Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu
Teemu Leinonen • Kasvatustieteen tieteenalaohjelma, Tampereen yliopisto • Uusimediasuunnittelu, Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu • Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Medialaboratorio • 1969 Tampere • Lapsuus 1970-luvulla Dar es Salamissa, Tansania; • Afganistan, Kenia, Namibia; • Opintoja USA:ssa ja Ruotsissa; • Kolumbia, Etelä-Afrikka; • Andrea ja Luna, Kolumbian kansalaisia; • Taide, design, tiede, jalkapallo, musiikki.
TaiKin Medialaboratorio ja oppimisympäristöjen tutkimus • Monialainen New Media: Design, taide, teknologia, yhteiskunta, viestintä, psykologia, kasvatus... • Teorialähtöinen, design suuntautunut oppimisympäristöjen tutkimus: • Tutkivan oppimisen työvälineiden suunnittelua • Luovantoiminanna työvälineiden suunnittelua • Web ja mobiili • Fle3, MobilED, LeMill.
1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
Blogit Wikit Kuvien / videoiden jako 3D Avatar-maailmat
Esimerkki: Blogit
Blogit ovat... •Päiväkirjamaisia, ajankohtaisia, dynaamisia ja kumuloituvia webbisivustoja •Vuorovaikutteinen julkaisumedia •Helpoin tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (kommentit ja blogien väliset viittaukset) •Helposti viitattavissa (ikilinkit ja arkistot) •Helposti syndikoitavissa (uutissyyötteet) Lähde: Jere Majava 2006
Esimerkki: Wiki
Wikit ovat... • Verkkosivustoja joidenka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata •Yhteisöllisen julkaisemisen työkaluja •Verkkosivuja joita on nopea luoda ja muuttaa •Jatkuvan toimitustyön alla olevia verkkosivuja •Helppo tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (historia, keskustelu)
Esimerkki: Kuvien / videoiden jako
Esimerkki: 3D Avatar-maailmat
Second Life - about 2 million people from around the world.
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan uudenlaisia kaksisuuntaisia media- palveluja joissa kaikki toimijat voivat samanaikaisesti toimia sekä lukijoina/kuuntelijoina/katselijoina että toimittajina.
Sosiaalisen median (ns. Web 2.0) sovellukset •Blogit •Wikit •Uutissyötteet (RSS ja Atom) •Aggregaattorit eli syötteiden lukuohjelmat •Sosiaaliset kirjanmerkit (social bookmarking) •”Tagit” ja folksonomiat •Web-pohjaiset kuvapalvelut •Web-pohjaiset äänen ja videon julkaisuvälineet (podcasting, vlogging) •Web työpöydät ja web- pohjaiset sovellukset (web-kalenterin, web- sähköposti, web- tekstinkäsittely, web- taulukkolaskenta, IM) Lähde: Jere Majava 2006
Video Esimerkki sosiaalisen mediasta.
1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
Mitä on oppiminen?
Kolme mielikuvaa oppimisesta
Tiedon hankkiminen Osallistuminen Tiedon luominen Lähde: Paavola et.all. 2004
Tiedon hankkiminen
Oppiminen on yksilöllinen tiedonkäsittelyn prosessi.
Osallistuminen
Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi.
Tiedon luominen
Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi joka pyrkii tuottamaan uutta ymmärrystä.
MuistaminenOsallistuminenJalostaminen
1. Sosiaalinen media ja Web Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
Blogien käyttö opetuksessa •Opettajan kurssipäiväkirjana •Opiskelijoiden avoimena dialogi-työkaluna •Opiskelijoiden reflektio-työkaluna / luentopäiväkirjana •Kumuloituvana e-portfoliona •”Henkilökohtaisena” oppimisympäristönä •Pikajulkaisualustana, verkostoitumiskanavana •Identiteetin ja julkisuuden hallintatyökaluna Lähde: Jere Majava 2006
Wikien käyttö opetuksessa •Oppimateriaalin pikajakelualustana •Yhteisten luentomuistiinpanojen pikajulkaisualustana •Oppimistehtävien tekemisen alustana: Wikipedian tai vastaavan muokkaaminen •Yhteisen tutkimusraportin kirjoittamisen alustana •Ryhmien yhteisten johtopäätelmien luomisen työkaluna Lähde: Jere Majava 2006
Lähde: Arina, T. 2006
LeMill - Sosiaalisen median sovellus opetukseen ja oppimiseen
- etusivu
Mitä LeMill on? •Webyhteisö avoimien ja vapaiden oppimisresurssien löytämiseen, laatimiseen ja jakamiseen •Oppimisresurssi: sisältö, menetelmä, työkalu •”Oppimateriaali-wiki” (vrt. Wikipedia) •Opetuksen kehittämisen yhteisö •Open source palvelinohjelmisto / Alusta LeMill - webyhteisöjen käyttöön (
Mitä LeMill ei ole? •Virtuaalinen oppimisympäristö tai oppimisalusta (Learning Management System) •”Oppimateriaalipankki” (perinteisessä merkityksessä) •Ympäristö tenttien tai testien toteuttamiseen
Suunniteltu opettajien kanssa •Skenaariot •Design-työpajat •Käyttötarinat (user stories) •Prototyypit Perusasteen opettajia
Design-työpajojen tulokset • Opettajat eivät ole kiinnostuneita pelkästä tekstisisällöstä • Opettajia kiinnostavat toiminta ja opetusmenetelmät • Oppimisresurssit voidaan jakaa sisältöön, menetelmiin ja työkaluihin
- selaaminen ja haku
Kaikki LeMill:issä olevat oppimateriaalit ovat web-selaimella toimivia
Sisältö Oppimateriaali Mediatiedosto Viittaus
Oppimateriaalin mallipohjat Multimediasivu Esitelmä PILOT - tutkivan oppimisen konteksti
- materiaalin luominen
Kaikki resurssit LeMillissä ovat avoimia ja vapaita Vrt. Wikipedia ja Linux Yksinkertainen lisenssikäytäntö
Attribution-ShareAlike eli Nimeä-Tarttuva -lisenssi Tarjoaa riittävän suojan sisällön tekijöille mutta mahdollistaa sisällön yhdessä kehittämisen
Myös muuta kuin sisältöä •Menetelmiä •Työvälineitä •Kokoelmia •Opetus- ja oppimistarinoita •Ihmisiä ja yhteisö
- menetelmät, työkalut, kokoelmat
LeMill on sosiaalinen ohjelmisto • Ihmisten linkittämistä heidän sijaintina, taitojen ja kiinnostuksenalojen perusteella • Ryhmät oppimateriaalin yhdessä tekemiseen • Avoimet foorumit
- yhteisö
Liity LeMill-yhteisöön jakamaan, kierrättämään ja yhdistelemään oppimisresursseja
Kiitos! Kysymyksiä? Keskustelua?