Koulutuskuntayhtymän strategiaan ajatuksia Yritysten Taitava Keski-Suomi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
PK-kehittämispalvelut
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Uusi Väylä Ammattiin.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Hanke pähkinänkuoressa
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
Innova Länsi-Suomen akk
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Koulutuskuntayhtymän strategiaan ajatuksia Yritysten Taitava Keski-Suomi

Kuunnellaan ja tehdään yhteistyötä yrityksien kanssa Alueellinen ennakointi käytännön tasolle ja toimialakohtainen ennakointi käyttöön 1.Mihin alueella on osaamisvajetta oikeasti yrityksissä, selvitetään todellinen tilanne yrityksiltä 2.Lisävos paikat suunnattava pelkästään YRITYKSIEN tarpeita vastaaviksi 3.Tutkintoon tähtäävien koulutusten paikat suunnattava elinkeinoelämän tarpeita vastaaviksi, koska ne vähenevät niin paljon 4.Enemmän yhteistyötä yritysten kanssa projektitöissä, tehdään isompia kokonaisuuksia 5.Hyödynnetään yrityksiä projekti ja verkoston tehtävien kautta. Konkreettista ja yksinkertaisia proto/tuotekehitystoimintaa yritysten kanssa, esim. osana opinnäytetöinä. 6.Enemmän opiskelijayrityksiä, oppiminen tehostuu ja työelämävalmiudet kasvavat 7.Mittarit: työelämän tyytyväisyys koulutuksen laatuun yhdeksi mittariksi. Vastaako osaaminen yritysten tarpeita. Mitataan kuinka moni on töissä koulutuksen päättymisen jälkeen ja ovat yritykset tyytyväisiä työntekijöihin ja heidän koulutuksen laatuun 8.Tehdään konkreettista yhteistyötä yksityisten asiantuntijayritysten ja muiden oppilaitosten kanssa, ei siis vain ylätason sopimuksia, vaan konkretiaa

Toimintaympäristön tarve ei ole koulutukset, vaan osaavat ja oppivat työntekijät • Broker-toiminta osaksi oppilaitoksen arkipäivää, niin opintoihin kuin tutkintoihinkin • Kumppani-tutkinto  miten olemme yrittäjien kumppaneita (yritysneuvojan eat) • Asiakasrajapinta on relevantti ihan jokaiselle työntekijälle • Tehdään koulutusten osalta tuotekehitystä asiakkaiden tarpeiden mukaan, ollaan ajanhengessä mukana • Millainen brändi ja missio halutaan aikuiskoulutukselle? (Hyödynnetään siilikonseptia: mistä olemme innostuneita, missä olemme maailman parhaita ja mikä on vaikuttaa taloudelliseen tulokseen) • Jokaisessa koulutuksessa pitää miettiä, miten koulutus tuottaa yrityksille lisäarvoa ja kilpailukykyä • Kansainvälisten yhteyksien vahvistaminen, ydinosaamisen ulkopuoleltakin hankintaan osaamista ns. hullunkuriset perheet (Olli Hietanen) • Eri strategioiden pitäisi olla konkreettisia, että ne ovat käytäntöön sovellettavia ja yhtenäisiä ky:n linjaan nähden

Osaajien sparraaminen, jotta Keski- Suomessa olisi kilpailukykyisiä yrityksiä • Huippuosaajien sparraaminen, yksilölliset polut kaikille, myös huippuosaajille. Ei tasapäistetä massaa. Hyödynnetään osaaminen täysin ja hankitaan huippuosaajille vaativia harjoittelupaikkoja, jotka hyödyntävät paikallista elinkeinoelämää esim. kasvuyrityksiä. Annetaan protoprojekteja jne. • Mahdollistetaan tutkinnot, joissa on kaksi/kolme ammatillista tutkintoa esim. lvis-tutkinto. (Putkiasentajista esim. Pneumatiikkaopintoihin tai sähköalan opintoihin) Huippuhitsarista koneistaja ja autokorikorjaaja samalla. Tällä voidaan huippuosaajien työllistymistä parantaa. Selvitetään millaisia tarpeita työelämällä olisi osaajille ja millaisten tutkintojen tekemistä tämä vaatii. Vaatii osaamista opettajilta ja opinto-ohjaajilta paljon osaamista. Henkilökohtaistaminen ylöspäin • Opiskelijan etätyömahdollisuuksien mahdollistaminen, vaatii esim. uutta ICT-strategiaa

Oppisopimuksen hyödyntäminen mahdollisimman tehokkaasti • Oppisopimuskoulutuksen joustavuuden lisääminen • Hyödynnetään yrittäjien koulutusta paremmin, järjestämällä sen sisältöisiä koulutuksia, että ne vastaavat yritysten tarpeita, tehdään uudistus yhdessä yritysten kanssa

• Keski-Suomesta tehdään parhaan johtamisen maakuntaa  miten johtaminen saadaan koulutusten läpileikkaaviksi asioiksi (itsensä johtamisesta, talouden, henkilöstön, verkoston, asiakkuuksien jne) Otetaan keskiöön johtaminen yrittäjyyskasvatuksen rinnalla!

• Investointeihin elinkaarianalyysi mukaan, suunnitellaan investoinnit koko elinkaaren ajalle. Katsotaan pidemmälle hankinnoissa 5 vuoden päähän. Missä vaiheessa ylläpitokustannukset ylittävät käyvän arvon.

Henkilöstöstä löytyy kilpailuetu, jos kaikki tehot otetaan irti teho on tässä kohdassa osaamisen hyödyntäminen, erilaiset uudet toimintatavat jne. ei siis juosta lujempaa vaan tehdään uudella tapaa • Opettajat yrittäjiksi, sisäinen yrittäjämallit/kulttuuri • Kustannustietoisuuden ja vastuun lisääminen työntekijöille. Hyödynnetään henkilöstön resursseja paljon tehokkaammin, integroidaan tehokkaammin • Kustannusrakenteen hahmottaminen ja mikä kannattaa taloudellisesti työntekijätasolle saakka • Oman osaamisen myyminen omalle organisaatiolle ja yrityksille • Henkilökunnan joustava liikkuvuus eri organisaatioiden ja koulutusalojen välillä tehtävä ketteräksi  työnantajana on Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. Joustava opettajien ja henkilöstön vaihto ei ole mahdollista vanhalla tavalla • Koko kuntayhtymän osaamisen hyödyntäminen osaksi jokapäiväistä työtä • Olemassa olevien tehokkaiden resurssien hyödyntäminen kevyemmällä organisaatiorakenteella.

Henkilöstössä on voimaa • Toimenkuvien ja vastuualueiden laajentaminen, toimintakulttuuri sellaiseksi, että otetaan vastuuta ja voidaan luottaa siihen, että työntekijä tekee sen mikä on luvattu. Toimintakulttuuri sopivan haastavaksi, että otetaan vastuu omasta toiminnasta, se on tehokasta ja kustannusnäkökulma on mukana. Tätä ei tarvitse seurata ja valvoa, koska henkilöstö on itsessään vastuullista ja tuottavaa (Great place to work, haluaako Koulutuskuntayhtymä olla paras työpaikka?) • Työn ilo näkyviin  halutaan olla paras työnantaja! • Siirrytään tuloksien johtamiseen • Todellisen työaikapankin tekeminen, jonka pitää olla näkyvä. Työnantajan hyväksymät ylityöt viedään työaikapankkiin ja mahdollistetaan kokopäivän vapaat. • Etätöiden mahdollistaminen hyvillä säännöillä ja opeilla muista organisaatioista (liittyy tuloksien johtamiseen sekä vastuullisiin työntekijöihin) • Tehdään henkilöstösuunnittelua tarkemmin, millaista osaamista tarvitaan, mitä pitää kehittää, konkreettinen alakohtainen henkilöstösuunnittelu! • Yrittäjyys, mitä hyötyjä voitaisiin saada, mikäli asiantuntijayrittäjyys sallittaisiin henkilöstölle • Henkilöstön osaamisen kehittäminen, kaikilla tasoilla pitää tehdä muutos: Jao open kaikille opettajille, aloitetaan aikuisopistossa