Maastoliikennelaki 16 § Moottorikelkkailureitin perustaminen Moottorikelkkailureitti perustetaan lainvoimaisen reittisuunnitelman perusteella joko reittitoimituksessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
MOOTTORIKELKKAILU Moottorikelkkasafari on suosittu retkeilymuoto silloin, kun on tarve liikkua maastossa usean kelkan ryhmässä. Ryhmäkelkkailu poikkeaa.
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Oikeus liikkua maastossa
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Häiritsevä elämä Asunnossa vietetty häiritsevä elämä on paljon puhuttava ja erimielisyyttä aiheuttava aihe Liikkeellä on myös paljon väärää tietoa sovellettavasta.
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
LAKIKATSAUS Pellervon Päivän 2009 juhlaseminaari Helsingissä Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto Pellervo- Seura ry.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tukioikeuksien siirrot
SeijaTiitto-Komminaho
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Tietoturvallisuus osa 6
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Itä-Suomen asumispäivä –ideoita kehittämiseen Kuopio AVAUS Maakuntajohtaja Jussi Huttunen Pohjois-Savon liitto.
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät , Hyvinkää Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitusten riita-asiat.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Arvioverotus VML 27§.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Maanmittauslaitoksen rooli järvien kunnostuksessa Vesistönkunnostusverkoston valtakunnallinen seminaari Lahti Kalle Konttinen Maanmittauslaitos.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Aune Rummukainen Kevät 2013
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Metsien merkitys ja käytön tarkoitus on erilaista eri ihmisille
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Esityksen transkriptio:

Maastoliikennelaki 16 § Moottorikelkkailureitin perustaminen Moottorikelkkailureitti perustetaan lainvoimaisen reittisuunnitelman perusteella joko reittitoimituksessa tai maanomistajan ja reitin pitäjän välisellä kirjallisella sopimuksella. Moottorikelkkailureittiä ei saa perustaa, jos sen käyttämisestä aiheutuisi luonnolle tai muulle ympäristölle, luontaiselinkeinolle, maa- ja metsätaloudelle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle huomattavaa haittaa. Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa.

Ulkoilureittisopimus 2006 Kangasperko ja Leinonen/Kaupunginhallitus 20.3.2006 ”(Juankosken kaupunki) hankkii tarvittavat luvat pysyvästä käyttöoikeudesta reittipohjiin maa- ja vesialueiden omistajilta hankkeen vaatimassa laajuudessa sekä vastaa käyttöoikeuden hankinnasta näihin alueisiin kohdistuvista kuluista”. ”Hanke on oltava valmis vuoden 2009 loppuun mennessä” ”Mikäli tämän sopimuksen tulkinnassa syntyy erimielisyyttä, riidat ratkaistaan Kuopion käräjäoikeudessa.”

Ei sopimuksia, vaan reittitoimitus ”Reitti perustetaan 6 metrin levyisenä maastoliikennelain mukaisesti hyväksytyn reittisuunnitelman perusteella kunnan hakemalla reittitoimituksella” (esim. Kaupunginhallitus 26.6.2009) -> KAUPUNGINHALLITUKSEN PÄÄTÖS: EI TEHDÄ SOPIMUKSIA OMISTAJIEN KANSSA - (Jo vuoden 2006 sopimuksessa jo se, että kaupunki hakee reittitoimitusta.)

Miksi reittitoimitus? Koillis-Savon ulkoilureitistön täydennyssuunnitelma (Pohjois-Savon ympäristökeskuksen moniste 2006, Hannu Koponen)

Juankosken nykyreitit Moottorikelkkailu-urat ovat pääosin kunnossa paikalliseen moottorikelkkailuun. Houkutellakseen ulkopaikkakuntalaisia ja yritysluontoista moottorikelkkailua on reitistön tasoa kehitettävä nykyisestä. Nykyinen reittileveys (2-4 m), vesistöosuudet (40 %) ja reittipohjan epätasaisuus eivät mahdollista toimivaa reittien kunnossapitoa. Lisäksi ne lyhentävät moottorikelkkailukauden pituutta ja heikentävät reitistön turvallisuutta ja tasoa. Tehdyt maanomistajasopimukset ovat voimassa toistaiseksi, mutta sopimusten pysyvyys mm. kiinteistön vaihtaessa omistajaa on epävarmaa. Lisäksi osa sopimuksista on määräaikaisia ja / tai suullisia. Osa urista kulkee pohjavesialueella, joten niiden osalta on selvitettävä muutostarve (liite 6). Suunnitelluista retkeilyreiteistä (39,0 km) on vielä rakentamatta 8,2 km puuttuvien maanomistajasopimusten (23 kpl) vuoksi. Opastaulukarttoja ei vielä ole voitu tehdä, koska reitti on keskeneräinen. (s. 7)

Toimituksen perustelut 1 Moottorikelkkailureitin perustaminen eroaa ulkoilulain mukaisesta menettelystä siten, että moottorikelkkailureitti voidaan perustaa lainvoimaisen suunnitelman perusteella reittitoimituksen lisäksi myös maanomistajan ja reitin pitäjän välisellä kirjallisella sopimuksella. Mikäli reiteille halutaan saada pysyvyyttä kiinteistön vaihtaessa omistajaa, reitit tulee perustaa maastoliikennelain mukaisella toimitusmenettelyllä. Reittitoimituksessa reitti merkitään rasitteeksi kiinteistörekisteriin. Toimitusmenettelyyn voidaan ryhtyä ilman maanomistajien kanssa tehtyä erillistä sopimusta reitin perustamisesta. (s.10) KOPOSEN TULKINTA: TOIMITUKSEEN VOIDAAN RYHTYÄ, JOS VAIN KUNTA NIIN HALUAA!

Toimituksen perustelut 2 ”Maastoliikennelain mukaisella reittitoimitusmenettelyllä varmistetaan reitin perustaminen suunnitellusti, vaikka maanomistajaneuvotteluissa ei päästä haluttuun tulokseen, mikäli maanomistajalla ei ole esittää huomattavaa estettä reitin perustamiselle. Menettelyllä pyritään varmistamaan jo rakennettujen reittien hyödyntäminen ja reitistön toteutuminen muutenkin suunnitellulla tavalla. Vaihtoehtoiset reittilinjaukset ovat monesti pitkällä tähtäimellä huonompia kuin alustavan suunnittelun vaihtoehdot. Ongelmia vaihtoehtoisissa reiteissä voivat olla mm. reitistön rakentamisen kustannukset, kulutuksen kestävyys, turvallisuus, kunnossapitokustannukset ja reitin yleinen taso, kuten maisemakohteiden puute. Maanomistajien toivotaan osallistuvan mahdollisimman aktiivisesti reittien suunnitteluun, jolloin todennäköisemmin löydetään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.” (s.9) ->Toimitus tarpeen siltä varalta, että maanomistajat eivät anna lupaa ja reitti uhkaa toteutua muunlaisena kuin Koponen sitä haluaa!

Miksi toimitusmenettely ei käy? (1) LAKI: Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa. ILMAN MAANOMISTAJAN LUPAA VAIN POIKKEUSTAPAUKSISSA!

Miksi toimitusmenettely ei käy?(2) Yleinen kulkuyhteys: LAPPI? Juankoskella tarvitaan maanomistajien lupa

Miksi toimitusmenettely ei käy?(3) Yleinen virkistyskäyttö: mitä se on? Laki ei kerro. Tausta: Hallituksen esitys maastoliikennelaiksi (HE 163/1995) ei sen selvempi HUOM: Ei kerro myöskään, missä tilanteessa on valittava toimitusmenettely sopimusten sijaan! Tätä epäselvyyttä on käytetty hyödyksi ja esitetty, että Juankoskella voidaan ottaa toimitusmenettely käyttöön alusta asti.

Miksi toimitusmenettely ei käy?(4) Moottorikelkkailureitti voidaan perustaa riippumatta maa-alueen tai vesialueen omistajan tai haltijan suostumuksesta, jos reitin perustaminen on tarpeen yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta eikä reitistä aiheudu maa-alueen omistajalle tai haltijalle eikä poronhoidolle huomattavaa haittaa. HUOMATTAVA HAITTA? - Vaikutusten arvioinnit tehty ELY:n omasta toimesta: ”Ei tiedossa huomattavaa haittaa”. - Vaikutukset luontoon, eläimiin – ja ihmisiin? - Riittämättömät arvioinnit yleisin syy, miksi kaavakiistat päätyvät hallinto-oikeuteen. ONKO HYÖTY SUHTEESSA AIHEUTETTUUN HAITTAAN?

Tulkinta On käytettävä sopimuksia, mutta jos on tarve kulkuyhteydelle tai moottorikelkkailu on virkistyskäyttönä hyvin yleinen, niin sitten voidaan käyttää toimitusmenettelyä. Juankoskella käytetään ensisijaisena sellaista reitin perustamismenetelmää, joka on tarkoitettu poikkeustilanteisiin! JUANKOSKELLA KELKKAILUREITTI EI OLE TARPEEN YLEISEN VIRKISTYSKÄYTÖN KANNALTA HUOM! LAIN MUKAAN TALOUDELLISIA INTRESSEJÄ EI VOI KÄYTTÄÄ PERUSTELUNA POIKKEUSMENETTELYLLE.

Ympäristölautakunta 1 Kunnan ympäristönsuojelun hallinnosta ja viranomaistehtävien hoidosta on säädetty laissa kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta (64/1986)  Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii kunnan määräämä toimielin, joksi yleisimmin on määrätty ympäristölautakunta. Kunnanhallitus ei voi toimia ympäristönsuojeluviranomaisena. Tehtävien hoito voidaan järjestää myös kuntien yhteistoimintana kuntalain säännösten mukaisesti. Tehtävien järjestämisessä tulee varmistaa viranomaistehtäviä hoitavan toimielimen puolueettomuus ja asiantuntemus. Viranomaisella tulisi olla käytössään myös riittävän asiantuntevia viranhaltijoita Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtäviä on pidettävä jakamattomana kokonaisuutena. (Lähde Kuntaliiton ylläpitämä www.kunnat.net)

Ympäristölautakunta 2 Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävänä on lupa- ja valvontaviranomaistehtävänsä lisäksi toimia paikallistason yleisen ympäristönsuojelun edun valvojana. Tässä tehtävässään se toimii erityislainsäädännön perusteella itsenäisessä ja riippumattomassa asemassa. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen voidaan siten katsoa myös pitkällä tähtäimellä ajavan kestävän kehityksen ja samalla kunnan yleistä etua vaikka yksittäistapauksissa tämä voi olla ristiriidassa esimerkiksi kunnan elinkeinopoliittisen edun kanssa. YMPÄRISTÖLAUTAKUNNALLA ON TÄYSIN JAKAMATON VALTA. VIRANOMAISENA SEN TULEE LAISSA ASETETUN YMPÄRISTÖNSUOJELUTEHTÄVÄN MUKAISESTI HUOLEHTIA SIITÄ, ETTÄ REITIN SUUNNITTELU TOTEUTETAAN JUANKOSKEN KAUPUNGISSA LAIN MUKAISESTI. MYÖS SIINÄ TAPAUKSESSA, ETTÄ SE OLISI RISTIRIIDASSA TALOUDELLISTEN INTRESSIEN KANSSA.

LISÄDOKUMENTTEJA

Reitin perustelut Perustamalla virallisia moottorikelkkailureittejä pyritään minimoimaan haitat, perustamaan kelkkailijan kannalta mielekkäät ja hyvin hoidetut reitit sekä tuomaan kelkkailutoiminta paremmin virallisen valvonnan piiriin. Hoidettuja, turvallisia kelkkailureittejä voidaan myös uskottavammin markkinoida ja hyödyntää matkailuelinkeinossa. Valtakunnallisena tavoitteena on saada koko maan kattava runkoreitistö, joka koostuu virallisista reiteistä. Keskittämällä ajaminen hyvin suunnitelluille ja valvotuille reiteille saadaan kelkkailutoiminta hallitummaksi ja turvallisemmaksi.

Valtakunnallisuudesta ”Työ on siinä mielessä alustava, ettei suunnitelmaa ole tarkoitus vahvistaa noudatettavaksi. Väylien rakentamiseen ja pitämiseen velvoittavaa lainsäädäntöä ei ole. Siten hankkeiden toteuttaminen ja rahoituspäätökset tehdään varsinaisen hankesuunnittelun yhteydessä.” (s.12) Taktiikkana se, että ensin tehdään yksittäiset reitit, jotka sitten yhdistetään, kun laki on valmis. Moottorikelkkaväylien tavoiteverkko. Valtakunnalliset suuntaviivat verkonsuunnittelun tueksi. Ympäristöministeriön raportteja 3/2009

HALLITUKSEN ESITYS MAASTOLIIKENNELAIKSI (HE 163/1995) 16 §. Moottorikelkkailureitin perustaminen. Moottorikelkkailureitin perustamisedellytyksenä olisi aina lainvoimainen reittisuunnitelma. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan reitin perustamisesta ei saa aiheutua yksityiselle edulle huomattavaa haittaa, koska moottorikelkkailureitit palvelevat lähinnä vapaa-ajan käyttöä. Ammattimaiselle kalastukselle reitin perustamisesta aiheutuva haitta tulisi korvauksen piiriin, koska reittejä voisi perustaa myös jääpeitteiselle vesialueelle. Kolmannelle osapuolelle mahdollisesti aiheutuvat haitat tulisivat korvattaviksi vahingonkorvauslainsäädännön nojalla. Korvaukset maksaisi reitin pitäjä. Pykälää ei ole tarkoitettu sovellettavaksi kiinteistölle pääsyä koskevissa asioissa. Kiinteistölle, kuten vapaa-ajan asunnolle pääsy voidaan ensisijaisesti turvata yksityisistä teistä annetun lain (358/62) 8 §:n mukaisen tieoikeuden nojalla. 17 §. Reittitoimitus. Viittaukset ulkoilulain mukaiseen reittitoimitukseen poistettaisiin ja korvattaisiin vastaavalla säännöksellä pykälän 1 momentissa. Reittisuunnitelman merkitystä korostettaisiin ratkaisevana hyväksymisvaiheena. Reittitoimitusta olisi haettava yhden vuoden määräajassa reittisuunnitelman hyväksymisestä. Reitin perustamista koskevasta päätöksestä ehdotetaan edelleen tehtäväksi merkintä kiinteistörekisteriin. 18 §. Sopimukseen perustuvan reitin merkitseminen kiinteistörekisteriin. Sopimukseen perustuva, pysyväksi tarkoitettu reitti voitaisiin merkitä asianomaisen kiinteistön kohdalle kiinteistörekisteriin, jos reitin pitäjä sitä pyytäisi. Menettelyllä turvattaisiin reitin ennallaan pysyminen myös silloin, kun kiinteistön omistaja vaihtuu. Kiinteistörekisteriin merkittävien tietojen tarkkuuden ja luotettavuuden takaamiseksi myös sopimukseen perustuvan reitin osalta olisi suoritettava reittitoimitus. Toimitusta ei suoritettaisi silloin, kun reitin pitäjä ei pyydä reittiä merkittäväksi kiinteistörekisteriin. 19 §. Reitin käyttöönotto. Pykälän 1 momentiin ehdotetaan voimassa olevaan lakiin verrattuna muutosta, jonka mukaan reittitoimitus ei olisi enää edellytys käyttöoikeuden syntymiselle, vaan lainvoimainen reittisuunnitelma. Muutoksella on tarkoitus mahdollistaa myös sopimukseen, ilman toimitusta perustuvan reitin käyttöoikeuden syntyminen.

Aamulehti 11.02.2010 Vuosia rakennettu pohjoisen Pirkanmaan moottorikelkkareitistö on pysähtynyt viimeisillä kilometreillään kuntien säästökuureihin. Lähes 1,5 miljoonaa euroa jo maksaneen reitistön rakentaminen pysähtyi, kun kokonaisuutta johtanut Ruovesi sanoi irti reitistön projektipäällikön Heikki Rantasen vuodenvaihteessa. Ruovesi kyllästyi siihen, että osa mukana olleista kunnista lopetti säästösyistä kelkkareitin rahoituksen. Kyse on noin 3 000 eurosta kuntaa kohden vuodessa. Rahoituksesta sopineita kuntia on liittynyt toisiin, Mänttä-Vilppula sekä Kuru, Viljakkala ja Ylöjärvi. Ne tulkitsevat, että yksi kuntaosuus riittää. Ruovesi ei luonnollisesti maksanut toisten osuuksia. Rantanen toteaa, että hoidetun jättireitistön pääidea on rakentaa hoidetut ja turvallisiksi merkityt väylät Kankaanpäästä Jämsään asti. Kuntia toisiinsa yhdistävät reitit olisivat Rantasen mukaan helposti myytävissä Keski-Euroopan ja Etelä-Suomen matkailijoille. Nyt ei ole kaupattavaa, sillä tärkeitä palasia puuttuu välistä. Parkanon kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg vastaa, että kaupunki joutui laatimaan selviytymissuunnitelman, jossa paljon muutakin tarpeellista oli pakko karsia pois. Kaupunki lomautti henkilökuntansa, sen rinnalla kelkkareittirahoja ei voinut ajatellakaan.