Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sulautuvan oppimisen seminaari Kansainvälinen yhteistyö verkkoympäristössä ConREM-koulutusohjelma (MSc) Berlin-Helsinki 26.10.2009 Päivi Jäväjä – RaKi-klusteri.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sulautuvan oppimisen seminaari Kansainvälinen yhteistyö verkkoympäristössä ConREM-koulutusohjelma (MSc) Berlin-Helsinki 26.10.2009 Päivi Jäväjä – RaKi-klusteri."— Esityksen transkriptio:

1 Sulautuvan oppimisen seminaari Kansainvälinen yhteistyö verkkoympäristössä ConREM-koulutusohjelma (MSc) Berlin-Helsinki 26.10.2009 Päivi Jäväjä – RaKi-klusteri

2 Blended learning -pj2 26.10.2009 Sisältö ConREM koulutusohjelma Kumppanit Koulutusohjelman rakenne Etäopetusjakso Käytettävät työkalut ja menetelmät Kokemuksia Kehitettävää

3 Blended learning -pj3 26.10.2009 ConREM-koulutusohjelma ConREM = Construction & Real Estate Management Suoritettava tutkinto - Master of Science (opiskelijoilla taustana Bachelor-tason tutkinto, arkkitehti tai insinööri) Kieli – englanti Koulutusohjelma alkaa vuosittain lokakuun alussa Opiskelijat kaikkialta maailmasta nyk. ryhmässä osallistujia mm. Saksasta, Etelä-Afrikasta, Mexicosta, Intiasta, Albaniasta, Chilestä, Turkista, Iranista, Nepalista, Jemenistä, Pakistanista, Libyasta Luennoitsijoita Saksan ja Suomen lisäksi myös Eestistä ja Liettuasta http://conrem.f2.htw-berlin.de/

4 Blended learning -pj4 26.10.2009 Kumppanit Hochschule für Technik und Wirtschaft, Berlin (ent. Fachhochschule für Technik und Wirtschaft) Metropolia University of Applied Sciences, Helsinki

5 Blended learning -pj5 26.10.2009 Koulutusohjelman rakenne Yhteensä 120 op. (ECTS) Ohjelma etenee saksalaiseen tapaan kaksi lukuvuotta jaettuna neljään lukukauteen 1.Talvilukukausi (18 viikkoa) kokopäiväinen opiskelu Berliinin HTW:n kampuksella Alkaen lokakuun alussa 2.Kesälukukausi (18 viikkoa) etäopetusjakso osittain Berliinissä ja osittain vapaasti internetissä Alkaen maaliskuun alussa 3.Talvilukukausi (16 viikkoa) kokopäiväinen opiskelu Metropoliassa Helsingin Kallion kampuksella Alkaen lokakuun alussa 4.Kesälukukausi (20 viikkoa) Master-opinnäytetyön tekemiseen varattua aikaa. Opinnot päättyvät Master colloquiumiin Alkaen maaliskuun alussa

6 Blended learning -pj6 26.10.2009 Etäopetusjakso 2. Kesälukukausi etäopetusjaksona Kesto maaliskuusta elokuuhun Aloituskokoukset pidetään Berliinissä Koulutus toteutetaan etäopetuksena Moodlen ja Connect Pron välityksellä

7 Blended learning -pj7 26.10.2009 Käytettävät työkalut ja menetelmät Moodle oppimisalustana (esim. kurssi Product Modeling, 5 ECTS) 1.Yksityiskohtainen aikataulu kurssin alkaessa, esittely aloituskokouksessa Berliinissä 2.Viikkoteemat esitellään viikoittain 3.Käsittely Chat-työkalun, keskusteluiden, kysymysten ja oppimispäiväkirjan avulla 4.Tehtävät: keskustelut, kysymykset, PP-esitykset 5.Kysymykset: vastaukset ja palautukset tehtävätyökalulla 6.Oppimispäiväkirja: kirjoitus viikoittain – muistiotyökalulla 7.Lopussa ei pidetä tenttiä, vaan kukin tekee projektiraportin omaan työhön liittyvästä aiheesta, julkaistaan Moodlessa nähtäväksi ja esitellään suullisesti seuraavan lukukauden alkaessa muille

8 Blended learning -pj8 26.10.2009 Käytettävät työkalut ja menetelmät Connect Pro tapaamiset joka viikko tai joka toinen viikko 1-2 tuntia kerrallaan alustus – opettaja tai opiskelija keskustelu – jokainen osallistuu vuorollaan palaute, kommentit, yhteenveto ja keskustelu Moodlessa Connect Pro avoinna opiskelijoiden keskusteluille myös väliaikoina

9 Blended learning -pj9 26.10.2009 Kokemuksia Moodlesta Chat-keskustelu: korkeintaan 5-6 osallistujaa kerrallaan Keskustelut: pakotettava osallistumaan esim. aloita yksi uusi aihe ja vastaa kahteen aloitettuun aiheeseen Oppimispäiväkirja: Toimii opiskelijan reflektio-työkaluna, hyvä tapa saada henkilökohtainen kontakti opiskelijaan (myös muussa kuin etäopetuksessa). Loppuraportin kirjoittaminen virtuaaliopinnoissa: plagioinnin vaara (ehkä?) suurempi kuin normaaliopinnoissa

10 Blended learning -pj10 26.10.2009 Kokemuksia Connect Prosta Palaverin kesto korkeintaan 2-3 tuntia, tämäkin vaatii jo ainakin yhden tauon. Muuten keskittyminen herpaantuu. Mitä enemmän käytetään, sitä sujuvammaksi palaverit muuttuvat. > Tekniset ongelmat voitetaan vähitellen. Läsnäolon tunne vahva. Tutustuminen onnistuu hyvin Connect Pron välityksellä, lisää sosiaalista verkottumista. Opiskelijat pitävät työkalusta, kunhan käyttö saadaan sujuvaksi.

11 Blended learning -pj11 26.10.2009 Kehitettävää Videoita Case-kohteista Muu sosiaalinen media käyttöön Äänen, kuvien, videoiden jakaminen Youtuben käyttö Second Lifen mahdollisuudet? Wikit (yhteiset luentomuistiinpanot, oppimistehtävät, ryhmien yhteiset johtopäätelmät jne.) Blogit (open kurssipäiväkirjana, opiskelijoiden avoimena dialogi-työkaluna, luentopäiväkirjana, kumuloituvana e- portfoliona jne.)

12 Blended learning -pj12 26.10.2009 Kiitos!Kommentteja?Kysymyksiä?


Lataa ppt "Sulautuvan oppimisen seminaari Kansainvälinen yhteistyö verkkoympäristössä ConREM-koulutusohjelma (MSc) Berlin-Helsinki 26.10.2009 Päivi Jäväjä – RaKi-klusteri."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google