Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA"— Esityksen transkriptio:

1 ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
Tiina Markkula ja Ranu Kähkönen Verkkoterkkari-hanke

2 Internetin käyttö 2011 Lähde:

3 Yhteisöpalveluihin rekisteröityminen 2011
Lähde:

4 Lasten ja nuorten netinkäyttö
7-10-vuotiaat: useimmiten pelailua ja nettisivujen sisältöjen tutkimista, ensimmäiset nettiystävyydet 10-13-vuotiaat: netti osana lähes jokaisen elämää. Mediakasvatus viimeistään nyt tärkeää. 13-15-vuotiaat: nettielämä on kiinteä osa lähes jokaisen nuoren elämää. Ylilyönnit ja riskinotot tavallisia. Lähde:

5 Median historiaa

6

7 Helsingin kaupungin terveyskeskus
VERKKOTERKKARIT IRC-Gallerian, Facebookin, Demin ja Pulmakulman ja Twitterin yhteisöissä Verkkoterkkari-hanke  2013 Verkkoterkkari- toiminta rahoittaja Helsingin kaupunginhallituksen Innovaatiorahasto hankkeessa mallinnetaan terveydenhoitajan työtä verkossa terveyttä edistävää, matalan kynnyksen palvelua reaaliaikaista moniammatillista valtakunnallista uutta työmuotoa kehittävää Helsingin kaupungin terveyskeskus Alun perin hankkeen tavoitteena oli myös tuottaa terveystietoa verkkoon. Varsin pian siitä luovuttiin. Verkko on täynnä terveystietoa. Nyt ohjaamme nuoria sen äärelle, linkkaamme chateissa ja sähköpostivastauksissa usein esim. Väestöliiton, Päihdelinkin tai keskustelijan kotikunnan terveyspalvelujen sivustoille.

8 Verkkotyön eettiset periaatteet
Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet Verkossa toimivan työntekijän oikeudet ja velvollisuudet

9 Kysy-vastaa-keskustele
Sähköposti, (384 kpl) Formspring-palvelu  Facebook (144 kpl) Kommentointi profiileihin tai yhteisöön Pulmakulman hyvinvointikysymykset (306 kpl) Viiveellistä, pyritään vastamaan 1-2 päivän aikana arkisin Nuoret jättävät kysymyksiä ja kommentteja eri toimintaympäristöjen profiileihin tai vieraskirjoihin Vastaukset pyritään antamaan sekä yksilöllisiesti, että yleishyödyllisesti

10 Kahdenkeskinen chat täysin anonyymi , IRC-galleria (398 kpl)
nimimerkillä Demi (547 kpl) ja Pulmakulma (173 kpl) Anonyymiys tärkeää Kohtaaminen tasavertaista ja asiakaslähtöistä: nuori määrittelee aiheen, keskustelun kulun ja sen keston Keskustelun kesto pyritään rajaamaan max 45 min. Kerro miksi! Aiheet : mieliala, harrastukset, erilaiset oireet, yksinäisyys, kiusaaminen, seurustelu ja seksuaalisuus

11 Esimerkkejä chat-työkalun käytöstä
Käytössä Mibew, avoimen lähdekoodin chat-työkalu Helsingin seutukunnan nuorisotiedotus, Pulmakulma: Helsingin sosiaaliviraston neuvontapalvelu: S-info Tutustu käyttöoppaaseen: Opas nuorille suunnatun moniammatillisen chat-palvelun järjestämisestä

12 Suosituimmat keskusteluaiheet 2012

13 Tiedotus blogit Facebook Demi.fi Twitter, vertaisviestintä

14 Keskustelu verkossa Asiakkaat anonyymeja Eleet ja ilmeet puuttuvat
Kirjoitettu kieli korostuu Keskustelu ja asiaan pääseminen voi olla suorempaa ja nopeampaa Asiakaslähtöisyys

15 mielenkiinnosta! KIITOS Tiina Markkula projektikoordinaattori
Lisätietoja: Tiina Markkula projektikoordinaattori Verkkoterkkari-hanke p Lisätietoja: Ranu Kähkönen Terveydenhoitaja p


Lataa ppt "ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google