#eMatkailu 5.3.2013 @samulimelanko Tehosta verkkomarkkinointiasi ja löydä ostajat – Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Tietopaketti Big Datasta
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Sosiaalisen median platform 24 Onlinella RunToShop-suosittelu on tehokas markkinointityökalu, joka valjastaa 24 Onlinen tyytyväisten asiakkaiden antaman.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
PK-kehittämispalvelut
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Blogit osana strategista markkinointia
Asiakkuudet luovalla alalla
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
14 websuunnitteluvinkkiä!
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Ryhmätekstiviestit netistä selaimella OSA I Tehtyjä tutkimuksia mobiilimarkkinoinnista ja mobiiliviestinnän tehokkuudesta
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Foursquare tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Foursquare Foursquare on paikannusta hyödyntävä peli ja mobiilisovellus. Sen avulla on mielenkiintoista.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
1 Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi Investointilaskelma Case: Mobiilijärjestelmän hankinta yhdistyvään kotihoitoon TIIVISTELMÄ Petri.
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TULOKSELLISTA SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI A Jarno Rantala
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Ulkomainonnan uniikit ominaisuudet
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

#eMatkailu 5.3.2013 @samulimelanko Tehosta verkkomarkkinointiasi ja löydä ostajat – Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta #eMatkailu 5.3.2013 @samulimelanko

Esimerkkejä median digitalisoitumisesta

Musiikin kuuntelu siirtyy Spotifyyn, jossa mainokset kohdistetaan kuuntelijan iän, sukupuolen ja musiikkimaun mukaan

Luokitellut ilmoitukset ovat siirtyneet verkkoon: Oikotie. fi, Huuto Luokitellut ilmoitukset ovat siirtyneet verkkoon: Oikotie.fi, Huuto.net, Tori.fi, jne. huolehtivat ilmoitustemme jakelusta

Koska ilmainen televisio-ohjelmien katselu on siirtynyt verkkoselaimeen, alettiin tv-lupamaksua keräämään suoraan tuloverotuksessa

Käyttäjät ovat korvanneet Kuponkiuutiset Citydiilillä, jossa käyttäjille on annettu valta käräyttää huijaritarjoukset

Langaton data on mahdollistanut kaukopuhelut matkapuhelimesta toiseen ilman operaattoreiden minuuttitaksoja

Milloin viimeksi näit kolmekymppisen postissa lunastamassa puhelinluetteloaan?

Mobiili karttasovellus mahdollistaa vaivattoman paikasta A paikkaan B navigoimisen sekä ajantasaisen yrityspaikkatiedon selailun

Moderni mainostaja kohtaa väistämättä kolme ongelmaa

1. Perinteinen mediamix ei enää toimi * * Searchbox arvostaa perinteistä mediasuunnittelua, mutta emme voi uskotella markkinointi-ihmisiä tuudittautumaan perinteissään, mikäli sitä ei voida todentaa kannattavaksi Puolet mainonnasta on turhaa. Millaisella mediamixillä sinä viimeksi tavoitit ostavan kohderyhmäsi?

2. Huutaminenkaan ei enää auta Te hyvät ELISA VIIHDE-käyttäjät: älkää nyt HELVETISSÄ pikakelatko kallista mainostani! 90 % viihdeboksin käyttäjistä skippaa TV:n mainostauot Starcom USA-TiVo 2011 Vain 18 %:lla perinteisistä TV -kampanjoista on positiivinen ROI Larry Weber, 2007

3. Kohdentaminen koetaan ongelmana Näin taas sen kaamean Libresse-mainoksen, ovatpas ne mainosmiehet epäkohteliaita! Ad-blockaus käyttöön. Olipas hyvä homma, että en ole poistanut evästeitäni, vaikka ne hörhöt niin suosittelivatkin. Olen todella kiitollinen mainostajille, jotka panivat verkkokäyttäytymiseni merkille ja ymmärsivät kohdentaa minulle relevantteja mainosviestejä Suomessa vallitsee turhaan epäluuloinen asenne kohdennettua markkinointia kohtaan! Seurantateknologioiden ja kohdentamisen hyödyntäminen on huomaavaisuutta, ei vakoilua.

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Samulin roolit digitaalisessa murroksessa Suunnittelija: Searchboxin osakas alkaen 2006 Hakukonemarkkinointia palveluna ja digitaalisen markkinoinnin strategista suunnittelua Kehittäjä: Developer’sin kehitysjohtaja alkaen 2012 Räätälöityjä ja avoimia sovelluksia ja rajapintoja Mainostaja: Momondo.fi -matkahakukoneen maajohtaja 2012 Lokalisointia, PR:ää ja matkamainontaa TV+online -yhdistelmällä Verkkomedia: Äkkilähtö.fi-matkailusivuston perustaja Oman julkaisutoiminnan ja medialiiketoiminnan hallinnointia Median konsultti: Relevantin konsultti 2010-2011 Verkkomedioiden mainonsinventaarin kaupallistamista Broker: TradeDoublerin kampanjapäällikkö 2005-2007 Mainonnanhallintaa, PPC-mainosverkon lanseeraus

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Mitä on asiakkuusmarkkinointi?

1. Asiakkuusmarkkinoinnilla rakennetaan merkityksellistä vuoropuhelua asiakkaan kanssa

2. Asiakkuusmarkkinoinnilla kasvatetaan asiakasymmärrystä, jonka avulla tunnistetaan markkinapontentiaaleja saavuttaen lisää myyntiä

3. Asiakkuusmarkkinoinnilla mallinnetaan asiakkuuden hoitoa pyrkien optimoimaan asiakkuuden kokonaistuotto

Asiakaskokemuksen johtaminen (CEM) tarkoittaa, että yritys tutkii asiakkaidensa kokemuksia (yksityisluontoisia ajatuksia ja tuntemuksia) kaikissa kohtaamisissaan asiakkaan kanssa, ja pyrkii saadun ymmärryksen pohjalta tuottamaan yhä parempia kokemuksia kokonaisvaltaisesti. Tavoite on yrityksen ja asiakkaan välinen tunneside ja asiakasuskollisuuden vahvistuminen. (Holbrook & Hirschman 1982; Pine & Gilmore 1998; Schmitt 2003; Gentile et al. 2007; Frow & Payne 2007; Verhoef et al. 2009;)

Asiakkuusmarkkinointi on kanta-asiakasohjelman moderni nimitys Klassinen kanta-asiakasajattelu on palannut Tällä kertaa ilman kanta-asiakaskortteja CRM-ajattelu ohjaa teknologiaprojektiin Teknologiavetoiset firmat tarjoavat käyttöösi uusia tietojärjestelmiä, joiden kautta personoit asiakasviestejäsi Asiakastietokannan rikastamista Ilman tietojärjestelmääkin pärjää, sillä useat asiakkuusmarkkinoinnin toimijat puhuvat asiakastietokannan rikastamisesta, ja käytännössä ajavat exceleitä ristiin, jalostaen asiakastietojasi ja tehostaen kohdentamista Markkinointiautomaatio pyrkii kädet vapauttavaan sähköposti- ja tekstiviestikoneeseen Asiakkuuksiin merkittävästi vaikuttavaa sosiaalisen median vuoropuhelua ei voi automatisoida

Vaikka lajittelisit asiakastietosi uudella tavalla, se ei nosta asiakastyytyväisyyttä

Asiakkuusmarkkinointi on… Asiakkuusmarkkinointi koskettaa mainostajaorganisaatiota monelta tasolta. Asiakkuusmarkkinointi on mm. …CRM-ajattelua …Asiakaspalvelua …Tuotekehitystä …Asiakasviestintää …Suoramarkkinointia …Sosiaalista mediaa …Tekniikkaa …Monikanavaa

Et tee asiakkuusmarkkinointia, koska… Asiakkuusmarkkinointi koskettaa mainostajaorganisaatiota monelta tasolta. Asiakkuusmarkkinointi on mm. …CRM-ajattelua …Asiakaspalvelua …Tuotekehitystä …Asiakasviestintää …Suoramarkkinointia …Sosiaalista mediaa …Tekniikkaa …Monikanavaa

Järjestelmällisen asiakkuusmarkkinoinnin tekemättä jättämiselle on lukuisia (teko)syitä Sinulla on jo nyt liikaa tekemistä Et koe hallitsevasi kaikkia asiakkuusmarkkinointiin sidottavia kanavia Joudut kommunikoimaan liikaa organisaatiosi kanssa Aikasi valuu hukkaan iteroidessasi tekstejä Et löydä sopivia työkaluja tai osaamista Et ole keskittänyt rekisterinhallintaa Organisaatiosi jäärät eivät osaa käyttää tietotekniikkaa Asiakkuusmarkkinointia tuputtavat firmat myyvät kymppitonnien projekteja lupaamatta konkreettisia tuottoja tuloslaskelman viimeiselle riville

Asiakkuusmarkkinoiva vaaliehdokas teki vaalityönsä jo edellisen kauden aikana Asunnottomien yö -tapahtuma täyttyi vaalien alla vaalilupailijoista Vaalien päätyttyä ainoastaan yksi poliitikko vaivautui paikalle seuraavana vuotena. Hän on nykyään ministeri. Asiakkuusmarkkinoija ei piittaa liikaa yleisistä sesonkipiikeistä vaan tunnistaa kunkin asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tarttuu niihin Pitäisikö sinunkin puhutella yleisöäsi silloin, kun kommunikointi on heille kiinnostavaa? Vai pitäisikö sinun jatkaa huonosti vetäviä sesonkiviestejäsi?

Odotatko mainostajana, että kuluttajan tulisi muuttaa toimintatapojaan? http://www.posti.fi/tiedotteet/2010/20101001_tutkimus.html

Staattinen printti menettää markkinoita nopeasti 2008 2011 Esitemedia: 145 M → 55 M -62 % Painetut hakemistot: 94 M → 59 M -37 % Harkitse vakavasti mainosbudjettisi säätelemistä digitaaliseen suuntaan. Huomioi kuitenkin, että suurin osa suomalaisista listaa edelleen esitteen mieluisimpien markkinointiviestintäkanavien joukkoon.

Suoramainonnan teho laskee Suoramainonta 2008: 450 M → 2010: 451 M Yli 50-vuotiaat perheelliset ovat selvästi muita myönteisempiä vastaanottamaan mainospostia. Tärkeimmät syyt kieltoon ovat mainosten paljous sekä niiden kierrätykseen viemisen vaivalloisuus. Perinteisten suorakanavien tehot ovat pudonneet noin neljänneksen vuosikymmenessä Tutkimus: Kuulas Millward Brown 2010 Tutkimus: Kuulas Millward Brown 2010 DMA Response Rate Report 2012

Kohdennettu printti + digi = 1+1 = 3 Kampanjatyyppi Vastaanottajia Luku% Vierailu% Vastaus% Sähköpostiviesti ei paluukanavaa 33112 Kpl 14% N/A Sähköpostikampanja Sähköposti + kampanjasivu 25343 Kpl 12,5% 1,7% 0,6% Hybridikampanja Print + sähköposti + kampanjasivu 31387 Kpl 7,9% 3,9% Lähde: Jarmo Kojo, Multiprint, asiakasviestinnän asiantuntija

Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi valtaa markkinaa massamarkkinoinnilta Muutokset markkinoilla… …kasvattavat panostuksia digitaaliseen asiakkuusmarkkinointiin Markkinoinnin panostukset, miljoonaa € Muuttunut kuluttajakäyttäytyminen Mediakäyttö Ostokäyttäytyminen Markkinointitoimintojen uudelleenorganisointi Keskitetty vs hajautettu Lisääntyvät ulkoistukset Kasvaneet tulospaineet Kilpailu Vaatimukset läpinäkyvyydestä Uusien digiteknologioiden leviäminen Internetjakelu Helpommin käyttöönotettavat järjestelmät

Haasteet kiteytetysti Haasteena on onnistua monikanavaisen asiakkuusviestinnän suunnittelussa – 48 % toistuvaisostajista tunnistetaan useammassa kuin yhdessä mitattavassa kanavassa (suosituimpia kanavia ovat luonnollinen haku, maksettu haku ja sähköposti) Searchboxin vahvuutena on vahva kanavaymmärrys Yritykset tyytyvät perinteiseen asiakasdataan – vain viidennes huomioi asiakkaan toiveet – vain 14 % rikastaa dataa ulkopuolisista tietolähteistä – Vain 5 % mainostajista käytätä markkinointiautomaatiota Asiakkuuksien arvon kasvattamiseen ja järjestelmälliseen asiakkuusmarkkinointiin tarvitaan taustaprosessi Source: Forrester Research Inc. 2012

Asiakkuusmarkkinointi on markkinoinnin ajattelun muuttamista omista kampanjointitarpeistasi asiakkaasi yksilöllisiin tarpeisiin.

Vaiheista siirtymä – Muutos tuotelähtöisestä asiakaslähtöiseksi organisaatioksi ei tapahdu yhdessä yössä Alussa keskity datan hallintaan ja yksinkertaisiin viestintätoimenpiteisiin. Asiakasymmärryksen liittäminen osaksi operatiivista toimintaa ja personoidut asiakaskohtaamiset tulevat vuoden tai kahden jälkeen Lähde: Tom Nickels

Uusi lähestymistapa takaa paremmat tulokset 1 Perinteiset kampanjat 2 Asiakastiedon muutokseen reagointi 3 Asiakkaan tarpeeseen reagointi Yrityksen omaan poimintaan perustuva Asiakas-triggeriin perustuva Asiakkaan toimenpiteesen perustuva Puhelinmyynti / suoramarkkinointi-kirjeet Markkinointilupaan perustuvat kampanjat Tarjoukset Tärkeitä hetkiä Tärkeitä päivämääriä Muutoksia asiakasprofiilissa Asiakkaalla tarve Sama tieto eri kanavissa Asiakastieto reaaliajassa Personoituja tarjouksia PULL 1-5% PULL 15-20% PULL 35-45% Source: Gartner

Vanha lähestymistapa takaa vanhat ja tutut tulokset

Searchboxin näkemys asiakkuusmarkkinoinnista on yhdistelmä uudenaikaisia, digitaalisia kanavia ja vanhaa tuttua CRM-markkinointia. Digitaalisen asiakkuusmarkkinoinnin alla voidaan valjastaa hyötykäyttöön monet nykypäivän markkinointikeinot liidien keräämiseen ja asiakastietokannan kasvattamiseen tähtäävistä alkuvaiheista pitkäaikaisen asiakkuuden vaalimiseen asti. Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi on itseään ruokkiva prosessi, jonka ansiosta voit parhaimmassa tapauksessa jopa harkita massamarkkinoinnin vähentämistä.

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Rikasta asiakasrekisteriäsi ja käytä sitä! Asiakkuusmarkkinoinnin kokonaisuus alkaa asiakastietokannan valjastamisesta digitaalisen asiakkuusmarkkinoinnin käyttöön ja sen kasvattamisesta uusilla liideillä. Pyyhi pölyt vanhasta asiakastietokannastasi, ota käyttöön digitaaliset liidienkeruukanavat ja ohjaa uusien prospektiesi yhteystiedot tietokantaan. Keskitä rekisterinhallinta ja luo rajapinnat yhteistyökumppaniesi järjestelmiin

Asiakkuustietojen kerääminen yhdeksi tavoitteeksi kaikkeen toimintaan Tietenkin keräät asiakastietokantaan sinulta ostavien asiakkaiden tiedot, kuten ennenkin. Ota käyttöön myös digitaaliset kanavat täysin uusien prospektien metsästämiseen: ohjaa tarjonnastasi kiinnostuneet kävijät hakukoneista, sosiaalisesta mediasta ja muista digitaalisista kampanjoistasi varta vasten rakennetulle kampanjasivulle. Anna kampanjasivullasi kävijälle hyvä syy ryhtyä prospektiksi ja jättää yhteystietonsa tietokantaasi – hyvä syy voi olla yksinkertaisesti hyvä ja hyödyllinen tietosisältö, lahja tai mahdollisuus voittaa jotakin arvonnassa. Pidä huolta siitä, että ne jotka ovat valmiita ostamaan tuotteesi tässä vaiheessa löytävät oikeaan paikkaan.

Kasvata asiakasymmärrystä, ja kehitä asiakaskokemusta sen avulla Hyvä asiakaskokemus lisää myyntiä: tuote ja hinta eivät yksinkertaisesti riitä, vaan tarvitaan ensiluokkaista asiakaspalvelua Case keittiön ostamisen helvetti – miksi tarjouksen saaminen on näin hankalaa? 91 % huonoa palvelua kokeneista asiakkaista jättää tekemättä uusintaostoksen palveluyritykseltä (Lähde: Lee Resources Inc) Sen lisäksi, että pummaat väkipakolla prospektiesi ja mainontasi kohteeksi päätyneiden yhteystietoja, muista mitata miten asiakkaasi ja prospektisi kokevat viestintäsi ja lähestymistapasi Case Tempur Nordic

Turhauttava asiakaskokemus voi syntyä vaikkapa ulkomaisen verkkopäättäjän oikusta: Kerromme lähimmän jälleenmyyjän vain jos annat meille joka kerta sähköpostiosoitteesi

Näin kehität asiakaskokemusta Kysy ja kuuntele: Seuraa jatkuvasti asiakkaittesi heikkoja ja hyviä kokemuksia, kysy heidän mielipidettään Joka toinen suomalainen on vastaanotti 2012 asiakasmielipidekysymyksen tekstiviestillä Vastaa ja reagoi: Älä kysy pelkästään palautetta, vaan korjaa nopeasti huono asiakaskokemus Hyödynnä suosittelua Selvitysten mukaan joka toinen asiakas kertoo tutuilleen kielteisistä ja joka neljäs positiivisesta asiakaskokemuksestaan. Joka kymmenes on valmis jakamaan kokemuksensa sosiaalisessa mediassa. FB-kommentti tavoittaa n. 100 ihmistä. Source: SN4Mobile Oy

Hanki/ansaitse asiakkaita Mittaa asiakaskokemusta Kysy Kuuntele Seuraa suosituksia Paranna asiakaskokemusta Vastaanota suosituksia

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I: Kasvata asiakastietokantaasi Step II: Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Luo asiakkuudenhoitomalli Kun tiedät mitä asiakkaasi on ostanut, sinun on varmasti helppo kuvitella mitä hän saattaisi tarvita seuraavaksi. Kehitä tehtyä ostosta seuraava automatisoitu prosessi, jossa tarjoat asiakkaallesi ostokseen liittyvää hyödyllistä lisäarvoa ja myöhemmin myös suoria tarjouksia lisäostoksista.

Mallinna

Neolane

Searchbox auttaa mallintamaan monikanavaisen asiakkuudenhoitomallin

Jalkauta

Automaatio, triggeröinti ja segmentointi

Uutiskirjeet

Myyntikirjeet

Ole relevantti Oikeaan aikaan. Kytke tarjouksesi esimerkiksi asiakkaasi ostaman tuotteen elinkaareen, niin sinulla on relevantti ja kohdennettu tarjousputki, jonka jokainen vaihe on asiakkaallesi ajankohtainen. Oikea viesti. Valjasta uutiskirjetyökalusi lähettämään personoidut viestit asiakkaille tyylikkäästi muotoiltuina. Mahdollista suosittelu. Anna asiakkaasi myös suositella tarjontaasi – voit tehdä sen esimerkiksi mahdollistamalla personoidun tarjouksesi jakamisen sosiaalisessa mediassa tai sähköpostitse.

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Panosta toistuvaisasiakkuusmyyntiin ja asiakasymmärryksen pohjalta personoituun tuotetarjoomaan Perinteisen markkinoinnin teho laskee vääjäämättä: kallis brändimainonta ja tehoton massamarkkinointi eivät kestä vertailtaessa tuottavuutta nykyisten digitaalisten markkinointikeinojen ja asiakkuusmarkkinoinnin kanssa. Tässä pätee vanha totuus: vanhoille asiakkaille on yksinkertaisesti helpompi myydä. Todennäköisemmin vakuutat tuotteesi jo kerran hyväksi todenneen asiakkaan ostamaan uuden, kuin kokonaan vieraan asiakkaan ostamaan tuotteesi ensimmäistä kertaa.

Säästä massamarkkinoinnista ja panosta kohdennettuun mainontaan, joka ruokkii asiakasohjelmaasi Lopeta kohdentamattomat verkkokampanjat, ellet käytä massakampanjaa seed-lähteenä kohdennettuun tekemiseen (esim. prospektien keräämiseen markkinointitietokantaan) Kohdenna bannerikampanjasi asiakkuusputkessa jo oleville (retargeting) Hyödynnä hakusanamainontaa löytääksesi tuotettasi juuri parhaillaan etsivät ja sijaintisi lähellä olevat ostajat Kohdenna Facebook-mainontasi asiakkuusohjelmassasi tunnistettujen ihannedemografioiden perusteella

Hyödynnä kertynyttä asiakasymmärrystä liiketoimintasi kehittämisessä Hyödynnä asiakastietokantaasi myös asiakkuusohjelman ulkopuolella: kerää tutkimustietoa tuotekehitystä varten Etsi erilaisia tapoja kohdentaa tarjouksia keräämäsi tiedon perusteella: tuotteista uusia kokonaisuuksia tunnistamillesi asiakastyypeille Anna ostotapahtumien ja muiden asiakaskohtaamisten (esim. sosiaalisen median areenoilla tapahtuvat kohtaamiset) laukaista viimeisen päälle personoituja tarjouksia. Muista kohdentaa tarjousten ohessa myös lisäarvoa prospekteille ja asiakkaillesi: he sulattavat kohdennetut mainosviestisi, kunhan saavat sinulta myös hyötyä ja siten hyvän syyn pysyä listoillasi.

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Palvele paremmin – parannat asiakasuskollisuutta Tee personoitua palveluviestintää: Tunnistamiesi tarpeiden laukaisemat kohdistetut viestit ja kampanjat vastaavat kysyntään paremmin ja henkilökohtaisemmin. Asiakkaasi ovat tyytyväisiä kun he tuntevat sinun pitävän heistä huolta muistamalla hyödyllisillä viesteillä, kuuntelemalla ja keskustelemalla. Palvele livenä: Sitouta koko henkilöstö palvelukokemuksen kehittämiseen kaikissa asiakkaiden kohtaamistilanteissa ja tee palvelun kehityksestä toistuva rutiini.

Ota suosittelukanavat hyötykäyttöön Kasvava asiakastyytyväisyys realisoituu todennäköisesti myös suositteluksi. Ota siksi uudet suosittelukanavat hyötykäyttöön. Varmista, että asiakas löytää keinot jakaa lisäarvoa tuottavat viestisi ja kohdennetut tarjouksesi myös kaveripiirilleen sosiaalisessa mediassa ja sähköpostitse. Tee itsesi löydettäväksi kaikissa kanavissa – sitten itseään ruokkiva digitaalinen asiakkuusmarkkinointiprosessi on valmis imuroimaan asiakastietokantaasi uusia prospekteja ja tuottamaan heistä tyytyväisiä, suosittelevia asiakkaita.

Yhteenveto Kerää asiakastietoja ja rikasta niitä Mittaa asiakaskokemusta ota missioksesi palvella koko ajan paremmin Suunnittele ja jalkauta monikanavadialogin prosessi asiakastarpeen lähtökohdista Mahdollista suosittelu

@samulimelanko @searchbox_fi #eMatkailu 5.3.2013: Digitaalinen asiakkuusmarkkinointi lisää myyntiä ja markkinoinnin tehokkuutta Kuka on Samuli? Mitä on asiakkuusmarkkinointi ja mikset jo tee sitä? Step I : Kasvata asiakasymmärrystäsi Step II : Myy lisää nykyisille asiakkaillesi Step III: Paranna markkinoinnin kustannustehokkuutta Step IV: Kasvata asiakastyytyväisyyttä ja ala vastaanottaa suositteluja Q & A

Lisää valmennusta: www.searchbox.fi samuli.melanko@searchbox.fi

Miten Searchbox kasvattaa myyntiäni? Autamme luomaan suhteen prospekteihin mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman kustannustehokkaasti Kohdennamme viestiä yhä uudelleen ja seulomme ”kuumat liidit” Autamme hyödyntämään asiakkaat suosittelijoina, parannamme asiakasuskollisuutta, sähköistämme asiakaspalvelusi ja parannamme uutiskirjeesi tehokkuutta Tehostamme myyntikoneesi osumatarkkuutta, kasvatamme keskiostosta ja pidennämme asiakkaittesi vierailua viestintäsi äärellä 1 2 4 3 Tunnistetut prospektit Liidit PROSPEK-TOINTI-KANAVAT Sopimukset Asiakaskunta Kauppa