Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

2 Yleistä olio-ohjelmoinnista Suositeltavin tapa ohjelmoida isompia kokonaisuuksia (kuten pelejä) Koodi jaettu pieniin palasiin, joita voi hallita helposti Jokaisella palasella on omat vastuunsa ”Olio” tarkoittaa yksinkertaisesti ohjelman palasta ”Olio-ohjelmointi” sitä, että nämä palaset ohjelmoidaan yksi kerrallaan

3 Yleistä olio-ohjelmoinnista (jatkuu) Oliot ovat asioita, jotka viittaavat tosielämän asioihin tai toimintoihin

4 Esimerkki: eläinlääkärin toimisto Millaisia ”objekteja” tai asioita eläinlääkärissä on? (substantiivit) Asiakas Eläin (monenlaisia eläimiä) Kaikki nämä vieraat eivät ole samanlaisia Pitää pystyä erottelemaan ne asettamalla niille ominaisuuksia

5 Esimerkki (jatkuu) Eläimen ominaisuuksia: rotu, nimi, ikä, paino… Asiakkaan ominaisuuksia: nimi, osoite…

6 Esimerkki (jatkuu) Mitä eläinlääkärissä tehdään eläimille? (verbit) Esimerkiksi rokotetaan, syötetään, punnitaan, jne. Toimintoja, joita eläimelle tehdään eläinlääkärissä Entä asiakas, mitä hän tekee? Ainakin maksaa laskun Näistä verbeistä tulee ohjelmakoodin aliohjelmia Aliohjelmia voidaan ”kutsua”, esimerkiksi SyotaElainta(elain1, 2) Eläimen ”tunniste” Paljonko ruokaa Annetaan (esim. kg)

7 Esimerkki (jatkuu) Jokaisella eläimellä on samat ominaisuudet: rotu, nimi, ikä, paino Eläin a: Kissa, Pörhö, 3-v, 2 kg Eläin b: Koira, Roope, 4-v, 15 kg Eläin c: Tarantella, Lurska, 6 kk, 200 g Nämä eri eläimet ovat ohjelmointikielen olioita, jotka ovat peräisin eläin-luokasta Luokka on tavallaan piparkakkumuotti, jolla tehdään useita (samanmuotoisia) piparkakkuja, siis olioita

8 Vielä olioista Olioita voi muokata (ominaisuuksia voi muuttaa) Olioita voi lisätä ja poistaa Oliot voivat jopa keskustella keskenään (välittää viestejä toisilleen)


Lataa ppt "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google