Outdoors Finland Etelä -hanke Skål ! 3.5.2012 Ruoholahti, Helsinki Pirjo Räsänen, projektipäällikkö 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Kymen Sanomien mobiilipalvelu m.kymensanomat.fi. Mobiilin käyttö •Internetin käyttö matkapuhelimella on yleistynyt tuntuvasti viimeisten parin vuoden.
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
QR- koodit ja mobiilitentti
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ipon Laajakaistapuhelin
Vaellus-, pyöräily- ja melontareittien suunnittelu ja toteutus matkailun näkökulmasta.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto

Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Iitin yläkoulu 9. Luokka Antti Halme
Kyvyt.fi ePortfolio
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
SANAKARTAT Vammaisasiain neuvottelukunta Polku – liikkumistaito H.Hirn.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Millainen on pyöräilevä, vaeltava ja melova asiakkaamme?
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Luonto- ja aktiviteettimatkailusta uutta liiketoimintaa Lohja Pirjo Räsänen.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
- ilmakuvat - satelliittikuvat
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Ratikasta innovaatioalusta idea kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012 Työpajan järjestivät ECO2 & Demos Helsinki,
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Lounaispaikan teemakartasto Antti Vasanen Turun yliopisto, maanteiteen laitos.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Sijaintipohjaiset sovellukset Antti Salakari VBP06S.
Reittihaku Google Maps –palvelussa
Painetut kartat ja GPS Päivän ohjelma Miten kartta tehdään Retkeily- ja ulkoilukäyttöön tarkoitetut suomalaiset painetut kartat Sijainnin määrittäminen.
Paikkatieto. Paikkatietoa esitetään kartalla Paikkatieto on johonkin tarkkaan sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla koordinaattien.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Lisätietoja: Pirjo Räsänen
Paikkatietojärjestelmät Kaikesta tiedosta jopa 80 % on sidottavissa johonkin paikkaan (maantieteellinen koordinaatisto, hallinnollinen raja tai osoite)
Geographical Information System Paikkatietojärjestelmä
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä
Millainen on pyöräilevä, vaeltava ja melova asiakkaamme?
Paikkatiedon jäljillä
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
Tulkit välitysjärjestelmän käyttäjinä
Heli Saari Outdoors Finland II Aktiviteettien kehittämisohjelman kansallinen koordinointi – hanke.
ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
DIGITRAIL -hanke Kanta-Hämeen luontoreittien näkyvyyden ja saavutettavuuden lisääminen digitaalisuuden keinoin –
Esityksen transkriptio:

Outdoors Finland Etelä -hanke Skål ! Ruoholahti, Helsinki Pirjo Räsänen, projektipäällikkö 1

Outdoors Finland Etelä 2 • OF Etelä on osa kansallista hankekokonaisuutta, jota koordinoi MEKMEK • mukana yli 40 hanketta • Hankkeilla hieman toisistaan poikkeavia sisältöjä • OF Etelä on alueellisista hankkeista suurin • OF Etelä vastaa sähköisten palveluiden pilotoinnista

3 Perinteinen kartta • kartta on laajalta alueelta ja vaatii kartan lukutaitoa • asiakkaan tarve on omatoiminen, ei palveluihin perustuva pitkähkö retki Omatoiminen pyörämatka perustuu hyvään reittiin, sen varrella oleviin palveluihin ja reitin saavutettavuuteen > reitti tulee olla suunniteltavissa netistä, siitä on saatavilla kartta ja mobiilisovellus (GPS, älypuhelin, tabletti) Vaatii myös kartalta enemmän: korkeus-käyrä, reitin haasteellisuus, arvioitu kesto ja tiedot palveluista • Tällä hetkellä painetut kartat ovat suosituimpia. Painettuja karttoja käyttää mieluiten nuorimmistakin ikäryhmistä 50 %, vanhemmista 90 % • Web-kartat ovat suosituimpia ikäryhmässä • Erilaisia konteksteja, esim. kesä/talvi, vaellus/pyöräily/hiihto • Saatavilla uusia aineistoja (LIDAR, digitaaliset ortokuvat, GPS havainnot) • Karttadesign muuttuu Karttojen tarve on muuttunut

4 Miksi mobiilissa: • Monikanavajulkaiseminen yleistynyt • Matkan/reitin/retken suunnittelussa ja toteutuksessa käytetään erilaisia välineitä • Internetissä suunnitellaan, kartalta katsotaan matkan varrella • Täydentävät toisiaan, eivät sulje pois • Tulevaisuus on vahvasti mobiilissa ja monikanavaisuudessa • Mobiililla kolme erittäin tärkeää funktioita: yhteisöllisyys ja reaaliaikainen jakaminen, paikan päällä saatava lisätieto ja navigointi Monikanavaisuus

5 Mobiilikarttojen käyttötilanteet vaihtelevat • Fyysinen ympäristö: kaupunki, taajama, taajaman ulkopuolella • valoisuus, sääolot ! • Käyttäjän/laitteen sijainti • Järjestelmä (laiteominaisuudet) • näyttö, tiedonsyöttömenetelmät • Aika: vuodenaika, vuorokaudenaika • Kulttuurinen ja sosiaalinen tilanne: yksin, ryhmässä, kotona, työpaikalla • karttasymbolien värien ja muotojen merkitys • kirjaimet, mittayksiköt, aikavyöhykkeet Mobiili opastaa kartalla tai ääniavusteisesti • Reaaliaikaista tietoa maastosta • Reittiehdotuksia • Reaaliaikainen (paikka-)tietojen päivitys ja omien kohteiden ja merkintöjen lisääminen kartalle Nivala, A.-M. and L. T. Sarjakoski, Need for Context-Aware Topographic Maps

6 1.Navigointi 2.Reittikuvaus 3.Teematietoa alueista (kohteet, pysähdyspaikat, geologia, flora&fauna) 1.Yksityiskohtainen näkymä alueesta, esim. ilmakuvat, isomittakaavaiset kartat 2.Omien muistinpanojen, kommenttien ja kuvien liittäminen kartalle 3.Omien reittien lisääminen kartalle 4.Tietoa kaupallisista palveluista, esim. kahvilat, vuokrattavat mökit ja kanootit 5.Sääennuste 6.Reittien vaativuustaso, profiili Esimerkkejä pyöräilijän mobiilitarpeista:

7 Dynaaminen tapa Staattinen tapa • Yhteisön kehittämä reitti • Esim. Sports Tracker yhteisö tallentaa suorittamiaan reittejä • Tallennetuista suorituksista voidaan tunnistaa suositut reitit (x-määrä suorituksia vs. suosituksia> muodustuu automaattisetst • Yhteisön kehittämä reitti • Esim. Sports Tracker yhteisö tallentaa suorittamiaan reittejä • Tallennetuista suorituksista voidaan tunnistaa suositut reitit (x-määrä suorituksia vs. suosituksia> muodustuu automaattisetst • Valmiiksi määritellyt reitit • Esim. matkakohde määrittelee • Mahdollistaa reittien viitoittamisen, kartan painattamisen ja myös mobiiliapplikaation • Valmiiksi määritellyt reitit • Esim. matkakohde määrittelee • Mahdollistaa reittien viitoittamisen, kartan painattamisen ja myös mobiiliapplikaation MOBIILIA KOSKEVIA • Helppo löydettävyys: kohteen sivut, majoittajan sivut, yhteisön sivut, applikaatiokaupat • Matala käyttöönottokynnys: hinta • Palkitsevuus: yhteisöllisyys, kisat ja palkinnot (Flickr, suoritus), uusiutuminen ja jatkuva kehitys • Selkeys: kohderyhmän rajaaminen, tuote kohdennetaan oikein • Pitäisi navigoida puhelimeen ladattuna, ei siis välttämättä nettiyhteyttä • Useita mobiilipalveluiden tuottajia • MONIKANAVAISUUS: internet, painettu ja mobiili • YHTEISÖLLISYYS JA JAKAMINEN: FB, Twitter, Foursquare, Panoramio, Wiki, Flickr jn MOBIILIA KOSKEVIA • Helppo löydettävyys: kohteen sivut, majoittajan sivut, yhteisön sivut, applikaatiokaupat • Matala käyttöönottokynnys: hinta • Palkitsevuus: yhteisöllisyys, kisat ja palkinnot (Flickr, suoritus), uusiutuminen ja jatkuva kehitys • Selkeys: kohderyhmän rajaaminen, tuote kohdennetaan oikein • Pitäisi navigoida puhelimeen ladattuna, ei siis välttämättä nettiyhteyttä • Useita mobiilipalveluiden tuottajia • MONIKANAVAISUUS: internet, painettu ja mobiili • YHTEISÖLLISYYS JA JAKAMINEN: FB, Twitter, Foursquare, Panoramio, Wiki, Flickr jn Mobiilipalvelun kehittäminen ja mobiilin avulla kehittäminen

Kiitos mielenkiinnosta! Skål ! Ruoholahti, Helsinki Pirjo Räsänen, projektipäällikkö 8