Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO KEHITTÄMISTÄ koonnut: Tuija Ikäläinen, koordinaattori 2008.
Advertisements

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
”Me teimme sen yhdessä”
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008 KELPO -hanke Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008

KELPO- kehittämistoiminta KE = KEHITTÄMINEN L = LAATU PO = PERUSOPETUS

Tehostettu ja erityinen tuki Tehostettu tuki tarkoittaa ennaltaehkäisevien yleisten tukitoimenpiteiden tehostamista määrällisesti ja laadullisesti sekä opetuksen järjestämistä riittävän pienissä opetusryhmissä: - eriyttäminen - samanaikaisopetus (pariopetus, tiimiopetus) - tukiopetus - osa-aikainen erityisopetus - oppilashuolto

Kehittämisessä huomioitava myös: Oppimissuunnitelma Kodin ja koulun yhteistyö, oppilaanohjaus, kerhotoiminta Kouluavustajapalvelut Koulukuljetukset Apuvälineet Lisä- tai erityismateriaalit Aamu- ja iltapäivätoiminta Erityisopetuksena annettava opetus

Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetuksen kehittäminen PERUSLÄHTÖKOHDAT: - Toiminnan kohderyhmänä esi-, perus- ja lisäopetuksen oppilaat - Painopisteenä ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki - Vahvistetaan jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja perusopetuksesta toiselle asteelle

TAVOITTEET OPPILAAN NÄKÖKULMASTA 1. OPISKELUUN LIITTYVIEN ONGELMIEN ENNALTAEHKÄISEMINEN 2. MAHDOLLISUUS KÄYDÄ KOULUA OMASSA LÄHIKOLUSSA 3. OPPIMAAN OPPIMISEN TAITOJEN VAHVISTAMINEN 4. VÄLITÖN TUKI TARPEEN ILMETTYÄ 5. ELÄMÄNHALLINNALLISTEN TAITOJEN TUKEMINEN

TAVOITTEET OPETTAJIA KOSKIEN 1. EDISTÄÄ OPETTAJIEN TAITOA TUNNISTAA JA ARVIOIDA OPPILAIDEN ERITYISIÄ OPPIMISEN TARPEITA 2. EDISTÄÄ OPETTAJIEN VALMIUKSIA KOHDATA OPPILAIDEN ERILAISIA TARPEITA 3. TARJOTA OPETTAJILLE UUSIA VÄLINEITÄ ERIYTTÄMISEN, TUKIOPETUKSEN, SAMANAIKAISOPETTAMISEN TOTEUTTAMISEEN 4. KEHITTÄÄ OPETTAJIEN VALMIUKSIA KOLLEGIAALISEEN JA MONIAMMATILLISEEN YHTEISTYÖHÖN

TAVOITTEET KOULUYHTEISÖJEN JA KUNTIEN KANNALTA 1. SUUNNITELLA TOIMINNAN KEHITTÄMISTÄ AIEMMAN KEHITTÄMISTYÖN POHJALTA 2. LUODA UUSIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA: OPISKELUMUODOT JA -MENETELMÄT SEKÄ MONIPUOLISET OPPIMISYMPÄRISTÖT 3. VARMISTAA OPETTAJIEN JA MUUN HENKILÖSTÖN TIETOTAIDOLLISET VALMIUDET TUEN SUUNNITTELUUN JA TOTEUTTAMISEEN 4. VARMISTAA MONIAMMATILLINEN TUKIVERKOSTO JA RAKENTAVA YHTEISTYÖ KOTIEN KANSSA 5. TOIMINTAKULTTUURIN MUOKKAAMINEN OPISKELUN TUEN JATKUVALLE KEHITTÄMISELLE 1. KEHITTÄÄ PERUSOPETUKSEN LAATUA 2. VAHVISTAA SEUDULLISTA JA KUNNALLISTA PALVELUJÄRJESTELMÄÄ 3. EDISTÄÄ HALLINNONALOJEN YHTEISTYÖTÄ OPPILAIDEN KOKONAISVALTAISEN TUKEMISEN VARMISTAMISEKSI 4. ARVIOIDA AIEMPAA KEHITTÄMISTYÖTÄ JA SUUNNATA KEHITTÄMISTOIMINTAA SEN POHJALTA 5. KEHITTÄÄ LAADUN ARVIOINTIA

Miten asiat hoidetaan laaja moniammatillisuus; mukana sosiaali-, terveys-, sivistys- ja nuorisopuoli ”asian eteneminen”: kentällä työskentelevän havainnot  tukitoimien kartoitus toteutus arviointi tarvittaessa OHTR kokoontuminen  oppimissuunnitelma/HOJKS  toteutus  seuranta  jatkettu tuki/toimenpiteiden tarpeen loppuminen HUOM ! yhteistyö vanhempien kanssa tärkeä.

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tarkasteleminen kokonaisuutena Hallintokuntien välinen yhteistyö, sidosryhmät Koulu, tehostettu ja erityinen tuki Koti, perhe, suku LAPSI

Varhainen puuttuminen oppimisen haasteisiin Oppimisen esteiden taustalla usein monenlaisia ongelmia Tukena matalan kynnyksen puuttuminen: Mahdollisimman varhainen keskustelu vanhempien kanssa Erilaisin opetusjärjestelyin järjestetään oppimiseen tukea Oppimisvaikeuden kartoittaminen alkaa, mikäli oppilaalla on riittävästä tuesta ja/tai ajasta huolimatta merkittäviä oppimiseen liittyviä haasteita

Oppimisvaikeuksien kartoittaminen Pedagoginen arviointi, moniammatillinen yhteistyö. Kokonaisvaltaisuus: pyritään ottamaan huomioon oppilaan koko elämäntilanne (koulussa, kotona ja vapaa-aikana) Monipuolinen tietojen kokoaminen (aikaisempi koulunkäynti- ja oppimishistoria, kielitaito ym.) Käytetään monipuolisia menetelmiä, kuten havainnointia, haastattelu ja erialisia tehtäviä ja testejä Käytetään aikaa taitojen kehittymisen seurantaan

Tehostetun tuen suunnittelun ja seurannan välineenä esi- ja perusopetuksessa on oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelma on suunnitelma oppilaan opinto-ohjelman toteuttamiseksi tehostetun tuen aikana. Oppilaan opinto-ohjelmalla tarkoitetaan luetteloa niistä oppiaineista ja aineryhmistä, joita oppilas opiskelee lukuvuoden aikana. Siinä kuvataan myös mahdolliset tukitoimet, kuten tukiopetus tai osa-aikainen erityisopetus sekä tarvittaessa oppilashuollon palvelut.

käytäntö Oppimissuunnitelmassa määritellään myös millainen oppimisympäristö turvaa oppilaalle parhaat edellytykset oppia ja edetä opinnoissaan. Sen laatimisessa keskeistä on yhteistyö oppilaan, huoltajan, opettajien ja koulun muiden asiantuntijoiden välillä. Oppimissuunnitelmaa arvioidaan säännöllisesti. Sen käyttöä jatketaan määräaikaisesti, kunnes tarve poistuu tai päädytään pohtimaan erityisopetuspäätöksen laatimista.

Oppimissuunnitelmassa kuvataan, miten opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista tuetaan ja millaisia oppimista tai esimerkiksi sosiaalista vuorovaikutusta edistäviä menetelmiä tai työskentelytapoja tehostetun tuen aikana aiotaan käyttää. Suunnitelmaan kirjataan tuesta vastaavat tahot sekä oppilaan edistymisen seuranta ja arviointi. HOJKS vasta sitten, kun annetut tukitoimet eivät riitä

Erityisopetuspäätös Määräaikainen hallintopäätös oppilaan opetuksen järjestämiseksi erityisopetuksena merkitsee sitä, että oppilaan tarve erityisopetukseen arvioidaan huolellisesti määräajoin. Erityisopetuspäätöksessä päätetään oppilaan koulupaikasta sekä resursseista, kuten avustaja- tai muista oppilashuoltopalveluista ja tarvittaessa myös yksilöllisestä oppimäärästä jossakin tai joissakin oppiaineissa riittävän pienestä ryhmäkoosta integroitaessa oppilas yleisopetuksen ryhmään

Muutokset edellyttävät uutta hallintopäätöstä. Ennen erityisopetuspäätöksen tekemistä neuvotellaan oppilaan huoltajan kanssa ja käsitellään moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä salassapitoa koskevat säännökset huomioonottaen. Oppilaasta ja hänen oppimisedellytyksistään laaditaan pedagoginen selvitys moniammatillisesti. Tarvittaessa voidaan lisäksi hankkia muita lausuntoja, kuten psykologinen tai lääketieteellinen tutkimus taikka sosiaalinen selvitys. Erityisopetuspäätös tehdään pääsääntöisesti vasta tehostetun tuen toimenpiteiden jälkeen. (Selvitys annetusta tehostetusta tuesta)

Inkluusio ja integraatio Erityisopetuspäätöstä ei yleensä tehdä esiopetuksen tai ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lapsille, joille tehtyjen arviointien perusteella tehostettu tuki ei ole riittävä, tulee tehdä erityisopetuspäätös jo ennen esiopetuksen alkamista. Opetuksen järjestäjän tulee selvittää, voidaanko opetus ja mahdollisesti tarvittavat tukipalvelut järjestää ensisijaisesti muun opetuksen yhteydessä koulussa, joka muutoinkin olisi oppilaan lähikoulu. Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS jatkossa pedagoginen asiakirja. HOJKS laaditaan moniammatillisena yhteistyönä heti erityisopetuspäätöksen jälkeen. HOJKS:sta ei tehdä hallinnollista päätöstä.

Minkä vuoksi varhainen puuttuminen varhainen puuttuminen auttaa ehkäisemään surua, tuskaa, pettymystä ja syrjäytymistä myöhemmässä elämässä kasvattajien tehtävänä on uskaltaa puuttua

”Sellaisessa kouluyhteisössä, joka pitää huolen heikoimmista, myös keskiverto-oppilaat ja lahjakkaammatkin menestyvät.” (Tuula Haatainen)

”Voi karhu”, Tiikeri sanoi, ”Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!” ”On” Pikku Karhu sanoi, ”Elämä on hirveää ja ihanaa.” (Janosch)

Diat pohjautuvat OPH:n koulutusmateriaaliin