Future Learning Environment

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
”Publishing in International Academic Journals” Sanna Järvelä.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Kokemuksia opiskelijoiden yritysprojektien ja tutkivan oppimisen ohjaamisesta verkossa Eija Kalliala
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Osaamisperustaisen pedagogiikan kriittiset pisteet
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ops 2016 ja arviointi.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisen psykologiaa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
PAKKI –sisällysluettelo, klikkaa linkkiä, paluu painikkeella
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Sanastoeditori
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tutkiva Oppiminen Varhaiskasvatuksessa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Yhteisopettajuus arjessa
Anna Alftan Heikki Hannula
Esityksen transkriptio:

Future Learning Environment http://mlab.uiah.fi/fle Teemu Leinonen, Samu Mielonen, Asta Raami Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu

FLE:n suunnitteluperiaatteet

FLE-pedagogiikka? Ongelmalähtöinen oppiminen Tutkiva oppiminen Yhteisöllinen tiedon rakentaminen Hajautunut asiantuntijuus

Mitä on ongelmalähtöinen oppiminen? Oppimisprosessin aikana oppilaat määrittelevät itse ne ongelmat, joita haluavat kurssin aikana ratkaista.

Mitä on tutkiva oppiminen? Oppilaat ratkaisevat asettamiaan tutkimusongelmia tekemällä tutkimusta. Oppimisprosessi = tutkimusprosessi.

Mitä on yhteisöllinen tiedon rakentaminen? Tutkimustoiminta jäljittelee tieteellisen tutkimustyöryhmän ja tiedeyhteisön toimintaa. Suunnittelutoiminta jäljittelee suunnitteluryhmän ja design-kentän toimintaa.

Mitä on hajautettu asiantuntijuus? Opiskelu- tai tutkimusryhmän jokaisella jäsenellä on jotakin sellaista asiantuntemusta, jota ryhmän muilla jäsenillä ei ole.

Tutkivan oppimisen kehä (Hakkarainen, K 1998)

Kontekstin luominen Opettaja (= oppimisen ohjaaja) määrittelee aihepiirin, jota kurssi käsittelee. Opettaja valikoi kurssin aiheeseen sopivaa oppimateriaalia. Opettaja ohjaa oppilaita heidän oman oppimisprosessinsa alkuun.

Ongelman määrittely Oppilaat esittävät omia tutkimusongelmiaan. Kommentoivat toistensa ongelmia. Kehittävät ongelmia edelleen.

Työskentelyteorioiden luominen Oppilaat muotoilevat työskentelyteorioita ja ratkaisumalleja (l. hypoteeseja), jotka voisivat ratkaista tai selittää asetettuja ongelmia. Oppilaat kommentoivat esitettyjä työskentelyteorioita. Oppilaat kehittävät esittämiään työskentelyteorioita.

Kommentointi Oppimisprosessin eri vaiheiden kommentoinnin lisäksi oppilaat kommentoivat myös itse oppimisprosessia. Ts. oppilaat esittävät metakommentteja.

Yhteenveto Oppilaat tuottavat yhteenvetoja sekä omasta että ryhmänsä oppimisprosesseista: ongelmat, työskentelyteoriat, syventävät tiedot, kommentit, metakommentit. Vrt. Tutkimusraportti.

FLE-Tools prototyypin osat: Tiedonrakennus (keskustelu) Henkilökohtainen työpöytä Jammailu Kirjasto Hallinta

Tiedonrakennus (keskustelu) Oppilaat rakentavat tietoa opettajan/tutorin ohjaamana. Keskustelu jäsentyy ajatustyyppien mukaan: Ongelmia- Työskentelyteorioita - Syventävää tietoa Kommentteja - Metakommentteja - Yhteenvetoja - Apua

Henkilökohtainen työpöytä Suunnitelmien ja töiden säilyttäminen ja jakaminen ryhmän kesken Kurssin ydinajatukset Evaluointi Ajatustyökalut (ohjeistus tutkivaan opimiseen)

Jammailu Yhdessä tekemistä Suunnitelmien kehittämistä Uusia versioita ja kommentteja

Kirjasto Tiedot FLE kursseista: Oppimateriaalit (tulossa) Linkit kurssiluettelo kurssien kuvaukset kursseille ilmoittautuminen Oppimateriaalit (tulossa) Linkit Kiinnostavaa

Hallinta Kurssien luominen ja hallinta Ryhmien hallinta Kurssien oppimateriaalien tallentaminen ja hallinta (tulossa)

Future Learning Environment http://mlab.uiah.fi/fle Teemu Leinonen, Samu Mielonen, Asta Raami Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu