Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen www.ncp.fi/ects.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen www.ncp.fi/ects."— Esityksen transkriptio:

1 Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen ©

2 OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN
1. Minkälaisia erityispiirteitä liittyy ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan? 2. Minkälaisia vaiheista oppimisprosessiperustaisen opetussuunnitelman laadinta koostuu? 3. Miten opiskelijoiden ammatillisen kasvun etenemistä voidaan havainnollistaa ja tukea? ©

3 AMMATTIKORKEAKOULUN TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSIA 1992–2010 Auvinen 2004, 366
©

4 AMMATTIKORKEA-KOULUT
AMMATTIKORKEAKOULUT EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUALUEEN OSANA (Opetusministeriö 2005) YLIOPISTOT AMMATTIKORKEA-KOULUT Tohtorin tutkinto (240 op) (voi sisältää lisensiaatin tutkinnon) 3. sykli Ylempi korkeakoulututkinto (120 op) Ylempi ammattikorkea- koulututkinto (60 tai 90 op) 2. sykli Työkokemus (3 vuotta) Ammattikorkeakoulututkinto (210, 240 tai 270 op) 1. sykli Alempi korkeakoulututkinto (180 op) Vähintään kolmevuotinen toisen asteen tutkinto tai korkeakoulun muutoin toteamat riittävät valmiudet ©

5 tiedollinen osaaminen (tuntee, ymmärtää)
ECTS-JÄRJESTELMÄN VAATIMUKSET OPETUSSUNNITELMILLE ECTS on opiskelijalähtöinen järjestelmä, jossa opintojen mitoituksen perustana on keskimääräisen opiskelijan todellinen työmäärä, joka tarvitaan oppimistavoitteiden saavuttamiseen 1600 tuntia/60 opintopistettä (op) vuodessa ~26,7 h/1 op Koulutuksen tavoitteet määritellään vaadittavana osaamisena (learning outcomes and competences) tiedollinen osaaminen (tuntee, ymmärtää) taidollinen/toiminnallinen osaaminen (osaa) European Comission ECTS User’s Guide. ©

6 AMMATTIKORKEAKOULUJEN OPETUSSUUNNITELMATYÖN VIITEKEHYS
TYÖELÄMÄ OPISKELIJAT TOIMINTA-ALUE KOULUTUSOHJELMAN OPETUSSUUNNITELMA EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS AMK-TASON ULOTTUVUUS KANSALLINEN ULOTTUVUUS ©

7 YDINAINESANALYYSIN TASOT AMMATTIKORKEAKOULUISSA Eurooppalainen taso
EQF, tutkintojärjestelmän eurooppalainen viitekehys Tuning, Dublin Descriptors Kansallinen taso amk-tutkintojen viitekehys koulutusohjelmarakenne Koulutusohjelma-taso ydinkompetenssit eurooppalainen, kansallinen ja alueellinen ulottuvuus Opintovuositaso vuositason ammatillisen kasvun teemat ja osaamistavoitteet Opintojaksotaso opintojakson ydinaineksen määrittely ©

8 AMMATTIKORKEAKOULU TEORIAN JA KÄYTÄNNÖN YHDISTÄJÄNÄ
TIEDE- YHTEISÖ KÄYTÄNNÖN TYÖELÄMÄ AMMATTIKORKEA- KOULU/ AMK-OPETTAJA Tieteenala- perustainen orientaatio Työelämä- (mukaillen Schön 1990, 306) ©

9 AMMATTIKORKEAKOULU OPPIMIS-VERKOSTOJEN MALLIN TOTEUTTAJANA
mukaillen Raivola ym Producing competencies for learning economy ©

10 TYÖELÄMÄYHTEISTYÖSTÄ KÄYTÄNNÖN YHTEISÖIHIN
Käytännön yhteisö (community of practice) AMMATTIKORKEA- KOULU TYÖELÄMÄN ORGANISAATIOT Käytännön yhteisö Barab, S. & Duffy, T From practice fields to communities of practice. In D. Jonassen & S. Land (eds.) Theoretical foundations of learning environments. London: Lawrence Erlbaum, 25–55. Kotila, H Oppimiskäsitykset ammattikorkeakoulussa. Teoksessa H. Kotila (toim.) Ammattikorkeakoulupedagogiikka. Helsinki: Edita, 13–23. ©

11 OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN
Opetussuunnitel-man käyttöönotto arviointi ja päivitys Prosessin lähtö-kohdat ja toimin-nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit-teiden määrittely Opetussuunnitel-man kehittymistä tukevat rakenteet Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitelma-malli ja pedagogiset ratkaisut Opiskelija-arvioin-nin ja ohjauksen suunnittelu Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) ©

12 OPETUSSUUNNITELMAMALLIT (luokittelu rakenteellisten ominaisuuksien perusteella)
Oppiaineperustaiset opetussuunnitelmat Blokki- opetussuunnitelmat Moduli- opetussuunnitelmat Juonne- opetussuunnitelmat © mukaillen Karjalainen 2003, 50– 55

13 (juonneopetussuunnitelma)
HALLINNOLLINEN LUKUSUUNNITELMA (Lehrplan)/ JUONNEOPETUSSUUNNITELMA (curriculum) CURRICULUM (juonneopetussuunnitelma) Opiskelijan ammatillista kasvua jäsentävä suunnitelma Suunnittelun lähtökohtana oppimis- prosessi ja sen tukeminen Työelämäperustaisten osaamis- juonteiden pohjalta tehty jäsennys Opiskeluteemoissa eri oppiaineet integroituvat Opiskelijoiden yksilöllisten tavoitteiden huomioiminen LEHRPLAN (lukussuunnitelma) Opetussisällöt (oppiaineet) Opettajien tuntijako Resurssien hallinnan perusta mukaillen Malinen, P. 1992 ©

14 HALLINNOLLINEN LEHRPLAN-OPETUSSUUNNITELMA (perinteinen opetus)
Keskiasteen ammatillinen koulutus Ammattikorkeakoulu”sovellus” (kontaktiopetuksen leikkaus) Opetus- tilanne 1 Opetus- tilanne 2 Opetus- tilanne 3 Opetus-/ harjoitus- tilanne … Tentti Arviointi Palaute Opetus- tilanne 1 Opetus- tilanne 2 Oppimis- tilanne … Oppimis- tehtävä Tentti ja/ tai oppi- mistehtä- vän teko Arviointi (Palaute) aika/oppiminen © mukaillen Koli & Siljander 2002

15 LEHRPLAN-OPETUSSUUNNITELMA Oppimisprosessin rakentuminen, 1
LEHRPLAN-OPETUSSUUNNITELMA Oppimisprosessin rakentuminen, 1. vuosikurssi maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai 8-9 perus- opinnot 1 opinnot 4 opinnot 6 opinnot 3 9-10 opinnot 2 10-11 11-12 ammatti- opinnot 1 perus-opinnot 5 opinnot 5 12-13 ammatti- perus-opinnot 6 13-14 14-15 15-16 16-17 ©

16 OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU
Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen OPPI- MATERIAALI T&K Tavoitteena oleva osaaminen koulutus-ohjelmakoh-tainen erikois-osaaminen yleiset työelämä-valmiudet OPETUS- TILANTEET OPPIMIS- YMPÄRISTÖT OPPIMISPROSESSI (yksilö/yhteisö) Sisällölliset ja pedagogiset valinnat ARVIOINTI OHJAUS OPPIMIS- TEHTÄVÄT PALAUTE © Koli & Siljander 2002; Tuning 2004

17 OPPIMINEN JA OPPIMISTULOKSET OPETUKSEN SUUNNITTELUN PERUSTAKSI
Työhaastattelussa kukaan ei kysy: ”Mitä sinulle opetettiin?” vaan ”Mitä sinä osaat?” Bastian Baumann Julkaisussa Paketti Bolognese. Mahdollisuuteni vaikuttaa eurooppalaiseen korkeakoulutukseen. Samok ry. Vrt. Onko opiskelun ensisijaisena tavoitteena opintojaksojen suorittaminen vai tavoitteellinen osaamisen vahvistaminen? ©

18 AMMATILLISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Royal College of Nursing 2005 ©

19 KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISTAVOITTEET Metsä- ja puutalouden markkinointi
KOULUTUSOHJELMA-KOHTAINEN ERIKOIS-OSAAMINEN YLEISET TYÖELÄMÄ-VALMIUDET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISTÄ TUKEVAT VALMIUDET metsä- ja puualan tuoteosaaminen markkinointi- osaaminen yritystoiminta- kansainvälisen toiminnan valmiudet tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot sosiaaliset taidot viestintätaidot tutkimus- ja kehitystoiminta- ihmisten ja tehtä- vien johtaminen oppimaan oppi- misen valmiudet sitoutuminen työyhteisön päämääriin ja arvoihin usko omiin ammatillisiin kykyihin ©

20 Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelman osaamisjuonteet
©

21 OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Metsä- ja puutalouden markkinointi
Metsä- ja puutalouden havainnoija Tuotetuntija Markkinoija Markkinoin-nin kehittäjä Osaamis-tavoitteet Osaamme havainnoida ja ymmär-rämme puun kulkua met-sästä mark-kinoille asiak-kaiden tarpei-den tyydyttä-misen näkö-kulmasta. Tunnemme metsäteolli-suuden tär-keimpien tuotteiden suunnittelun, valmistuksen, ominaisuudet sekä asiak-kaat ja heidän vaatimuk-sensa. Osaamme toimia käytän-nön markki-nointitehtävis-sä huomioiden sekä asiak-kaan että oman yrityk-sen vaatimuk-set. Osaamme analysoida, suunnitella ja kehittää markkinointi-organisaation toimintaa. ©

22 OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Muovitekniikka
Tutki ja tee Havainnoi ja suunnittele Sovella Syvennä Osaamis-tavoitteet Muovituotteen valmistus-prosessin hahmotta-minen Teknisten perus-valmiuksien kehittäminen Muovitekniikan,esiintymis-valmiuksien ja projekti-toiminnan yhdistäminen Tulevaan ammattiin kasvaminen ©

23 OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Sosiaaliala
Minä ja sosiaaliala Minä ja asiakas Minä ja yhteisö Minä aloitte-levana am-mattilaisena Osaamis-tavoitteet Opiskelija hah-mottaa itsensä ja paikkansa osana sukupol-vien ketjua ja ymmärtää yh-teiskunnallisen muutoksen vai-kutuksen ihmi-sen kasvuun. Opiskelija hah-mottaa sosiono-min paikan hy-vinvointiyhteis-kunnan palvelu-järjestelmässä. Opiskelija ym-märtää asiak-kaan elämänti-lanteen ja toi-mintakyvyn merkityksen asiakastyön lähtökohtana. Opiskelija tun-tee sosiaalipe-dagogisen asia-kastyön perus-prosessin ja osaa asettaa sille tavoitteita. Opiskelija ym-märtää erilaisia organisaatiokult-tuureja ja osaa toimia työyhtei-sössä. Opiskelija ymmärtää kult-tuurisen identi-teetin merkityk-sen. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehit-tämisprojektin ja osoittaa kykynsä käyttää yhteisö-taiteen menetel-miä ja ohjata ryhmiä. Opiskelija osoit-taa aloitteleva-na ammattilai-selta vaaditta-vaa kykyä jä-sentää sosiaali-alan työtä teo-reettisesti ja to-teuttamaan asiakastyön prosesseja itse-näisesti. Opiskelija on kykenevä ref-lektoimaan ja kehittämään omaa työtään. ©

24 OPISKELIJAN AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN
Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys ja osaaminen suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen koulutus-ohjelmakoh-tainen erikois-osaaminen yleiset työelämä-valmiudet 1 2 3 4 opiskeluaika ©


Lataa ppt "Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen www.ncp.fi/ects."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google