Turvallinen oppimisympäristö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Työturvallisuus kulttuurina
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Koulujen turvallisuus
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Turvatakuu -kohti riskitöntä opintaivalta Joensuu TERVETULOA!
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Turvallisuus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Viestintäsuunnitelma
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveyden määritelmät
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Sosioemotionaalinen kehitys
Vanhempainilta
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
TET =Työelämään tutustuminen
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Turvallinen oppimisympäristö Matti Waitinen Rehtori, KM, Master of Security Helsingin Pelastuskoulu

Turvallinen… Turvallisuus voidaan määritellä negaation kautta yksinkertaistaen vain haittaa tai vahinkoa aiheuttavan vaaran poissaoloksi (van Steen 1996). Maslowin tarvehierarkiassa turvallisuudella on perustavaa laatua oleva asema ihmisen muihin tarpeisiin nähden. Maslowin (1987) tarvehierarkiassa heti fysiologisten tarpeiden jälkeen on ihmisen tarve turvallisuudelle. Maslow: Turvallisuus koostuu fyysisestä turvallisuudesta, tasapainosta, riippumattomuudesta ja suojasta tai suojelusta sekä pelosta, ahdistuksesta tai kaaoksesta vapautumisesta.

Turvallinen… Pentti (2003) erottaa toistaan objektiivisen ja subjektiivisen turvallisuuden ja turvattomuuden. Objektiivinen turvallisuus= tosiasiallinen uhkaamattomuus tai sitä, että yksilöllä tai organisaatiolla on riittävät keinot uhkan torjumiseen. Subjektiivinen turvallisuus on taas Pentin (2003) mukaan yksilön tai yhteisön kokemaa turvallisuutta, joka on perusteltua vain silloin, kun se vastaa todellista tilannetta. Pentin (2003) mukaan väärästä turvallisuudesta on kyse silloin, kun uhkaa ei tunneta tai luotetaan perusteettomasti turvajärjestelyihin. Väärästä turvattomuudesta on taas kyse silloin, kun nähdään olemattomia uhkatekijöitä tai ei luoteta riittäviinkään

Turvallinen… Maslowin tarvehierarkia (Maslow 1987,)

Oppimisympäristö Yleinen määritelmä suomalaisessa kirjallisuudessa: Oppimisympäristö on paikka, tila, yhteisö tai toimintakäytäntö, jonka tarkoitus on edistää oppimista. (Manninen & Pesonen 1997)

Oppimisympäristö Englanninkielisessä kirjallisuudessa yleisimmin pohjana konstruktivistinen oppimiskäsitys: Oppimisympäristö on paikka tai yhteisö, jossa ihmisillä on käytössään erilaisia resursseja, joiden avulla he voivat oppia ymmärtämään erilaisia asioita ja kehittämään mielekkäitä ratkaisuja erilaisiin ongelmiin.

Oppimisympäristö ja OPH Opetushallituksen määritelmä: Oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimiseen liittyvää fyysisen ympäristön, psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat.

Perusopetuslaki… Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja oikeus käydä koulua niin, että hän ei joudu väkivallan, kiusaamisen eikä häirinnän kohteeksi (Perusopetuslaki 29 § ja 48 d §, lukiolaki 21 §, ammatillisesta koulutuksesta annettu laki 28 §)

Turvallinen oppimisympäristö… Oppilaitoksen turvallisen oppimisympäristön malli ( OPH/ Peltonen, Kalkkinen 2008)

Neljä näkökulmaa turvalliseen oppimisympäristöön psyykkinen sosiaalinen pedagoginen/ didaktinen fyysinen

Psyykkinen Tunnelmat ja tunteet oppimisen edistäjinä Pelko estää tehokkaasti oppimista Jännittäminen estää oppimista Rento tunnelma edistää oppimista Luottamus edistää oppimista Turvallisuus Opettajalla keskeinen rooli: Miten kohdata oppija?

Psyykkinen väkivalta (Kiusaaminen) kiusaaminen jättää jäljet jopa koko loppuelämäksi koululla tulee olla valmis toimintamalli (esim. KiVa- koulu?) nollatoleranssi? puuttuminen + seuranta vertaissovittelu tutorit

Sosiaalinen Oppimista tukevat verkostot perhe opettaja koulun aikuiset PERUSTURVALLISUUS! opiskelijatoverit ystävät oppilas/opiskelijahuolto koulussa = koulun sisäinen verkosto ulkoinen verkosto= sosiaalityöntekijät, perhekodit, työvoimatoimisto, terveydenhuolto, päihdekuntoutus, mielenterveyspalvelut

Pedagoginen/ didaktinen Opetuksen suunnittelu: eriyttäminen, oppimisen keinot, erilaisten strategioiden opettaminen oppimistyylit , aistikanavien monipuolinen huomioiminen oppimateriaalit, välineet, ohjaus teorian ja käytännön sopiva suhde Miten huomioida erityisvaikeudet (esim. lukivaikeus ) luokassa?

Pedagoginen/ didaktinen Pedagogisena haasteena lisäksi: kehitettävä uudenlaisia oppimistehtäviä, autenttista oppimisympäristöä, sosiaalisia verkostoja, oppimisareenoita (”Koulu kaikkialla”), yhteistoiminnallisia menetelmiä ja materiaaleja

Fyysinen oppimisympäristö Tila tai ympäristö, jossa opiskellaan koulu luokkahuone työsalit yhteistilat koulun piha koulun ulkopuoliset tilanteet (koulumatka, retket, leirikoulut, työssä oppiminen)

Fyysinen oppimisympäristö Suomen perustuslain 7. §:n mukaan Suomen oikeudenkäyttöpiirissä oleville henkilöille perusoikeuksiin kuuluu, että jokaisella on oikeus elämään ja henkilökohtaiseen vapauteen sekä koskemattomuuteen ja turvallisuuteen

Fyysisesti turvallinen oppimisympäristö Kiinteistön haltijalla ja toiminnan harjoittajalla on paljon lakisääteisiä velvoitteita. Vuonna 2011 voimaan tuleva uusi pelastuslaki korostaa erityisesti toiminnan harjoittajan vastuuta turvallisuuden ylläpitämisessä. Kiinteistö on käyttöturvallisuuden kannalta suunniteltava, rakennettava ja varustettava siten, ettei sen käyttöön, huoltoon tai ylläpitoon liity tapaturman tai onnettomuuden vaaraa. Onnettomuuksien ehkäisyn ja vahinkojen rajoittamisen yleiseen velvoitteeseen kuuluu se, että rakennus ja sen ympäristö on suunniteltava, rakennettava ja pidettävä kunnossa siten, että tulipalon syttymisen tai leviämisen vaara on vähäinen ja että pelastustoiminta on onnettomuuden sattuessa mahdollista

Fyysisesti turvallinen oppimisympäristö Lähtökohtana riskien ja ongelmien tunnistaminen ja oppimisympäristön muokkaaminen mahdollisimman hyväksi kaikille Tarvitaan ajattelutavan muutos: vastuu turvallisuudesta kuuluu kaikille turvallisuudesta huolehtiminen on osa opetus- ja kasvatustyötä mallista oppiminen

Fyysisesti turvallinen oppimisympäristö Oleellisesti fyysiseen turvallisuuteen liittyvät myös koulun aikuisten turvallisuuteen liittyvä asenne ja tietotaito: riskitietous (omavalvonta), palonehkäisy, alkusammutustaidot, poistumisturvallisuus, sisälle suojautuminen, hätäensiaputaidot…preventiivinen ja proaktiivinen turvallisuustyö!

Kyse on oppilaitoksen turvallisuuskulttuurista…

Oppilaitosturvallisuus? Yritysmaailmassa yritysturvallisuus Oppilaitosmaailmassa oppilaitosturvallisuus? Mitä sillä voitaisiin tarkoittaa? Mitä hyötyä siitä olisi? Systemaattinen lähestymistapa selkeyttäisi tehtäväkenttää!!!!!

Yritysturvallisuudesta…. Elinkeinoelämän keskusliiton yritysturvallisuuden malli

Turvallisuusjohtaminen korostuu Itä-Suomen yliopistossa tekeillä väitöskirja tästä aiheesta ! (Jyri Paasonen)

Mielenkiinnostanne kiittäen! Matti Waitinen Rehtori, KM, Master of Security Helsingin Pelastuskoulu