Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Käytä työaikasi siihen minkä osaat ja mihin sinut on palkattu
Advertisements

Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Komentajankadun korjausliikkeiden tavoitteet
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Vatek ry:n syyskoulutus Harmaan talouden torjunta ja vastuullisuus rakentamisessa Jari Raatikainen.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Akavan Erityisalat Yliopiston työmarkkinatutkimus Akavan Erityisalat ry.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Pertti Koskinen Talotekniikan opettaja Ammattiopisto
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
PALVELUT MAINOSTAJILLE Rakentaja.net – johtava yhteysasema.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
© Stuba Nikula, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, , 5 HEHTAARIA KULTTUURIA 250 VUOKRALAISTA 16.
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Tilannekatsaus mediatekniikka 2007 Alustava projektisuunnitelma valmis Ulkoasun muutoksia, käynnistysvaiheen tuntien päivitykset.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Akavan Erityisalat Valtiosektorin työmarkkinatutkimus 2009.
AMK-päivät 2013 Innovaatiot julkisissa palvelurakenteissa klo
SoftOne Mobiili Tuote-esittely anställda Kahdenlainen Mobiili Henkilöstö Tilaustenkäsittely Työaikaraportointi ja -vuorosuunnittelu Urakoitsijain.
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Työajat työsuojeluvalvonnassa
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Työssä selviytymisen malli Itella konsernissa
Heikki Salokanto Valvoja: prof. Jukka Manner Ohjaaja: DI Pekka Pajuoja, TEKES Sovelluskehitysympäristön virtualisoinnin tuomat edut ja haitat.
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
SAK Paikallinen sopiminen
Toholammin kunta Toholammin liikuntalisä ??
MIKSI TYÖVUOROJEN LAATIMINEN ON HAASTAVA TEHTÄVÄ?
Metropolia Arvotyöpaja Tuovi Haikala Tapani Aaltonen Novetos Oy.
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
1Copyright © Sopima 2009 Sopima Oy Hiilikatu 3, FI-00180, Helsinki, Finland Sopimusten verkkopankki Paras tapa hallita.
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
AVOTYÖ Case: K-Citymarket Mikkeli
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
Nuoret ja työlainsäädäntö
Joonas Tuomivaara Työsuojeluvaltuutettu
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Mittarit – mitä ja miten mitata
TYÖAIKA.
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2014
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2016
Teknologiateollisuuden ajankäyttötiedustelu 2015
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Teknologiateollisuudessa työaika pidentynyt yli 90 % henkilöstöstä
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet Hannu Ruuhijärvi 20.09.2012 Kalastajatorppa

Suurimmat ongelmat Tapani-myrskyssä urakoitsijoiden mielestä, ET:n pikakysely verkostourakoitsijoille 2/2102: • Resurssien riittämättömyys • Vaikeat olosuhteet, myrsky, pimeys, sula maa, lyhyt valoisa aika • Tarpeetonta pimeässä työskentelyä, rasittavaa, vaikeaa • Tiedonsaanti, kokonaiskuva, huonot kartat • Yhteys käyttökeskuksiin • Käyttökeskusten ylikuormitus, tilaajalähtöinen työn organisointi • Verkkoyhtiöitten töidenohjaajien kokemattomuus, kokonaistilanteen heikko hallinta, paikallistuntemuksen puute • Työnjohtopuutteet verkkoyhtiön ja urakoitsijan välillä • Joidenkin sopimusten joustamattomuus • Teiden raivaus • Ateriointipalvelut

Kehitettävää, kommentteja Tapani-myrskyyn ET:n pikakysely verkostourakoitsijoille 2/2012: • Palveluntoimittajien perustoiminta kunnossa, resurssit nopeasti ja tehokkaasti käytössä, työntekijät venyneet • Töiden organisoinnissa tehtävää, työnjohtoa lisää, urakoitsijoille vastuuta enemmän • Ulkoistaminen lisännyt viankorjauksen tehokkuutta • Työt enemmän kerralla kuntoon asti, työturvallisuus tärkeä • Ylityöt kannattavia verkkoyhtiöille ja asentajille, tappioksi palveluyhtiöille • Suurhäiriöharjoituksia tarvitaan • Toimihenkilöt yötyöhön suunnittelemaan seuraavan päivän työt • Palveluyhtiöt voisivat auttaa asiakastiedon välittämisessä • Yhteistyötä eri osapuolien kanssa lisättävä • Reaaliaikainen verkkotieto • Vikailmoitusten vastaanotto ja priorisointi • Suurhäiriötilannesopimukset erikseen etukäteen • Hätätyön soveltamiskäytännöt tarkistettava

Empowerissa koettuja haasteita: Myrskyjen yhteydessä kaikki asiakkaat lisäresurssien tarpeessa yhtä aikaa ”kaikki” asiakkaat haluavat itseään priorisoitavan korjauksien yhteydessä normaalit palvelutasot heikkenevät myös niillä alueilla, jossa ei myrskyjä, mutta josta lainattiin henkilöitä myrskyalueille. Sanktiot? Vaikutus yhteistyöhön asiakkaan kanssa? Korjaustyötä tehdään enemmän voimalla kuin järjellä (yhteiskunnan paine, riskit) ilmajohto-osaajien keski-ikä korkea, fyysiset vaatimukset kovia, myös henkisesti raskasta Uusien osaajien saanti vaikeata, koulutus hidasta ja kallista, vuokrahenkilöitä ja alihankkijoita vähän Kiinnostaako toimiala nuoria? ”Sankariasentajat” mediassa hyvin esillä viime talvena Tapaturmataajuus kolminkertainen tammikuussa 2012 koko vuoden keskiarvoon nähden Hätätöiden määrittely varsinkin tietoliikennetöissä Joustot myrskyjen yhteydessä Suuri joustotarve ison kausivaihtelun päälle Varallaolosopimukset puitesopimuksissa eivät riitä Työehtosopimuksen sisällä, TESien välillä ja verkostossa

Palvelu-urakoitsijan mahdollisuuksia: Multiutility eli eri toimialojen, toimintojen ja maantieteellisten alueiden välinen yhteistyö Tietoliikenneosaajien ja ulkomaalaisten käyttö sähkömiesten apuna -> sähköosaaja tekee päätökset ja johtaa korjaustyötä Mobiilipalvelut ilman sähköä: yhteistyö paikallisesti sähköyhtiöiden, teleoperaattoreiden ja palvelu-urakoitsijoiden kesken. Töiden ohjaus ja tuki lisääntyvästi älykkäillä päätelaitteilla Verkonrakentamisen määräykset uusitaan, 70 % maakaapeloinnin tuloista kaivajille Työajan keskimääräistäminen Tavoitteena töiden optimaalinen vuosisuunnittelu ja lomautustarpeen minimointi Vuorokautinen työaika max 12 tuntia, tasoittumisjakso enintään 52 viikkoa Tasainen palkanmaksu työntekijöille Johtava ajatus: Työtä tehdään silloin, kun töitä on ja lomaillaan/ pidetään vapaita silloin kuin töitä ei ole Liiallisen ylityötarpeen välttäminen Henkilöstö Hätätöiden käyttäminen onnistui hyvin. Yli 5000 tuntia 135 henkilön toimesta runsaan kuukauden aikana, keskimäärin 40 h. Lisäksi ylitöitä. Merkittävä ansaintatekijä Varautuminen suurhäiriöihin ohjeistamme ”kriisiajan” toimintamallin ja keskitämme sen johtamista. Mietittävä miten sovitetaan asiakkaittain yhteen, valtakunnallisesti ja alueellisesti Joukkoistuminen Palvelu-urakoitsijan uudet palvelut ja roolit

Esimerkki joukkoistamisesta (Crowdsourcing)) Kuluttaja huomaa ongelman omaan palveluunsa liittyen Palvelukeskus Kuluttaja Palvelee asiakkaita Asiakaspalvelu y Muu asiakas Urakoitsija X ”Pilvi” Viestin lähettäjä saa on-line tietoa prosessin etenemisestä! Copyright and confidential © 2012 Empower Oy