Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen opetus-suunnitelman perusteet 2016, OPH

2 Arvoperustana ekososiaalinen sivistys
”Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen.” Perusopetuksen arvoperusta: Kestävän elämäntavan välttämättömyys Vihreä lippu -toiminta edistää kestävää elämäntapaa kokonaisvaltaisesti. Päähuomio toiminnassa on ekososiaalisen sivistyksen periaattein ekologisessa kestävyydessä, sillä se muodostaa perustan ihmiskunnan nykyiselle ja tulevalle hyvinvoinnille maapallollamme. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

3 Osallisuutta ympäristöraadissa
”Oppilaat osallistuvat oman kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Yhteisö kannustaa demokraattiseen vuoropuheluun ja osallistumiseen sekä luo niille toimintatapoja ja rakenteita Oppilaita ohjataan toimimaan erilaisissa rooleissa, jakamaan tehtäviä keskenään ja olemaan vastuussa sekä henkilö- kohtaisista että yhteisistä tavoitteista. -- Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa kestävää arkea.”. Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet: Osallisuus ja demokraattinen toiminta Vihreä lippu -toiminnan ytimessä on ympäristöraati, jossa lapset ja nuoret pääsevät keskeisesti osallistumaan toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Ympäristöraati on osallistumiskanava, jossa lapset ja nuoret pääsevät aktiivisesti vaikuttamaan ja saamaan ajatuksensa kuuluviin. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

4 Keskiössä aktiivinen vaikuttaminen
”Osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä vastuullista suhtautumista tulevaisuuteen voi oppia vain harjoittelemalla. Kouluyhteisö tarjoaa tähän turvalliset puitteet. -- Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön ja yhteiskunnan toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää tulevaisuutta rakentaviksi.” Laaja-alainen osaaminen: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Aktiivinen vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen ovat ympäristöraadin työn ja kaiken Vihreä lippu -toiminnan keskiössä Yhdessä toimiminen, vaikuttaminen ja osallisuus lisäävät lasten ja nuorten myönteistä ja vastuullista suhtautumista tulevaisuuteen. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

5 Vastuulliset arjen toimintatavat
”Oppiva yhteisö ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyyden. Arjen valinnoillaan ja toimillaan koulu ilmentää vastuullista suhtautumista ympäristöön. Raaka-aineita, energiaa ja luonnon monimuotoisuutta tuhlaavia materiaalivalintoja ja toimintatapoja muutetaan kestäviksi.” Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet: Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Vihreä lippu -toiminnassa pyritään jatkuvaan ympäristökuormituksen vähentämiseen. Jokainen koulu laatii ympäristöraadin johdolla omat Vihreä lippu -tavat: ympäristöä säästävät ja kestävät arjen toimintatavat, joita opetellaan yhdessä noudattamaan kouluarjessa. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

6 Jatkuvan kehittämisen toimintakulttuuri
”Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä. Tavoitteiden pohdinta, oman työn säännöllinen arviointi ja kiireettömyys edistävät yhteisön oppimista. -- Oppimista edistää myös kehittämistyöstä, arvioinneista ja tutkimuksesta saadun tiedon hyödyntäminen.” 1. teema 2. lähtö-tilanteen kartoitus 3. toiminta-suunnitelma 4. toiminta 5. arviointi Ympäristöraati Kestävän elämäntavan kasvatus Vihreä lippu -tavat Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet: Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä Vihreä lippu on jatkuvan kehittämisen ohjelma, jonka teemakohtaiset projektit auttavat kehittämään toimintatapoja kestävämmiksi palanen kerrallaan. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset sekä toiminnasta saatu arviointi ja palaute edistävät kouluyhteisön jatkuvaa kehittymistä ja oppimista. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

7 Eheyttävää, monialaista oppimista
”Eheyttämisen tavoitteena on tehdä mahdolliseksi opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ja keskinäisten riippuvuuksien ymmärtäminen. -- Oppilaat voivat näin hahmottaa koulussa opiskeltavien asioiden merkitystä oman elämän ja yhteisön sekä yhteiskunnan ja ihmiskunnan kannalta. Samalla he saavat aineksia maailmankuvansa laajentamiseen ja jäsentämiseen.” Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet Vihreä lippu -toiminta pohjautuu oppiaineita eheyttäviin projekteihin, joissa keskitytään aina yhteen kestävän kehityksen kannalta keskeiseen teemaan kerrallaan. Teemaa käsitellään monipuolisesti eri oppiaineissa sekä oppilaiden itse suunnittelemin tapahtumin ja tempauksin – Vihreä lippu -projektin ympärille voidaan helposti muodostaa monialainen oppimiskokonaisuus. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

8 Yhteistyötä koulun sisällä ja ulkopuolella
”Koulutyössä luodaan mahdollisuuksia projektimaiseen työskentelyyn ja kokonaisuuksien opiskeluun sekä yhteis- työhön koulun sisällä ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun aikuisten keskinäinen yhteistyö sekä vuoro- vaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa tukevat oppilaiden kasvua hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.” Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet: Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Vihreä lippu on koko koulun yhteinen juttu: koko koulun yhteiset Vihreä lippu -tapahtumat ja -tempaukset lisäävät yhdessä tekemistä ja yhteishenkeä yli luokka- ja oppiainerajojen! Vihreä lippu -toiminnasta tiedotetaan perheille, ja ohjelma kannustaa yhteistyöhön perheiden, ympäröivän yhteiskunnan ja lähiyhteisön kanssa. Tämä kuva, tekijä Tuntematon tekijä, käyttöoikeus: CC BY-NC

9 Laaja-alainen osaaminen Vihreä lippu -toiminnassa
L1: Tutkiva ja luova työskentelyote ja yhdessä tekeminen Vihreä lippu -teemojen parissa auttaa oppilaita ymmärtämään kestävän kehityksen kannalta tärkeitä ilmiöitä sekä hahmottamaan niiden välisiä yhteyksiä ja vuorovaikutussuhteita. L2: Oppilaat oppivat Vihreä lippu -toiminnan myötä tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä. Kulttuurinen moninaisuus ja ihmisoikeudet ovat keskiössä Yhteinen maapallo -teemassa L3: Yhteiset Vihreä lippu -tavat auttavat harjoittelemaan kestävän elämäntavan mukaisia arjen toimintatapoja. Omaa sekä ympäristön hyvinvointia edistävät valinnat ovat keskiössä Vihreän lipun Terve elämä -teemassa. L4: Vihreä lippu -toiminnassa opitaan ympäristöön liittyvien käsitteiden käyttöä. Ympäristöraati perehtyy teemoihin, suunnittelee ja hakee tietoa – ja opettaa myös muita.

10 Laaja-alainen osaaminen Vihreä lippu -toiminnassa
L7: Ympäristöraatitoiminta edistää vahvasti oppilaiden osallisuutta ja vaikuttamista: oppilaat ovat keskeisessä roolissa toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Koko toiminnan keskiössä on yhdessä vaikuttaminen kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi! L6: Ympäristöraatitoiminta kehittää tärkeitä työelämä-taitoja: mm. aloitteellisuutta, kokonaisuuksien hallintaa, luovien ratkaisujen ideointia ja tiimityötaitoja. Ympäristöraati ottaa vastuuta projektien toteutuksesta alusta loppuun, tehden pitkäjänteisesti töitä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. L5: Tieto- ja viestintäteknologian käyttöä opitaan mm. Vihreä lippu -projektien ympäristökartoitusten laatimisessa. Lisäksi toiminnassa tarkastellaan teknologian kestävää kulutusta ja säästäväistä energiankäyttöä.

11 Vihreä lippu -teemat yläkoulun opetuksessa
Vihreä lippu -projekteissa keskitytään aina yhteen teemaan kerrallaan. Teema voi olla joko yksi ohjelman valmiista teemoista, tai oma vapaavalintainen teema. Esimerkkejä valmiiden Vihreä lippu -teemojen yhteyksistä yläkoulun oppiaineisiin: Vesi Kemia: vesi ilmiönä, veden olomuodot Kotitalous: vettä säästävät arjen toimintatavat Biologia: lähivesiin tutustuminen Maantieto: maailman vesistöt ja veden kierto Energia Fysiikka: Energia ilmiönä - mistä se tulee ja mihin sitä kuluu? Terveystieto: Mistä ihminen saa energiaa? Kotitalous: Energiaa säästävät arjen toimintatavat Biologia, maantieto: Elämän perusedellytykset maapallolla Jätteiden vähentäminen Kotitalous: Jätteiden kierrätys ja lajittelu Käsityö: Esineiden korjaus & materiaalien uusiokäyttö Kemia: Mitä jätteille tehdään ja mitä kierrätysjätteistä tulee? Maantieto: Luonnonvarojen kestävä käyttö Lähiympäristö Liikunta: Retkeily ja liikkuminen lähiympäristössä Biologia: Lähiluonnon tutkiminen, kasvien kasvatus Yhteiskuntaoppi: Vaikuttaminen omassa lähiympäristössä Historia: Lähiympäristön historia ja kulttuuriperintö Kestävä kulutus Kotitalous: Mainonta & kestävät kulutusvalinnat arjessa Kemia: Kiertotalouden periaatteet Katsomusaineet: Hyvä elämä & onnellisuus – tarvitaanko tavaraa? Maantieto: Ekologinen jalanjälki, luonnonvarojen kestävä käyttö Terve elämä Liikunta, terveystieto: Liikunnan merkitys hyvinvoinnille Fysiikka, maantieto: Ympäristöystävälliset liikkumisen tavat Kotitalous, terveystieto: Millainen ruoka on sekä ympäristöystävällistä että terveellistä? Yhteinen maapallo Vieraat kielet: Maailman kielet ja kulttuurit, kv-yhteistyö Maantieto, biologia: Luonnon monimuotoisuus, ekosysteemipalvelut Yhteiskuntaoppi, katsomusaineet: Ihmisoikeudet, Agenda2030 Maantieto, kotitalous: Kulutuksen maailmanlaajuiset yhteydet Ilmastonmuutos Yhteiskuntaoppi: yhteiskunnallinen ilmastovaikuttaminen Kotitalous: ilmastoystävälliset arjen valinnat Maantieto, biologia, fysiikka, kemia: ilmastonmuutos ilmiönä, hiilipäästöjen lähteet & hiilinielut

12 Vihreä lippu -teemat alakoulun opetuksessa
Vihreä lippu -projekteissa keskitytään aina yhteen teemaan kerrallaan. Teema voi olla joko yksi ohjelman valmiista teemoista, tai oma vapaavalintainen teema. Alakoulussa Vihreä lippu -toiminta tukee etenkin ympäristöopin ja yhteiskuntaopin sisällöllisiä tavoitteita, mutta myös muita oppiaineita kannattaa kytkeä ilmiölähtöisesti teemojen käsittelyyn. Esimerkkejä valmiiden Vihreä lippu -teemojen sisällöistä alakoulussa: Vesi Vesi ilmiönä, lähivesiin tutustuminen, Suomen ja maailman vesistöt Mistä vesi tulee hanaan? Vierailu vedenpuhdistuslaitokselle. Vettä säästävät arjen toimintatavat Energia Energia ilmiönä – miten sitä tuotetaan ja mihin sitä kuluu? Energiaa säästävät arjen toimintatavat Energia ekosysteemissä: kasvit ja yhteyttäminen Jätteiden vähentäminen Kierrätys ja lajittelu, korjaus ja uusiokäyttö Mitä jätteille tehdään ja mitä kierrätysjätteistä tulee? Jätteiden vähentäminen ja luonnonvarojen kestävä käyttö Lähiympäristö Retkeily, liikkuminen ja tutkiminen lähiympäristössä Vaikuttaminen omassa lähiympäristössä Lähiympäristön historia ja kulttuuriperintö Kestävä kulutus Kestävät kulutusvalinnat arjessa Kiertotalouden periaatteet Hyvä elämä & onnellisuus – tarvitaanko tavaraa? Terve elämä Liikunnan merkitys hyvinvoinnille Ympäristöystävälliset liikkumisen tavat Millainen ruoka on sekä ympäristöystävällistä että terveellistä? Yhteinen maapallo Maailman kielet ja kulttuurit Luonnon monimuotoisuus ja sen merkitys ihmisille Kaikkien ihmisten yhtäläiset oikeudet Ilmastonmuutos Ilmastonmuutos ilmiönä Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot Ilmastoystävälliset arjen valinnat


Lataa ppt "Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google