Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Sosiaalisen webin työvälineitä – del.icio.us, blogit, Jaiku-kanavat, wikit, Skype, Voicethread… ISOverkosto Anu Wulff
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Future Learning Environment
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen webin työvälineitä – del.icio.us, blogit, jaiku-kanavat, wikit, Skype ISOverkosto Anu Wulff.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sulautuvan oppimisen seminaari Kansainvälinen yhteistyö verkkoympäristössä ConREM-koulutusohjelma (MSc) Berlin-Helsinki Päivi Jäväjä – RaKi-klusteri.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Tulevaisuuden skenaarioita (Semanttinen web 2.0) Kimmo Koskinen Matri-seminaari Viikin tiedekirjasto.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Hanke
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu

Teemu Leinonen • Kasvatustieteen tieteenalaohjelma, Tampereen yliopisto • Uusimediasuunnittelu, Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu • Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Medialaboratorio • 1969 Tampere • Lapsuus 1970-luvulla Dar es Salamissa, Tansania; • Afganistan, Kenia, Namibia; • Opintoja USA:ssa ja Ruotsissa; • Kolumbia, Etelä-Afrikka; • Andrea ja Luna, Kolumbian kansalaisia; • Taide, design, tiede, jalkapallo, musiikki.

TaiKin Medialaboratorio ja oppimisympäristöjen tutkimus • Monialainen New Media: Design, taide, teknologia, yhteiskunta, viestintä, psykologia, kasvatus... • Teorialähtöinen, design suuntautunut oppimisympäristöjen tutkimus: • Tutkivan oppimisen työvälineiden suunnittelua • Luovantoiminanna työvälineiden suunnittelua • Web ja mobiili • Fle3, MobilED, LeMill.

1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

Blogit Wikit Kuvien / videoiden jako 3D Avatar-maailmat

Esimerkki: Blogit

Blogit ovat... •Päiväkirjamaisia, ajankohtaisia, dynaamisia ja kumuloituvia webbisivustoja •Vuorovaikutteinen julkaisumedia •Helpoin tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (kommentit ja blogien väliset viittaukset) •Helposti viitattavissa (ikilinkit ja arkistot) •Helposti syndikoitavissa (uutissyyötteet) Lähde: Jere Majava 2006

Esimerkki: Wiki

Wikit ovat... • Verkkosivustoja joidenka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata •Yhteisöllisen julkaisemisen työkaluja •Verkkosivuja joita on nopea luoda ja muuttaa •Jatkuvan toimitustyön alla olevia verkkosivuja •Helppo tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (historia, keskustelu)

Esimerkki: Kuvien / videoiden jako

Esimerkki: 3D Avatar-maailmat

Second Life - about 2 million people from around the world.

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan uudenlaisia kaksisuuntaisia media- palveluja joissa kaikki toimijat voivat samanaikaisesti toimia sekä lukijoina/kuuntelijoina/katselijoina että toimittajina.

Sosiaalisen median (ns. Web 2.0) sovellukset •Blogit •Wikit •Uutissyötteet (RSS ja Atom) •Aggregaattorit eli syötteiden lukuohjelmat •Sosiaaliset kirjanmerkit (social bookmarking) •”Tagit” ja folksonomiat •Web-pohjaiset kuvapalvelut •Web-pohjaiset äänen ja videon julkaisuvälineet (podcasting, vlogging) •Web työpöydät ja web- pohjaiset sovellukset (web-kalenterin, web- sähköposti, web- tekstinkäsittely, web- taulukkolaskenta, IM) Lähde: Jere Majava 2006

Video Esimerkki sosiaalisen mediasta.

1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

Mitä on oppiminen?

Kolme mielikuvaa oppimisesta

Tiedon hankkiminen Osallistuminen Tiedon luominen Lähde: Paavola et.all. 2004

Tiedon hankkiminen

Oppiminen on yksilöllinen tiedonkäsittelyn prosessi.

Osallistuminen

Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi.

Tiedon luominen

Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi joka pyrkii tuottamaan uutta ymmärrystä.

MuistaminenOsallistuminenJalostaminen

1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

Blogien käyttö opetuksessa •Opettajan kurssipäiväkirjana •Opiskelijoiden avoimena dialogi-työkaluna •Opiskelijoiden reflektio-työkaluna / luentopäiväkirjana •Kumuloituvana e-portfoliona •”Henkilökohtaisena” oppimisympäristönä •Pikajulkaisualustana, verkostoitumiskanavana •Identiteetin ja julkisuuden hallintatyökaluna Lähde: Jere Majava 2006

Wikien käyttö opetuksessa •Oppimateriaalin pikajakelualustana •Yhteisten luentomuistiinpanojen pikajulkaisualustana •Oppimistehtävien tekemisen alustana: Wikipedian tai vastaavan muokkaaminen •Yhteisen tutkimusraportin kirjoittamisen alustana •Ryhmien yhteisten johtopäätelmien luomisen työkaluna Lähde: Jere Majava 2006

Lähde: Arina, T. 2006

LeMill - Sosiaalisen median sovellus opetukseen ja oppimiseen

- etusivu

Mitä LeMill on? •Webyhteisö avoimien ja vapaiden oppimisresurssien löytämiseen, laatimiseen ja jakamiseen •Oppimisresurssi: sisältö, menetelmä, työkalu •”Oppimateriaali-wiki” (vrt. Wikipedia) •Opetuksen kehittämisen yhteisö •Open source palvelinohjelmisto / Alusta LeMill - webyhteisöjen käyttöön (

Mitä LeMill ei ole? •Virtuaalinen oppimisympäristö tai oppimisalusta (Learning Management System) •”Oppimateriaalipankki” (perinteisessä merkityksessä) •Ympäristö tenttien tai testien toteuttamiseen

Suunniteltu opettajien kanssa •Skenaariot •Design-työpajat •Käyttötarinat (user stories) •Prototyypit Perusasteen opettajia

Design-työpajojen tulokset • Opettajat eivät ole kiinnostuneita pelkästä tekstisisällöstä • Opettajia kiinnostavat toiminta ja opetusmenetelmät • Oppimisresurssit voidaan jakaa sisältöön, menetelmiin ja työkaluihin

- selaaminen ja haku

Kaikki LeMill:issä olevat oppimateriaalit ovat web-selaimella toimivia

Sisältö Oppimateriaali Mediatiedosto Viittaus

Oppimateriaalin mallipohjat Multimediasivu Esitelmä PILOT - tutkivan oppimisen konteksti

- materiaalin luominen

Kaikki resurssit LeMillissä ovat avoimia ja vapaita Vrt. Wikipedia ja Linux Yksinkertainen lisenssikäytäntö

Attribution-ShareAlike eli Nimeä-Tarttuva -lisenssi Tarjoaa riittävän suojan sisällön tekijöille mutta mahdollistaa sisällön yhdessä kehittämisen

Myös muuta kuin sisältöä •Menetelmiä •Työvälineitä •Kokoelmia •Opetus- ja oppimistarinoita •Ihmisiä ja yhteisö

- menetelmät, työkalut, kokoelmat

LeMill on sosiaalinen ohjelmisto • Ihmisten linkittämistä heidän sijaintina, taitojen ja kiinnostuksenalojen perusteella • Ryhmät oppimateriaalin yhdessä tekemiseen • Avoimet foorumit

- yhteisö

Liity LeMill-yhteisöön jakamaan, kierrättämään ja yhdistelemään oppimisresursseja

Kiitos! Kysymyksiä? Keskustelua?