OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Monikulttuurisuus opetuksessa
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Preppaus ENA 4.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TYÖYHTEISÖN VALMENNUSPAKETTI
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteenanto työpaikalla
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Konstruktivismi Tekijä Bogi
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Yksilön lyhyt historia
Tulkkauksen merkitys oikeusturvan toteutumiselle
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Volitioprosessi, tahdon!
Sukupuolivaikutukset vammaispalveluissa
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin Työpaikkaohjaaja koulutus - Monikulttuurinen ohjaus ja arviointi Edupoli

MITÄ ON MONIKULTTUURINEN OHJAUS? Monikulttuurisessa ohjauksessa ohjaaja ja ohjattava tulevat eri kulttuureista, edustavat erilaista etnistä ryhmää tai puhuvat äidinkielenään eri kieltä.

LAINSÄÄDÄNTÖ TUKENA Kotouttamislaki (arvolähtökohtana mm. maahanmuuttajien tasa-arvoisuus, vastavuoroisuus, itsemääräämisoikeus ja yhteistyö) Yhdenvertaisuuslaki Työlainsäädäntö (esim. työsopimuslaki) Opetusalan lainsäädäntö (esim. laki ammatillisesta peruskoulutuksesta)

Voimaantuminen (empowerment) Voimaantuminen kuvaa ohjausta, jossa ohjattavaa autetaan löytämään omat voimavaransa ja toimimaan omien päämäärien saavuttamiseksi aktivoituminen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen

MAAHANMUUTTAJAT HETEROGEENINEN RYHMÄ Eri kielet Eri kulttuurit Sama kulttuuri – erilaiset kielet Erilaiset kulttuuri-etäisyydet Suomessa syntyneet (maahanmuuttaja-taustaiset) Suomeen vapaaehtoisesti tulleet Suomeen valitut/ohjatut Yksin tulleet Ryhmässä tulleet

HETEROGEENINEN RYHMÄ JATKUU… Eri ikäiset (lapset, nuoret, aikuiset, vanhukset) Ikästatus Status perheessä Miehet/naiset Koulutus (korkeasti koulutetut/luku- ja kirjoitustaidottomat) Työkokemus Terveys Sosiaalinen tilanne Integroitumisen vaihe

INTEGROITUMISEN VAIHE Assimilaatio (sulautuminen) Oman kulttuurin vaihtaminen uuteen kulttuuriin Separaatio (eristäytyminen) Omaan kulttuuriin pakeneminen, ei yhteyksiä uuteen kulttuuriin Integraatio (sopeutuminen) - yhteydet sekä omaan että uuteen kulttuuriin) Marginalisaatio (syrjäytyminen) - yhteydet sekä omaan että uuteen kulttuuriin katkeavat

KULTTUURINEN IDENTITEETTI Yksilölliset kulttuurit (esim. Pohjoismaat, useimmat länsimaat, USA) Yhteisölliset kulttuurit (esim. aasialaiset ja afrikkalaiset kulttuurit) Lähde: Geert Hoffstede, Cultures and Organizations, 1991

YKSILÖLLINEN KULTTUURI Yksilökeskeinen identiteetti: ”Jokainen on oman onnensa seppä” - valitsen itse ammattini, työni, puolisoni, asuinpaikkani… Identiteetti perustuu yksilöön Yksilö on henkisesti riippumaton Aloitteellisuus ja tuloksellisuus ovat tärkeitä Yksityiselämä ja omat mielipiteet Itsenäisyys Luotetaan yksilön päätöksiin Lapsia rohkaistaan ilmaisemaan mielipiteensä

YHTEISÖLLINEN KULTTUURI ”Yksilön tahto on yhteisön taskussa” - perhe/yhteisö valitsee hyväksyy valinnat (ammatin, työn, puolison…) Identiteetti perustuu yhteisöön ja yhteiskuntaan Yksilö on henkisesti riippuvainen Jäsenyys on välttämätöntä Mielipiteet ennalta muovattuja Mukaudutaan ryhmäpäätöksiin Lapsia opetetaan mukautumaan

Miten päästä monikulttuurisen ohjattavan elämänkenttään? (Vance Peavy) Dialoginen kuuntelu Oikeat kysymykset ”Löytää toinen sieltä missä hän todella on” Löytää yhteinen kieli (luottamus!) Huomioida sosiaalinen ympäristö

MONIKULTTUURINEN OHJAUS Varaa riittävästi aikaa Puhu selkokieltä!!! Käytä tulkkia (jos mahdollista) Näytä miten asia tehdään Älä pidä asioita itsestään selvänä (”Näytä miten teet, kerro miten ymmärsit”) Tee ”näkymätön näkyväksi” Työparityöskentely Hyväksy ja kunnioita (kerro silti miten Suomessa toimitaan) Hanki kulttuurituntemusta

Monikulttuurinen ohjaus jatkuu… Ohjauksen rooli (ohjauksen merkitys ei välttämättä ole selvillä ohjattavalle) Ohjaajan rooli (esim. sukupuolen vaikutus) Ohjattavan rooli (mikä on itseohjautuvuuden määrä tai mahdollisuus)

Työkulttuurin eroja: Työkulttuureissa voi olla suuriakin eroja Millainen on työn rooli elämässä? Millainen on esimiehen rooli? Millainen on työntekijän rooli? Millainen on työyhteisön rooli?

Esimiehen erilainen rooli Suuri valtaetäisyys (esimiehelle/perehdyttäjälle) ei sanota ”ei” tai ”en ymmärä” Nainen esimiehenä (uskottavuus, asia on totta vasta kun mies sanoo saman asian) Nuori henkilö esimiehenä (ikästatus puuttuu)

Työntekijän erilainen rooli Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus eivät kuulu työntekijän rooliin kaikissa kulttuureissa (”Teen mitä esimies käskee”) Asiakaspalveluasenteet eivät itsestään selvyyksiä kaikissa kulttuureissa (huom. myös suomalaisessa kulttuurissa) Miesten työt ja naisten työt

Työntekijän erilainen rooli jatkuu… Työn arvo erilainen (perhe/suku menee työn edelle) Kulttuuri ja sen perinteet (uskonnolliset juhlat ja perinteet vaativat omat rituaalinsa) Ajan käsitys (erilaiset käsitykset ajasta ja sen käytöstä) Kollektiivisuus (monissa kulttuureissa työsopimus ei ole henkilökohtainen)

Työntekijän/työharjoittelijan arviointi Suoran palautteen vastaanottaminen ei ole aina helppoa tai siihen ole totuttu (monissa kulttuureissa palaute tulee ”puhemiesten” kautta) Palautteen antajan status vaikuttaa Tavallista erilaiset puolustusreaktiot (myös suomalaisilla)

Se tuttu hampurilaispalaute: Aluksi katsaus siihen mitkä asiat ovat sujuneet hyvin Sen jälkeen kehittämiskohteet (mitä opiskelijan tulisi vielä oppia, mihin kiinnittää huomiota tai tehdä toisin) Lopuksi kannustus (”Vaikka joskus unohdit asioita, olet parantanut työtäsi koko ajan”)

Arvioinnit etiikka Hyvä arviointi Myönteinen henki (vrt. arviointi/arvostelu) Aikaa arvioinnille Arviointi riittävän usein Arvioija vapaaehtoisesti mukana Arviointi liittyy harjoittelun tavoitteisiin/arviointikriteereihin

Hyvä arviointi jatkuu… Tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta (myös ammatillisia jatkosuunnitelmia varten) Ohjaavaa Kannustavaa Täsmällistä (”viime torstaina olit vähän huolimaton hyllytyksessä, jolloin jauhopusseja meni rikki”)

Hyvä arviointi jatkuu… Selkeää Ymmärrettävää (selkokielistä) Oikeudenmukaista Henkilökohtaista Koko arviointiasteikko käytössä Itsearviointi osana arviointia Tasapuolista (ei esim. sukupuolipisteitä)

Arviointiin ei saa vaikuttaa Arvioitavan etninen tausta Arvioitava tuttu/tuntematon Opiskelijan antamat lahjat Aikaisemmat tiedot arvioitavasta Asiat joita ei voi muuttaa (”olet liian lyhyt meidän työpaikalle ja siksi harjoittelu epäonnistui täysin”) Erilaiset sosiaaliset tyylit Omat negatiiviset arviointikokemukset

Omia esimerkkejä/kysymyksiä perehdytyksestä/arvioinnista Millaisia perehdytykseen/arviointiin liittyviä pulmia on ollut? Miten ne on yritetty ratkaista? Hyviä käytäntöjä arviointiin?

JA ENNEN KAIKKEA: NÄE IHMINEN KULTTUURIN TAKAA! Ei ole vain muslimeita, hinduja, buddhalaisia… vaan IHMISIÄ, yksilöitä, joista jokainen on oma persoonansa!