Kuluttajaoikeutta Laukaalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Asunnon vuokraaminen:
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Nokian kaupungin ja Nokian Yrittäjät ry:n infotilaisuus vahingonkorvausasioista Vesihuoltolain mukaisesta virhevastuusta VT Pirkka-Petri Lebedeff.
Arvonlisävero budjetoinnissa
Duaali Teemu Myllynen.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
SeijaTiitto-Komminaho
KORJAUSRAKENNUTTAMISEN VASTUUT TALOYHTIÖSSÄ
Tietoturvallisuus osa 6
TYÖSOPIMUS.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
T Loppukatselmus OtaShop2 Halme, Inkinen, Karanko, Kosunen, Kärkkäinen, Larmo, Ojanen.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Velvoiteoikeus / Halila
Hallituksen ja toiminnanjohtajan yhteistyö
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Oikeustapauksia ”Pacta sunt servanda”?.
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Työsuojelun toimintaohjelma
Sosiaalihuoltolaki.
MAKSETTU HOTELLIHUONE. SISÄÄNKIRJAUTUMISEN AJANKOHTA. VAHINGON RAJOITTAMINEN. JANIKA KAITO & SUSANNA KAINSALO M2A.
Julkisyhteisön vastuuvakuutus Nokia Julkisyhteisön vastuuvakuutus/Nokian kaupunki Vakuutusmäärä euroa Vakuutusturva korvaa vakuutuksenottajana.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Lakitieto TAVARAN JA PALVELUSTEN KAUPPA. KULUTTAJANSUOJALAKI Suojaa ostajaa, kun myyjänä ammattilainen ja ostajana yksityinen Suojaa ostajaa, kun myyjänä.
Lakitieto ASUNNON KAUPPA. ASUNTO-OSAKE Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Myydään arvopaperi Myydään arvopaperi.
15 Laki suojelee kuluttajaa s Tuntidiat Tehtävien vastaukset.
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Matkailujuridiikka Ylipainomaksu – kohtelu lähtöselvityksessä
15 Laki suojelee kuluttajaa s
Alaikäisen tekemä sopimus Anniina Väisänen & Jutta Kokkonen
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Henkivakuutuksen edunsaajamääräys
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
KULUTTAJANSUOJA.
Kuluttajapalvelussopimukset KSL 8 luku
IRTAIMEN KAUPPA.
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANSUOJA.
SOPIMUKSEN TEKEMINEN EDUSTAJAN VÄLITYKSELLÄ
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANKAUPPA.
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Konsertin peruuntuminen
Esityksen transkriptio:

Kuluttajaoikeutta Laukaalla

Kuka olen? Markus Kumara Kuluttajaoikeusneuvoja Sisä-Suomen maistraatti / Jyväskylän yksikkö

Kuluttajaneuvonta Maistraattien tehtävä Mitä hyötyä kuluttajaneuvonnasta on elinkeinonharjoittajalle?

Kuluttajapalvelus Vastikkeellisia palveluksia, joita elinkeinonharjoittaja (toimeksisaaja) suorittaa kuluttajalle (tilaaja) Yleisimpiä ovat autonkorjauspalvelukset sekä remonttipalvelut ERÄISTÄ kuluttajapalveluksista säädetään kuluttajansuojalain 8 luvussa

KSL 8 luku Rajattu soveltamisala! : Koskee vain palveluita, jotka kohdistuvat irtaimeen esineeseen, rakennukseen, muuhun rakennelmaan tai kiinteään omaisuuteen kohdistuva työ tai muu suoritus.

Muut palvelut Kaikkia kuluttajapalveluksia ei niiden erilaisuudesta johtuen ole katsottu olevan mahdollista säännellä samalla tavalla Vakioehdot, oikeuskäytäntö, muut soveltuvat säännökset kuluttajansuojalaissa  Tapauksia arvioidaan samankaltaisesti kuin niitä, joihin sovelletaan KSL 8 lukua. KSL 8 kirjoitettu yleiseen muotoon, sallii helpommin analogisen tulkinnan

Milloin palveluksessa on virhe? 1. Sisältö Palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. = Jos sisältö poikkeaa sovitusta, palveluksessa voi olla hyvitykseen oikeuttava virhe

Milloin palveluksessa on virhe? 2. Laatu Palvelus on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.

Milloin palveluksessa on virhe? 3. Kestävyys Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa materiaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua. Todistustaakka siitä, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on toimeksisaajalla!

Mitä virheestä seuraa??? Elinkeinonharjoittajan velvollisuus korjata virhe sekä korvata virheen seurauksena aiheutuneet kustannukset! Tilaaja ei saa vedota palveluksen virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita

Tositapahtumiin perustuva esimerkki! Kampaamopalvelus  epäonnistunut hiusten vaalennus hiusten tuhoutumien Mitä seuraa ja miten tulisi arvioida?

1. Ei tarvitse maksaa Tilaajalla on virheen perusteella oikeus pidättyä maksamasta palveluksen hintaa. Tilaaja ei kuitenkaan saa pidättää rahamäärää, joka ilmeisesti ylittää ne vaatimukset, joihin hänellä on virheen perusteella oikeus. = Saa jättää maksamatta virhettä vastaavan osan, kunnes virhe on korjattu

2a. Virheen korjaus Tilaajalla on oikeus vaatia, että toimeksisaaja korjaa virheen tai uusii virheellisen suorituksen ilman, että tilaajalle aiheutuu siitä lisäkustannuksia Toimeksisaaja ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.

2b Hinnanalennus Jollei virheen korjaaminen tai uusi suoritus tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kohtuullisessa ajassa siitä, kun tilaaja on ilmoittanut virheestä, tilaaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta. Hinnanalennuksen määrää arvioitaessa otetaan huomioon muun muassa korjauskustannukset / muut kustannukset, virheellisen suorituksen arvo suhteessa virheettömään jne.

2c Kaupan purku Kaupan purku palauttaa tilanteen ennalleen, eli toimeksisaaja peruu suorituksen ja tilaaja palauttaa rahat Jos on painavia syitä olettaa, että palveluksessa tulee olemaan olennainen virhe, tilaaja saa purkaa sopimuksen siltä osin kuin palvelus on vielä suorittamatta Jo suoritetun palveluksen saa palauttaa vain jos muuta seuraamusta ei voida pitää tilaajan kannaltaan kohtuullisena

3 Vahingonkorvaus Vahingot jaetaan välittömiin ja välillisiin Välittömät korvattaviksi aina, välilliset vain jos elinkeinonharjoittajan toiminta on ollut huolimatonta Samanlainen oikeus korvaukseen kuin tilaajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii virheen vuoksi vahinkoa.

Muut vahingot Henkilövahingot / esinevahingot Täyden korvauksen periaate sekä rikastumiskielto

Suurimmat sudenkuopat Hintaan liittyvät ongelmat Sopimukseen liittyvät ongelmat Laatuun liittyvät ongelmat

Hinta ja sudenkuopan kiertäminen Kerro tarkasti kaikista kustannuksista Erota toisistaan hinta-arvio, maksimihinta, tuntiperusteinen hinta jne. Jos hinnasta ei sovita niin suuri mahdollisuus epäselvyyksiin KULUTTAJALLA ON OIKEUS SAADA ERITELTY LASKU PALVELUTYÖSTÄ, JONKA HINTAA EI OLE ENNALTA SOVITTU  Pidä siis tarkasti kirjaa _kaikista_ toimenpiteistä mitä suoritat

Sopimus ja sudenkuopan kiertäminen Sopimusehdoissa on määriteltävä, mistä on sovittu. - Kuvattava ne palvelut, jotka kuuluvat sopimuksen piiriin - Sopimuksen kesto Sopimus tulee laatia mahdollisimman tarkasti ja selkeästi Ei monitulkinnallisia tai epäselviä ehtoja - Epäselviä sopimusehtoja tulkitaan sopimuksenlaatijan vahingoksi  kuluttajan eduksi Sopimus ei saa rajoittaa lain pakottavia säännöksiä - Et voi esimerkiksi kieltää kuluttajaa vetoamasta palvelun virheeseen Vältä suullisia sopimuksia! Mutta muista että suullinen ehto on yhtä sitova kuin kirjallinen ehto  vältä katteettomia lupauksia Tarkasta sopimuskumppanin ikä, alle 18-vuotias voi tehdä itsenäisesti vain olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä sitoumuksia Sovi selkeästi sopimuksen purkamisesta ja muuttamisesta. Irtisanomisehdot.

Laatu ja sudenkuopan kiertäminen Älä suorita palveluksia joita et pysty tarjoamaan ammattitaitoisesti ja huolellisesti! Varmista, että yrityksesi henkilöstö on ammattitaitoista Älä anna kuluttajalle virheellistä käsitystä palvelun laadusta, ole rehellinen!

Valmismatkoista Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä, yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää johon sisältyy: a) kuljetus ja majoitus tai b) kuljetus, majoitus sekä matkailupalvelus

Valmismatkoista Keskeiset säädökset: 1. Valmismatkalaki 2. Yleiset valmismatkaehdot - Sovelletaan yli 2 vrk kestäviin matkoihin

Miten eroaa tavallisesta matkasta? Valmismatkassa kuluttajalle tarjotaan erityistä suojaa Matkatoimiston konkurssitilanteessa voi hakea KKV:ltä rahojen palautusta KKV ylläpitää valmismatkarekisteriä, josta selviää matkatoimiston luotettavuus

KONKREETTISIA ESIMERKKEJÄ!! Esimerkki 1: Pekan valmismatka Oy myy valmismatkaa Laajavuoreen (sisältää majoituksen, matkat, ruuat sekä lipun Matti Nykäsen konserttiin) Pekka saa kirjallisen reklamaation asiakkaalta, jossa vaaditaan hinnanalennusta. Asiakas kertoo, että ruoka hotellilla on ollut kylmää ja hän on saanut siitä vakavia vatsaoireita. Tapauksen arviointi?

Esimerkki 2 Pekka saa toisenkin reklamaation, jossa asiakas valittaa, että oli joutunut odottamaan kylmässä ja pimeässä tunteja Matti Nykäsen konsertin alkamista (Pekka oli ilmoittanut esitteessä konsertin alkamisajankohdan väärin) Kuluttaja vaatii hinnanalennusta sekä vahingonkorvausta selkäkivuista, jotka pihalla seisoskelu oli aiheuttanut. Tapauksen arviointi?

Kysymyksiä!!! Kuluttajaoikeudesta, kuluttajaneuvonnasta, mistä tahansa muusta asiasta?