Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuluttajapalvelussopimukset KSL 8 luku

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuluttajapalvelussopimukset KSL 8 luku"— Esityksen transkriptio:

1 Kuluttajapalvelussopimukset KSL 8 luku
Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen MAR4LH004 Heidi Théman Satu Pitkänen

2 Soveltamisala, KSL 8:1 Palvelus on vastikkeellinen,
Elinkeinonharjoittajan palvelus kuluttajalle, Irtaimeen esineeseen, rakennukseen, muuhun rakennelmaan tai kiinteään omaisuuteen kohdistuva työ/muu suoritus.  Ei sovellu: aineettomat palvelukset, kuluttajan henkilöön kohdistuvat palvelukset, irtaimen esineen valmistaminen (ellei ostaja toimita olennaista osaa tarveaineista).

3 Suorituksen sisältö Palvelus luovutetaan oikea-aikaisesti + se on laadultaan lain ja sopimuksen mukainen Sovittuna aikana tai palvelukseen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa sopimuksen teosta. Virheetön suoritus: Lain vaatimukset täytyttävä Sopimuksen mukainen Ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä tilaajan edut huomioon ottaen tehty. Vastattava sitä, mitä kuluttajalla on aihetta olettaa. Suoritus on siitä annettujen tietojen mukainen Työsuorituksen tarkoituksenmukaisuutta koskeva neuvontavelvollisuus täytetty (KSL 8:14)

4 KKO:2008:91 A ja B teettivät asunnossaan tapetointityötä. Työn suoritti kunnossapito- ja korjauspalveluita tarjonnut osakeyhtiö. Sopimusta tehtäessä kysymys kotitalousvähennyksestä ei tullut esille eikä myöskään se, ettei yhtiötä ollut merkitty ennakkoperintärekisteriin, mikä oli vähennysoikeuden edellytys. Kysymys yhtiön vastuusta A:lle ja B:lle sen johdosta, että heidän kotitalousvähennysvaatimuksensa hylättiin verotuksessa. (Ään.)

5 Lisätyöt Pääsääntö: Toimeksisaajan on pyydettävä tilaajalta lupa lisätöiden suorittamiseen. Jos tehdään ilman lupaa tai tilaajan kiellettyä ne, ei oikeutta maksuun. Jos tilaajaa ei tavoiteta kohtuullisessa ajassa: oikeus arvoltaan vähäisiin ja tarkoituksenmukaisiin lisätöihin. Mahdollisesti sovittua enimmäishintaa ei saa ylittää.

6 Esimerkki 1 Kuluttaja vei henkilöauton korjattavaksi virtalukon toimintahäiriön vuoksi. Vaurio todettiin niin pahaksi, että koko virtalukko uusittiin. Samassa yhteydessä huomattiin turvatyynyn kellojousen olevan viallinen, joten sekin vaihdettiin. Toimeksisaaja ei ollut ilmoittanut tilaajalle kellojousen viallisuudesta eikä pyytänyt tältä suostumusta kellojousen vaihtamiseen. Menikö kaikki oikein?

7 Palveluksen hinta Sopimuksen mukainen tai
Markkinoinnissa annettujen tietojen mukainen tai Hinta, joka on kohtuullinen ottaen huomioon palveluksen sisältö, laajuus, laatu, taloudellisesti tarkoituksenmukainen suoritustapa sekä muut olosuhteet tai Hinta-arvion mukainen + max. 15 %

8 Hinnasta annettu tieto voi olla
Kiinteä hinta Enimmäishinta Hinta-arvio Suuntaa antava hintatieto Hinta-arvion ja suuntaa antavan hintatiedon erottaminen: Tilaajan saama perusteltu käsitys hintatiedon luonteesta Onko toimeksisaajalla ollut mahdollisuus konkreettisesti yksilöidä tarvittavat toimenpiteet?

9 Hinta-arvion maksullisuus KSL 8:23.2
Pyynnöstä kirjallinen erittely hinnan muodostumisesta KSL 8:25.2 Käytävä ilmi suorituksen sisältö ja se, miten palveluksen hinta määräytyy

10 Esimerkki 2 Kuluttaja oli tilannut henkilöauton vasemmassa etuovessa ja oven vieressä ala- ja takalokasuojan puolella olevien pienehköjen pinta- ja maalivaurioiden korjauksen sekä lievästi oikeasta yläkulmastaan vääntyneen etuoven korjauksen elinkeinonharjoittajalta. Elinkeinonharjoittaja oli antanut työn hinta-arvioksi euroa. Lopullinen hinta oli euroa. Paljonko työstä voitiin laskuttaa?

11 Tilaajan oikeussuojakeinot
Maksusta pidättyminen Luontoissuoritus Virheen oikaisu Hinnanalennus Vahingonkorvaus Sopimuksen purku Virhetapauksessa reklamaatio kohtuullisessa ajassa!

12 Maksusta pidättyminen
Maksun ajankohta KSL 8:25.1 Dispositiivinen säännös Käytettävissä sekä viivästys- että virhetilanteessa Ainoastaan vaatimusten suuruinen rahamäärä > viivästystilanteessa yleensä koko maksu

13 Luontoissuoritusvaatimus
Toimeksisaajan velvollisuus Sovittuna aikana tai Kohtuullisessa ajassa sopimuksen teosta Viivästystapauksissa toimeksisaajan vastuu ei muutu pelkäksi vahingonkorvaus- tai muuksi maksuvelvollisuudeksi. Kts. kuitenkin KSL 5:8 Vaikea täytäntöönpantavuus, jos toimeksisaaja ei vapaaehtoisesti täytä suoritusta

14 Virheen oikaisu Yksinkertainen ja haitallisia vaikutuksia minimoiva, ensisijainen keino Vaikeasti täytäntöönpantavissa Pääsääntöisesti toimeksisaajan oikeus > ongelmia, jos tilaaja teettänyt työn muualla ottamatta ensin yhteyttä toimeksisaajaan >vahingonkorvaus teettämisen aiheuttamista kustannuksista: ei siltä osin kuin niiltä olisi vältytty, jos toimeksisaaja olisi suorittanut oikaisun >hinnanalennus: ei siltä osin kuin oikaisu olisi poistanut virheen

15 Hinnanalennus Virheen johdosta, jollei oikaisua tai uutta suoritusta
Ei edellytä toimeksisaajan tuottamusta Ei edellytä virheen olennaisuutta Suuruus? Käytännössä korjaus-/lisäkustannukset

16 Vahingonkorvaus Jako välittömät/välilliset vahingot
Välillisiä vahinkoja ovat: Tulon menetys, joka tilaajalle aiheutuu sopimusrikkomuksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi Vahinko, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta Kohde-esineen käyttöhyödyn menetys, josta ei aiheudu suoranaista taloudellista vahinkoa, sekä muu siihen rinnastettava haitta, joka on olennainen.

17 Vahingonkorvaus Eri vahinkolajit: Esinevahingot Henkilövahingot
Taloudelliset vahingot

18 Vahingonkorvaus Viivästys ja välitön vahinko:
Ns. kontrollivastuu: toimeksisaaja vastaa Vastuu ei edellytä tuottamusta. Ns. suorituseste (ulkopuolinen, odottamaton ja ns. liikavaikeuden aikaansaava)  ei vastuuta Virhe ja välitön vahinko: toimeksisaaja vastaa Palveluksesta johtuva henkilö- tai esinevahinko Materiaalivirhe: Muulle esineelle aiheutunut vahinko. Onko palveluksen kohteen ja vahingoittuneen esineen välillä ns. välitön käyttöyhteys? Henkilövahinko: Tuotevastuu- ja vahingonkorvauslain mukaan

19 Vahingonkorvaus Viivästys ja välillinen vahinko: toimeksisaajan vastuu edellyttää tuottamusta Virhe ja välillinen vahinko: toimeksisaajan vastuu edellyttää tuottamusta Toimeksisaajan hallussa olevan tilaajan omaisuuden katoaminen/vahingoittuminen Toimeksisaaja vastaa, ellei kykene osoittamaan, ettei huolimattomuutta hänen puoleltaan.

20 Esimerkki 3 Kuluttaja oli tehnyt elinkeinonharjoittajan kanssa hevosen tallivuokrasopimuksen. Hoitomaksuun sisältyivät mm. tallipaikka, ruokinta, oikeus käyttää ratsastuskenttää ja maastoalueita, tarhaaminen ja perusloimitus. Hevonen oli ollut tarhattuna yhdessä toisen hevosen kanssa, joka jatkuvasti repi sen loimea, hyppi sen selkään, ajoi sitä takaa ja potki sen suuntaan. Tilaajan pyynnöstä huolimatta hevosta ei ollut tarhattu yksin. Viimein tämä toinen hevonen potkaisi tilaajan hevosta niin, että jalkaan tuli kyynärluun murtuma. Hevonen jouduttiin sittemmin lopettamaan. Oliko palvelus suoritettu lain mukaisesti? Tilaajan oikeus vahingonkorvaukseen?

21 Sopimuksen purku Edellyttää virheen tai viivästyksen olennaisuutta
Tilaajalla mahdollisuus lisäajan asettamiseen ja purkuun lisäajan kulumisen jälkeen. Purku ennakkoviivästyksen ja ennakoitavissa olevan olennaisen virheen johdosta Jos huomattava osa suoritettu  purku voidaan pääsääntöisesti kohdistaa vain sopimuksen täyttämättä olevaan osaan.

22 Tilaajan velvoitteet Hinnan maksaminen Viivästys
 Korkolain mukainen viivästyskorko  Mahd. palveluksen suorittamisen keskeytys  Toimeksisaajan pidätysoikeus KSL 8:31.1 Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine 688/1988  Sopimuksen purkaminen Edellyttää olennaisuutta  Vahingonkorvaus KSL 8:30.2-3

23 Tilatun palvelun peruuttaminen
= tilaajan sopimusrikkomus  Toimeksisaajalla ei ole oikeutta suorittaa palvelusta loppuun.  Toimeksisaajalla oikeus 1. vastikkeeseen jo tehdystä palveluksen osasta ja toimenpiteistä, jotka on tehtävä sopimuksen peruutuksesta huolimatta, sekä 2. vahingonkorvaukseen KSL 8:30.1-2:n mukaisesti.


Lataa ppt "Kuluttajapalvelussopimukset KSL 8 luku"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google