© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

AMMATTIKORKEAKOULUJEN OSALLISTUMINEN EUROOPPALAISEEN KORKEAKOULUTUSALUEESEEN –
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Opetussuunnitelmauudistus
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ongelmaperustainen oppiminen
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen PROJEKTIN TULOSTEN ARVIOINTI Päätösseminaari.
Ops seminaari Askola.
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari Jarmo Mäkelä

© PKAMK  sisäisen ja ulkoisen yhteistyön vahvistaminen  amk:n päätehtävien integrointi  ECTS-opintopisteytyksen käyttöönotto  opiskelijoiden yksilöllisten valintojen mahdollistaminen  opetussuunnitelmien rakenteiden selkiyttäminen ja yhteisen ymmärryksen vahvistaminen  lähtökohtana opiskelijoiden oppimisprosessi ja ammatillisen kasvun tukeminen  oppiaineperustaisuudesta kohti työelämäperustaisia integroituja kokonaisuuksia  yhteinen tapa kuvata osaamistavoitteita sekä vuositason teemoja, rakenteita ja toimintatapoja  opiskelijoiden ja henkilöstön työskentelyn mielekkyyden parantaminen  resurssien suuntaaminen koulutuksen laadun kannalta olennaisiin asioihin PKAMK:N OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET

© PKAMK LÄHTÖTILANNE VUONNA 2004 Oppimisprosessin rakentuminen, 1. vuosikurssi maanantaitiistaikeskiviikkotorstaiperjantai 8-9 perus- opinnot 1 perus- opinnot 4 perus- opinnot 6 perus- opinnot perus- opinnot perus- opinnot ammatti- opinnot 1 perus- opinnot 5 perus- opinnot ammatti- opinnot 3 ammatti- opinnot 2 perus- opinnot perus- opinnot 2 ammatti- opinnot ammatti- opinnot perus- opinnot 3 ammatti- opinnot

© PKAMK OPPIMINEN JA OPPIMISTULOKSET OPETUKSEN SUUNNITTELUN PERUSTAKSI Työhaastattelussa kukaan ei kysy: ”Mitä sinulle opetettiin?” vaan ”Mitä sinä osaat?” Bastian Baumann Julkaisussa Paketti Bolognese. Mahdollisuuteni vaikuttaa eurooppalaiseen korkeakoulutukseen. Samok ry. Vrt. Onko opiskelun ensisijaisena tavoitteena opintojaksojen suorittaminen vai tavoitteellinen osaamisen vahvistaminen?

© PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Prosessin lähtö- kohdat ja toimin- nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit- teiden määrittely Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opetussuunnitelma- malli ja pedagogiset ratkaisut Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opiskelija-arvioin- nin ja ohjauksen suunnittelu Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitel- man kehittymistä tukevat rakenteet Opetussuunnitel- man käyttöönotto arviointi ja päivitys

© PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen  koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen  yleiset työelämä- valmiudet  asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET

© PKAMK AMMATILLISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN Royal College of Nursing 2005

© PKAMK KOULUTUSOHJELMA- KOHTAINEN ERIKOIS- OSAAMINEN YLEISET TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISTÄ TUKEVAT VALMIUDET  metsä- ja puualan tuoteosaaminen  markkinointi- osaaminen  yritystoiminta- osaaminen  kansainvälisen toiminnan valmiudet  tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot  sosiaaliset taidot  viestintätaidot  tutkimus- ja kehitystoiminta- osaaminen  ihmisten ja tehtä- vien johtaminen  oppimaan oppi- misen valmiudet  sitoutuminen työyhteisön päämääriin ja arvoihin  usko omiin ammatillisiin kykyihin KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISTAVOITTEET Metsä- ja puutalouden markkinointi

© PKAMK Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelman osaamisjuonteet

© PKAMK 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Metsä- ja puutalouden havainnoija TuotetuntijaMarkkinoijaMarkkinoin- nin kehittäjä Osaamis- tavoitteet Osaamme havainnoida ja ymmär- rämme puun kulkua met- sästä mark- kinoille asiak- kaiden tarpei- den tyydyttä- misen näkö- kulmasta. Tunnemme metsäteolli- suuden tär- keimpien tuotteiden suunnittelun, valmistuksen, ominaisuudet sekä asiak- kaat ja heidän vaatimuk- sensa. Osaamme toimia käytän- nön markki- nointitehtävis- sä huomioiden sekä asiak- kaan että oman yrityk- sen vaatimuk- set. Osaamme analysoida, suunnitella ja kehittää markkinointi- organisaation toimintaa. OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Metsä- ja puutalouden markkinointi

© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Muovitekniikka 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Tutki ja teeHavainnoi ja suunnittele SovellaSyvennä Osaamis- tavoitteet Muovituotteen valmistus- prosessin hahmotta- minen Teknisten perus- valmiuksien kehittäminen Muovitekniikan, esiintymis- valmiuksien ja projekti- toiminnan yhdistäminen Tulevaan ammattiin kasvaminen

© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Sosiaaliala 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Minä ja sosiaaliala Minä ja asiakas Minä ja yhteisö Minä aloitte- levana am- mattilaisena Osaamis- tavoitteet Opiskelija hah- mottaa itsensä ja paikkansa osana sukupol- vien ketjua ja ymmärtää yh- teiskunnallisen muutoksen vai- kutuksen ihmi- sen kasvuun. Opiskelija hah- mottaa sosiono- min paikan hy- vinvointiyhteis- kunnan palvelu- järjestelmässä. Opiskelija ym- märtää asiak- kaan elämänti- lanteen ja toi- mintakyvyn merkityksen asiakastyön lähtökohtana. Opiskelija tun- tee sosiaalipe- dagogisen asia- kastyön perus- prosessin ja osaa asettaa sille tavoitteita. Opiskelija ym- märtää erilaisia organisaatiokult- tuureja ja osaa toimia työyhtei- sössä. Opiskelija ymmärtää kult- tuurisen identi- teetin merkityk- sen. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehit- tämisprojektin ja osoittaa kykynsä käyttää yhteisö- taiteen menetel- miä ja ohjata ryhmiä. Opiskelija osoit- taa aloitteleva- na ammattilai- selta vaaditta- vaa kykyä jä- sentää sosiaali- alan työtä teo- reettisesti ja to- teuttamaan asiakastyön prosesseja itse- näisesti. Opiskelija on kykenevä ref- lektoimaan ja kehittämään omaa työtään.

© PKAMK OPINTOJAKSON YDINAINEKSEN MÄÄRITTÄMINEN Opintojakson ydinaines/ -osaaminen Täydentävä ja erityisosaaminen Keskeinen sisältö   Tiedolliset osaamistavoitteet (opiskelija ymmärtää) Opiskelija ymmärtää  Taidolliset ja toiminnalliset osaamistavoitteet (opiskelija osaa) Opiskelija osaa 

© PKAMK OPINTOJAKSON MITOITTAMINEN (Keskimääräinen opiskelija) Opiskelijan työmäärän jakautuminenTyömäärä, h Luennot Harjoitukset Ryhmä-/seminaarityöskentely Käytännön harjoittelu Oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta Oppimisaineistoihin perehtyminen Oppimisen ohjaus Arviointi- ja palaute Yhteensä160 Keskimääräisen opiskelijan enimmäistyömäärä (opintojakson laajuus) 160 (6 op)

© PKAMK

OPISKELIJAN AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys ja osaaminen suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen opiskeluaika Tavoitteena oleva osaaminen  koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen  yleiset työelämä- valmiudet  asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet