Oppimistyylit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Muistiinpanojen tekeminen
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Opitaan ja työskennellään yhdessä
RO-tunti: OPPIMINEN JA OPPIMISTYYLIT
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Matematiikan oppiminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
KOSKI TAMMER STRATEGIA PARHAAT MENEE KATOSTA LÄPI HEINÄKUU 2014.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Johdantoseminaari.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havaintokanavatestin pisteytys
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Millainen oppija sinä olet?
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Vertais-auditointi-sparraus
Vieraiden kielten opiskelusta
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Volitioprosessi, tahdon!
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Oppimistyylit

Oppimisprofiili muodostuu mm. oppimistyylistä omista lahjakkuuksista ja tavoitteista tiedon rakentamistavasta henkilökohtaisista oppimismieltymyksistä, kuten itselle mieleisimmästä oppimisajankohdasta.

Oppimistyylin mukaan oppija voi olla Oppimistyyli tarkoittaa tapaa, jolla ihminen helpoimmin ja mieluimmin oppii. Oppimistyylin mukaan oppija voi olla aktiivinen osallistuja käytännön toteuttaja looginen ajattelija harkitseva tarkkailija.

Aktiivinen osallistuja Opin parhaiten saadessani haastavia tehtäviä ollessani yhtä aikaa mukana monessa lyhyessä ja nopeatempoisessa toiminnassa oppimistilanteissa, joihin liittyy jännitystä, draamaa ja kriisejä jos oppimista tuetaan visuaalisin keinoin. Opin heikoimmin ollessani passiivisessa roolissa analysoidessani ja tulkitessani tietoa jos oppimista tuetaan pelkällä kirjallisella materiaalilla joutuessani puurtamaan yksitoikkoisessa työssä. Aktiiviselle osallistujalle sopivat oppimistavoiksi projektitehtävät ja kehitystehtävät, joissa on mahdollisuus saada opastusta ja tietoa tarvittaessa

Käytännön toteuttaja Opin parhaiten tekemällä, kehittämällä taitoja seuratessani muiden työskentelyä roolileikeissä roolien avulla saadessani välittömästi mahdollisuuden soveltaa oppimaani käytäntöön selkeistä ohjeista ja haluan tavoittaa olennaisen nopeasti. Opin heikoimmin ellei ole välitöntä tarvetta tehdä jotain teoreettisesti koulumuotoisessa opetuksessa jos opittu pitää siirtää muualle ja toiseen tehtävään ilmeisen tuloksettomissa tehtävissä. Käytännön toteuttaja oppii tehokkaimmin tekemällä, työssä. Työssäoppimisohjelmat ja harjoittelu esim. valmentajan opastuksella soveltuvat hänelle oppimistavaksi. Oppimisen pitää tapahtua mieluiten työpaikalla, jossa uutta osaamista voidaan heti soveltaa käytäntöön.

Looginen ajattelija Opin heikoimmin epävarmoissa ja epämääräisissä tehtävissä erittäin tunnepohjaisissa tilanteissa joutuessani toimimaan päämäärättömästi ja suunnittelemattomasti. Opin parhaiten mallien, käsitteiden ja teorioiden avulla houkuttelevien ideoiden ja haasteiden avulla lukemalla, tutkimalla ja päättelemällä kun oppimistilanteessa on mahdollista kysellä ja kokeilla. Loogiselle ajattelijalle soveltuvat kurssit ja jopa koulumuotoinen oppiminen. Hän voi oppia uusia asioita paikasta riippumatta, koska teoriaan pohjautuva osaaminen voidaan helposti siirtää minne vain.

Harkitseva tarkkailija Opin parhaiten seuratessani asioita sivusta huomioimalla ja analysoimalla kun on riittävästi aikaa ajatella ja pohtia ajattelemalla ennen toimintaa kuuntelemalla ja katselemalla. Opin heikoimmin joutuessani esiintymään väkisin joutuessani ryntäämään tehtävästä toiseen toimimalla suunnittelemattomasti. Harkitseva tarkkailija tarvitsee aikaa selvittääkseen asioita perusteellisesti. Itseopiskeluohjelmat ja kirjat ovat sopivia oppimistapoja. Tärkeää arviointi ja yksityiskohtainen tieto.

Aktiivisuuden vahvistaminen Tee jotain uutta. Harjoittele keskustelun aloittamista. Jaa päiväsi osiin. Pakota itsesi esiintymään. Harjoittele ajattelemaan ääneen, seisten. Käytännöllisyyden vahvistaminen Kerää toimivia tekniikoita. Tee toimintasuunnitelmia. Kokeile uusia ajatuksia. Tee huomioita muista ihmisistä. Pyydä kriittisiä arviointeja. Hanki yksi tee se itse -projekti. Loogisuuden vahvistaminen Lue jotain ”raskasta”. Harjoittele huomioimaan epäjohdonmukaisuuksia. Analysoi monimutkaisia tilanteita. Kerää muiden teorioita. Harjoittele rakentamaan tilanteita. Tee oikeita kysymyksiä. Harkitsemiskyvyn vahvistaminen Harjoittele huomioiden tekemistä. Pidä päiväkirjaa. Harjoittele arvioimaan toimintaasi. Tee tutkimuksia. Kirjoita jotain. Tee muistilista.

Millainen oppija olet? Testaa oma oppimistyylisi osoitteessa: http://www.dlc.fi/~tenviesti/oppimistyylit.htm

Lähteet Leenamaija Otala, Pro Competence Oy Repo, I.; Nuutinen, T. 2003. Viestintätaito. Opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin. Otava. Kauppila, R. 2003 Opi ja opeta tehokkaasti. Psyykkinen valmennus oppimisen tukena. PS-Kustannus. Opetus 2000.