Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMikko Lattu Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Sosiaalisen webin työvälineitä – del.icio.us, blogit, Jaiku-kanavat, wikit, Skype, Voicethread… ISOverkosto Anu Wulff 25.9.2007
2
Verkko-oppimisen uusimmat tuulet (ITK2007 ja EDEN2007) Painopiste siirtynyt sisällöistä vuorovaikutukseen ja oppijan omaan aktiivisuuteen Oppijan aktiivinen rooli tiedon tuottajana ja reflektoijana keskeistä Web 2.0 sosiaaliset työkalut kuten blogit, jaikut, wikit, sosiaaliset kirjanmerkit ja podcastit nousemassa oppimisen työkaluiksiblogitjaikutwikitsosiaaliset kirjanmerkit podcastit Opettajan ohjaustaidot tärkeitä, koulutusta tarvitaan Oppimisen sosiaalinen ja verkostomainen luonne, yhteisöllinen tiedon etsiminen, jakaminen ja luominen korostuu tulevaisuudessa Yksilön/käyttäjän rooli korostuu sisältöjen, palvelujen ja innovaatioiden tuottamisessa ja käyttämisessä (user-generated, user-driven, user- centred) Hyvät median tuottamisen taidot tärkeitä tulevaisuudessa (digitaaliset natiivit <> virtuaali-immigrantit) Avoimia verkkomateriaaleja/palveluja paljon tarjolla (esim. Google Calendar, Earth, FlickR, Skype, gmail, Facebook,www.edu.fi/kenguru, www.seitsemanveljesta.net, selkokieli) oppimisen tueksiwww.edu.fi/kenguru www.seitsemanveljesta.netselkokieli Koulumaailman vaikea sopeutua yhteiskunnan nopeisiin muutoksiin – tulevaisuuden tekeminen
3
Web2 ja eLearning 2 Yksisuuntaisista julkaisukanavista monisuuntaisiin vuorovaikutuskanaviin Keskeistä sosiaalisuus ; verkostoituminen ja yhteistyö, yhteisöllisyys Kollektiivinen älykkyys Käyttäjät valitsevat itse yhteisönsä Avoimia helppokäyttöisiä työkaluja e-Learning 2: Suljetuista alustoista poiketen oppimisympäristöksi koko verkko
4
Web2: Uusia työkaluja Blogit ja Jaiku-kanavat Wikit Sosiaaliset kirjanmerkit (social bookmarking) Web-pohjaiset kuvapalvelut (esim. FlickR, Panoramio, Voicethread) Web-pohjaiset äänen (podcasting) ja videon (vlogging/vodcasting) julkaisuvälineet ( esim. Gcast, YouTube) Web-pohjaiset kalenterit (esim. Google Calendar) Uutissyötteet (RSS, Atom)
6
Uutissyötteet ja sosiaaliset kirjanmerkit RSS = Real Simple Syndication tai Rich Site Summary (tai Atom, toinen ”standardi”) RSS:n avulla voit nopeasti seurata useita verkkopalveluja RSS-palvelu listaa uusimmat otsikot Uutissyötteen (RSS feed) osoite kopioidaan RSS-verkkopalveluun tai –lukijaan (esim. iGoogle) Del.icio.us mahdollistaa bookmarkkien jakamisen, esim. Aarnen bookmarkkeja: http://del.icio.us/aarnehag http://del.icio.us/aarnehag
7
Kirjanmerkit talteen ja jakoon del.icio.us –palvelun avulla, step 1 syyskuu07
9
Step 2: Tunnuksen varmentaminen sähköpostissa
10
Step 3: Painikkeiden asentaminen selaimeen
12
Jos selaimeen ei ole asennettu TAG- painiketta, niin tallenna bookmarkki ”Post” -toiminnon avulla del.icio.us/tag/metalli Näet kaikki bookmarkit, jotka on ”tagattu” sanalla ”metalli”
13
Blogit – Osa webin uutta tulemista Blogit (weblog, verkkoloki) ovat Päiväkirjamaisia, kronologisia ja yleensä henkilökohtaisia webbisivustoja Tagit, merkintöjen pysyvyys Keskeistä linkittäminen ”Tämä on mielenkiintoista, käy tutustumassa!” ”Linkkien lahjatalous” (Jere Majava) Vuorovaikutteinen julkaisumedia Kommentit ja blogien väliset viittaukset Syndikoitavia (uutissyötteet eli feedit) Perinteisten kotisivujen korvaaja? Blogit ovat netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä
14
Blogin pystyttäminen käy hetkessä! ”Ilmaiset palvelut, kuten Blogger, mahdollistavat oman sivuston pystyttämisen hetkessä, eikä päivitys vaadi erityisempää teknistä osaamista, kuten HTML- kielen tuntemista. Lisäksi muokkaaminen onnistuu selaimella ilman erillistä päivitysohjelmaa. Weblogit ovatkin tällä hetkellä yksittäiselle nettikansalaiselle helpoin ja vaivattomin tapa julkaista materiaalia verkossa. Julkaisujärjestelmä huolehtii sivuston rakenteesta, sisäisistä linkeistä ja merkintöjen arkistoinnista. Käyttäjän huoleksi jää vain sisällön kirjoittaminen. Ulkoasun voi valita valmiista tyyleistä ja sitä pääsee yleensä myös muokkaamaan persoonallisemmaksi.” Lähde: Jere Majava, Weblogit opetuksen ja oppimisen apuna, http://www.helsinki.fi/atk/lehdet/404/art10.htm http://www.helsinki.fi/atk/lehdet/404/art10.htm
15
Bloggaaminen on … Kirjoittamista (omaan ja toisten blogeihin) Lukemista Näkemysten vaihtamista Aktiivista osallistumista itse luodussa verkostossa <> sosiaalinen web Blogi on usein kirjoittajan verkkoläsnäolon keskus (Jere Majava 2006) Cliparts provided by UVic Humanities Computing and Media Centre and Half-Baked Software
16
Blogien käyttö opetuksessa Helppo kanava julkaista materiaaleja verkossa, pikajulkaisualusta – kurssisivusto tai ryhmäalue Henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE) Dialogi-työkalu Kommentointimahdollisuus –> Vapaamuotoinen keskustelu, kysymykset, palautteet, tehtävien palauttaminen ja niistä keskustelu Reflektio-työkalu Oppimispäiväkirja E-portfolio Muistiinpanoväline, linkkikokoelma Verkostoitumisen kanava – ”rönsyt” laajentavat näkökulmia
17
Esimerkkejä blogeista Jukka Kemppinen Jukka Kemppinen Opiskelijoiden blogeja lukiokurssilla Opiskelijoiden blogeja lukiokurssilla Liitutaulublogi Liitutaulublogi Opeblogi (by Anne Rongas) Opeblogi Vaparetki (mobiilitiimin blogi) Vaparetki Anu Wulff Anu Wulff
18
Esimerkkejä podcasteista Esimerkkejä podcasteistä Harvardin podcasteja Harvardin podcasteja YLE:n podcastitpodcastit
19
Testataan blogin käyttöä! Tee oma blogisi, aloita osoitteessa: http://www.blogger.com/start (tai http://vuodatus.net) http://www.blogger.com/starthttp://vuodatus.net Kirjoita kommentti Anun blogiin osoite: http://virtuaalianu.blogspot.com/http://virtuaalianu.blogspot.com/
27
Klikkaa hiiren oikealla painikkeella Ominaisuudet Saat rss-osoitteen Tässä tapauksessa: http://anunkoulutus.blogspot.com/feeds/posts/default
28
Jaiku-kanavalla elävyyttä oppimisprosessiin Jaikuilu on mikrobloggaamista eli lyhyiden viestien lähettämistä ilmaiseen Jaiku- palveluun (www.jaiku.com)Jaikuwww.jaiku.com Lyhyt johdatus Jaikuun Lyhyt johdatus Jaikuun Jaiku on erityisesti rakennettu myös mobiilivälineillä toimivaksi Viestin maksimipituus onkin vain 140 merkkiä (jaiku-viestiin kommentoitaessa ei tätä rajaa). Puhelimella Jaikua kannattaa käyttää osoitteessa: m.jaiku.com (tai asentaa Jaikun mobiilisovellus S60-puhelimeen)m.jaiku.com
30
Entäs sitten wikit? Wikit ovat avoimia yhteiskirjoitusvälineitä Ideana helpottaa yhteistuottamista (vrt. Wikipedia) Helpottavat verkkojulkaisemista Wikin kirjoitukset ovat yleensä kenen tahansa luettavissa ja muokattavissa (oikeuksia tosin voidaan myös rajata) http://pbwiki.com/ tai http://www.wikispaces.com/ http://pbwiki.com/ http://www.wikispaces.com/ Hyvät ohjeet jälkimmäisen käyttöön (by Anne Rongas) Hyvät ohjeet Wikit opetuskäytössä –wiki Wikit opetuskäytössä –wiki Psyka5 (by Anne Rongas) Psyka5 Pedagogisen kurssin wiki Pedagogisen kurssin wiki Mobiilitiimin wiki Mobiilitiimin wiki Mediataitojen aakkosia Mediataitojen aakkosia
31
Wiki – yhteiskirjoitusväline Moodlessa Väline jaetun dokumentin laatimiseen Jokainen opiskelija voi kirjoittaa ja muokata tekstiä, myös toisten opiskelijoiden laatimaa Edellisiin vaiheisiin voidaan palata Opettaja voi laatia Wikiin valmiita pohjia
32
Testataan wikin käyttöä! Perusta oma wiki: http://www.wikispaces.com/ http://www.wikispaces.com/ Ohjeet oman wikin perustamiseen: http://www.peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/o po/kurssit/verkkopeda/opeko/mobiili/wiki http://www.peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/o po/kurssit/verkkopeda/opeko/mobiili/wiki Testaa wikiä http://kuopiopedawiki.wikispaces.com/Etusivu http://kuopiopedawiki.wikispaces.com/Etusivu ISOverkoston koulutusmateriaalit wikissäwikissä http://isokoulutukset.wikispaces.com/
33
Testataan Skypeä! www.skype.com www.skype.com VOIP, eli ”Voice over IP” mahdollistaa reaaliaikaisen puhelinkeskustelun Internet-verkkoa hyödyntäen. VOIP- sovelluksiin on usein liitetty puheominaisuuden lisäksi myös muita toiminnallisuuksia, kuten Chat ja tiedostojen jakaminen. VOIP-sovelluksilla voi soittaa tietokoneelta toiselle ilmaiseksi, kunhan tietokone on kytketty Internetiin ja käytössä on kuulokkeet ja mikrofoni. VOIP-puhelut tarjoavat edullisen tavan pitää yhteyttä esimerkiksi yhteistyötahoihin ulkomailla tai oppijat voivat hyödyntää VOIP-puheluja omien yhteisöllisten oppimisprojektien työvälineenä. VOIP–puhelujen käyttömuotoja ovat: keskustelut, audioluennot, konferenssipuhelut, tiimikokoukset ja ryhmätyöt VOIP-puhelua voidaan hyödyntää esimerkiksi etäopetuksessa. Skype-puhelinsovellus on laajalle levinnyt ja tunnetuin esimerkki VOIP -ohjelmasta. Suomenkielisen version Skypestä voit ladata koneellesi ilmaiseksi. (http://www.skype.com )http://www.skype.com Lähde: Oph:n KenGuru-sivustoKenGuru
34
Äänitarinoita kuvan ympärille (http://voicethread.com/view.php?b=409)http://voicethread.com/view.php?b=409
35
Ilmainen ohjelma mindmapin laatimiseen http://www.mindmeister.com http://www.mindmeister.com
36
Sosiaalisen webin työkaluja on lukuisia ja ne tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia oppimisen tukemiseen – kokeile edes yhtä Sinulle uutta tapaa oppia! Statistics1 Statistics2
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.