Uskontojen vuoropuhelu kasvatuksessa – tienä rauhaan SEN Seminaari 10

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ESPOON HIIPPAKUNTA KANSAINVÄLINEN TYÖ Tapahtumat, jotka huomioidaan tiedotuksessa vuonna 2015 Ekumeeninen rukousviikko Uskontojen ja katsomusten.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
16. Uskontojen moninaisuus
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Kieli itseilmaisun välineenä
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Uskonto ja yhteiskunta
Opetussuunnitelmassa 2016
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Arviointi voi olla luonteeltaan
Vasu-dialogista voimaa katsomus- kasvatukseen
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Uskontojen vuoropuhelu kasvatuksessa – tienä rauhaan SEN Seminaari 10 Uskontojen vuoropuhelu kasvatuksessa – tienä rauhaan SEN Seminaari 10.10.2008 Arto Kallioniemi

Suomalainen yhteiskunta muuttunut Aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monikulttuurisemmaksi suomalainen yhteiskunta muuttui erityisesti 1990-luvulla. Muutosta historiallisesti ainutlaatuinen 2000-luvun Suomessa elävä ulkomaalaisväestö on monimuotoisempi kuin koskaan aikaisemmin

Suomalainen yhteiskunta ja koululaitos ovat perinteisesti olleet hyvin yksikulttuurisia ja perustuneet ajatukselle kulttuurisesta homogeenisuudesta. Monikulttuurisuuskasvatus on Suomessa vähän tutkittu kasvatustieteen osa-alue: sen lähestymistapoja, sisältöjä ja käytäntöjä ollaan vasta luomassa, kehittämässä ja tarkentamassa Monikulttuurisuuteen ja erilaisuuden kohtaamiseen liittyvillä pohdinnoilla on ylipäätänsäkin maassamme hyvin lyhyet perinteet

Kahdesta lähtökohdasta: pedagogisesta ja kulttuurisesta Monikulttuurisuuskasvatusta voidaan lähestyä kahdesta lähtökohdasta käsin: pedagogisesta ja kulttuurisesta. Pedagoginen lähtökohta korostaa kasvua ja kasvatusta. Kulttuurisen lähtökohdan avulla taas pyritään ymmärtämään erilaisten elämänmuotojen ja ajattelutapojen ominaispiirteitä ja niiden moninaisuutta sekä näiden vaikutusta kasvuun ja kasvatukseen

Viime vuosina monikulttuurisuuskasvatuksen teoreetikoiden ja tutkijoiden tarkastelussa on noussut esille kriittinen lähestymistapa, jossa pyritään tunnistamaan kulttuurin dynaaminen luonne Sonia Nieto ja Gloria Gay: kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen peruslähtökohtana on oltava kasvatuksen sosiopoliittisen kontekstin tiedostaminen ja ymmärtäminen ja kulttuurisen essentialismin välttäminen

Monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtana on kasvatuksen kontekstin syvällinen tiedostaminen ja reflektointi, ei vain kasvatuksen näkeminen rikkaaksi ja monimuotoiseksi Kriittisessä monikulttuurisuuskasvatuksessa kasvatus nähdään jokapäiväiseen perusopetukseen sisältyväksi jatkuvaksi ja dynaamiseksi prosessiksi Kriittinen monikulttuurisuuskasvatus pyrkii ymmärtämään kulttuureja niiden omista lähtökohdista käsin sekä näkemään eri kulttuurit rikkautena ja niiden välisen dialogin kulttuureja uudistavana mahdollisuutena.

Monikulttuurisuuskasvatus ei ole yksittäinen menetelmä, vaan se on nähtävä transformaatioksi yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja institutionaalisella tasolla. Monikulttuurisuuskasvatus tähtää koulun toimintakulttuurin uudistukseen Koulun toimintakulttuurilla voidaan tarkoittaa kouluyhteisön omaksumia virallisia ja epävirallisia toiminta- ja käyttäytymismalleja sekä niitä ohjaavia arvoja, normeja ja käytänteitä.

USKONNOT KOULUSSA Uskontoja tulisi koulussa tarkastella tulkitsevasta näkökulmasta käsin. Tulkinnalliseen näkökulmaan sisältyy ajatus uskonnosta dynaamisena. Tulkinnallisuus vahvistaa oppimisessa joustavaa näkökulmaa, jossa pyritään välttämään stereotypioiden luomista. Uskonto ei kuulu vain yksityiselämään, yhteiskunnallisen ja julkisen elämän ulkopuolelle, vaan uskonto on osa ihmisten käyttäytymistä, elämysmaailmaa ja identiteettiä. Uskontojen esiintymiseen kouluissa liittyvät näkyvät symbolit ja tavat, esimerkiksi rukoushetket, hunnun käyttö, ristit ja ruokavaliot, mutta on myös paljon näkymättömiä tapoja ja arvoja

Uskonnollisen ulottuvuuden huomioon ottaminen koulussa merkitsee sietokyvyn kasvua, toleranssia erilaisuutta kohtaan, avoimuutta erilaisille elämänasenteille ja muiden kunnioittamista. Eri uskontoihin liittyvät kulttuuriset kohtaamiset voivat merkittävällä tavalla laajentaa oppilaiden horisonttia. Oppilaiden oma kulttuurinen ymmärrys laajenee ja muuttaa myös käsitystä ympäröivästä todellisuudesta.

Robert Jackson näkökulmia uskontoihin koulussa Oppilaille tulisi opettaa erilaisuuden tulkintataitoja ja reflektivisyyttä. Jackson on muotoillut kolme keskeistä periaatteetta moniuskontoisen kouluyhteisön lähtökohdaksi: 1. Esillä oleminen Eri uskontojen ja katsomusten tulee olla koulussa ja luokassa avoimesti esillä. Eri uskonnot ja katsomukset tulee nähdä kouluyhteisössä dynaamisina, elävinä traditioina, eikä staattisina valokuvina, vaan uskonnollisina ja katsomuksellisina liikkeinä, jotka kehittyvät ja muuttuvat koko ajan.

Toteutus ja työtavat 2. Tulkinta Oppilaiden tulkintataitoja ja -valmiuksia eri uskontoja ja katsomuksia kohtaan tulee kehittää aktiivisesti. Ainoastaan oppimalla tulkitsemaan uskonnollista käyttäytymistä ja elämää sekä sen merkitystä ihmisten elämässä, oppilaista voi kasvaa herkkiä ja suvaitsevaisia erilaisuutta kohtaan. 3. Reflektiivisyys Reflektiivisyys auttaa oppilaita ymmärtämään, kehittämään ja syventämään omia käsityksiään ja näkemyksiään sekä auttaa muotoilemaan sensitiivistä välineistöä erilaisuuden kohtaamiseen.

1. Artikulaation tukeminen Uskontojen väliseen vuorovaikutuksen tähtäävässä kasvatuksessa keskeistä (Berling) 1. Artikulaation tukeminen oppilaiden moninaisuuden huomioiminen Eri uskontoja ja katsomuksia tarkasteltaessa on otettava huomioon niiden sisäinen moninaisuus Samalla luodaan edellytyksiä ja tilaa yksilöllisyydelle, erityisesti oman uskonnon yksilöllisyydelle oppilaiden oman äänen ja toimijuuden vahvistaminen Samalla kun oppilaita opetetaan kunnioittamaan eri uskontojen erilaisia ääniä ja toimijuuksia, heitä autetaan oman position eli aseman jäsentämisessä

2. Toiseuden kohtaaminen Toiseuden kohtaamisessa on keskeistä ensinnäkin erilaisten maailmojen kohtaaminen taiteen ja kerronnan avulla. Maailmojen erilaisuus ja erityisyys on väline oman ja muiden sosiaalisten roolien jäsentämisessä. Toiseksi keskeistä on niiden erilaisten tapojen ja toimintaperiaatteiden hahmottaminen, joita uskonnot ilmentävät ja joiden avulla ne ilmaisevat itseään. Tavoitteena on uskontojen itseymmärryksen tavoittaminen ja erilaisen informaation hallinta välineenä ymmärtämiseen ja tulkintaan.

3. Dialogiin kasvattaminen Dialogiin kasvattamisessa tärkeää on erilaisten kommunikaatiotaitojen kehittäminen kriittisen keskustelun avulla. Maailmassa toimimiseen tähtäävän yhteisöllisyyden rakentaminen. Kunnioittavat vuorovaikutussuhteet toisiin ihmisiin sekä oman aseman eli position ilmaiseminen toisten seurassa. Keskeisiä pedagogisia lähestymistapoja on toisten uskontojen näkyväksi tekeminen eri oppiaineiden opetuksen yhteydessä sekä oppilaiden uskonnollisten resurssien hyödyttäminen vastakohtana kasvattamiselle uskonnollisiin ja katsomuksellisiin tabuihin.

Julia Ipgrave: kasvatusta dialogiin Julia Ipgrave on kehittänyt Englannissa projektin, jossa oppilaat voivat oppia vuorovaikutusta kolmella eri tavalla: Ensinnäkin he oppivat käsittelemään toisiaan ystävinään. Näin he oppivat tuntemaan toisensa ihmisinä ja jakamaan yhdessä arkipäiväisiä asioita. Toiseksi he oppivat pitämään toisiaan yhteisön jäseninä. Kolmanneksi he oppivat keskustelemaan yhteisistä arvoista ja uskomuksista sekä sen, miten jakaa, kuunnella ja vastata erilaisiin uskontoihin ja etiikkaan liittyviin arkipäiväisiin kysymyksiin

4- tasoinen dialogi 1. Arjen dialogi tarkoittaa keskustelua tavallisten oppilaiden ja ihmisten kokemuksista, arvostuksista ja ystävyydestä. 2. Toiminnan dialogi merkitsee yhteistä työskentelyä eettisten ja sosiaalisten tavoitteiden savuttamiseksi. 3. Kokemusten dialogiin liittyy uskonnollisen rikkauden ymmärtäminen ja jakaminen. 4. Teologiseen dialogiin kuuluu itse uskoon ja uskomiseen liittyvistä kysymyksistä keskusteleminen

UNESCO ”Learning: the Treasure Within” (1996) 1. oppia tietämään eli hankkimaan ymmärtämisen välineitä 2. oppia tekemään eli toimimaan luovasti omassa ympäristössään, 3. oppia elämään yhdessä, oppia elämään yhdessä toisen kanssa eli osallistumaan ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa kaikissa inhimillisissä toiminnoissa ja 4. oppia olemaan ja näkemään, että kasvun tavoitteena on ihmisen kehittyminen täyteen inhimillisyyteensä hänen persoonallisuutensa kaikessa rikkaudessa

neljä periaatetta alleviivaavat integroitunutta käsitystä: Ruumis, sielu ja henki ei ole erillisiä osia Spiritualiteetti ja uskonto voivat saavuttaa uuden merkityksen Uskontojen dialogi kasvatuksessa tärkeää Voimme saavuttaa rauhaa, ykseyttä, yhteyttä ja luomakunnan eheytymistä yhteisellä dialogilla