Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen teemu.leinonen@uiah.fi Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu

2 Teemu Leinonen • Kasvatustieteen tieteenalaohjelma, Tampereen yliopisto 1991-1996 • Uusimediasuunnittelu, Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu 1998-2000 • Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Medialaboratorio 1998- • 1969 Tampere • Lapsuus 1970-luvulla Dar es Salamissa, Tansania; • Afganistan, Kenia, Namibia; • Opintoja USA:ssa ja Ruotsissa; • Kolumbia, Etelä-Afrikka; • Andrea ja Luna, Kolumbian kansalaisia; • Taide, design, tiede, jalkapallo, musiikki.

3 TaiKin Medialaboratorio ja oppimisympäristöjen tutkimus • Monialainen New Media: Design, taide, teknologia, yhteiskunta, viestintä, psykologia, kasvatus... • Teorialähtöinen, design suuntautunut oppimisympäristöjen tutkimus: • Tutkivan oppimisen työvälineiden suunnittelua • Luovantoiminanna työvälineiden suunnittelua • Web ja mobiili • Fle3, MobilED, LeMill.

4 1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

5

6 Blogit Wikit Kuvien / videoiden jako 3D Avatar-maailmat

7

8 Esimerkki: Blogit

9 Blogit ovat... •Päiväkirjamaisia, ajankohtaisia, dynaamisia ja kumuloituvia webbisivustoja •Vuorovaikutteinen julkaisumedia •Helpoin tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (kommentit ja blogien väliset viittaukset) •Helposti viitattavissa (ikilinkit ja arkistot) •Helposti syndikoitavissa (uutissyyötteet) Lähde: Jere Majava 2006

10

11 Esimerkki: Wiki

12 Wikit ovat... • Verkkosivustoja joidenka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata •Yhteisöllisen julkaisemisen työkaluja •Verkkosivuja joita on nopea luoda ja muuttaa •Jatkuvan toimitustyön alla olevia verkkosivuja •Helppo tapa julkaista mitä tahansa materiaalia verkossa •Netin yksi nopeimmin kasvavia ilmiöitä •Yhtä helppoja ylläpitää kuin sähköpostin käyttö •Vuorovaikutteisia (historia, keskustelu)

13

14 Esimerkki: Kuvien / videoiden jako

15

16 Esimerkki: 3D Avatar-maailmat

17 Second Life - about 2 million people from around the world.

18

19

20

21 Sosiaalisella medialla tarkoitetaan uudenlaisia kaksisuuntaisia media- palveluja joissa kaikki toimijat voivat samanaikaisesti toimia sekä lukijoina/kuuntelijoina/katselijoina että toimittajina.

22 Sosiaalisen median (ns. Web 2.0) sovellukset •Blogit •Wikit •Uutissyötteet (RSS ja Atom) •Aggregaattorit eli syötteiden lukuohjelmat •Sosiaaliset kirjanmerkit (social bookmarking) •”Tagit” ja folksonomiat •Web-pohjaiset kuvapalvelut •Web-pohjaiset äänen ja videon julkaisuvälineet (podcasting, vlogging) •Web työpöydät ja web- pohjaiset sovellukset (web-kalenterin, web- sähköposti, web- tekstinkäsittely, web- taulukkolaskenta, IM) Lähde: Jere Majava 2006

23

24

25 Video Esimerkki sosiaalisen mediasta.

26 1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

27 Mitä on oppiminen?

28 Kolme mielikuvaa oppimisesta

29 Tiedon hankkiminen Osallistuminen Tiedon luominen Lähde: Paavola et.all. 2004

30 Tiedon hankkiminen

31 Oppiminen on yksilöllinen tiedonkäsittelyn prosessi.

32 Osallistuminen

33 Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi.

34 Tiedon luominen

35 Oppiminen on sosiokulttuurinen prosessi joka pyrkii tuottamaan uutta ymmärrystä.

36 MuistaminenOsallistuminenJalostaminen

37 1. Sosiaalinen media ja Web 2.0 2. Oppimisesta 3. Sosiaalinen media oppimisessa

38 Blogien käyttö opetuksessa •Opettajan kurssipäiväkirjana •Opiskelijoiden avoimena dialogi-työkaluna •Opiskelijoiden reflektio-työkaluna / luentopäiväkirjana •Kumuloituvana e-portfoliona •”Henkilökohtaisena” oppimisympäristönä •Pikajulkaisualustana, verkostoitumiskanavana •Identiteetin ja julkisuuden hallintatyökaluna Lähde: Jere Majava 2006

39 Wikien käyttö opetuksessa •Oppimateriaalin pikajakelualustana •Yhteisten luentomuistiinpanojen pikajulkaisualustana •Oppimistehtävien tekemisen alustana: Wikipedian tai vastaavan muokkaaminen •Yhteisen tutkimusraportin kirjoittamisen alustana •Ryhmien yhteisten johtopäätelmien luomisen työkaluna Lähde: Jere Majava 2006

40 Lähde: Arina, T. 2006

41

42 LeMill - Sosiaalisen median sovellus opetukseen ja oppimiseen

43 http:/lemill.net - etusivu

44 Mitä LeMill on? •Webyhteisö avoimien ja vapaiden oppimisresurssien löytämiseen, laatimiseen ja jakamiseen •Oppimisresurssi: sisältö, menetelmä, työkalu •”Oppimateriaali-wiki” (vrt. Wikipedia) •Opetuksen kehittämisen yhteisö •Open source palvelinohjelmisto / Alusta LeMill - webyhteisöjen käyttöön (http://lemill.org)

45 Mitä LeMill ei ole? •Virtuaalinen oppimisympäristö tai oppimisalusta (Learning Management System) •”Oppimateriaalipankki” (perinteisessä merkityksessä) •Ympäristö tenttien tai testien toteuttamiseen

46 Suunniteltu opettajien kanssa •Skenaariot •Design-työpajat •Käyttötarinat (user stories) •Prototyypit Perusasteen opettajia

47 Design-työpajojen tulokset • Opettajat eivät ole kiinnostuneita pelkästä tekstisisällöstä • Opettajia kiinnostavat toiminta ja opetusmenetelmät • Oppimisresurssit voidaan jakaa sisältöön, menetelmiin ja työkaluihin

48 http:/lemill.net - selaaminen ja haku

49 Kaikki LeMill:issä olevat oppimateriaalit ovat web-selaimella toimivia

50 Sisältö Oppimateriaali Mediatiedosto Viittaus

51 Oppimateriaalin mallipohjat Multimediasivu Esitelmä PILOT - tutkivan oppimisen konteksti

52 http:/lemill.net - materiaalin luominen

53 Kaikki resurssit LeMillissä ovat avoimia ja vapaita Vrt. Wikipedia ja Linux Yksinkertainen lisenssikäytäntö

54 Attribution-ShareAlike eli Nimeä-Tarttuva -lisenssi Tarjoaa riittävän suojan sisällön tekijöille mutta mahdollistaa sisällön yhdessä kehittämisen

55 Myös muuta kuin sisältöä •Menetelmiä •Työvälineitä •Kokoelmia •Opetus- ja oppimistarinoita •Ihmisiä ja yhteisö

56 http:/lemill.net - menetelmät, työkalut, kokoelmat

57 LeMill on sosiaalinen ohjelmisto • Ihmisten linkittämistä heidän sijaintina, taitojen ja kiinnostuksenalojen perusteella • Ryhmät oppimateriaalin yhdessä tekemiseen • Avoimet foorumit

58 http:/lemill.net - yhteisö

59 Liity LeMill-yhteisöön jakamaan, kierrättämään ja yhdistelemään oppimisresursseja http://lemill.net

60 Kiitos! Kysymyksiä? Keskustelua?


Lataa ppt "Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google