Pentti Hakkarainen Kajaanin yliopistokeskus Oulun yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Vihdin seurakunnan ilta
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Katso Aitolasta lisää:
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
LEIKIN MERKITYS LAPSELLE Päivi Koivisto, KT, päiväkodin johtaja
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
MITÄ VARHAISKASVATUS ON AIEMPIEN VARHAISKASVATUS-MÄÄRITELMIEN JA UUDEN MÄÄRITELMÄN MUKAAN TULKITTUNA ? Opetusnäyteluento yliassistentin (kasvatustiede,
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Mitä kirjoittaminen on?
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Sensorinen integraatio
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Mitä asenne tarkoittaa?
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Liikuntakasvatus / NU JN.  Lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa  Hän joutuu vastatusten fyysisten kykyjensä kanssa ja muodostaa itsestään.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kotiin – Behind the Scenes
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Jyväskylän kristillinen opisto
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kieli itseilmaisun välineenä
Tekijänoikeudet.
Sosioemotionaalinen kehitys
Kielen kehityksen avainkohdat
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Pentti Hakkarainen Kajaanin yliopistokeskus Oulun yliopisto LEIKISSÄ OPPIMINEN Pentti Hakkarainen Kajaanin yliopistokeskus Oulun yliopisto

MITÄ TUTKIMME? Kehittävän opetuksen ja oppimisen tutkimusyksikkö http://kajaaninkampus.oulu.fi ”Luovan leikin kerho 3 - 6 v (0 - 3v)” ”Viides dimensio” -juonelliset ongelmanratkaisuympäristöt ”Oppimisen potentiaali juonellisessa ympäristössä”

MITÄ ON LAPSEN OPPIMINEN? Kouluoppimisen idea on riittämätön so tietojen, taitojen ja sääntöjen omaksuminen ei ole keskeistä Keskeinen oppimisen kohde on lapsi itse so miten lapsi oppii tiedostamaan itsensä ja muuttamaan itseään Kokonaisvaltainen eläytyminen ja kokeminen (synkretismi) Onko analyyttinen ympäristön hahmottaminen niin keskeinen oppimisen osoitus, että siihen pitää pyrkiä mahdollisimman varhain?

MITÄ ONLAPSEN OPPIMINEN? Bruner: juonellisuus on jo hyvin varhain näkyvissä äidin ja lapsen keskinäisessä vuorovaikutuksessa MIELEKKYYTTÄ LUODAAN JÄRJESTELEMÄLLÄ TAPAHTUMIA TARINOIKSI MINÄN JA SUHTEIDEN MUOKKAAMINEN TARINOISSA ”TARINA TARJOAA MAHDOLLISTEN ROOLIEN JA MAAILMOJEN KARTAN, JOSSA TOIMINTA, AJATUKSET JA ITSEN MÄÄRITTELY ON MAHDOLLISTA” (BRUNER 1986, 66) ”ILMAN LASTEN TARINOITA, JOTKA OSOITTAVAT KUVITTELUN JA TARKOITUKSET EN PÄÄSE SELVILLE MIKÄ ON HEILLE TODELLISTA” (PALEY, 1990, 4) SIKSI TARINAT OSOITTAVAT MITÄ KYSYMYKSIÄ ON SYYTÄ TEHDÄ OPPIMISEN EDISTÄMISEKSI

MIELEKÄS OPPIMINEN TARINAN AVULLA TARINAN RAKENTAMINEN PÄÄSSÄ ON MERKITYSTEN MUODOSTAMISEN PERUSTYÖKALU KAIKESSA OPPIMISESSA TARINAN KERTOMINEN TOISILLE ON TEHOKKAIN TAPA VÄLITTÄÄ OMA TULKINTA TAPAHTUMISTA TOISILLE YHTEINEN YMMÄRRYS SYNTYY PARHAITEN OSAPUOLTEN TARINOIDEN AVULLA

MIELEKÄS OPPIMINEN TARINOIDEN AVULLA TARINOITA PIDETÄÄN USEIN PRIMITIIVISENÄ OPPIMISEN MUOTONA, JONKA YLI ON PÄÄSTÄVÄ ”OIKEAAN OPPIMISEEN” JA SAMALLA MENETETÄÄN OPPIMISEN MIELEKKYYS NARRATIIVINEN TIETO ON KULTTUURISTA JA KOKEMUKSELLISTA JA SE ON LAPSEN TEHOKKAIN TAPA JÄRJESTÄÄ KOKEMUSTAAN JA MUODOSTAA MIELEKKYYTTÄ

LEIKKI OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ Avaintekijänä ontoiminnan ja ympäristön mielekkyys, jota esineet eivät määrää Oppimisympäristön psykologinen laatu on oleellisempaa kuin fyysiset tekijät -sosiaalisen vuorovaikutuksen laatu -emotionaalinen viritys -juonellisuus ja mielikuvitus

LAPSI TUOLI JUNA

LEIKISSÄ OPPIMISEN PERUSMEKANISMI (VYGOTSKY) Kuvitellun tilanteen luominen Roolihahmot ja niiden toiminnan säännöt (esim. äidin roolia leikissä ei voi toteuttaa täysin mielivaltaisesti) Reaaliminän ja rooliminän suhteuttaminen toisiinsa Eri lasten roolien suhteuttaminen toisiinsa Vastavuoroisuus, näkökulmien vertailu

MITÄ LEIKISSÄ OPITAAN? Minäkeskeisyyden ylittäminen: lapsi ei pysty ymmärtämään, että toiset näkevät tilanteen toisin kuin hän itse Aikuista lapsi toistaa mekaanisesti pystymättä yhdistämään siihen omaa näkökulmaansa. Aikuinen ei voi auttaa Oppimiseen tarvitaan toinen egosentrikko ja näkökulmien erilaisuus

MITÄ LEIKISSÄ OPITAAN? Mestarileikkijät vs eri näkökulmia selvittävät leikkijät Asioiden ja ilmiöiden mielekkyys vs faktojen ja toisasioiden oppiminen Motivaatio, haluaminen, tahtominen ja aito tunnekokemus Ajattelutaidot, refleksio

MITÄ LEIKISSÄ OPITTIIN? Esimerkki ”Kaalimäen puput” Kolmen lapsen kuusi vuotta jatkunut leikki Käynnistyi lomamatkalla hankituista kolmesta leikkipupusta 4-6 vuoden iässä ja pupujen suku kasvoi yli 70 ”Ydinperhe” käsitti 3 aikuista ja 14 pupulasta

MITÄ LEIKISSÄ OPITTIIN? Aatu on usein tiukka isä, eikä hän vielä neljäntoistakaan perillisen jälkeen osaa suhtautua muihin kuin pikkulapsiin. Hän saattaa olla aika vähäpuheinen ja vetäytyä intohimonsa, metsästyksen pariin. Aatu ei suo erityisen paljon rakkautta muille lapsilleen kuin kolmosille, ja on usein liian ankara. Hänellä on Omenan tavoin pientä taipumusta fanaattisuuteen.

MITÄ LEIKISSÄ OPITTIIN? Omenalla on jatkuvasti päällä tasapainoilu kunnon kasvatuksen ja sallivuuden välillä. Hän näyttää lapsille eniten tiukkaa puoltaan ja äityy välillä riehumaan turhankin kanssa. Toisinaan hän päästää itsensä valloilleen ja on hassu, ja se tarkoittaa todella hassua, jopa kummallista ja outoa. Omena on hieman epävakaa persoona.

MITÄ LEIKISTÄ ON JULKAISTU? Hakkarainen, P. Motivaatio, leikki ja toiminnan kohteellisuus 1990 Hakkarainen, P. & Veresov, N. Leikki, mielekkyys ja lapsen kehitys Kasvatus 1999, 5, 452-462 Hakkkarainen, P. Leikki ja kehitys. Teoksessa Karila, K. Kinos, J., Virtanen. J. Varhaiskasvatuksen teoriasuuntauksia. PS.Kustannus 2000

MITÄ LEIKISTÄ ON JULKAISTU? Hakkarainen, P. Kehittävä esiopetus ja oppiminen 2002 Hakkarainen, P. Leikki lasten toimintana. Leikin käsikirja WSOY 2004 Hakkarainen, P. Pitäisikö leikkiä kehittää? Pikkuväki 1/2004