Erityisopetus toisen asteen koulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Erityisopetus lukiossa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ikääntyneiden palvelut 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Riikka Väyrynen.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kouluinfo Renkomäen koulu
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Ajankohtaista, rehtori * LOPS2016 – vararehtori Arto Hekkanen * Yleistä ylioppilastutkinnosta,
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ainetyöryhmien työn aloitus
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Opetustoimi osana Jyväskylää
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Esityksen transkriptio:

Erityisopetus toisen asteen koulutuksessa 7.4.2011 Jorma Suonio Ritva Haakana lukiokoulutuksen johtaja erityisopettaja Tampereen kaupungin lukiotoimi

Normiperusta LL 29a§ Opiskelijahuolto Opiskelijahuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että 29 §:n 2 momentissa tarkoitetulle opiskelijalle annetaan tieto hänen käytettävissään olevista terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluista ja hänet ohjataan hakeutumaan näihin palveluihin.

Normiperusta (kansanterveyslaista) Erityistä tukea tarvitsevalla lukio-opiskelijalla on oikeus opiskelijahuollon palveluihin siten kuin siitä on erikseen säädetty kansanterveyslaissa. Sen mukaisesti lukiolaisten opiskeluterveydenhuollon järjestäminen on oppilaitoksen sijaintikunnan velvollisuus opiskelijoiden kotipaikasta riippumatta. Terveydenhuoltoon luetaan opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen Opiskelijoiden terveyden ja opiskelukyvyn edistäminen, terveyden- ja sairaanhoitopalvelut, mielenterveyspalvelut ja suun terveydenhuolto mukaan lukien Opiskeluyhteisön hyvinvoinnin varmistaminen.

Normiperusta Lastensuojelulain (417/2007) 8 §:n mukaan kunnan on sosiaali- ja terveydenhuoltoa, koulutointa sekä muita lapsille, nuorille ja lapsiperheille tarkoitettuja palveluja kehittäessään pidettävä huolta myös siitä että näiden palvelujen avulla tuetaan huoltajia lasten kasvatuksessa Kyetään saamaan selville lasten, nuorten ja lapsiperheiden erityisen tuen tarve. Kunnan on järjestettävä tarvittaessa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria tukevaa toimintaa. Palveluja kehitettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota lasten ja nuorten tarpeisiin ja toivomuksiin. Kunnassa tulee seurata lasten ja nuorten hyvinvointia (7§).

Normiperusta (OPS:n perusteet) Erityisen tuen tarkoituksena on auttaa ja tukea opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Erityistä tukea tarvitsevat sellaiset opiskelijat, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan tai joiden opiskelun edellytykset ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi. Lisäksi erityisen tuenpiiriin kuuluvat opiskelijat, jotka tarvitsevat psyykkistä tai sosiaalista tukea. Opiskelijalla voi olla erityisen tuen tarve myös mielenterveyteen, sosiaaliseen sopeutumattomuuteen tai elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien vuoksi.

LUKIOKOULUTUKSEN KOHDALLA MUISTETTAVA! Opetussuunnitelman vaatimukset eivät jousta Ylioppilastutkinto on kaikille sama MUTTA Voidaan tehdä erilaisia opetusjärjestelyjä Kuten avustajat, tulkit, oikeus apuvälineisiin, pidennetyt tauot, pidennetyt koeajat Tietyin edellytyksin voidaan vapauttaa jonkin oppiaineen opiskelusta tai tehdä muitaerityisiä opetusjärjestelyjä (LL 13§) Eräät tekijät kuten esim. luki ja elämäntilanne voidaan ottaa huomioon ylioppilastutkinnon kokeiden lopullisessa arvostelussa

Tutkimuksia Erityisopetuksen tarvetta on kartoitettu Koulutuksen arviointineuvoston tutkimuksessa vuonna 2005 (Mehtäläinen, J. 2005). Sen mukaan erityisopetuksen tarve lukioissa on noin viidestä kymmeneen prosenttiin koko opiskelijamäärästä. Eniten erityisopetuksen tarvetta ovat tuottaneet: puutteet lukio-opiskelun edellyttämissä opiskelutaidoissa (3,5 % kaikista opiskelijoista) luki-vaikeudet (2,8 %) kognitiivisten taitojen kehittymättömyys suhteessa lukion vaatimustasoon (2,0 %).

Suurinta erityisen tuen tarve oli Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) yhteistyönä toteutettiin vuonna 2008 lukiokysely (Rimpelä, M. ja muut, 2009): Erityistä tukea tarvitsevien osuus oli keskimäärin 0.8 % koko aineistosta. Suurinta erityisen tuen tarve oli Etelä-Suomen (1.3 %) ja Länsi-Suomen (1.2 %) lääneissä suurissa kaupungeissa (1.8 %) kaupunkimaisissa kunnissa (1.7 %) sekä yli 400 opiskelijan lukioissa (3.1 %).

Kouluterveyskyselyn 2009 mukaan lukion 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijoista Vaikeuksia opiskelussa ilmoitti kokevansa 36 %. 14 % koki vaikeuksia opiskelun seuraamisessa Yli kolmannes tehtävien tekemisessä. Opiskelussa avun puutetta koki 8 % opiskelijoista. Vastanneista 16 % koki saavansa harvoin ja vain 5 % usein apua koulunkäyntiin liittyvissä vaikeuksissa ja ongelmissa. Opiskeluun liittyvän työmäärän koki liian suureksi 46%

Toiminnan puitteet Tampereella Tampereen kaupungin ylläpitämässä lukiokoulutuksessa on 7 päivälukiota ja 1 aikuislukio Päivälukiolaisia on n. 3200 ja tutkintotavoitteisia aikuisia n. 500 (yhdistelmäopiskelijoita n. 650 ja aineopiskelijoita n. 400) Lukiokoulutuksessa työskentelee 3 lukion erityisopettajaa (lehtori, päätoiminen) 2 psykologia 2 kuraattoria Kaikki opinto-ohjaajat ovat päätoimisia (1 – 4/koulu) Henkilöstösuunnitelmaan sisältyy yksi erityisopettaja, kuraattori ja psykologi. Taloudellisista syistä rekrytointeja ei ole voitu tehdä

Käsitemäärittely OPS:ssa Opiskelijahuollollinen työ tarkoittaa jokaisen kouluyhteisön jäsenen tekemää työtä, jolla edistetään opiskelijan hyvinvointia, oppimisen edellytyksiä ja ehkäistään syrjäytymistä. Opiskelijahuollon palveluita ovat koulukuraattorin ja -psykologin palvelut sekä opiskeluterveydenhoitajan ja -lääkärin palvelut. Opinto-ohjaus, erityisopetus ja ryhmänohjaus ovat ensisijaisesti osa opetustyötä, mutta muodostavat laajasti tarkasteltuna osan opiskelijahuollon kokonaisuudesta. Ryhmänohjauksella, opinto-ohjauksella ja erityisopetuksella on keskeinen merkitys ongelmien ehkäisyssä ja ennakoinnissa.

Toiminnan periaatteet Opiskelijan ohjaus ja tukeminen tulee rakentaa ehkäisyn, ennakoinnin ja nopean auttamisen periaatteille. Ehkäisyllä tarkoitetaan opiskelijan tukea koulun arjessa, eli hyvinvointia edistävän oppimisympäristön luomista. Mm. koulun toimintatavat, yhteisön ilmapiiri, työskentely ja fyysinen ympäristö saatetaan sellaisiksi, että erityisiä tukitoimia tarvitaan mahdollisimman vähän. Ennakoinnilla tarkoitetaan opiskelijan ohjauksen, erityisopetuksen, kouluterveydenhuollon ja erityispalveluiden havaintoja ja toimenpiteitä, joilla pyritään kartoittamaan ja ennakoimaan mahdolliset ongelmatilanteet sekä puuttumaan niihin ennen ongelmien kärjistymistä. Nopealla auttamisella pyritään saamaan mahdollisimman laaja tuki mahdollisimman nopeasti, kun ongelmat on havaittu.

OHR Kaikkia opiskelijan ohjaukseen ja tukemiseen liittyviä periaatteita käsitellään koulun moniammatillisessa opiskelijahuoltotyhmässä sekä koulun johto-/suunnitteluryhmässä. Työnjako ja vastuutus eri ryhmien kesken määritellään koulun opetussuunnitelmassa ja siihen perustuvassa lukuvuosittaisessa suunnitelmassa

Erityisopetus osana opiskelijahuoltoa Erityisopetuksen tavoitteena lukiossa on ennalta ehkäistä opintojen keskeytymistä oppimisvaikeuksien vuoksi ja tukea erityisissä oppimisvaikeuksissa olevaa opiskelijaa opinnoissa koko lukion ajan niin, että hän oppimisvaikeuksistaan huolimatta pystyy jatkamaan opiskeluaan ja saavuttamaan tavoitteensa. Lukion erityisopetus niveltyy osaksi koulun muuta opetustyötä ja osaltaan täydentää koulun opetus– ja opiskelijahuoltopalveluita.

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetuksen tavoitteet Lukioiden erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetus järjestetään osittain opinto-ohjauksen ja opiskelijahuollon keinoin. Se korostaa vuorovaikutusta, jota tarvitaan opiskelijan, koulun ja huoltajien kesken. Siksi opetuksen tulee erityisesti: jäsentyä opiskelijan lähtökohdista käsin ja tukea opiskelijan omien resurssien käyttöön ottamista ja itsetuntoa seuloa opiskelijat, joilla on kielellisiä vaikeuksia, ja ohjata heitä erityisen tuen piiriin jaantaa tukea myös muiden aineiden oppimisen vaikeuksiin turvata opintojen loppuun saattaminen valitussa koulumuodossa ja näin osaltaan ehkäistä syrjäytymistä tukea opiskelijan valmiutta suorittaa ylioppilastutkinto ja edetä jatko-opintoihin toimia osana koulun muuta opetusta mm. kurssitarjonnan kautta sekä niveltyä osaksi kunkin koulun arkea muun moniammatillisen opiskelijahuollon kanssa.

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetus Lukioiden erityisopettaja toimii yhdessä koulun muiden opettajien kanssa ja antaa opiskelijoille sekä ryhmämuotoista että yksilöllistä opetusta ja ohjausta. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetuksen alaan kuuluvat mm. erilaiset oppimiseen vaikuttavat tekijät puheen ja kielenkehityksen ongelmat tarkkaavaisuuden pulmat ja sopeutumisvaikeudet opetusmenetelmät ja opetusjärjestelyt koulun tukitoimet oppimisympäristö koulunkäynnin nivelvaiheet ja eri kieli- tai kulttuuritaustaa olevien opetus. Erityisopettaja toimii myös erityispedagogisena asiantuntijana koulun toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä sekä kouluyhteisön ja koulun toimintakulttuurin kehittämisessä.

Opetusjärjestelyt Erityisopettaja tarjoaa tietoa, opetusta ja ohjausta erilaisissa oppimisen ongelmissa. Työtapoja ovat opettaminen, keskusteleminen ja tarvittaessa eteenpäin ohjaaminen. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille tehdään kielellisten taitojen alkukartoitus. Alkukartoituksen, opiskelijoiden toiveiden ja opettajien suositusten perusteella opiskelijoille tarjotaan kurssimuotoista ja yksilöllistä erityisopetusta. Kaikissa lukioissa tarjotaan LUE1–kurssi, jonka tavoitteena on opiskelijan oppimisen tehostaminen ja tarvittaessa lausunto- ja erityisjärjestelyohjaus. Lisäksi voidaan järjestää eriytyneempiin teemoihin liittyviä kursseja kielelliset vaikeudet, matemaattiset vaikeudet, rentoutuminen tms. NOIN 10% KAIKISTA PÄIVÄLUKIOIDEN OPISKELIJOISTA SAA VUOSITTAIN ERITYISOPETUSTA JOSSAKIN MUODOSSA   Tampereen kaupungin lukioiden erityisopetustilastoja lukuvuodelta 2009-2010 Erityisopetus Poimintoja erityisopetuksen tilastoista (sulkeissa vuoden 2008-2009 tieto) erityisopetuksen asiakkaina oli yhteensä noin 10% (12%) päivälukioiden opiskelijoista lukiokohtainen vaihteluväli oli suuri: alle 5:stä yli 10 prosenttiin aikuis-/ammattilukiossa erityisopetuskäyntejä oli noin 11%:lla (7%) erityisopetusta saaneista opiskelijoista oli ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita päivälukioissa noin 50 (60) prosenttia ja aikuis-/ammattilukiossa 75% Lue-kursseille osallistui eri lukioissa 0-17 (0-18) opiskelijaa – yhteensä päivälukioissa 66 (80) opiskelijaa aikuis-/ammattilukiossa 26 (25) lausuntoja kirjoitettiin luki-lausuntoja päivälukioissa 72 (78), muita lausuntoja 33 (34) ja erityisjärjestelyohjauksia 53 ( 54) luki-lausuntoja aikuis-/ammattilukiossa 31 (23), muita lausuntoja 7 ja erityisjärjestelyohjauksia 28

Tampere 2009-2010/ erityisopetus Tampereen kaupungin erityisopetuksessa asiakkaina yhteensä noin 10% päivälukioiden opiskelijoista lukiokohtainen vaihteluväli oli suuri alle 5:stä yli 10 prosenttiin aikuis-/ammattilukiossa erityisopetuskäyntejä oli noin 11%:lla erityisopetusta saaneista ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita oli päivälukioissa noin 50 % ja aikuis-/ammattilukiossa 75%  

Tampere 2009-2010/ erityisopetus Erityisopetuksen Lue-kursseille osallistui 0-17 opiskelijaa / lukio yhteensä päivälukioissa 66 opiskelijaa yhteensä aikuis-/ammattilukiossa 26 Erityisopetuksessa kirjoitettiin päivälukioissa luki-lausuntoja 72 muita lausuntoja 33 erityisjärjestelyohjauksia 53 aikuis-/ammattilukiossa luki-lausuntoja 31 muita lausuntoja 7 erityisjärjestelyohjauksia 28  

Tampere 2009-2010/ erityisopetus   Päivälukioiden erityisopetuksen opiskelijat syytaustan mukaan (338 / 3356)

Tampere 2009-2010/ erityisopetus   Aikuislukion ja ammattilukion erityisopetuksen opiskelijat syytaustan mukaan (122 / 1080)

Tampere 2009-2010 lukiokuraattorit ja -psykologit Asiakastiedot kirjataan AURA-asiakastietojärjestelmään sama asiakas voi olla asiakkaana niin psykologilla kuin kuraattorillakin, jolloin molemmilla tilastoituu asiakkaasta asiakkuus (otettava huomioon tilastoja tarkasteltaessa) Asiakkuuksien jakautuminen psykologeille ja kuraattoreille:   psykologit 122 kuraattorit 132 tyttöjä 67% (kuraattoreilla 61%, psykologeilla 74%) –lukiossa 57% poikia 33% (kuraattoreilla 39%, psykologeilla 26%) – lukiossa 43%

Tampere 2009-2010 lukiokuraattorit ja -psykologit Asiakkuudet vuosiluokittain

Tampere 2009-2010 lukiokuraattorit ja -psykologit Yhteydenoton syy

Erityistä tukea verkosta www.tukiverkko.fi/ toisenasteenyhteys.meke.wikispaces.net