Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVille Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen teemu.leinonen@uiah.fi Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu
2
Teemu Leinonen • Kasvatustieteen tieteenalaohjelma, Tampereen yliopisto 1991-1996 • Uusimediasuunnittelu, Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu 1998-2000 • Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Medialaboratorio 1998- • 1969 Tampere • Lapsuus 1970-luvulla Dar es Salamissa, Tansania; • Afganistan, Kenia, Namibia; • Opintoja USA:ssa ja Ruotsissa; • Kolumbia, Etelä-Afrikka; • Andrea ja Luna, Kolumbian kansalaisia; • Taide, design, tiede, jalkapallo, musiikki.
3
TaiKin Medialaboratorio ja oppimisympäristöjen tutkimus • Monialainen New Media: Design, taide, teknologia, yhteiskunta, viestintä, psykologia, kasvatus... • Teorialähtöinen, design suuntautunut oppimisympäristöjen tutkimus: • Tutkivan oppimisen työvälineiden suunnittelua • Luovantoiminanna työvälineiden suunnittelua • Web ja mobiili • Fle3, MobilED, LeMill.
4
1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
6
Blogit Wikit Kuvien / videoiden jako 3D Avatar-maailmat
8
Esimerkki: Blogit
9
Blogit ovat... •Päiväkirjamaisia, ajankohtaisia, dynaamisia ja kumuloituvia webbisivustoja •Vuorovaikutteinen julkaisumedia •Helpoin tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (kommentit ja blogien väliset viittaukset) •Helposti viitattavissa (ikilinkit ja arkistot) •Helposti syndikoitavissa (uutissyyötteet) Lähde: Jere Majava 2006
11
Esimerkki: Wiki
12
Wikit ovat... • Verkkosivustoja joidenka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata •Yhteisöllisen julkaisemisen työkaluja •Verkkosivuja joita on nopea luoda ja muuttaa •Jatkuvan toimitustyön alla olevia verkkosivuja •Helppo tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (historia, keskustelu)
14
Esimerkki: Kuvien / videoiden jako
16
Esimerkki: 3D Avatar-maailmat
17
Second Life - about 2 million people from around the world.
21
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan uudenlaisia kaksisuuntaisia media- palveluja joissa kaikki toimijat voivat samanaikaisesti toimia sekä lukijoina/kuuntelijoina/katselijoina että toimittajina.
22
Sosiaalisen median (ns. Web 2.0) sovellukset •Blogit •Wikit •Uutissyötteet (RSS ja Atom) •Aggregaattorit eli syötteiden lukuohjelmat •Sosiaaliset kirjanmerkit (social bookmarking) •”Tagit” ja folksonomiat •Web-pohjaiset kuvapalvelut •Web-pohjaiset äänen ja videon julkaisuvälineet (podcasting, vlogging) •Web työpöydät ja web- pohjaiset sovellukset (web-kalenterin, web- sähköposti, web- tekstinkäsittely, web- taulukkolaskenta, IM) Lähde: Jere Majava 2006
25
Video Esimerkki sosiaalisen mediasta.
26
1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
27
Mitä on oppiminen?
28
Kolme mielikuvaa oppimisesta
29
Tiedon hankkiminen Osallistuminen Tiedon luominen Lähde: Paavola et.all. 2004
30
Tiedon hankkiminen
31
Oppiminen on yksilöllinen tiedonkäsittelyn prosessi.
32
Osallistuminen
33
Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi.
34
Tiedon luominen
35
Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi joka pyrkii tuottamaan uutta ymmärrystä.
36
MuistaminenOsallistuminenJalostaminen
37
1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa
38
Blogien käyttö opetuksessa •Opettajan kurssipäiväkirjana •Opiskelijoiden avoimena dialogi-työkaluna •Opiskelijoiden reflektio-työkaluna / luentopäiväkirjana •Kumuloituvana e-portfoliona •”Henkilökohtaisena” oppimisympäristönä •Pikajulkaisualustana, verkostoitumiskanavana •Identiteetin ja julkisuuden hallintatyökaluna Lähde: Jere Majava 2006
39
Wikien käyttö opetuksessa •Oppimateriaalin pikajakelualustana •Yhteisten luentomuistiinpanojen pikajulkaisualustana •Oppimistehtävien tekemisen alustana: Wikipedian tai vastaavan muokkaaminen •Yhteisen tutkimusraportin kirjoittamisen alustana •Ryhmien yhteisten johtopäätelmien luomisen työkaluna Lähde: Jere Majava 2006
40
Lähde: Arina, T. 2006
42
LeMill - Sosiaalisen median sovellus opetukseen ja oppimiseen
43
http:/lemill.net - etusivu
44
Mitä LeMill on? •Webyhteisö avoimien ja vapaiden oppimisresurssien löytämiseen, laatimiseen ja jakamiseen •Oppimisresurssi: sisältö, menetelmä, työkalu •”Oppimateriaali-wiki” (vrt. Wikipedia) •Opetuksen kehittämisen yhteisö •Open source palvelinohjelmisto / Alusta LeMill - webyhteisöjen käyttöön (http://lemill.org)
45
Mitä LeMill ei ole? •Virtuaalinen oppimisympäristö tai oppimisalusta (Learning Management System) •”Oppimateriaalipankki” (perinteisessä merkityksessä) •Ympäristö tenttien tai testien toteuttamiseen
46
Suunniteltu opettajien kanssa •Skenaariot •Design-työpajat •Käyttötarinat (user stories) •Prototyypit Perusasteen opettajia
47
Design-työpajojen tulokset • Opettajat eivät ole kiinnostuneita pelkästä tekstisisällöstä • Opettajia kiinnostavat toiminta ja opetusmenetelmät • Oppimisresurssit voidaan jakaa sisältöön, menetelmiin ja työkaluihin
48
http:/lemill.net - selaaminen ja haku
49
Kaikki LeMill:issä olevat oppimateriaalit ovat web-selaimella toimivia
50
Sisältö Oppimateriaali Mediatiedosto Viittaus
51
Oppimateriaalin mallipohjat Multimediasivu Esitelmä PILOT - tutkivan oppimisen konteksti
52
http:/lemill.net - materiaalin luominen
53
Kaikki resurssit LeMillissä ovat avoimia ja vapaita Vrt. Wikipedia ja Linux Yksinkertainen lisenssikäytäntö
54
Attribution-ShareAlike eli Nimeä-Tarttuva -lisenssi Tarjoaa riittävän suojan sisällön tekijöille mutta mahdollistaa sisällön yhdessä kehittämisen
55
Myös muuta kuin sisältöä •Menetelmiä •Työvälineitä •Kokoelmia •Opetus- ja oppimistarinoita •Ihmisiä ja yhteisö
56
http:/lemill.net - menetelmät, työkalut, kokoelmat
57
LeMill on sosiaalinen ohjelmisto • Ihmisten linkittämistä heidän sijaintina, taitojen ja kiinnostuksenalojen perusteella • Ryhmät oppimateriaalin yhdessä tekemiseen • Avoimet foorumit
58
http:/lemill.net - yhteisö
59
Liity LeMill-yhteisöön jakamaan, kierrättämään ja yhdistelemään oppimisresursseja http://lemill.net
60
Kiitos! Kysymyksiä? Keskustelua?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.