Arviointia oppimista varten - esimerkkinä hammasprotetiikan opetus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
QR- koodit ja mobiilitentti
Open Source Courseware OSCu
Hammaslääketiede Itä-Suomen Yliopisto
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Päivi Ovaska Tutkijaopettaja LTY/Tite
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Ajatuksia oppimisesta
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
H4.1.
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Arviointi.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Johdantoseminaari.
Sähköiset yo-kirjotukset
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Metallurgian seminaari
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Arviointia oppimista varten - esimerkkinä hammasprotetiikan opetus Ritva Näpänkangas HLT, EHL, tutkijatohtori Hammaslääketieteen laitos Hammasproteesiopin ja kliinisen purentafysiologian oppiaine

Alkutentti Mitä tarkoittaa hammasprotetiikka? Leukanivelen hoitamista menetetyn hammaskudoksen korvaamista suun ulkopuolella valmistetulla ratkaisulla Puremalihasten hierontaa Hampaan paikkausta

Alkutentti Mikä on kruunuproteesi? Leukaluuhun istutettava titaaniruuvi Hampaan ympärille sidottava metallilanka Hampaan päälle pysyvästi kiinnitettävä rakenne Hampaita korvaava irrotettava proteesi

Alkutentti Mikä on siltaproteesi? Siltaproteesi korvaa puuttuvan hampaan, siltaproteesi kiinnitetään pysyvästi hampaiden päälle Siltaproteesi korvaa puuttuvan hampaan, siltaproteesi on irrotettava proteesi Leukaluuhun istutettava titaaniruuvi Tekoleukanivel

Alkutentti - vastaukset Mitä tarkoittaa hammasprotetiikka? Leukanivelen hoitamista menetetyn hammaskudoksen korvaamista suun ulkopuolella valmistetulla ratkaisulla Puremalihasten hierontaa Hampaan paikkausta

Arviointia oppimista varten Kruunuproteesi Hampaan päälle pysyvästi kiinnitettävä rakenne Siltaproteesi Siltaproteesi korvaa puuttuvan hampaan, siltaproteesi kiinnitetään pysyvästi hampaiden päälle

Arviointia oppimista varten Kruunu- ja siltaprotetiikka opintojakso sijoittuu hammaslääketieteen koulutusohjelman perusopintoihin kolmannen lukuvuoden keväälle ja neljännen lukuvuoden syksylle Opintojakso kuuluu juonteeseen ”Purennan kuntoutus” Opintojakson laajuus on 4.4 op 17 tuntia luentoja 42 tuntia harjoitustöitä fantom-laboratoriossa, sisältää koetyön (4 h) Esseetentti 2 tuntia

Mikä on hyvä hionta? mesiaali- ja distaalisivujen konvergenssi bukkaali- ja palatinaalisivujen konvergenssi allemenot pilarin pituus hionnan syvyys okklusaalinen taite kantavalla kuspilla kuspilinjan kulku okklusaalipinnan muotoilu hiontarajan sijoitus ja kulku kaarroshionta posliiniolkapää pilarin anatomisen muodon säilyttäminen yleinen hiontajälki viereisten hampaiden vaurioituminen

Arviointia oppimista varten Tavoitteet: Arviointimenetelmien kehittäminen Arviointimenetelmien tulee olla oppimista tukevia ja oppijaa varten suunniteltuja Opiskelijamäärien kasvaessa tulisi löytää vaihtoehtoja perinteiselle esseetentille Enemmän aktivoivia menetelmiä luennolla

Arviointia oppimista varten Kokeillut menetelmät Välitentit aikaisemmin käsitellyistä asioista luentojen alussa Sillan suunnitteluharjoitukset luennolla kipsimallien ja röntgenkuvan perusteella Fantomtöiden jatkuva arviointi kriteerien perusteella Kaveriarviointi yhdestä työvaiheesta fantomissa Itsearviointi omasta siltahionnasta koetyössä Onnistumiset Mitä olisin voinut tehdä toisin

Arviointia oppimista varten Kehitystyö laitoksella Ideat toisilta opettajilta Yhteistyö eri oppiaineiden välillä Opiskelijoiden oppiminen Palaute mentorilta ja omaopettajalta Paljon asiaa luennolla Opiskelijoita tulee aktivoida enemmän luennolla Esimerkiksi äänestyslaitteen käyttöä voisi lisätä

Arviointia oppimista varten Miten tästä eteenpäin? Välitentit hyviä, opiskelijat antavat hyvää palautetta Luennolle enemmän aktivoivia menetelmiä Väittely Valmiin hionnan arviointi fantomtöitten yhteyteen Toimisi yhtenä tenttikysymyksenä Toistetaan saman hionnan arviointi neljäntenä ja viidentenä opiskeluvuonna Tentin kehittäminen

Kiitos!