Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Valtakunnallinen kielikoe
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
SUOMEN OPETUKSESTA TOISENA KIELENÄ
Lukemaan oppii vain lukemalla
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Venäjän alkeiden opetus
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Opetussuunnitelma/OPS
Kieli ja tyyli eriteltävänä
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Kotoutumiskoulutus verkossa
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Asiakielisyys.
Kieli itseilmaisun välineenä
3.c
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Englanti 8. lk LV – 2017.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tavoitteet ja arviointi
Kielen kehityksen avainkohdat
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
KIELENHUOLTO.
Liikesaksan perusteet II
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Kirjallisuusterapia.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Lähdin juoksemaan, niin että muut jäivät jälkeen.
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Valmistavan opetuksen arviointi
Tervetuloa uudelle luokalle!
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku S2-opettajien koulutuspäivä 13.11.2010 Tieteiden talo, Helsinki Katriina Rapatti

Tavoitteet (POPS 2004) Oppilas oppii lukemaan itsenäisesti ja valitsemaan tarkoitukseensa sopivaa kirjallisuutta sekä kehittämään sen avulla sanastoaan ja ymmärtämystään ja löytämään kirjallisuudesta elämyksiä. kirjoittamaan yksityisiä ja opetukseen liittyviä tekstejä ja esittämään ajatuksiaan kirjallisesti yhtenäisinä kokonaisuuksina sekä käyttämään kirjoittaessaan kirjoitetun kielen rekisteriä. kehittämään kielellistä tietoisuuttaan ja kielentuntemustaan. Vertailemaan omaa ja suomalaista kulttuuria sekä viestimään ja toimimaan suomalaisessa kulttuurissa--

Keskeiset sisällöt (POPS 2004) Tilanteet ja aihepiirit, joista oppilaan tulee pystyä kommunikoimaan: henkilökohtainen elämä, ystävät, koulutoverit, vaatetus tapakulttuuri, arjen perinne ja elämänmuoto Rakenteet ja kielitieto ”yllään” – ja ”päässään” –rakenteet nominaalimuotojen ja lauseenvastikkeiden tunnistaminen mitkä tahansa keskeiset kielen rakenteet oikeinkirjoitus (tuotemerkit yhdyssanoissa)

Keskeiset sisällöt (POPS 2004) Lukeminen ja kirjoittaminen sujuva ja ymmärtävä lukutaito, lukutaidon strategioita kuten ennakointi ja päättely kirjoittaminen erilaisiin tarkoituksiin Kertomusperinne, kirjallisuus, viestintäkasvatus Ikäkauden ja kielitaidon mukaiset kaunokirjalliset otteet

Keskeiset sisällöt (POPS 2004) Puheviestintä ja vuorovaikutustaidot puheviestinnän strategiat kuten keskustelun aloittaminen, ylläpitäminen ja päättäminen, mielipiteen ilmaiseminen, kuulijan huomioon ottaminen kulttuurisidonnaiset puheviestintätilanteet kuten puhelinkäyttäytyminen omien tunteiden, tarpeiden, tietojen ja mielipiteiden esittäminen ja perusteleminen

Keskeiset sisällöt (POPS 2004) Kielenopiskelutaidot sanakirjan käyttö, uusien sanojen ja rakenteiden käyttö omissa tuotoksissa, pari- ja pienryhmäkeskustelu puheviestinnän säännöllisenä harjoittelutapana

Novelli Jarkko Martikainen: Merkityt Teoksessa Jarkko Martikainen, Pitkät piikit ja muita kertomuksia. Like 2005. Kohderyhmä: noin 6–9 lk, toinen aste, aikuiskoulutus Hyvä eriytettävä novelli: sopii alkeet osaaville, mutta tekstissä ja kielessä riittää eriteltävää taitavillekin

Sujuvuus Kuullun ymmärtäminen Puhuminen Luetun ymmärtäminen Kirjoittaminen Ääneen lukeminen Pareittain lukeminen Musiikki Parhaat sanat Keskustelu Virittäytyminen Ennakointi Merkitysten selvittäminen Sisältö-kysymykset Parhaat lauseet Sanelu-kirjoitukset Eri tekstilajit: kirje, päiväkirja, ruokalista, mandala, kaavio, sukupuu Otsikoinnit

Tarkkuus Kuullun ymmärtäminen Puhuminen Luetun ymmärtäminen Kirjoittaminen Virkkeiden verbit Aistisymbolit Tarkkuusharjoi-tukset Piirteiden poimiminen virkkeistä Kuorossa ääneen eri variaatioin Laput järjestykseen Tulkinta ja päättely Analysointi Rakenneosien erottaminen Oikeinkirjoitus Runo novellin sanoista Oikeinkirjoitus-vinkit Välimerkit

Kompleksisuus Kuullun ymmärtäminen Puhuminen Luetun ymmärtäminen Kirjoittaminen Uutinen novellin pohjalta Virkkeitä novellin sanoista Suullisen tekstilajin harjoittelu Eläytyminen novellin henkilöksi tai esineeksi ”Kuuma tuoli” Tiivistäminen eläytymällä Laajempi konteksti Tekstin aukot Tekstin sävy Novellin alku tai loppu kirjoittamisen lähtökohtana Muu tekstilaji Retki ja taidenäyttely

Sujuvuus Sanasto Kielitieto Sanojen selittäminen pareittain Synonyymilistat Sanalistat Novellista esimerkit Persoonamuotoiset verbit Verbien taivuttaminen Kirjakielen ja puhekielen erot

Tarkkuus Sanasto Kielitieto Monimerkityksiset sanat Sanojen etsiminen tietyllä periaatteella Sanojen vertailu Nimetään pää- ja sivulauseet Lauseet lausekkeiksi Aikamuodot, sijapäätteet, perustelut Lauseita yhdistävät sanat, adverbit

Kompleksisuus Sanasto Kielitieto Sanojen johtaminen Sanakartat novellin aihepiirin sanoista Kielikuvat, kuvailevat verbit ja yllättävät sanavalinnat Konstruktioiden tunnistaminen ”Novellin X kielioppi”

Ehdotus parhaaksi virkkeeksi ”Tytöt tuoksuivat Lancomen Miracle-hajuvedeltä.” Muita?