Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varhaiskasvatussuunnitelma Toijan päiväkoti
Advertisements

Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
(Viitekehys: Suomi, Kotka)
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Minkälaista on hyvä ympäristökasvatus materiaali?
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kestävä Kehitys By Tuomas Nylund & Samuli Santala
KESTÄVÄ KEHITYS OPPILAITOKSISSA (Cantell, H. toim
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
ME-hengen kehittäminen
Laaja-alainen osaaminen
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Hyvinvointia kestävästi
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Yksikön toimintasuunnitelma
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Miten seura-arjessa voidaan ottaa ympäristö huomioon
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen.
Esityksen transkriptio:

Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?

Arvoperustana kestävä elämäntapa ”Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan ja noudatetaan kestävän elämäntavan periaatteita niin, että sosiaalinen, kulttuurinen, taloudellinen ja ekologinen ulottuvuus huomioidaan. Varhaiskasvatus luo perustaa ekososiaaliselle sivistykselle niin, että ihminen ymmärtää ekologisen kestävyyden olevan edellytys sosiaaliselle kestävyydelle ja ihmisoikeuksien toteutumiselle.” (Arvoperusta: Terveellinen ja kestävä elämäntapa, Vasu 2018) Vihreä lippu -toiminta edistää kokonaisvaltaista kestävän kehityksen kasvatusta. Päähuomio toiminnassa on ekologisessa kestävyydessä, sillä se muodostaa perustan ihmiskunnan nykyiselle ja tulevalle hyvinvoinnille maapallollamme. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Ympäristöä säästäviä arjen taitoja ”Varhaiskasvatuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. -- Varhaiskasvatuksessa tuetaan lasten myönteistä suhtautumista tulevaisuuteen.” (Laaja-alainen osaaminen: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, Vasu 2018) Vihreä lippu -toiminnassa harjoitellaan ympäristöä säästäviä ja sosiaalisesti kestäviä arjen taitoja. Näistä muotoillaan yhteiset Vihreä lippu -tavat, joita opetellaan noudattamaan päiväkodin arjessa. Yhdessä toimiminen, vaikuttaminen ja osallisuus lisäävät lasten myönteistä suhtautumista tulevaisuuteen. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Osallisuutta ympäristöraadissa ”Aktiivinen ja vastuullinen osallistuminen ja vaikuttaminen luovat perustan demokraattiselle ja kestävälle tulevaisuudelle. Varhaiskasvatuksen tehtävä on tukea lasten kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä kannustaa oma-aloitteisuuteen. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa.” (Laaja-alainen osaaminen: Osallistuminen ja vaikuttaminen, Vasu 2018) Lapset pääsevät Vihreä lippu -ympäristöraadissa osallistumaan keskeisessä roolissa toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Myös koko muu yhteisö pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan toimintaan - toiminnan keskiössä on aktiivinen vaikuttaminen yhteistoimin! Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Kehittyvä toimintakulttuuri ”Kaikessa toiminnassa huomioidaan ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävän elämäntavan välttämättömyys. Arjen valinnoilla ja toimilla ilmennetään vastuullista suhtautumista luontoon ja ympäristöön. Varhaiskasvatuksessa edistetään välineiden ja tilojen yhteiskäyttöä, kohtuullisuutta, säästäväisyyttä, korjaamista ja uusiokäyttöä.” (Toimintakulttuuri: Hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa, Vasu 2018) Vihreä lippu -toiminta ulottuu koko päiväkodin toiminta- kulttuuriin: ohjelman teemat auttavat muuttamaan toimintatapoja kestävämmiksi palanen kerrallaan ja niistä tulee vähitellen luonnollinen osa arkea. Jatkuva kehittäminen yksi Vihreä lippu -projekti kerrallaan edistää koko yhteisön kehittymistä ja oppimista. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Monipuolista ympäristökasvatusta ”Ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja vastuullista toimimista ympäristössä sekä ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. Ympäristökasvatus sisältää kolme ulottuvuutta: oppiminen ympäristössä, oppiminen ympäristöstä sekä toimiminen ympäristön puolesta. -- Luonnossa ja rakennetussa ympäristössä retkeily sekä ympäristön tutkiminen ovat tärkeä osa varhaiskasvatusta. Myönteisten kokemusten kautta lapsi oppii nauttimaan luonnosta ja lähiympäristöstä ja hänen ympäristösuhteensa vahvistuu. Luonnon ilmiöitä havainnoidaan eri aistein ja eri vuodenaikoina. Niistä keskustellaan ja niitä tutkitaan. Samalla opetellaan ympäristöön liittyvien käsitteiden käyttöä. -- Lapsia ohjataan kunnioittamaan luontoa, sen kasveja ja eläimiä. Ympäristökasvatuksella edistetään kestävään elämäntapaan kasvamista sekä siinä tarvittavien taitojen harjoittelemista. Näitä käytännön taitoja ovat esim. roskaamaton retkeily, kohtuullisuuden ja säästäväisyyden opettelu, ruokailuun liittyvä vastuullisuus, energian säästäminen sekä jätteiden vähentäminen esimerkiksi kierrätyksen, tavaroiden korjaamisen ja uudelleenkäytön avulla. Samalla lapsia ohjataan kiinnittämään huomiota tekojen vaikutuksiin.” (Oppimisen alueet: Tutkin ja toimin ympäristössäni, Vasu 2018) Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Monipuolista ympäristökasvatusta Vihreä lippu tarjoaa kasvattajille valmiin toimintamallin monipuoliseen ympäristökasvatukseen sekä runsaasti materiaalia sen tueksi. Mukana ovat kaikki kolme ympäristökasvatuksen ulottuvuutta. Vihreän lipun teemat auttavat tutustumaan kestävän elämäntavan kannalta tärkeisiin ilmiöihin. Niistä keskustellaan ja niitä tutkitaan yhdessä – samalla opitaan ympäristöön liittyvien käsitteiden käyttöä. Lähiympäristössä ja -luonnossa retkeily on toiminnassa keskeistä lasten luontosuhteen vahvistamiseksi. Samalla opitaan kunnioittamaan luontoa ja pitämään huolta omasta lähiympäristöstä. Kestävän elämäntavan taitoja harjoitellaan monipuolisesti mm. yhteisten Vihreä lippu -tapojen avulla. Samalla opitaan omien tekojen vaikutuksista ympäristöön ja yhteiseen maapalloomme. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

Vihreä lippu -teemat varhaiskasvatuksessa Esimerkkejä teemojen kasvatuksellisista sisällöistä. Vesi Vesi ilmiönä, veden olomuodot Vettä säästävät arjen toimintatavat Lähivesiin tutustuminen Energia Energia ilmiönä: mistä se tulee ja mihin sitä kuluu? Mistä ihminen saa energiaa? Energiaa säästävät arjen toimintatavat Jätteiden vähentäminen Kierrätys ja lajittelu Jätteiden vähentäminen: korjaus & uusiokäyttö Mitä jätteille tehdään ja mitä kierrätysjätteistä tulee? Lähiympäristö Lähiympäristöön tutustuminen ja siitä huolehtiminen Luonnossa retkeily ja luontosuhteen vahvistaminen Vaikuttaminen omassa lähiympäristössä Kestävä kulutus Mistä tavarat tulevat, ja mistä ne tehdään? Onnellisuutta ostamatta – iloa yhdessäolosta Tavaroiden korjaus ja uusiokäyttö Terve elämä Liikunnan merkitys hyvinvoinnille Ympäristöystävälliset liikkumisen tavat Mistä ruoka tulee, ja millainen ruoka on terveellistä? Yhteinen maapallo Monimuotoisiin kieliin ja kulttuureihin tutustuminen Luonto, kasvit ja eläimet eri puolilla maailmaa Kaikkien ihmisten yhtäläiset oikeudet Ilmastonmuutos Miten me vaikutamme maapalloon? Mitä voimme tehdä, jotta maapallo voi hyvin? Ilmastovastuulliset arjen tavat