisuus -Saatavuus -Itsenäisyys Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys -Ohjaus! Paikallinen oppimiskeskus

Yhteystiedot Anu Pruikkonen Eija Turunen