Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Ajankohtaista Lapin TE-palveluissa Kuntainfo 9.12.2016
Työllisyystilanteesta TEM:n esitykset TE-toimiston määrärahoiksi ja tulostavoitteiksi Määräaikaishaastattelujen järjestämisestä Keränen Tiina
2
Työttömät Lapissa kuukausittain vuosina 2006 - 2015
6
Työttömyyden muutos (%) kuukauden ja vuoden aikana
Lapissa seutukunnittain ja koko maassa, syyskuu 2015
9
Työttömien osuus työvoimasta kunnittain syyskuu 2015
Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö, Työnvälitystilasto
10
TEM:n esitykset määrärahoista
Lapin työ- ja elinkeinotoimiston toimintamenot vuonna 2017 euroa euroa lisähenkilöstön palkkaamiseen työnhakijoiden haastattelujen järjestämiseen 101,1 htv + 7 – 8 htv Julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen järjestäminen euroa, josta euroa mom julkiset työvoima- ja yrityspalvelut euroa mom valtionos. ansiopäivärahasta euroa mom valtionos. peruspäivärahasta euroa mom valtionos. työmarkkinatuesta -> käytettävissä palkkatuen, starttirahan ja liikkuvuusavustuksen rahoitukseen, starttirahan ja palkkatuen osalta kokeiluluontoisesti vuosina Lapin TE-toimisto
11
TEM:n esitykset valtion hallintoon työllistämisen HTV-kiintiöksi 2017
Koko maa 500, josta TE-toimistot 250 Lappi 27, josta TE-toimisto 10 Vrt tänä vuonna kiintiö 50, josta TE-toimisto 20 Vrt. toteuma tammi-loka 40, josta TE-toimisto 16 Lapin TE-toimisto
12
TEM:n esitys yhdistyksille, säätiöille ja rekisteröidyille uskonnollisille yhteisöille myönnettävän 100 prosentin palkkatuen HTV-kiintiöksi Koko maa Lappi Vuonna 2016 työllistettynä 100 %:lla tuella ESR pl. keskim. 65 hlöä (lokakuu 85) Lapin TE-toimisto
13
Lapin TE-toimiston tulostavoitteet vuodelle 2017 (tavoite 2018)
Virta yli 3 kk työttömyyteen enintään 35 % (35 %) Virta yli 3 kk työttömyyteen alle 25-vuotiailla enintään 25 % (25 %) Virta yli 3 kk työttömyyteen, maahanmuuttajat enintään 35 % (35 %) Rekrytointiongelmia kokeneiden yritysten määrä enintään 23 % (23 %) Vaikeasti työllistyvien määrä enintään (7 200) Palkkatuetun työn vaikuttavuus enintään 48 % (46 %) Työvoimakoulutuksen vaikuttavuus enintään 39 % (39 %) Työnhakijoiden laatupalautteet % (65 %) Työnantajien laatupalautteet % (65 %) Uusien yritysten määrä (400) Lapin TE-toimisto
14
Työnhakijan haastattelut JTYP-laissa 1.1.2017 alkaen
työnhakijan 1. haastattelu on järjestettävä, kun työnhaku on jatkunut 2 viikkoa, jollei se ole työnhakijan tilanne huomioiden ilmeisen tarpeetonta myöhemmät haastattelut tulisi järjestää palvelutarpeen mukaisesti, kuitenkin aina 3 kuukauden yhdenjaksoisen työttömyyden välein. Haastattelun yhteydessä tarkistettaisiin aina työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma. Nyt voimassa olevien säännösten mukaan myöhemmät haastattelut järjestettävä palvelutarpeen mukaisesti, kuitenkin aina työttömyyden jatkuttua yhdenjaksoisesti 3 ja 6 kuukauden ajan, ja sen jälkeen 6 kuukauden välein, jollei haastattelu ole ilmeisen tarpeetonta tavoitteena on lyhentää työttömyysjaksoja ja edistää palveluprosessin yhdenmukaisuutta eri TE-toimistoalueilla Lapin TE-toimisto
15
Työnhakijan haastattelut
TE-toimisto päättää haastattelujen toteutuksen tarkoituksenmukaisella tavalla: Henkilökohtainen haastattelu Kasvokkain TE-toimistossa Puhelimitse tai etäyhteydellä Ohjaamoiden/TE-palveluiden virkailijoiden järjestämä haastattelu Työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisissa kokeiluissa kunnan järjestäminä haastatteluina Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) asiakkaille Poikkeus: monialaista työllistymissuunnitelmaa koskeviin säädöksiin ei tule muutoksia Lapin TE-toimisto
16
Palvelujen hankinta haastattelujen toteuttamisen tukena
Haastattelujen toteutuksen tukemisessa ja työllistymissuunnitelmassa sovittujen palvelujen tuottamisessa käytetään nykyistä selvästi enemmän ostopalveluja Ensisijaisesti hankitaan tulosperusteisia työllistymistä tukevia palveluja, mutta myös palveluja palvelutarpeen arvioimisen ja työllistymissuunnitelman laatimisen tueksi Tulosperusteisissa työllistymistä tukevissa palveluissa: Asiakkuus siirtyy määräajaksi palvelutuottajalle TE-toimisto ei tarjoa tänä aikana TE-palveluja asiakkaalle Asiakkaan oikeus asioida TE-toimistossa kuitenkin säilyy Asiakkaan mahdollisuus valita itse palvelutuottajansa huomioidaan palvelujen suunnittelussa ja hankinnassa Lapin TE-toimisto
17
Asiakkaan aktiivinen rooli
Ensi vuoden alusta TE-toimisto voi sopia asiakkaan kanssa siitä, että asiakas laatii työllistymissuunnitelma- ehdotuksensa Oma asiointi –palvelussa (Sohvi-sovellus) annettuun määräaikaan mennessä Tämän jälkeen TE-toimisto voi hyväksyä suunnitelmaehdotuksen Asiakas voi laatia työllistymissuunnitelma-ehdotuksen omatoimisesti tai palvelutuottajan avustuksella Lapin TE-toimisto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.