TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
W w w. h a m k. f i Verkko-opetukseen valmentautuminen Verkko-opetuksen parhaan palat 2011.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Terassi-projekti.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Tavoitteet ja arviointi
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Esityksen transkriptio:

TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet

Kehitys... verrattuna etäopetukseen 1. sukupolvi - kirjekurssit 2. sukupolvi – tiettyyn mediaan perustuvat kurssit 3. sukupolvi – eri medioiden ja tekniikoiden yhteiskäyttö Lähde: Lifländer 1989, s. 21

Internet oppimisympäristöt videoneuvottelu video tietokoneneuvottelu äänikasetti tietokoneavusteinen opetus TV puhelin radio tietokoneavusteinen viestintä kirje ohjelmoitu opetus vuorovaikutteisuus aika

Opetusohjelmat  ovat / olivat? “behaviorismin loukussa”  usein pelkkää tekstiä, joka on siirretty sähköiseen muotoon  testit ja harjoitukset nappula- automaatteja  uusia piirteitä  kokonaiset ympäristöt  konstruktivistiset piirteet - Nyt olen vihdoin onnistunut ehdollista- maan tuon tyypin tuolla ulkona; aina kun nykäisen kahvasta hän heittää minulle palan ruokaa ! The Skinner box

Lähtökohta ennen teknologinen imperatiivi ”Hei – nyt meillä on koneet ja yhteydet, pitäähän niillä nyt jotain tehdä!"

Lähtökohta nyt opetuksen kehitystarve ”Tässä kurssissa paria asiaa aina mättäävät. Täytyisi miettiä muita tapoja toteuttaa nuo asiat – löytyisi- köhän tieto- ja viestintä- tekniikan alueelta mitään ratkaisua tai välineitä?"

Tietotekniikka, opetus ja oppiminen  ”Tietotekniikan erityinen pedagoginen merkitys on siinä, että se tekee mahdolliseksi sellaiset oppimisympäristöt, jotka ovat oppimisen kannalta kiinnostavia mutta joiden järjestäminen ilman tietotekniikkaa on vaikeaa.” Sinko & Lehtinen 1999 s. 249

Opiskeluympäristö fyysinen vs. abstrakti/ virtuaalinen tila opettajan kontrolli vähenee lisääntyvän etäisyyden myötä

Uutta pedagogiikkaako ?? konstruktivismin uusi tuleminen “perinteinen” opetus – objektivismia?  opettaja- ja ainekeskeisyys  tiedon siirtäminen - sienimetafora  opitun tiedon toisto konstruktivismi  opiskelijakeskeisyys  yhteistoiminnallisuus  henkilökohtainen tieto rakennetaan olemassa olevan varaan  vastuu opiskelijalla

Konstruktivismin tunnuspiirteitä konteksti - ympäristö  sidottu todellisuuteen konstruktio - rakentaminen  tieto on aktiivisen rakentamisen tulosta (ei opettajan, tietystä ilmiöstä tuottaman tulkinnan passiivista kopiointia) kollaboraatio - yhteistoiminnallisuus  yhteityö ja yhteistoiminnallisuus keskeisiä oppimisessa konversaatio - keskustelu  oman mielipiteen ja kritiikin esiin tuominen keskeistä, myös yhteisen näkemyksen ja ratkaisujen työstäminen

Verkon mahdollisuudet

Lisäarvo ? pedagoginen  opiskelija oppii  enemmän  syvemmin  suurempia kokonaisuuksia  oppiminen koetaan myönteisempänä  mahdollistaa yksilöllisen opiskelutahdin ja ajankäytön käytännöllinen  enemmän vähemmällä  mahdollista etätyönä  pienemmät kustannukset, hyötysuhde hallinnolllinen  opettajan helpompi  päivittää  levittää  seurata  jne...