OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Oppilaitosten turvallisuuden kehittämishaasteet Sakari Karjalainen Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin tutkimus- ja kehittämissymposiumi (OPTUKE-verkosto)
Työturvallisuus kulttuurina
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Turvatakuu -kohti riskitöntä opintaivalta Joensuu TERVETULOA!
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Viestintäsuunnitelma
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Ajankohtaista – seutusivistys
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Yleisivistävän koulun hallinto
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoiset pelastussuunnitelmat ja harjoitukset Vantaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Pasi Kääriäinen.
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ Pekka Iivonen Opetushallitus

Oppilaitosten turvallisuus

1 2 3 Turvallisuuden varmistaminen Turvallisuussuunnitelmat ja ohjeet Lainsäädäntö ja normit 1 2 Koulun tulee olla selvillä turvallisuutta koskevista säännöksistä: lainsäädännöstä, opetussuunnitelmien perusteista, kunnallisista määräyksistä ja ohjeista. Koululla tulee olla koulun turvallisuuteen, hätätilanteisiin ja työsuojeluun liittyvät suunnitelmat ja ohjeet. Valvonta Henkilöstö ja oppilaat tulee perehdyttää turvallisuussuunnitelmiin, ohjeisiin ja toimintatapoihin Koulun tai oppilaitoksen tulee seurata ja päivittää turvallisuuteen liittyviä tietoja säännöllisesti. Koulutuksen järjestäjän tulee valvoa, että kouluissa ja oppilaitoksessa on ajan tasalla olevat koulun turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat ja ohjeet. Suunnitelmien toimivuutta tulee harjoitella käytännössä. 3 Lähde: Kuntaliitto 2009

Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimenpiteistä: Ohjeet oppilaitosten pelastussuunnitelmien täydentämisestä niin, että ne ottavat huomioon myös Jokelan ja Kauhajoen kaltaiset tapahtumat Toimenpide Tilanne Aikataulu Vastuutaho Pelastussuunnitelmien täydentäminen - Poliisi on laatinut ohjeen koulujen uhka-arvion tekemiseen sekä toiminnasta uhka- ja vaaratilanteissa. - Koulut tarkistavat pelastussuunnitelmansa ottaen huomioon uudet uhat. Koulut velvoitetaan saattamaan pelastussuunnitelmat ajan tasalle uusien ohjeiden mukaisesti. meneillään, sisällytetään ohjeistusta koulujen turvallisuusoppaaseen jatkuva jatkuu 2010–2011 SM, OPH Turvallisuuskansio Kaikki koulun turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat kootaan koulun turvallisuuskansioon. Valmistelu aloitettu, koulutus OPH Koulujen turvallisuusopas Opetuksen ja koulutuksen järjestäjille ja niiden alaiselle henkilöstölle laaditaan turvallisuusopas, jossa annetaan käytännön ohjeita koulujen riskien arviointia ja turvallisuussuunnittelua varten. OPH asettaa työryhmän laatimaan oppaan 5/2010 - OPM Ohjeet oppilaitoksille, poliisille ja pelastusviranomaisille toiminnasta oppilaitoksiin kohdistuvissa uhkaustilanteissa Viranomaisten yhteistyön tiivistäminen Poliisi ja pelastustoimi nimeävät kouluille yhteyshenkilöt, joiden tehtävänä on toimia edustajana koulun turvaryhmässä ja osallistua sen toimintaan oman alansa asiantuntemusta edellyttävissä asioissa. tehty, toimintaa kehitetään SM, OPH, OPM Opetushallitus ohjeistaa kouluja turvallisuusviranomaisten kanssa tehtävästä yhteistyöstä tehty ja toteutumista seurataan Oppilaitosten turvallisuustilanteen ja sitä koskevien kehittämistoimien seurantaa varten asetetaan viranomaisista ja tarvittavista asiantuntijaorganisaatioista koostuva valtakunnallinen seurantaryhmä. Poliisin ja pelastustoimen yhteistyötä kehitetään edelleen sekä valtakunnallisesti että paikallisesti turvallisuussuunnittelun edistämiseksi ja säännöllisen yhteistyön vakiinnuttamiseksi. aloitettu SM Kodin ja koulun yhteistyö Huoltajille tiedotetaan pääperiaatteet koulun käytännöistä vaara- ja uhkatilanteissa lukuvuoden alussa. Ohjeistetaan kouluja tiedottamaan huoltajille koulujen käytänteistä kodin ja koulun yhteistyö luonnos valmis

Koulutus ja harjoitukset Opetushallinnon sekä poliisin ja pelastustoimen yhteistyönä toteutettua ”Oppilaitosten turvallisuuden edistäminen ja kriisitilanteisiin varautuminen kouluissa ja oppilaitoksissa” -koulutuskokonaisuutta jatketaan ja laajennetaan. aloitettu jatkuu edelleen 2010-2011 OPH Koulujen henkilöstö perehdytetään uusiin uhkiin. sisältyy koulutukseen jatkuu Suunnitelmien toimivuutta harjoitellaan säännöllisesti. sisältyy koulutukseen / ohjeistus paikallisille toimijoille Järjestetään harjoituksia yhdessä pelastustoimen ja poliisin kanssa. Opettajien peruskoulutukseen lisätään turvallisuutta koskevaa ja niin sanottua varhaista puuttumista koskevaa koulutusta. OPM Vastaavaa koulutusta tarjotaan myös oppilaitosten muulle henkilökunnalle. Lainsäädäntö ja normit Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä sekä normien ja ohjeiden laadinnassa pyritään yhdenmukaistamaan termejä, selkiyttämään käsitteitä sekä edistämään eri laeissa edellytettyjen suunnitelmien yhteen sovittamista. Oppilashuollon opas valmisteilla 12/2010, psykososiaalisen tuen kriisiohjeistus 5/ 2010 SM, OPM, OPH Koulurakennusten varustaminen: palovaroitinjärjestelmällä automaattisella paloilmoittimella tai sprinklerijärjestelmällä tallentavalla kameravalvontalaitteistolla sekä kulunvalvontalaitteistolla kullekin koululle tehdyn riskiarvioinnin mukaan. kuulutusjärjestelmä yli 100 oppilaan koulurakennuksiin ja aina kaksi- tai useampikerroksisiin rakennuksiin. Lisäksi useita muita turvallisuuteen liittyviä rakenteellisia parannuksia. OPM, YM

Opetuksen järjestäminen Lainsäädäntö Opetussuunnitelman/tutkintojen perusteet ja opetussuunnitelmat Johtaminen Opetuksen järjestäminen Osaaminen ja henkilöstö Oppimisympäristöt, työtavat, Yhteistyö ja viestintä Arviointi ja seuranta Resurssit

Oppilaitosten turvallisuutta pohtineen SM:n työryhmän tehtävä Sisäasiainministeriö asetti 19.1.2009 oppilaitosten turvallisuustyöryhmän, jonka tehtävänä oli laatia: Ohjeet oppilaitosten pelastussuunnitelmien täydentämisestä niin, että ne ottavat huomioon myös Jokelan ja Kauhajoen kaltaiset tapahtumat, Ohjeet oppilaitoksille, poliisille ja pelastusviranomaisille toiminnasta oppilaitoksiin kohdistuvissa uhkaustilanteissa, Ohjeet oppilaitoksille uhkaustilanteiden käsittelystä oppilaitoksen sisällä ja vanhempien kanssa sekä Suunnitelma näiden ohjeiden jalkauttamisesta ja niihin liittyvästä koulutuksesta Työryhmän muistio valmistui joulukuussa 2009

SM:n työryhmän esitys oppilaitosten turvallisuudesta Työryhmä esitti: turvallisuuden edistämiseen tähtäävän koulutuksen ja perehdytyksen laajentamista, viranomaisyhteistyön tiivistämistä, koulujen turvallisuusoppaan laatimista sekä Kodin ja koulun yhteistyön yhdenmukaistamista uhka- ja vaaratilanteiden jälkiselvittelyssä. Lisäksi työryhmä esitti useita koulurakennusten rakenteellista turvallisuutta parantavia toimia: Koulurakennuksen rakennustekninen turvallisuuden kehittänen Sisäikkunoiden helppoa suojaamista ja sulkemista vaaratilanteissa Poistumisteiden parantaminen sisään ja ulossuojautumista varten Kiinteistötietojen laatikkoa, jossa kiinteistön tiedot

Opetushallituksen työryhmä Opetushallitus asetti 25.10.2010 työryhmän, jonka tehtävänä on laatia turvallisuusopas koulujen ja oppilaitosten käyttöön. Tarkoituksena on tuottaa päivittyvä, tietoverkkovälitteinen turvallisuusopas, joka tarjoaisi konkreettisen työvälineen koulujen ja oppilaitosten turvallisuussuunnittelulle sekä oppaan käyttöönottoa tukevaa oheismateriaalia. Keskeisiä teemoja: Turvallisuuskulttuurin kehittäminen Ennaltaehkäisevä toiminta Turvallisuuden takaaminen Varautuminen ja riskienhallinta Käytännönläheisyys ja konkretia

Opetushallituksen työryhmän tehtävä Turvallisuusopas koulujen ja oppilaitosten käyttöön Päivittyvä, tietoverkkovälitteinen turvallisuusopas, joka tarjoaa konkreettisen työvälineen koulujen ja oppilaitosten turvallisuussuunnittelulle sekä oppaan käyttöönottoa tukevaa oheismateriaalia Työryhmä kuulee tarvittavia asiantuntijoita. Työryhmän jäsenet vastaavat matka- ja muista kustannuksistaan pääsääntöisesti itse. Työryhmän määräaika päättyy 30.5.2011

Turvallisuusopas Pohdittavaa ja päätettävää Kohderyhmä - kenelle opas kirjoitetaan? Olemassa olevan materiaali hyödyntäminen? Oppaan laajuus ja tarkkuus? Oppaan normatiivisuus järjestäjien suuntaan? Pohjatekstit syntyvät työryhmästä ja heidän edustamistaan taustatahoista Tekstit toimitetaan verkkojulkaisun vaatimukset huomioiden. Verkkojulkaisun muoto ja ulkoasu?

Rakenteet ja oppimisympäristöt SÄÄDÖKSET JA RESURSSIT toimintaprosessit viestintä ihmiset Rakenteet ja oppimisympäristöt yhteistyötahot suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpito opetussuunnitelma työsuojelu infra: rakentaminen, pihat opetustoimi toimintajärjestelmä: organisaatio, johtaminen, tehtävät ja vastuut turvallisuuskansio työturvallisuus fyysinen suojaus: valvonta, lukitus- ja hälytysjärjestelmät, väestönsuojelu kodit ennakointi ja varautuminen sisäinen tiedottaminen henkinen hyvinvointi poistuminen ja suojautuminen sosiaali- ja terveystoimi riskien kartoittaminen ulkoinen viestintä ja tiedottaminen ensiapu tietoturva poliisi varautuminen kriisitilanteisiin, jälkihoito (valmiusryhmä) puhelin, tietoliikenne ja kuulutusjärjestelmät epäasiallinen käyttäytyminen, häirintä ja väkivalta ilkivalta palo- ja pelastustoimi elinkeinoelämä osaaminen ja kouluttautuminen työhyvinvointi liikenne nuorisotoimi seuranta, arviointi, raportointi, toiminnan kehittäminen AVI ja ELY mm. työsuojeluvastuualue asiakirjojen laatiminen, yhteensovittaminen, päivittäminen turvallisuusalan toimijat järjestöt SÄÄDÖKSET JA RESURSSIT

Turvallisuusopas Johdanto Säädökset Organisointi ja johtaminen Keskeiset turvallisuuden kehittämisen osa-alueet Yhteistyö Viestintä Seuranta ja arviointi Kriisitilanteet Tukimateriaalia kouluille ja oppilaitoksille

Turvallisuustaitojen opettaminen osana perusopetusta

Turvallisuuskasvatus perusopetuksessa Kehittämisajatuksia (1/2): Tulevaisuudessa turvallisuudesta ei pitäisi tehdä erillistä oppiainetta, vaan turvallisuuskasvatuksen tulisi sisältyä koulun toimintakulttuuriin, kaikkiin toimintoihin ja eri oppiaineisiin luontevalla tavalla. Turvallisuusopetuksen suunnitelma tulisi tehdä paikallisella tasolla valtakunnallisen ohjeistuksen ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti kunta- (opetuksen järjestäjä) ja koulutasolla. Rakenteellinen turvallisuussuunnittelu ja turvallisuuskasvatuksen kehittäminen tulisi nivoa yhteen sisältäen myös mm. koulumatkat ja -kuljetukset sekä koulutyöhön liittyvät erityistilanteet ja kouluympäristön ulkopuolella tapahtuva opetus.

Turvallisuuskasvatus perusopetuksessa Kehittämisajatuksia (2/2): Perusopetuksen turvallisuuskasvatuksen tulisi nivoutua koulutyöhön sen kaikilla osa-alueilla, jotta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Se ei saa muodostaa erillistä, rajoitettua opetuskokonaisuutta. Opetushallituksen tulee määrittää turvallisuusosaamisen taito- ja osaamistasot perusopetusta (kaikkea koulutusta?) varten. Turvallisuusosaamista tulee vahvistaa opettajien peruskoulutuksessa. Opettajien täydennyskoulutukseen tulee lisätä resursseja turvallisuusosaamisen vahvistamiseksi. Opetusta tukevaa aineistoa tulee kehittää ja tuottaa asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamiseksi sekä opettajien vapaasti käytettäväksi (mm. internetsivustot) että oppikirjamuotoisena oppilaille