Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus Esiopetuksessa olevien oppilashuolto Valtakunnalliset neuvolapäivät 21. - 22.10.2014 Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmien perusteet Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) tuli voimaan 1.8.2014 Kuraattoreille virka- tai työsuhteen jatkoa koskeva siirtymäsäännös Laki edellytti muutoksia myös muuhun lainsäädäntöön (koululait, lastensuojelulaki, terveydenhuoltolaki, …) Opetussuunnitelmien perusteiden muutokset ja täydennykset annettiin keväällä/alkukesästä 2014 http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkint ojen_perusteet Paikalliset linjaukset (ml. esiopetusyksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma) käyttöön 1.8.2014 - esiopetus on kunnissa järjestetty joko osana päivähoitoa tai osana koulun toimintaa, laki koskee esiopetusta riippumatta siitä, missä esiopetusta järjestetään - esiopetuksessa olevien lasten yksilökohtainen terveydenhuolto järjestettäisiin edelleen terveydenhuoltolain 15 §:n mukaisesti osana neuvolapalveluja ammatillisen koulutus: opiskelijat, jotka suorittavat lain (630/1998) mukaan ammatillista peruskoulutusta opetussuunnitelmaperusteisesti joko oppilaitosmuotoisesti tai oppisopimuskoulutuksena myös silloin, kun ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa tarkoitettua koulutusta järjestettäisiin vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitetussa oppilaitoksessa lain soveltamisalan piiriin kuuluisivat sekä ammatillista perustutkintoa suorittavat opiskelijat että vammaisille opiskelijoille järjestettävässä valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa, ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavassa ja valmistavassa koulutuksessa, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavassa koulutuksessa sekä muuna kuin ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävässä kotitalousopetuksessa olevat opiskelijat Tätä lakia ei sovelleta: Kristiina Laitinen
Mikä oppilashuollossa muuttuu? Perusrakenteet ja suunnitelmallisuus Oppilashuoltosuunnitelmat Oppilashuoltoryhmät Yhteisöllinen oppilashuolto Ensisijainen toimintatapa Painopiste ennalta ehkäisevässä työssä Oppilashuoltoryhmä yhteisöllisen työn keskiössä Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma ohjaa työtä Yksilökohtainen oppilashuolto Oppilashuollon palvelut (Terveydenhoitaja/lääkäri, psykologi, kuraattori) Oikeus palveluihin myös toiselle asteelle Esi- ja perusopetuksessa subjektiivinen oikeus vuodesta 2003! Määräajat (1/7 –sääntö) Monialaiset asiantuntijaryhmät (suostumus) Kristiina Laitinen
Mikä oppilashuollossa muuttuu? Osallisuus, monialaisuus ja yhteistyö Lapset ja huoltajat Opetus-, sosiaali- ja terveystoimi Muut oppilashuollon yhteistyökumppanit Opiskeluhuoltokertomukset – ja rekisterit Tietosuoja, tietojen luovutus ja salassapito Yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi välttämättömät tiedot (OHL 23 §) Opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot (PoL 40 §) Ohjaus, seuranta ja valvonta Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Aluehallintovirastot Opetuksen järjestäjät (omavalvonta) Kristiina Laitinen
Koulutuksen järjestäjä Oppilaitoskohtainen opiskeluhuolto-suunnitelma Oppilas- ja opiskelijahuoltolain käsitteistö opetussuunnitelman perusteissa LAKI ESIOPETUS PERUSOPETUS LUKIO-KOULUTUS Opiskeluhuolto Oppilashuolto Opiskelija Lapsi Oppilas Oppilaitos Esiopetus/ -yksikkö Koulu Koulutuksen järjestäjä Opetuksen järjestäjä Opiskeluhuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Oppilaitoskohtainen opiskeluhuolto-suunnitelma Yksikkökohtainen oppilashuolto-suunnitelma Koulukohtainen oppilashuolto-suunnitelma
Lainsäädännön keskeisiä tavoitteita Yhteisön ja lapsen oppiminen, hyvinvointi ja turvallisuus Osallisuus ja yhteistyö Yksilöllinen ja varhainen tuki Yhteisölli-nen ja ehkäisevä työ Säädösten hallittavuus ja kokoava lainsäädäntö Toiminnallinen kokonaisuus ja monialaisuus (johtaminen) Palvelujen tasa-arvoinen saatavuus Kristiina Laitinen
Oppilashuollon suunnitelmat Monialainen yhteissuunnittelu Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma Kuntatasoisen oppilashuollon tavoitteet, periaatteet, tarve ja resurssit Hyväksytään kunnan- valtuustossa Tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa Paikallinen opetussuunnitelma Opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto Yksikkökohtaisten oppilashuolto-suunnitelmien perusrakenne ja suunnitelmien yhteiset osuudet Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma Oppilashuollon toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen esiopetuksessa Voi olla kahden/useamman yksikön yhteinen Tarkistetaan vuoden kuluttua siitä, kun kuntatasoinen hyvinvointisuunnitelma on tarkistettu Kristiina Laitinen
Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma 1. Oppilashuollon kokonaistarve ja käytettävissä olevat oppilashuoltopalvelut 2. Yhteisöllinen oppilashuolto ja sen toimintatavat A. Suunnitelma lasten suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä B. Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa 3. Yksilökohtaisen oppilashuollon järjestäminen 4. Oppilashuollon yhteistyön järjestäminen lasten ja huoltajien kanssa 5. Oppilashuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuraaminen
Monialaiset oppilashuoltoryhmät Kunta Oppilas-/Opiskeluhuollon ohjausryhmä Opetuksen järjestäjäkohtaisen opiskeluhuollon yleinen suunnittelu, kehittäminen, ohjaus ja arviointi Voi olla kahden tai useamman opetuksen järjestäjän / koulutusmuodon yhteinen Esi-opetus Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä Esiopetuksen opiskeluhuollon suunnittelu, kehittäminen, toteuttaminen ja arviointi Johtaa opetuksen järjestäjän nimeämä edustaja Huom! Koulun yhteydessä toimiva esiopetusryhmä lLapsi Asiantuntijaryhmä Kootaan tapauskohtaisesti yksittäisen lapsen / ryhmän tuen tarpeen selvittämiseksi ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseksi Ryhmän kokoaa se opetushenkilöstön tai oppilashuollon palveluiden edustaja, jolle asia työtehtävien perusteella kuuluu Edellyttää (lapsen tai) huoltajan suostumusta
Oppilashuolto on yhteisöllistä työtä ja yksilöllistä tukea Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä, ylläpitämistä ja niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Yhteisöllinen oppilashuolto - Ehkäisevää - Ensisijaista Yksilö-kohtainen oppilashuolto Kristiina Laitinen
Oppilashuolto on yhteisöllistä työtä ja yksilöllistä tukea Lapsella on oikeus saada maksutta sellainen oppilas- huolto, jota opetukseen osallistuminen edellyttää. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ehkäisevänä, koko esiopetusyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona Lisäksi lapsella on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon ja oppilashuollon palveluihin Kristiina Laitinen
Yhteisöllisyys yhteisenä tehtävänä Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavat kaikki oppilashuollon toimijat Kaikkien esiopetuksessa lasten kanssa työskentelevien sekä oppilashuoltopalveluista vastaavien viranomaisten ja työntekijöiden on tehtävissään edistettävä Lasten ja esiopetusyhteisön hyvinvointia sekä Kotien ja esiopetuksen välistä yhteistyötä. Yhteisöllinen työ sisältyy oppilashuollon palveluista vastaavien asiantuntijoiden tehtäviin Esiopetuksen henkilökunnalla on ensisijainen vastuu esiopetusyhteisön hyvinvoinnista. Kristiina Laitinen
Yhteisöllinen oppilashuolto esiopetuksessa Esiopetus: OPS 2014 ja 2016 Oppilashuoltosuunnitelma Oppilashuoltoryhmä Turvallisuus Yhteisöllisen oppilashuollon rakenteet Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet Toimintakulttuuri ja arvoperusta Eheytettyä opetusta Esiopetuksen oppimiskokonaisuudet Laaja-alainen osaaminen Oppimiskäsitys, -ympäristöt, monipuoliset työtavat Esiopetus KiVa Koulu, Askeleittain, jne. Yhteisölliset toimintatavat Lasten osallisuus ja kuuleminen Yhteistyö huoltajien kanssa Oppilashuollon palvelut ja muut yhteistyökumppanit Osallisuus ja yhteistyö Kristiina Laitinen
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet OPS 2016 Esiopetus Kaikille yhteinen esiopetus Oppimisen ja oivalluksen ilo Hyvinvointi ja turvallinen arki Lapsi osallisena ja oman elämänsä toimijana
Oppilashuoltoryhmän työskentelystä Ryhmän kokoonpano, tehtävät ja toimintatavat päätetään paikallisesti Opetuksen järjestäjä yhteistyössä oppilashuollon palveluja tuottavien tahojen kanssa Ryhmää johtaa opetuksen järjestäjän nimeämä edustaja Ryhmä voi tarvittaessa kuulla asiantuntijoita Yhteisöllinen ja ennalta ehkäisevä työ keskiössä Oppilashuollon suunnitelmat Rakenteiden ja toimintatapojen luominen Eri toimijoiden toteuttaman yhteisöllinen työn koordinointi Asioiden käsittely yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla Keskustelu ryhmistä ja yhteisöstä esimerkiksi ilmapiirin, työrauhan, kiusaamisen tai osallisuuden näkökulmista Ei yksittäisiä lapsia koskevia asioita siten, että lapsi on identifioitavissa Työn kohteena ryhmä, luokka, yhteisö, oppimisympäristö Kirjaaminen on hyvää hallintoa ja lisää oikeusturvaa Kristiina Laitinen
YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Oppilashuolto on toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä, ylläpitämistä ja niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto Opetuksen järjestäjä Oppilashuollon palvelut Esiopetusyksikön sijaintikunta Psykologi- ja kuraattoripalvelut Koulu-/opiskelu-terveydenhuolto Kristiina Laitinen
Yksilökohtaisen opiskeluhuollon määritelmä Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan yksittäiselle opiskelijalle annettavia Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja; Psykologi- ja kuraattoripalveluja; Monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa, jota toteutetaan tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Erityisoppilaitoksen järjestämiä opiskeluterveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluja Esiopetuksessa lapsen terveyspalvelut tarjoaa lastenneuvola. Kristiina Laitinen
Psykologi- ja kuraattoripalvelujen määräajat 1/7 -sääntö Lapselle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti psykologin tai kuraattorin kanssa Viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä pyynnön saapumisesta Kiireellisissä tapauksissa samana tai seuraavana päivänä Kiireellisyysarvion tekee psykologi tai kuraattori Myös lapsen huoltajan tai muun henkilön yhteydenoton perusteella Ei kuitenkaan silloin, jos Kyseessä on yhteydenottajan neuvonta ja ohjaus tai Keskustelun järjestäminen on ilmeisen tarpeetonta. Kristiina Laitinen
Monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelystä Ryhmä on luonteeltaan osallistava, keskusteleva ja supportiivinen Lapsi ja huoltaja osallistuvat ryhmän työskentelyyn Kootaan tapauskohtaisesti Ryhmän kutsuu koolle se, jonka huoli herää Ei vakiintunutta kokoonpanoa Asiantuntijoiden nimeäminen ryhmään suostumuksella Ryhmä nimeää keskuudestaan vastuuhenkilön Vastuuhenkilö huolehtii oppilashuoltokertomuksen laatimisesta (opiskeluhuoltorekisteri) Ryhmä käsittelee Yksittäisen lapsen tai lapsiryhmän tuen tarvetta Oppilashuollon palvelujen järjestämiseen liittyvää asiaa Huom! Pedagogisen tuen järjestämisen edellyttämä yhteistyö oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa ei kuulu monialaiselle asiantuntijaryhmälle Kristiina Laitinen
Oppilashuollon järjestäminen Opetuksen järjestäjä Vastaa opetussuunnitelman mukaisesta oppilashuollosta (vrt. yhteisöllinen oppilashuolto) Järjestää oppilashuollon yhteistyössä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen oppilashuoltopalveluista vastuussa olevien viranomaisten kanssa Oppilashuollosta muodostuu toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus. Esiopetusyksikön (oppilaitoksen) sijaintikunta Vastaa oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisestä Alueellaan sijaitsevien esiopetusyksiköiden (oppilaitosten) lapsille Lapsen kotipaikasta riippumatta Vastaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestämisestä (terveydenhuoltolaki) Huom! Esikoululaisen terveyspalvelut lastenneuvolasta Kristiina Laitinen